Träning av äldre ponny

Ponnyfoton

Trådstartare
Min favoritponny från ridskolan har nu äntligen fått pension 26 år gammal. Som tur är har jag fått förtroendet att ha hand om honom två dagar i veckan och ibland fler när hans ägare ska bort eller så. Dock har jag aldrig haft hand om en äldre häst på det viset innan och ifrågasätter mig själv hela tiden funderar på vad vi ska göra på "mina dagar" och vill inte träna honom för hårt osv.

Så hur tränar ni äldre hästar/ponnyer? målet är ju såklart att han ska hålla sig fin i kroppen och hålla igång så han inte stelnar till. Oftast gör han nått varje dag just därför men det kan såklart vara en promenad eller longering osv.

Även tips på övningar vore trevligt. Jag har egentligen aldrig gjort så mycket annat än att rida på ridskola så jag kan inte komma på så mycket andra saker att göra tillsammans än att just rida.
 

Bifogade filer

  • _11A8154-5.jpg
    _11A8154-5.jpg
    199,5 KB · Visningar: 70
Min favoritponny från ridskolan har nu äntligen fått pension 26 år gammal. Som tur är har jag fått förtroendet att ha hand om honom två dagar i veckan och ibland fler när hans ägare ska bort eller så. Dock har jag aldrig haft hand om en äldre häst på det viset innan och ifrågasätter mig själv hela tiden funderar på vad vi ska göra på "mina dagar" och vill inte träna honom för hårt osv.

Så hur tränar ni äldre hästar/ponnyer? målet är ju såklart att han ska hålla sig fin i kroppen och hålla igång så han inte stelnar till. Oftast gör han nått varje dag just därför men det kan såklart vara en promenad eller longering osv.

Även tips på övningar vore trevligt. Jag har egentligen aldrig gjort så mycket annat än att rida på ridskola så jag kan inte komma på så mycket andra saker att göra tillsammans än att just rida.


Du behöver ha en dialog med ägaren vad som är lämpligt,ä. Hur ägaren tränat ponnyn kommer ju styra vad du kan oxh får göra och vad som är lämpligt. Så är det ju i alla medryttarskap.
 
Som en annan skriver, måste du snacka ihop dig med ägaren, vad gör hon med hästen och hur ser hans träning ut, och vad vill hen att du skall göra med ponnyn?

Finns massor med saker man kan göra från marken, tex klickerträna hästen, leka med olika grejor och så, men viktigaste är du snackar med ägaren om detta innan du gör något. Fråga om det är okay att du tränar honom från marken etc. Kanske även ägaren kan visa roliga saker denna gör med sin ponny?

Här är lite inspiration:

 
Hej! det är ponnyns ägares dotter som har dom andra dagarna och jag tror att hon bara rider lite "sporadiskt" ingen hårdare träning eller så då hon är 10år. Det känns lite jobbigt att behöva höra av mig varje vecka och fråga vad som gjort med honom under sina dagar.

Jag vet att jag får göra vad jag vill på mina dagar så det behöver jag inte heller kolla upp. Frågar bara om det är nån träning eller så i stallet jag tänk vart med på så att det går bra för dom.
 
Hej! det är ponnyns ägares dotter som har dom andra dagarna och jag tror att hon bara rider lite "sporadiskt" ingen hårdare träning eller så då hon är 10år. Det känns lite jobbigt att behöva höra av mig varje vecka och fråga vad som gjort med honom under sina dagar.

Jag vet att jag får göra vad jag vill på mina dagar så det behöver jag inte heller kolla upp. Frågar bara om det är nån träning eller så i stallet jag tänk vart med på så att det går bra för dom.
Men på något sätt måste ni ju kommunicera löpande? När vi hade medryttare till våra ponnyer så hade vi en dagbok där det varje dag skrevs ned vad hästen gjort och också meddelanden av olika slag mellan ägare/medryttare. Mer akuta/viktiga saker får man förstås ringa om.
Är inte säker på att jag förstår vitsen med att longera en så gammal ponny?
 
Hej! det är ponnyns ägares dotter som har dom andra dagarna och jag tror att hon bara rider lite "sporadiskt" ingen hårdare träning eller så då hon är 10år. Det känns lite jobbigt att behöva höra av mig varje vecka och fråga vad som gjort med honom under sina dagar.

Jag vet att jag får göra vad jag vill på mina dagar så det behöver jag inte heller kolla upp. Frågar bara om det är nån träning eller så i stallet jag tänk vart med på så att det går bra för dom.
Det finns några appar ( t ex. equilab eller Ridely) som är till för att kunna kommunicera mellan ryttare när man är flera ryttare på samma häst. Jag tycker att du föreslår till ägaren och tio-åringen att ni laddar ner en sån alla tre. Då känner tioåringen lite ansvar och kanske tycker det är roligt att skriva in vad hen gjort den dagen, du får reda på vad tioåringen har gjort med ponnyn och ägaren har lite koll och översyn.

När det gäller träning av en äldre ponny tror jag att det är viktigt att hålla ponnyn i bra kondition. har den nyligen kommit från ridskolan så är den nog i rätt bra fysisk form fortfarande, så bibehåll den genom kontinuerlig träning. Den äldre ponnyn behöver längre uppvärmningstid, ska väl inte hoppa de högsta hindren och så, men annars trivs de oftast med en omväxlande träning och mycket uteritter.
 
Det finns några appar ( t ex. equilab eller Ridely) som är till för att kunna kommunicera mellan ryttare när man är flera ryttare på samma häst. Jag tycker att du föreslår till ägaren och tio-åringen att ni laddar ner en sån alla tre. Då känner tioåringen lite ansvar och kanske tycker det är roligt att skriva in vad hen gjort den dagen, du får reda på vad tioåringen har gjort med ponnyn och ägaren har lite koll och översyn.

När det gäller träning av en äldre ponny tror jag att det är viktigt att hålla ponnyn i bra kondition. har den nyligen kommit från ridskolan så är den nog i rätt bra fysisk form fortfarande, så bibehåll den genom kontinuerlig träning. Den äldre ponnyn behöver längre uppvärmningstid, ska väl inte hoppa de högsta hindren och så, men annars trivs de oftast med en omväxlande träning och mycket uteritter.
Det låter som en bra ide! han var skadad okt-dec och sen flyttade han till sitt nya hem.
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 124
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 080
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
863
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp