Trängselskatten och förseningsavgiften

Är 500 SEK en rimlig förseningsavgift?

  • Ja

    Röster: 2 2,4%
  • Nej

    Röster: 81 97,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    83
Men för en annan som åker på ställen med trängselskatt ungefär vartannat år känns det helt orimligt att behöva lägga in alla ställen som har trängselskatt som e-faktura för att inte missa någon. Vissa gånger är man inte ens säker på om det är avgift det tillfället man passerar, alltså vet man inte om man ska efterlysa en faktura eller om det är lugnt. Under en period passerade vi bron i Motala ett flertal gånger men det var inte varje gång vi fick en faktura. Nu är det tre år sedan vi passerade den senast, så att lägga in den som e-faktura känns rätt onödigt.

I Stockholm står summan på portalen där kamerorna hänger. Men det kanske är annorlunda när det är broavgift.

Här verkar du kunna ha koll i alla fall.
Screenshot_20210425-060024_Samsung Internet.jpg
 
I Stockholm står summan på portalen där kamerorna hänger. Men det kanske är annorlunda när det är broavgift.

Här verkar du kunna ha koll i alla fall.Visa bifogad fil 68466
Koll på broavgifterna ja, sen ska man ha koll på trängselskatt. För ett par år sedan lyckades vi vara i Stockholm, Göteborg, passera bron i Motala ett par gånger och bron i Sundsvall inom loppet av ett par månader och nej när jag kör i Stockholm har jag inte tid att studera tavlor med olika priser och fundera på vad som gäller. Jag håller koll på trafiken.

Sen gäller det att komma ihåg att man har passerat så man kommer ihåg att kolla, under en semestervecka så är det kanske andra saker som känns viktigare.
 
Koll på broavgifterna ja, sen ska man ha koll på trängselskatt. För ett par år sedan lyckades vi vara i Stockholm, Göteborg, passera bron i Motala ett par gånger och bron i Sundsvall inom loppet av ett par månader och nej när jag kör i Stockholm har jag inte tid att studera tavlor med olika priser och fundera på vad som gäller. Jag håller koll på trafiken.

Sen gäller det att komma ihåg att man har passerat så man kommer ihåg att kolla, under en semestervecka så är det kanske andra saker som känns viktigare.

Nu är ju skyltar ofta en del av trafiken.

Men då kan du ju kolla här istället.
Screenshot_20210425-061303_Samsung Internet.jpg
 
I Stockholm står summan på portalen där kamerorna hänger. Men det kanske är annorlunda när det är broavgift.
Är man i storstadstrafik man är ovan vid ligger prio för uppmärksamheten knappast på att notera ett belopp som visas på någon skärm som som man inte vet innan var man ska titta efter.
Broavgiften är fast, har man kört där ska det alltid göras en betalning.
 
Är man i storstadstrafik man är ovan vid ligger prio för uppmärksamheten knappast på att notera ett belopp som visas på någon skärm som som man inte vet innan var man ska titta efter.
Broavgiften är fast, har man kört där ska det alltid göras en betalning.

Då kan man gå in på Transportstyrelsens sida och söker på trängselskatt, så får man upp en länk där man kan kolla.
 
Nu är ju skyltar ofta en del av trafiken.

Men då kan du ju kolla här istället.Visa bifogad fil 68467
Ja men det ingår även att kunna sortera vad som är viktig, en skylt med en summa på är oviktig i trafiksituationen.

Jag tror inte att du fattar min poäng, det är knöligt att behöva leta efter varje resa för att se om man ska betala något, något enklare med elektronisk brevlåda men det har inte funnits i så många år. Det är skillnad om man bor exempelvis i Stockholm och passerar tullarna regelbundet.
 
Nu är ju skyltar ofta en del av trafiken.

Men då kan du ju kolla här istället.Visa bifogad fil 68467
Det fungerar ju för någon som passerar såpass ofta att man kan skaffa sig en rutin för att kolla varje månad. Inte en sällanpasserare som gör det en gång vart annat år, eftersom det är just att komma ihåg ett par veckor senare att du ska följa upp detta som är problemet.
Hade man kunnat göra betalningen i nära anslutning till att man passerade så hade det varit en annan sak. Typ som man kan betala in på skattekontot när man vill utan att behöva ha en faktura för det först.
 
Det fungerar ju för någon som passerar såpass ofta att man kan skaffa sig en rutin för att kolla varje månad. Inte en sällanpasserare som gör det en gång vart annat år, eftersom det är just att komma ihåg ett par veckor senare att du ska följa upp detta som är problemet.
Hade man kunnat göra betalningen i nära anslutning till att man passerade så hade det varit en annan sak. Typ som man kan betala in på skattekontot när man vill utan att behöva ha en faktura för det först.

Om man inte vet att man har passerat en betalstation, så spelar ju betalningsättet ingen roll?

Men så är det ju med mycket här i livet. Man är själv skyldig att hålla koll på saker.
 
Om man inte vet att man har passerat en betalstation, så spelar ju betalningsättet ingen roll?

Men så är det ju med mycket här i livet. Man är själv skyldig att hålla koll på saker.
Varifrån får du att man inte skulle veta att man passerat eller att jag ifrågasätter att det i botten finns ett egenansvar?

Du svarar på inlägg som handlar om att sättet det är upplagt är svårhanterligt och lägger upp för missar när det gäller sällananvändarna.
Och du svarar i princip med att det finns funktioner som fyller behoven för de som inte är sällananvändare.

Du kan inte se skillnaden i att följa upp rutinmässigt och inte? Skillnaden att följa upp samma kväll jämfört med 27 dagar senare?
 
Varifrån får du att man inte skulle veta att man passerat eller att jag ifrågasätter att det i botten finns ett egenansvar?

Du svarar på inlägg som handlar om att sättet det är upplagt är svårhanterligt och lägger upp för missar när det gäller sällananvändarna.
Och du svarar i princip med att det finns funktioner som fyller behoven för de som inte är sällananvändare.

Du kan inte se skillnaden i att följa upp rutinmässigt och inte? Skillnaden att följa upp samma kväll jämfört med 27 dagar senare?

Länkarna på Transportstyrelsens hemsida funkar väl lika bra för sällananvändare? Tvärtemot skulle jag säga att för de som rutinmässigt åker där, är länkarna onödiga eftersom man lagt in det på Kivra/e-faktura/autogiro.
Dessutom, om jag förstår rätt, kan man lägga in autogiro innan man fått första fakturan.

Systemet kan absolut göras enklare, men att ha nån form av betalningsställe vid alla betalstationer, är nog rätt omöjligt så som det ser ut idag.
 
Länkarna på Transportstyrelsens hemsida funkar väl lika bra för sällananvändare? Tvärtemot skulle jag säga att för de som rutinmässigt åker där, är länkarna onödiga eftersom man lagt in det på Kivra/e-faktura/autogiro.
Dessutom, om jag förstår rätt, kan man lägga in autogiro innan man fått första fakturan.

Systemet kan absolut göras enklare, men att ha nån form av betalningsställe vid alla betalstationer, är nog rätt omöjligt så som det ser ut idag.
Du missar fortfarande poängen.
 
Råkade ut för detta i början av året. Godkände fakturan och ändrade datum till att den skulle dras samma dag som lönen kom. Bara det att jag tydligen råkat ställa in att den skulle dras månaden efter på löningsdagen (min bankapp har att man scrollar fram rätt datum så det är lätt hänt att man scrollar förbi).
Var riktigt surt när jag fick fakturan, då jag aldrig är sen annars. Andra företag skickar ofta en påminnelse först som man kan bortse ifrån om man då betalar direkt.
 
I somras råkade vi ut för detta när vi bilade till familjen i Västerbotten från Skåne.
9:- blev 509:-
Visst att det var vår skyldighet att hålla koll på, men det borde kunna komma en betydligt mer blygsam påminnelseavgift först.
Alternativt en vanlig pappersfaktura med 29:- i aviavgift.

Det hade inte gjort lika ont att betala som ökningen på över 5000%
 
Det är galet med den där trängselavgiften, det är småsummor som det säkert ofta kostar mer att fakturera än vad summan på räkningen är. Jag tycker det borde vara så att när man når en viss summa så skickas det en räkning. Tex 100kr eller så, istället för dessa småsummor dom skickar ut. Och visst, kanske det är så att några inte kommer upp i 100kr ens men det kostar förmodligen ändå mer att att skicka ut alla räkningar till folk.
 
Jag tänker också att man genom sitt medborgarskap och bilägande skulle kunna få X antal passager gratis i samtliga trängselskattssystem - för besök i storstäderna. Om man åker 1-2 gånger om året till dessa städer är ens bidrag till trängseln infinitesmalt ändå. Vill man styra skulle dessa gratispassager kunna gälla endast under ej rusningstid.

(Fast risken är såklart att det blir ännu krångligare....)
 
Jag har en kompis som i samband med införande av trängselskatten i Stockholm fick jobb på en särskild enhet som bildades för överklagande av trängseltrafiken (och straffavgifter). Där satt de erfarna juristerna - och gjorde ingenting eftersom mycket få överklagade.

Min gissning är att skälen till att de lägger på så mycket i påminnelse avgift är att det kostar att administrera påminnelser. Skälen till trängselavgiften är inte ekonomisk i första hand utan främst ett verktyg att minska trafiken inom tullarna - och då spelar det ingen roll om man åker en gång eller 365 ggr per år (eller vilken tid man åker på dygnet) man bidrar lika mycket till trängseln (och avgaser) den dagen. Däremot ser man till att påminnelserna går +/0. En pappersfaktura och senare påminnelser skulle göra att det går på rejält minus. Så man lägger på en så stor avgift så folk inte gör misstaget att glömma mer än en gång vilket gör systemet mycket mer lättadministrerat.

Naturligtvis slår den oproportionerligt högt mot socioekonomiskt utsatta grupper som nysvenskar, där har vissa absolut rätt. Kanske att de med en lägre inkomst och som bor i social utsatta områden skulle få en mindre påminnelseavgift?

Det är inte så svårt att komma ihåg trängselavgifterna i samband med semestern/jobbresa mm om man åker via en storstad som det är att skriva en lista så man inte glömmer att ta med sig en baddräkt. Innan resa, lägg in en påminnelse i mobilen om trängselskatt. Att få 'fria' passagerare skulle vara ett hopplöst krångligt system. Hur exakt skulle passagerare räknas? Även om en person står som ägare så skulle man kunna klämma in sex personer i bilen beroende på storlek. Hur räkna ut hur många ggr per år en bil passerar där det är trängselavgifter innan man behöver betala?

Naturligtvis är det fruktansvärt surt att beta 509 kronor för en 9 kronor trängselavgift. Men de flesta gör det nog inte mer än en gång, alt kör en omväg så de slipper betala, vilket är de egentliga skälen till att trängselavgifterna infördes.
 
Jag har en kompis som i samband med införande av trängselskatten i Stockholm fick jobb på en särskild enhet som bildades för överklagande av trängseltrafiken (och straffavgifter). Där satt de erfarna juristerna - och gjorde ingenting eftersom mycket få överklagade.

Min gissning är att skälen till att de lägger på så mycket i påminnelse avgift är att det kostar att administrera påminnelser. Skälen till trängselavgiften är inte ekonomisk i första hand utan främst ett verktyg att minska trafiken inom tullarna - och då spelar det ingen roll om man åker en gång eller 365 ggr per år (eller vilken tid man åker på dygnet) man bidrar lika mycket till trängseln (och avgaser) den dagen. Däremot ser man till att påminnelserna går +/0. En pappersfaktura och senare påminnelser skulle göra att det går på rejält minus. Så man lägger på en så stor avgift så folk inte gör misstaget att glömma mer än en gång vilket gör systemet mycket mer lättadministrerat.

Naturligtvis slår den oproportionerligt högt mot socioekonomiskt utsatta grupper som nysvenskar, där har vissa absolut rätt. Kanske att de med en lägre inkomst och som bor i social utsatta områden skulle få en mindre påminnelseavgift?

Det är inte så svårt att komma ihåg trängselavgifterna i samband med semestern/jobbresa mm om man åker via en storstad som det är att skriva en lista så man inte glömmer att ta med sig en baddräkt. Innan resa, lägg in en påminnelse i mobilen om trängselskatt. Att få 'fria' passagerare skulle vara ett hopplöst krångligt system. Hur exakt skulle passagerare räknas? Även om en person står som ägare så skulle man kunna klämma in sex personer i bilen beroende på storlek. Hur räkna ut hur många ggr per år en bil passerar där det är trängselavgifter innan man behöver betala?

Naturligtvis är det fruktansvärt surt att beta 509 kronor för en 9 kronor trängselavgift. Men de flesta gör det nog inte mer än en gång, alt kör en omväg så de slipper betala, vilket är de egentliga skälen till att trängselavgifterna infördes.
I Göteborg är den införd för att finansiera västlänken och inget annat. Det sitter betalstationer även där det aldrig funnits trängsel men är vägar som folk skulle kunnat ta för att undvika trängsel och att betala. Det går alltså inte att undvika avgiften om du så är km från någon som helst risk för trängsel och aldrig ens tänkt köra in i eller genom stan. Mellan ett bostadsområde och ett köpcenter tex sitter det stationer, långt utanför någon central del eller led.
 
Det är inte så svårt att komma ihåg trängselavgifterna i samband med semestern/jobbresa mm om man åker via en storstad som det är att skriva en lista så man inte glömmer att ta med sig en baddräkt. Innan resa, lägg in en påminnelse i mobilen om trängselskatt.
Då måste man innan man åker ha sin färdväg helt färdig planerad och veta exakt var det finns trängselskatt, man får heller inte hitta på utflykter. Som för oss till exempel, åker vi till syrran som bor i Göteborg, ingen trängselskatt, åker vi däremot med syrran och handlar på Ica maxi/Ikea ja då är risken stor att vi passerar en station. Innan resan ner har vi inte planerat det utan det är sånt som kan dyka upp under veckan vi är där. Eller första gången vi passerade bron i Motala, inte en aning om innan att det var ett ställe där man betalde avgift, vi passerade på väg till andra ställen och nej jag kolla inte upp alla vägar för att veta om det är eventuella avgifter på vägarna.

Det låter ju fantastiskt enkelt att bara lägga in en påminnelse, men du lika bra som jag vet att det inte är så enkelt att komma ihåg allt trots att det kanske är sånt som man borde komma ihåg.
 
Då måste man innan man åker ha sin färdväg helt färdig planerad och veta exakt var det finns trängselskatt, man får heller inte hitta på utflykter. Som för oss till exempel, åker vi till syrran som bor i Göteborg, ingen trängselskatt, åker vi däremot med syrran och handlar på Ica maxi/Ikea ja då är risken stor att vi passerar en station. Innan resan ner har vi inte planerat det utan det är sånt som kan dyka upp under veckan vi är där. Eller första gången vi passerade bron i Motala, inte en aning om innan att det var ett ställe där man betalde avgift, vi passerade på väg till andra ställen och nej jag kolla inte upp alla vägar för att veta om det är eventuella avgifter på vägarna.

Det låter ju fantastiskt enkelt att bara lägga in en påminnelse, men du lika bra som jag vet att det inte är så enkelt att komma ihåg allt trots att det kanske är sånt som man borde komma ihåg.

Lägga in en allmän påminnelse i mobilen om kolla eventuella trängselavgifter? Finns de inte online för att kolla upp?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp