Tränare som kommer hem, blir inte det dyrt?

Absolut är det så! Men jag vet flera bra tränare häromkring som faktiskt åker ut bara till en utan att det kostar särskilt mycket. Men då bor de nära. :)
Det går liksom inte att få en bra lönsamhet genom att åka till enstaka hästar. Det blir för mkt tid i bilen jämfört med om du åker till ett ställe med ca 6 st. Man orkar liksom inte åka runt till 6 st olika och få så pass mkt längre arbetsdag för mindre pengar.
Den summan man får in ska ju täcka lön, skatt, pension, försäkring, semester ev sjukdom/skada etc. Och omkostnader kring resandet etc.
Jag ser att vissa tränare som jobbar vitt åker ut till stall för 250 kr/lektion. Räknar man på hur mkt de får in efter skatt etc så blir det ju inte mkt.

Visst, vissa har träningshästar hemma eller kör via nätet med. Men att åka ut till enstaka kunder för så lite pengar är ju ingen hållbar affärsidé.

Jag hade haft svårt för att använda tränare så själv.
 
Det går liksom inte att få en bra lönsamhet genom att åka till enstaka hästar. Det blir för mkt tid i bilen jämfört med om du åker till ett ställe med ca 6 st. Man orkar liksom inte åka runt till 6 st olika och få så pass mkt längre arbetsdag för mindre pengar.
Den summan man får in ska ju täcka lön, skatt, pension, försäkring, semester ev sjukdom/skada etc. Och omkostnader kring resandet etc.
Jag ser att vissa tränare som jobbar vitt åker ut till stall för 250 kr/lektion. Räknar man på hur mkt de får in efter skatt etc så blir det ju inte mkt.

Visst, vissa har träningshästar hemma eller kör via nätet med. Men att åka ut till enstaka kunder för så lite pengar är ju ingen hållbar affärsidé.

Jag hade haft svårt för att använda tränare så själv.
Alltså, jag har egentligen inga åsikter kring det här. Tänker att tränarna får göra som de själva vill. Det enda jag säger är att det är ganska vanligt häromkring.
 
Jag har haft ett par olika tränare som gärna åker ut. Hellre att det är flera ekipage bokade, men annars har man kunnat samordna med en tid som de ändå är i området. (Det ligger många stall inom en kvarts körväg.)

Om tränaren själv inte har anläggning som lämpar sig så kan det mycket väl vara billigare att betala milersättning än att betala för ridhus på annat ställe, och dessutom är det långt ifrån gratis att köra själv heller. Lägg till att tid också är värdefullt, så blir det åtminstone i hästtäta områden ofta billigare att betala för transport av en människa istället för att köra hästar fram och tillbaka.
 
Det blir ju en tämligen låg timpeng! Det bör ju ta minst 90 min från dörr till dörr, troligen mer. Sen resekostnader på det, och förstås moms (som iofs bara är 6%) och skatt. Jämför med t ex en hovslagare - även de vill ju oftast ha fler hästar i samma stall, och de ligger betydligt högre i pris.
Det vet jag inte, jag har inte kunskap om det.
 
Det blir en del pengar oftast. Jag har en tränare som kommer och tränar bara mig och hästen. Kostnaden för lektionen är 600 och för utkörningen 150 men då bor hon väldigt nära med. Jag gör mitt bästa för att boka in tider som passar bra för henne för att jag är extremt glad över att få ut någon som vill träna bara mig som dessutom är duktig. Jag tror att utkörningsavgiften borde vara större för att det ska vara helt lönsamt.

De flesta vill ju träna iaf 3-4 ekipage som minimum. När vi kommit längre i lastträningen kommer jag antagligen att alternera med att åka dit men då jag inte har något eget släp så blir det snarare mer pengar för mig. Annars får jag rida dit, träna där och rida tillbaka sen när det blir bättre väder :rofl: (det är inte riktigt så nära tyvärr)
 
Här omkring finns både ock. Det som är gemensamt är att "tränare" som åker ut här som jag känner till inte är något vidare duktig, finns inget intresse att använda dessa om en själv måste åka iväg eller behöver dra ihop ett gäng på anläggningen och sedan vet jag ingen av dessa som åker ut som inte kör det kolsvart.
 
Får samma spontana tanke jag också om att det borde vara dyrare. Fast står din häst i ett större stall så kanske det ändå inte blir det. Jag vet själv inte eftersom att jag åker till min tränare.
 
Dotterns dressyrtränare kommer till oss en gång varannan vecka. C-tränare och väldigt populär. Kostar ca 300 inkl körning per gång.
 
Här omkring,
Är min uppfattning att de tränare som åker ut till sin elev i regel är kompisar på något sätt. Dvs något man gör mer för att vara snäll,
för de tar väldigt lite betalt också. De bor då nära varandra/har vägarna förbi, så ingen restid heller.

Annars vet jag faktiskt ingen tränare som kommer ut till enstaka elever. Alla vill ha mer samlat, ett minimiantal.
alternativt åker man hem till tränaren för lektioner.
DET är väldigt vanligt här iallafall!

Jag läser också ofta att det här förekommer och har alltid undrat hur det går ihop sej 🙈
Både ekonomiskt men även tidsmässigt. En tränare som har ett vanligt jobb och egna hästar som har TID att åka ut till enstaka elever.
 
Instämmer i det om kompispriser, häromkring känner de flesta varandra på något vis, så ibland blir det träningar för en middag eller byte av tjänst. Men den tränare som kommer kontinuerligt, 1 gång/vecka betalar vi 1500 kr för plus milersättning. Då är vi oftast 3 ekipage, ibland 2, på egen anläggning (vanligtvis i ridhuset).
 
Jag ser rätt ofta förfrågningar om tränare som kan komma hem till personen som vill träna. Min spontana tanke är att det blir jättesvårt att hitta en tränare som vill åka till ett ställe för att träna ett ekipage. Nästa tanke är att det, om det ändå funkar, blir väldigt dyrt. Men de flesta brukar få svar, både med förslag på tränare och även folk som erbjuder sig. Jag har tränat regelbundet i över 25 år och åker alltid till tränaren eller till ett ställe där tränaren har många elever efter varandra. Jag betalar normalt 500-750 ca för en lektion. Det bör ju som jag ser det bli ungefär det dubbla om tränaren dessutom åker till dig, för bara ett ekipage. Vad är er erfarenhet, finns det många tränare som åker hem till folk och tränar dem? Och är ryttarna beredda att betala vad det kostar? Jag är inte alls intresserad av att byta ut min tränare, men blir lite nyfiken! För mig tar det totalt någonstans mellan fyra och fem timmar att åka och träna inkl fix av häst och körning. Den tiden blir ju betydligt mindre för mig om tränaren åker hit, men för tränaren blir det ju galet ineffektivt tänker jag.
Om det är såpass långt för tränaren att åka som i ditt fall kanske det inte är av intresse, men själv har jag tränat privat där en tränare kommit för bara min lektion och åker ut till andra också. Dock har hon kanske max 20min till de hon tränar, hon hade väl mellan 10 och 20min till stallet där jag red. Kostade 250kr för 35min. Dock var personen inte utbildad tränare, men utbildad ridlärare (tror jag). Priset beror nog helt på sträckan att köra och vilken tränare det är. Nu tränar jag för en duktig och pedagogisk ryttare i det stallet jag rider i, funkar super för mig då hon känner och har ridit hästen samt att jag tycker hon är otroligt bra på att förklara samt hanterar hästarna väl och rider bra. Jag har också fått låna hennes häst när det är något speciellt jag behöver träna på som jag inte kan göra på min medryttarhäst. :)
Har också sett att vissa har ett antal anläggningar de åker till så du inte behöver åka så långt, men de får flera på samma plats. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 334
Senast: FannyN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 077
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp