Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Balahé

Trådstartare
Detta rör både ridning och hantering i stort men jag valde ändå att lägga den här, flytta gärna om det behövs.

Jag tittar runt efter en tränare och/eller beridare som kan passa mig och min häst och har stött på olika ytterligheter i förhållningssätt. Det gäller alltså grundutbildning av ett intelligent, ganska lättstressat och skarpt sto. Det de flesta varit överens om är att om det inte fungerar på marken fungerar det inte heller uppsuttet. So far so good.

Men i ridningen har det skiljt sig åt markant. Vissa personer tycker att man aldrig skall ta en fight från ryggen utan låta en medhjälpare från marken driva på om hästen inte går fram för skänkeln - andra att ett par-tre rapp med pisken skall lära hästen att svara för skänkeln NU! En tycker att om man "finlirar" i skritt och trav så kommer galoppen att funka av sig själv sedan - en annan att man måste träna det man vill bli bättre på, i detta fall då galopp. Hästen måste vara reglerbar i galoppen innan man hoppar - hästen blir reglerbar i galoppen om man lägger till hinder och den förstår varför man reglerar osv i all oändlighet.

Men en ny grej jag aldrig stött på tidigare är åsikten att hästen "vinner" (inget jättebra uttryck, men ni förstår) varje gång man lirkar med den. Är detta en vedertagen åsikt som gått mig förbi under alla år? Personen menade att hästen aldrig skall ifrågasätta en hjälp utan göra som den blir tillsagd på en gång och om man då måste sas "gå omvägar dit" har hästen fattat att den inte måste göra som den bli ombedd. Som stoägare har jag svårt att se att detta förhållningssätt skulle fungera, åtminstone medan man lär hästen nytt.

Funderingar kring detta från er? Gärna ni som utbildar hästar på olika nivåer.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Men en ny grej jag aldrig stött på tidigare är åsikten att hästen "vinner" (inget jättebra uttryck, men ni förstår) varje gång man lirkar med den. Är detta en vedertagen åsikt som gått mig förbi under alla år? Personen menade att hästen aldrig skall ifrågasätta en hjälp utan göra som den blir tillsagd på en gång och om man då måste sas "gå omvägar dit" har hästen fattat att den inte måste göra som den bli ombedd. Som stoägare har jag svårt att se att detta förhållningssätt skulle fungera, åtminstone medan man lär hästen nytt.
Min erfarenhet är lite att man kommer aldrig runt ett problem genom att undvika att göra det. Vissa hästar, inte alla nu men vissa hästar måste man gå lite hårt mot hårt för att få igenom hjälpen. Dock kan man göra det på olika sätt och jag är inte den som ser att det hjälper att ta till spöt direkt utan det finns andra sätt.

Tex så kom min lilla älskade häst på när han var yngre att jag inte hade en chans när han drog iväg på fyrkanten när jag försökte rida på volten, han sköt ut ytterbogen och bara drog. Det löste vi med att min tränare tog en longerlina, sa att det enda jag skulle fokusera på var att sitta korrekt, driva framåt så skötte hon att han inte drog iväg på långsidan. Detta ledde såklart till en jättearg häst som började bocka hysteriskt istället för att han ju inte kunde springa iväg från volten, han kom inte undan där och fick ett smärre utbrott. Dock kunde jag fokusera på att få in bogen, hålla honom rak och sitta och driva på framåt och så slutade han bocka och efter ett par varv så var det inga problem att rida på volten längre. Hon la undan linan och vi red lite till på volten och han var lugn och postiv igen och arbetade på bra och sedan avslutade vi passet och jag hade aldrig problem med att han drog iväg på det sättet igen, detta var då han var 6 år och nu är han 15. Han kopplade aldrig att linan var den som höll kvar honom på volten, han hade sin lilla grej att skjuta ut ytterbogen och dra iväg och sen fungerade inte det och han testade det aldrig igen.

Där var vi tvugna att få igenom det vi hade tänkt och gå lite hårt mot hårt och det fungerade. Jag hade kunnat "lirka" med honom genom att rida på fyrkanten istället och undvika att "bråka" med honom men det beteendet hade inte försvunnit då.

Men man får anpassa och hitta metoder som passar den enskilda individen, det är otroligt olika vad hästarna fungerar med, vissa hästen är väldigt mjuka och ängsliga och försiktiga av naturen medans vissa hästar är skarpare och mera framåt och "tål" mera och sätter lite hårdare krav på omgivningen. Sånna hästar måste man vara lite tydligare mot. Dock inte genom att använda spöt och slå fram hästarna, det vinner man aldrig på.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Har svårt att se att det hjälper att slå på ett sto... Visst kan man kanske prova men då gäller det verklige att gå på i "rätt läge ". Annars förstör det nog mer än det hjälper.
Jag förstår din frustration när olika tränare har olika system! Brukar tänka som så att det viktiga är ATT man har ett system och tror på det fullt ut själv. Tränarens filosofi måste stämma med din- annars kommer inte hästen förstå. Fundera över vad du själv tror, vem du har mest förtroende för an tränarna och följ dennes råd. Så att hästen hela tiden vet var den har dig som ryttare och hur du kommer reagera!
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Jag tror inte på att gå runt ett problem och undvika det däremot ska man inte gå på hästen utan hitta en annan lösning precis som det skrivs ovan :)
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Nu är jag absolut inte expert eller beridare, men jag är uppvuxen i ett utbildningsstall och har utbildat min egna ponny.

Jag tror personligen inte på "hårt-mot hårt"-metoden. Men jag tror heller inte på att vara "för snäll". Jag tror, som nämnt ovan, att man måste träna på det som är svårt för att bli bra på det, men jag tror också att man kan undvika många konflikter och lösa många problem genom ett bra grund-arbete. Min erfarenhet är i alla fall att om allt runitkring fungerar blir även det svåra lättare. Som i ditt fall, då skulle jag se till att hästen är klockren för hjälperna i de andra gångarterna, innan jag gav mig på den svåra gångarten. Sedan kommer man såklart att behöva göra det jobbiga också, men jag tycker att allt som oftast blir det mycket lättare om "allt annat" fungerar först.

Därefter tror jag att det viktigaste är att se till vilken häst man har, och JAG tror att det alltid är bäst att ta den vägen som ger minst konflikt. Jag har ridit hästar som har varit omöjliga att lirka över till sin sida, men som skärper sig efter ett pet med spöt - ja då väljer jag den vägen, jag har också ridit hästar, som min ungponny, som kunde stressa rätt ordentligt och använde man spö eller blev för bestämd blev det bara värre, men om någon från marken manade på lite så gick det över, ja då var det den bästa metoden för just den hästen. Jag tror att man kan vinna mycket, både i tid och energi ( + säkerhet och lite färre gråa hårstrån :p ) om man tar sig tiden att fundera ut hur just den här hästen fungerar. De är ju olika de små liven, och min filosofi är att det är mycket dumt att ta onödiga konflikter och "bli ovänner" i onödan.

Edit: ang att "vinna" över hästen så tror jag inte hästar tänker så. Ja, om du aldrig genomför det du har tänkt utan alltid tar hästens väg då kan du få en häst som vänjer sig vid att ta egna initiativ (den måste ju, för det är ju ingen annan som gör det :p ) men jag tror inte att hästen tänker "ha, nu vann jag" bara för att man tar en konfliktfri(are) väg. Sedan ser jag viss skillnad på om hästen inte förstår eller om den tramsar med gamla saker. Ex. en ponny jag tävlade ett tag, som var utbildad MSV/MSV som ibland helt kunde "glömma" vad skänkeln betyder när det fanns roliga saker att titta på, då är det ju ganska uppenbart att hon helt enkelt tyckte vad-det-nu-var var roligare än jag, då kan man enligt mig vara lite mer pang på. Men en häst som lär sig måste få möjlighet att just lära sig. Förstår den inte då får ryttaren vara tydligare helt enkelt. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Om jag tar ett par exempel på hur jag förklarade mitt tänk för denna tränare. (Självklart mycket beröm när hästen gör rätt så att den förstår och vill göra rätt).

Hästen stannar inte när jag ber den utan drar i fortsätter att gå och drar i tygeln - jag förtydligar genom att höja handen eller pisken framför den samtidigt som jag ger röst- och tygelhjälp och stannar hästen, vid ridning kanske jag bromsar hästen genom att ställa mot väggen istället, i kombination med förhållning med sits, tygel- och rösthjälp. Efter ett par gånger borde hästen fatta att den tjänar på att stanna på en gång och den lilla hjälpen räcker.

Hästen vill inte gå åt höger när jag rider serpentiner utan börjar stå emot eller tom backa - jag driver in den på en liten volt åt höger och ser till att den går framåt där. När den sedan samarbetar igen fortsätter jag mina serpentiner. Förhoppningsvis lär sig hästen även där att det blir jobbigare att gå emot än att göra som den blev ombeddd, dvs att svänga höger, eftersom den ändå inte kommer att slippa undan.

Just exempel nr 2 är tips jag fått från en mycket meriterad ryttare och det som funkat klart bäst hittills. Dvs undvik konflikten men driv ändå igenom det du tänkt. För mycket "snällhet" från ryttaren gör henne farlig, för mycket "hårt mot hårt" ger samma resultat.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

"Där var vi tvugna att få igenom det vi hade tänkt och gå lite hårt mot hårt och det fungerade. Jag hade kunnat "lirka" med honom genom att rida på fyrkanten istället och undvika att "bråka" med honom men det beteendet hade inte försvunnit då."

Fast att inte rida det som är besvärligt är ju inte att lirka, det är ju att undvika det. Det hade säkert inte löst det precis som du säger.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Fast att inte rida det som är besvärligt är ju inte att lirka, det är ju att undvika det. Det hade säkert inte löst det precis som du säger.
Var inte en besvärlig övning utan hans lilla grej bara, att rida på en volt är ju inte särskilt besvärligt för en utbildad häst, han kände helt enkelt inte för att gå på volten där och då, han kunde köra sin lyfta huvet skjuta ut bogen och dra iväg grej lite överallt, det var hans sätt att komma undan arbete överlag bara eller när han ville få som han ville i allmänhet i ridningen.

Alla hästar har ju lite olika sätt att komma undan arbeten på som dom har lärt sig fungerar någonstans. Det gäller bara att hitta den metoden som passar hästen.

Innan jag fick hjälp från tränaren med detta körde jag på att vända in honom på en liten volt så att han var tvugnen att stanna kvar där vi var då, sen drev jag runt honom där litegrann för att sedan fortsätta dit jag skulle, han kom av sig litegrann helt enkelt. Det fungerade bara för stunden för min häst. Visst fick jag honom framåt men problemet försvann inte. Visserligen så blev han inte arg, han bockade inte osv och han blev inte frustrerad över att inte komma undan men hans tendens till att bete sig så var kvar.

Så visst hade jag kunnat lirka och vara försiktig även med hans problem.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Jag brukar utgå från att hästen VILL göra det jag ber den, bara den förstår vad jag vill. Så när något inte fungerar frågar jag alltid mig själv först; gör jag rätt? är jag tydlig? De flesta gånger hittar jag svaret där.

Jag försöker att inte tänka vinna - förlora utan få hästen att vilja göra som jag vill. Jag brukar tänka att hästen har kroppen, jag har hjärnan. Alltså jag måste tänka för oss båda. Vissa hästar måste man lura lite medan med andra kan man peka med hela handen.
Vi har ett sto som man inte kan konfrontera. Hon säger bara; jag kan inte, jag kan inte, jag kan inte - och stressar upp sig mer och mer. Går man då in och tar strid med spö eller hårda metoder slutar det i katastrof och hon går nästan inte att rida på flera dagar. Man har alltså förlorat mycket mer än vad man vunnit. I de lägena måste man fundera ut hur man kommer förbi svårigheten utan att hon stressar upp sig. Det spelar ingen roll för oftast handlar det om att hon inte förstår vad vi vill att hon ska göra trots att hon faktiskt vet hur man går i öppna och sluta t ex.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Fast det beror ju på hur man ser det, det var ju en viss situation som triggade igång hans beteende, något som han då tex fann tråkigt eller jobbigt och att rida på volt i kontroll var ju då svårt för er. Att sedan själva övningen i sig inte var besvärlig är för mig en annan sak. Jag tycker inte att det är svårt att rida serpentiner (som mitt tidigare exempel) om hästen går dit jag vill, men om den blir istadig, backar och kanske reser sig då är serpentinerna betydligt jobbigare att rida även om hästen mycket väl har både kapacitet och förståelse för vad jag begär. Lösningen där är ju inte att undvika att rida serpentiner utan att komma på HUR jag rider serpentiner utan att hamna i den konflikten igen.

Jag tänker som Billy, att det handlar om att vara smartare än hästen för att få den att vilja göra som den blir ombedd. Inte för att den får stryk annars utan för att det blir roligare att göra som jag vill. Ju bättre hästen lyssnar på det jag som ryttare vill desto mer kul kan vi ju ha, både på banan och utanför. Jag galopperar inte på några öppna fält med en häst som inte lyssnar på förhållningar och eller röstkommandon tex.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Hästen stannar inte när jag ber den utan drar i fortsätter att gå och drar i tygeln - jag förtydligar genom att höja handen eller pisken framför den samtidigt som jag ger röst- och tygelhjälp och stannar hästen, vid ridning kanske jag bromsar hästen genom att ställa mot väggen istället, i kombination med förhållning med sits, tygel- och rösthjälp. Efter ett par gånger borde hästen fatta att den tjänar på att stanna på en gång och den lilla hjälpen räcker.

Hästen vill inte gå åt höger när jag rider serpentiner utan börjar stå emot eller tom backa - jag driver in den på en liten volt åt höger och ser till att den går framåt där. När den sedan samarbetar igen fortsätter jag mina serpentiner. Förhoppningsvis lär sig hästen även där att det blir jobbigare att gå emot än att göra som den blev ombeddd, dvs att svänga höger, eftersom den ändå inte kommer att slippa undan.

Så här rider jag: Häst som inte stannar när jag ber den. Saktar av genom att hålla i emot i sätet, hästen fortstätter= kort förhållning i tygeln sen en rejäl skänkel som påminner att; aktivera baken tack!
Gör om ett par gånger, sen sitter det. Därmot skulle jag aldrig rida in i väggen på en häst som inte har rumpan under sig=inte stannar på förhållning.

Häst som står emot och tillochmed backar=lasta och åk till klinik, varför i all sin dar skulle den göra så?

Jag skulle vilja påstå att minst åtta av tio hästar på lägre nivå inte går fram för skänkel, ett av det vanligaste problemen.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Jag vet inte om det är så svart-vitt som lirka- bestraffa.

Man kan använda allsköns KNEP till att få hästen att FÖRSTÅ.
oftast handlar det om det.

Tjat funkar varken på barn eller häst.

bjuder inte hästen eller "tar" skänkeln. rid ut o kanske ha draghjälp.
Det är också skillnad på oförståelse- ovilja. Oviljan kan givetvis även bero på dålig utrustning /begynnande skada.

Det många glömmer är att man förmedlar en massa uppsuttet som man inte tänker på. Varav saker funkar bra från marken, men hästen är bussig när den känner ryttarens egentliga tanke uppsuttet. Korrigering p g a tjat är ryttarfel.
Hela ens väsen kanske säger -Inte så fort. Därav en hetsig människa får en dito häst o vice versa. Tänk o rid snabbare o hästen är med på noterna!

Man vill ju ha hästen MED sig- en glad o villig. På ett sto funkar det sällan med arga ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Delvis KL
Nu var ju detta exempel på en ganska outbildad och "gränstestande" unghäst där vi fortfarande ibland behöver jobba på en hjälp i taget. Hästen är utredd på längden och tvären och backar ändå när det passar, ett sätt att försöka slippa jobba.

Varför skulle du rida in i väggen? Hästen har förhoppningsvis så pass mycket självbevarelsedrift att den själv väljer att bromsa om något hamnar framför den? Att "styra" mot väggen var kanske fel ordval, det handlar mer om att ställa hästen utåt, mot väggen, undan ytterskänkeln, för att få en naturlig broms. Detta är flitigt förespråkat av flera tränare jag stött på, precis som att använda böjda spår för att få en hetsig häst att dämpa sig lite, dvs att få hästen att bromsa utan att behöva ta mer i munnen.

axel; Jag håller med i allt du skriver. Klart att det inte är svart-vitt, allt är en gråskala. Men just att det var fel att lirka, på hen lät det som om det gällde alla - alltid, är nytt för mig. Det handlar ju precis som du säger om att få hästen att förstå vad man vill och att få den att vilja göra det. I min hästs fall handlar det oftare om ovilja än oförståelse så länge vi gör sådant hon faktiskt kan, när vi tränar nya grejer är det en annan grej även om det kan slå över i ovilja om jag förklarar för dåligt. Alltså måste jag få henne att vilja göra det jag ber om. Våld eller hot om våld är inte så konstruktivt i längden enligt mig.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Genom åren har jag utvecklat en absolut princip. Hästen MÅSTE lyda. Av säkerhetsskäl.

Hur man sedan utbildar och med vilken filosofi, är en annan sak. Jag måste ha respekt för hästen som individ, hur den är mottaglig för utbildning, vad som krävs av mig som ryttare/utbildare.

Men hästen MÅSTE i alla lägen lyda. Hur man sedan kommer dit, är en fråga att ta från individ till annan. Men om hästen förstår, men vägrar utföra (ej p g a smärta), då driver jag igenom till den grad det behövs, med de medel som krävs.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Fast det är, i mina ögon, stor skillnad på att ställ utåt och använda väggen som stöd och "styra in i väggen".

Jag skulle köra Kyras, "en sak i taget-hjälp" på en så ung häst, i så fall. Att du svänger för en hjälp i taget, kolla tex hennes bok.
Backar den så måste det ju ändå vara ett tecken på att den inte fattar.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Nu skulle detta ju inte handla om min häst utan om olika sätt att lösa problem med hästar i allmänhet och om det är fel att lirka med hästen. Men - min häst förstår mycket väl vad som begärs när skänklarna kommer på, problemet ligger i arbetsviljan och att hon kommit undan för att jag från början trodde att hon inte förstod när hon egentligen testade var gränserna gick. Mitt fel som varit "snäll" och mer förlåtande eftersom hon var/är outbildad. Svår balansgång det där.

Att "styra in i väggen" är det uttryck som använts, både av "ridtränare" och de som sysslat med markarbete. Som just ett sätt att få hästen att förstå och att lyssna på förhållande hjälper.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Bra princip, den borde fler anamma. Borde leda till färre olyckor. Sedan är ju det svåra att själv vara just så konsekvent och så flexibel att man kan hitta rätt väg för just den individ man har.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Det är därför man ska vara en skicklig ryttare och hästmänniska för att ta sig an hästar som kräver lite mer. En skicklig ryttare läser av en häst genom sitsen, innan hästen ens tänkt tanken.

Då är det inte svårt.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Jag har nog aldrig styrt in i väggen eller mot.
Hästen kan ju -PTROO!

Kadaverdisciplin behöver man inte hålla på med. Ston lyder om de gillar en. Lite fjäsk kommer man oerhört långt med. Om det skulle vara skarpt läge- fara, så lyder hästen iom att den inte är van vid hårda ( orättvisa) tag.

Man får nog felsöka lite hos sig själv om hästen inte svarar för skänkeln.
Gnetande gillar ingen häst
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Vad skönt för dig att du aldrig tagit dig vatten över huvudet. Måste kännas bra. Jag erkänner utan omsvep att detta är den svåraste häst jag haft med att göra men sedan är jag nästan nybörjare också, har bara drygt tjugo års erfarenhet av hästar och ridning. Tyvärr har flera av de erfarna hästmänniskor jag trodde skulle kunna hjälpa mig, inte velat ta sig an henne/oss då de anser henne för svår mentalt och att det inte är värt skaderisken. Detta säger jag inte för att verka tuff, är för gammal för att tycka att det är tufft med svåra hästar.

MEN, återigen det var inte min häst detta skulle handla om utan den allmänna inställningen att lirkande, eller för all del fjäsk som axel kallar det, inte skulle vara ok. Du verkar ju hålla med den tränare jag pratade med till skillnad från axel.

Kl.
axel, jättebra, önskar jag kunde säga detsamma. Jag hoppas inte att du på allvar tror att jag skulle styra mot väggen om hästen lyssnade på ett ptroo? Hästen lyssnar på sitshjälperna, de dagar hon är på rätt humör... svårigheten kommer de dagar när fröken inte är på humör. Men du verkar iaf hålla med de tränare som menar att det går att komma runt problemen utan att det måste bli konflikt.

KL2.
Har någon annan en åsikt om huruvida man skall lirka med hästen eller ej? Min häst = min huvudvärk, kan vi lämna därhän, hon var mer tänkt för att illustrera de situationer jag fått tips om just lirkande.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 452
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 276
Senast: nejlica
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp