Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Jag tror dig, men du borde prova att fjäska mer:)

Jag har ngn enstaka gång gjort det motsatta till att dra i truten på vägen hem i galopp. har släppt o klappat på ung häst o hästen har saktat av.

tänkte att det funkar på galoppörer så varför inte.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Ja, kanske det. Hon gör nästan vad som helst för godis så om fjäsket innehåller godis så funkar det nog:D
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Det räcker med att bli översvallande med beröm;)
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Jag är för fjäsk, jag vill att hästen ska vilja göra det jag ber den om och försöker klura ut vad som motiverar varje häst. För vissa är det godis, för andra är det vila, för några är det att få sträcka ut i galopp en sträcka och sedan pusta på lång tygel.

Sedan finns det lägen när en häst har lärt sig att ett visst beteende lönar sig och då kan man behöva vara extra tydlig med vilket beteende man vill ha. Jobbade med en unghäst som uppskattade att få stå still och vila, hon hade sedan hon var föl lärt sig att dra ned huvudet och blixtsnabbt vända sig från människan och slå ett framben över grimskaftet eller longerlinan = hon fick alltid stå still en stund när hon gjorde så eftersom man var tvungen att trassla ut henne. Jag bröt beteendet genom att vara snabb och driva på henne rätt rejält när hon försökte för att bryta mönstret. Sedan räckte det att hon travade på lina ett kvarts varv innan jag stannade henne och lät henne vila. Så lite kombination av att vara hård/ tydlig beroende på hur man ser det och att vara snabb med att ge en belöning som hästen uppskattar.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Fast det beror ju på hur man ser det, det var ju en viss situation som triggade igång hans beteende, något som han då tex fann tråkigt eller jobbigt och att rida på volt i kontroll var ju då svårt för er. Att sedan själva övningen i sig inte var besvärlig är för mig en annan sak. Jag tycker inte att det är svårt att rida serpentiner (som mitt tidigare exempel) om hästen går dit jag vill, men om den blir istadig, backar och kanske reser sig då är serpentinerna betydligt jobbigare att rida även om hästen mycket väl har både kapacitet och förståelse för vad jag begär. Lösningen där är ju inte att undvika att rida serpentiner utan att komma på HUR jag rider serpentiner utan att hamna i den konflikten igen.
Vad är det för skillnad? beteendet var ett inlärt beteende han hade överlag för att komma undan eller för att få det han ville. Precis som ditt exempel med en häst som inte vill gå serpentiner. Det är ju sällan så att hästen inte förstår utan den lär sig beteenden, unghästar eller mer gröna hästar är det ju sällan problem med. En häst bryter ju inte ut från serpentiner ifall ryttaren gör rätt och hästen inte har lärt sig ett dumt beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Jag invände mot att du påpekade att övningen inte var besvärlig. Det jag ville ha sagt är att själva övningen i sig behöver inte vara besvärlig utan det är situationen som är besvärlig (för att hästen lärt sig ett felaktigt beteende) och om man undviker situationen helt kommer man inte att lösa problemet. Förklarade jag bättre nu?
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Det finns ju olika vägar att gå framåt och vilken väg som passar dig vet bara du själv. Du får hitta en tränare som har en filosofi som du känner stämmer överens med din egen och som du känner dig bekväm med. Att undvika ta strid med hästen är ingen förlust alls enligt mig, utan snarare tvärtom. Jag tar hellre en omväg runt en svårighet och har hästen med mig mentalt, men det är det sätt jag är bekväm med, som passar mig och det kan kännas helt fel för någon annan.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Vad skönt för dig att du aldrig tagit dig vatten över huvudet. Måste kännas bra.

Vet inte var du läser in det konstaterandet, tvärtom. Jag har gjort misstag och lärt av dem.

När jag ser den för mig svåra hästen vara helt okomplicerad/betydligt lättare med annan ryttare, inser jag ju att det är hos mig problemet ligger.
 
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Min enda idé om tanken att hästen "vinner" om den lirkas med är väl om situationen som sådan tydligt grundar sig i att hästen gör något oönskat och det inte korrigeras. Kanske ännu mer om det är ett beteende som tidigare korrigerats men som nu gås en omväg runt.

Min häst som exempel har lätt för att stanna upp och inte ta drivning. Låter jag honom stanna och låtsas som att inget hänt så går han fram för skänkeln efter en väldigt kort stund igen. Men, de där stoppen ökar lavinartat när han väl fått stanna en gång. Det handlar om att stanna upp flera gånger direkt samma ridtur jämfört med att bara av misstag råkat stanna i princip en gång vart annat år.

Själv är jag en utpräglad valackmänniska. Stoiga ston är jag totalt värdelös med på alla plan, hingstiga hingstar funkar möjligtvis från ryggen. Men precis som Lovisa så är det supersupersuperviktigt för mig att kräver jag något av hästen så ska jag omedelbart ha (rätt) respons. Det är i princip en dödssynd att inte lyda, det är mitt säkerhetstänk helt enkelt. Jag vägrar sitta på en häst som inte håller sig åt sidan när vi möter en bil, som inte håller sig på vägen när vi rider ut med diken eller staket, som inte går rakt fram mellan skaklarna i vagnen osv. Olyckor händer så lätt utan att blanda in sådana aspekter oxå.

Således förklarar jag detta det första jag gör med en ny häst och i mina ögon är det bättre ju tidigare hästen ifrågasätter för oftast behöver man bara vara tydlig med att på detta sättet är det och sedan blir det inte några stora diskussioner. Vilket leder till att man typ direkt kan återgå till att vara glad, snäll och förlåtande matte för både hästen och jag vet att krävs det så lyder pålle och inget obehagligt händer, vilket framförallt hästen blir trygg och positivt inställd av att veta.

Så vill jag att mitt hästliv ska fungera. Jag hade känt mig helt utelämnad om jag visste att det fanns situationer jag inte reddeut och var tvungen att lirka/fjäska mig ur eller gå runt. Visst, jag har dålig koll på min häst om det är andra hästar närvarande och jag skulle tex aldrig utsätta varken honom eller mig för tex en jaktritt i högt tempo innan vi båda blivit tryggare i större hästsamlingar men det är ju en situation man aldrig hamnar i om man inte aktivt väljer det. Och dessutom har vi ett väl inarbetat system för att få pålle ner på jorden om han av andra anledningar försvinner upp i det blå (tex mindre hästgrupper som när man åker på träning) så alla situationer vi kan lyckas hamna känner vi nog båda att vi har en grundtrygghet att falla tillbaka på. Det fick vi svart på vitt senast för någon månad sedan när det kom tre lösa hästar som vi fick jaga i full galopp utmed motorvägen. Hästen min är rätt rädd för andra hästar men när han behövde stå still då jäklar stod han still och även om han i superstirrigt tillstånd jagades i en galopp han normalt blir rädd för sin egen skugga av så var det aldrig tänkbart att han inte skulle lyssna tillbaka när det krävdes. Det fanns liksom inte på varken hans eller min karta utan vi löste situationen tillsammans för det var vad som krävdes, punkt slut.

För övrigt så reagerade stallkompisens häst likadant, den kan vara nog så het och "arabig" men i grunden har den nog ett liknande förhållande till sin matte och den gjorde bara sitt jobb rakt av utan någon som helst diskussion.

Diskussionen som uppstår med en ny behöver dock inte på något vis drivas igenom med spön eller dylikt, verkligen inte. Det individanpassas ju. Med min egna så är det väl stoppen beskrivna ovan som vill viss del måste hållas efter men det handlar ju snarare om att ha hästen framför skänkeln. Det har aldrig hänt att han stannat och inte gått förbi något eller liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränarfilosofi - är det fel att lirka med hästen?

Jag invände mot att du påpekade att övningen inte var besvärlig. Det jag ville ha sagt är att själva övningen i sig behöver inte vara besvärlig utan det är situationen som är besvärlig (för att hästen lärt sig ett felaktigt beteende) och om man undviker situationen helt kommer man inte att lösa problemet. Förklarade jag bättre nu?

Lirka, fjäska, lura och ta sig runt ett problem är inte fel, tycker jag.

Många gånger är det bättre att arbeta sig runt ett problem, än att ta en direkt konfrontation. Du som människa är smartare än hästen och kan säkert komma på ett sätt att lura den. Är det ett skarpt sto vinner du så otroligt mycket på att inte "gå på" och tvinga. Du kommer dit du vill ändå, må så vara att det kan krävas lite tålamod.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 233
Senast: nejlica
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp