Trängselskatten och förseningsavgiften

Är 500 SEK en rimlig förseningsavgift?

  • Ja

    Röster: 2 2,4%
  • Nej

    Röster: 81 97,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    83
I Göteborg är den införd för att finansiera västlänken och inget annat. Det sitter betalstationer även där det aldrig funnits trängsel men är vägar som folk skulle kunnat ta för att undvika trängsel och att betala. Det går alltså inte att undvika avgiften om du så är km från någon som helst risk för trängsel och aldrig ens tänkt köra in i eller genom stan. Mellan ett bostadsområde och ett köpcenter tex sitter det stationer, långt utanför någon central del eller led.
Jaha!
Undrat sedan jag flyttade till stan över avgifterna då de många känns märkligt placerade. Men nu fick jag en förklaring.

När jag bodde på andra sidan stan så klarade jag mig utan avgifter, men nu när jag bor på Hisingen känns det omöjligt att undvika det.
 
Jaha!
Undrat sedan jag flyttade till stan över avgifterna då de många känns märkligt placerade. Men nu fick jag en förklaring.

När jag bodde på andra sidan stan så klarade jag mig utan avgifter, men nu när jag bor på Hisingen känns det omöjligt att undvika det.
Hisingen har ju diskuterats flitigt efter införandet just för att stationerna är så utstuderat placerade för att ingen ska kunna förflytta sig utan att passera en och det jämfördes med de "finare" områdena sydväst som det inte alls var lika nogrannt placerade. Typ bo i Kärra och åka till Bäckebol så fick du avgift men bo i Askim och åka till Sisjön klarade du dig utan. Minns inte exakt hur de jämförde men från sydväst kunde du i princip ta dig in till centrala stan utan avgift men på Hisingen kunde du inte åka 500m, ens åt fel håll dvs ut från stan.
Tror de till slut gjorde undantag för boende som bodde just så att de inte ens kunde ta sig till en större mataffär på Hisingen utan avgift.
 
Hisingen har ju diskuterats flitigt efter införandet just för att stationerna är så utstuderat placerade för att ingen ska kunna förflytta sig utan att passera en och det jämfördes med de "finare" områdena sydväst som det inte alls var lika nogrannt placerade. Typ bo i Kärra och åka till Bäckebol så fick du avgift men bo i Askim och åka till Sisjön klarade du dig utan. Minns inte exakt hur de jämförde men från sydväst kunde du i princip ta dig in till centrala stan utan avgift men på Hisingen kunde du inte åka 500m, ens åt fel håll dvs ut från stan.
Intressant!
Har inte tänkt på det, men nu när jag läser vad du skriver så ser jag ju mönstret och det är ju sjukt.
 
Lägga in en allmän påminnelse i mobilen om kolla eventuella trängselavgifter? Finns de inte online för att kolla upp?
När typ 97% Av resorna inte innebär någon trängselskatt så känns det lite overkill. Det beror så otroligt mycket på år och tillfällen, vissa år är vi aldrig i närheten och andra år lyckas vi som sagt pricka in alla trängselavgifter som finns i Sverige och prickade in några i Norge. Det löser sig absolut men jag tycker att påminnelseavgiften är helt orimlig.
 
Något som också är sjukt är omröstningen de hade i Stockholm. Det var bara de som bodde inne i Stockholm som fick rösta, inte de som bodde i utkanterna av stan och förorterna och behövde resa in till stan för att jobba. Klart att det blev ja i omröstningen då. I Göteborg däremot röstade folk nej, men politikerna genomförde det ändå.
 
Lat mig bara tillfora att det ar SVART om man bara ar turist och har hyrbil. :cautious: Jag kan inte ens tanka mig de som inte kan lasa Svenska da inga skyltar nagonsin ar pa nagot annat sprak.
Jag minns mycket tydligt nar vi kom tillbaka till Stockholm for manga ar sedan, val fore GPS. Dar var en vagavstangning och en handskriven skyllt som sa, "Ta Vasterbron" och jag tankte pa kompisar fran olika lander som varit och halsat pa medan vi hade sommarstuga i Sverige. De hade formodligen kort runt annu och letat efter vart de skulle.:cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp