"träning" av unga hästar

Känsliga explosiva hästar är sambo van vid. 😃Det är nog inte det som är problemet. Problemet är att det inte gjorts någon hantering innan. Han kommer dit o ska sko /verka en häst ingen tagit på benen. Du gör ett grundjobb på marken innan du hoppar upp. Det gör en stor skillnad!
Jag tycker det verkar dumt att ta ut hovis innan man har ens börjat lära hästen att lyfta på fötterna - oavsett tidigare hantering. 🤦🏼‍♀️ Måste ju bli en usel upplevelse för hästen och en jobbig situation för hovis, hur bra hen än är med ohanterade/känsliga hästar.

Edit: Hade iofs inte tänkt på det @Görel skrev. Låter som att man bör kolla med sin hovis innan, helt enkelt.
 
Jag vet hovslagare som själva vill lyfta benen på ett föl första gången p g a erfarenhet av ägare som gjort fel och därmed skapat en spänning i hästen som lett till krångel. Så det går att se från flera vinklar.

Håller med. Fölen om jag förstått sambon är sällan svåra. Det är när de blir större o starkare men fortfarande ohanterade eller som du säger felhanterade.
Men jag skulle personligen skämmas om min hovis fick skador för att jag inte tränat min häst. Det handlar inte om att du behöver lyfta ben varje dag 😃
 
Håller med. Fölen om jag förstått sambon är sällan svåra. Det är när de blir större o starkare men fortfarande ohanterade eller som du säger felhanterade.
Men jag skulle personligen skämmas om min hovis fick skador för att jag inte tränat min häst. Det handlar inte om att du behöver lyfta ben varje dag 😃

När jag hade min första frågade jag hovis hur jag skulle träna och fick svaret att han ville göra det själv så det blev rätt.
 
Sen måste jag berätta om min ena uppfödning . Han var jättesnäll o hantera med benen tills han blev kastrerad. Då blev han jätterädd om bakbenen. Som tur va visade han det tydligt så man fick börja om proceduren med att lyfta bakbenen igen innan hovis kom. Han gillade dessutom morötter o d hjälpte till att få det positivt igen😂
 
Yngre individer kan ha problem med balansen när man börjar lyfta hovarna så min erfarenhet är att det är mycket lättare för alla att ha en vägg som stöd i början. Första "verkningen" pållan fick som föl var ute och då la hon sig helt enkelt så hovis filade fossingarna knästående. :laugh:
 
Känsliga explosiva hästar är sambo van vid. 😃Det är nog inte det som är problemet. Problemet är att det inte gjorts någon hantering innan. Han kommer dit o ska sko /verka en häst ingen tagit på benen. Du gör ett grundjobb på marken innan du hoppar upp. Det gör en stor skillnad!
Håller med. Fölen om jag förstått sambon är sällan svåra. Det är när de blir större o starkare men fortfarande ohanterade eller som du säger felhanterade.
Men jag skulle personligen skämmas om min hovis fick skador för att jag inte tränat min häst. Det handlar inte om att du behöver lyfta ben varje dag 😃
Du menar att det är vuxna hästar som aldrig fått hovarna verkade? I så fall lär det ju vara enstaka undantag och knappast representativt för rasen. Den nivån av icke-hantering har jag inte sett någon förespråka i tråden och aldrig något jag stött på heller.
 
Du menar att det är vuxna hästar som aldrig fått hovarna verkade? I så fall lär det ju vara enstaka undantag och knappast representativt för rasen. Den nivån av icke-hantering har jag inte sett någon förespråka i tråden och aldrig något jag stött på heller.

Nä de har blivit verkade men inte mkt mer än så. Gått på lösdrift kanske hela livet, men så ska de iväg på inridning, åkt transport, nya människor, Box, osv. Har de då inte en större positiv uppfattning av människan så är det kanske inte konstigt de tycker det är läskigt o få skor på sig i en ny miljö med nya människor.Det är bara det att en spänd orolig 2,5 åring är inte lätt o sko då.
Jag tror inte det behövt lyftas fötter varje dag men gärna lite oftare än när hovis kommer 😃
 
Nä de har blivit verkade men inte mkt mer än så. Gått på lösdrift kanske hela livet, men så ska de iväg på inridning, åkt transport, nya människor, Box, osv. Har de då inte en större positiv uppfattning av människan så är det kanske inte konstigt de tycker det är läskigt o få skor på sig i en ny miljö med nya människor.Det är bara det att en spänd orolig 2,5 åring är inte lätt o sko då.
Jag tror inte det behövt lyftas fötter varje dag men gärna lite oftare än när hovis kommer 😃

Hur går det ihop med..

Känsliga explosiva hästar är sambo van vid. 😃Det är nog inte det som är problemet. Problemet är att det inte gjorts någon hantering innan. Han kommer dit o ska sko /verka en häst ingen tagit på benen. Du gör ett grundjobb på marken innan du hoppar upp. Det gör en stor skillnad!
Menar du att man under flera år verkat hästen utan att ta i benen?

Vad är det för underliga hästar din man träffar på? Och i mängd? Klart det kan finnas någon enstaka men att ens en 2,5-årig islandshäst bli skodd tillhör ovanligheterna. Man brukar rida in dem senare än så.
 
Hur går det ihop med..


Menar du att man under flera år verkat hästen utan att ta i benen?

Vad är det för underliga hästar din man träffar på? Och i mängd? Klart det kan finnas någon enstaka men att ens en 2,5-årig islandshäst bli skodd tillhör ovanligheterna. Man brukar rida in dem senare än så.
 
med hantering menar jag att det görs mer än lyfts hovar när hovis är där. Hoppas du förstår bättre nu

Förstår och förstår. Det du skriver är inkonsekvent. För att inte tala om att lyckas hitta tillräckligt med 2,5 åriga islandshästar som ska skos för att bilda sig en uppfattning. Klart att det kanske finns men mycket få rids in i den åldern.
 
Förstår och förstår. Det du skriver är inkonsekvent. För att inte tala om att lyckas hitta tillräckligt med 2,5 åriga islandshästar som ska skos för att bilda sig en uppfattning. Klart att det kanske finns men mycket få rids in i den åldern.

Än värre om de är ännu äldre än 2,5 o Inter hanteras mer än vid hovis besök å lyfta fötter

Sen var jag otydlig men upplevt en hel del Swb vid 2,5 som blir problem o skos

Sen till antalet islänningar träffar sambon många i sitt yrke 😃
 
Har en 2åring som jag hälsar på i snitt en gång i veckan eller varannan. Han borstas lite på då och kanske binds upp. Jag gick en promenad med honom i helgen på 10 minuter. Han har åkt sammanlagt 3 gånger till ridhus som 1-åring för att träna på att åka och att se ett ridhus och ny miljö. Lyfter benen gör hovslagaren på alla mina föl, det är aldrig några problem. Fölen åker med sina mammor ner till och från betet på somrarna, det är den lastträning de får, alla mina går på själva sen. Kort sagt, de görs väldigt lite med men det vi gör görs på rätt sätt.
 
Unghästar är så härliga att umgås nyfikna, orädda och positiva till nya saker. Jag hanterar mina unghästar rätt mycket men ser det snarare som att jag fostrar dem tillsammans med övriga flockmedlemmar. Mina unghästar får hänga med ut som handhäst tillsammans med äldre hästar och jag hanterar dem på liknande sätt som de vuxna. Tömkör, promenerar åker iväg med transport, de hänger med av bara farten och verkar inte ta någon skada eller tycka att det är märkvärdigt. Rätt eller fel vet jag inte, men så gör jag åtminstone :-)
 
Jag har aldrig sett en "överhanterad" unghäst.
Jag har sett en sådan och det är nog enda gången jag tänkt att det är ett under att ägaren orkat hittills utan att skicka den till slakt. Noll respekt, hunnit sparka sin ägare flera gånger i unga dar, ställde sig så fort något annat var mer intressant, sprang över en osv.

En utåtagerande häst kan jag försöka förstå och hantera utefter det, men överklemade tonårshästar är så otroligt oförutsägbara och farliga. Det är dem som hade behövt tuff kärlek av en flock för att förstå basic sunt förnuft a la häst.
 
Unghästar är så härliga att umgås nyfikna, orädda och positiva till nya saker. Jag hanterar mina unghästar rätt mycket men ser det snarare som att jag fostrar dem tillsammans med övriga flockmedlemmar. Mina unghästar får hänga med ut som handhäst tillsammans med äldre hästar och jag hanterar dem på liknande sätt som de vuxna. Tömkör, promenerar åker iväg med transport, de hänger med av bara farten och verkar inte ta någon skada eller tycka att det är märkvärdigt. Rätt eller fel vet jag inte, men så gör jag åtminstone :-)

Det du beskriver tycker jag är sunt. Så gör många och fortfarande då handlar det ju om vardagshantering inte något idogt ”tränande”.

Det är ju som med allt annat gällande hantering och träning av djur. Om hanteraren har sunt förnuft och viss erfarenhet så funkar det betydligt bättre än för den som inte har det.

Jag upplever att ”överhantering” är starkt kopplat till en människa med mindre kunskap och förståelse för vad, hur och varför. Människan vill väl men det blir fel.

Ang att låta unghästen gå med som handhäst när man rider en rutinerad häst så är det verkligen guld. Tyvärr försvinner många möjligheter för sådant numera då folk har sina hästar uppstallade på helt annat sätt än för 20 år sedan. Ofta stora anläggningar med begränsade ridvägar, trafik osv som gör att möjligheterna och tänket ang hur man kan miljöträna unghästarna försvinner.

För 20 + år sedan stod inte vanliga ryttare/hästfolk på anläggningar över huvud taget. Man hade sina hästar på mindre ställen/gård, lite trafik osv. Man hade utifrån det tex gärna med fölis när man red mamman en sväng i skogen. Sen som handhäst. Sen red man vidare in hästarna ute också . Det fanns inte ridhus/ridbana på var och varannan tomt.
 
Jag har haft några hästar som jag fött upp.
Tycker det är stor skillnad på att hantera eller att träna sin häst.
Mina har fått åka transport med mamma till och från sommarbete, suttit i hagen och låtit fölet komma fram för att klappas och gosa, det är alltid fölet som får ta kontakt.
Att de blir vana att man klämmer på dem och kollar när man ändå går igenom och kollar mamman efter ev. skador. När de är hemmavid tar jag in och kollar igenom dem, lyfter hovar, borstar och lär dem stå uppbundna.
Försöker vara likadan mot fölen som mina andra hästar, att man inte är för försiktig och utstrålar osäkerhet.
Vid ca 2 års ålder (beror lite på individ) börjar jag vänja dem vid longerlina med grimma för att vänja in röstkommandon, efter det provar träns och bett. Börjar även tömköra och vänja in sadel. Vid ca 2 1/5 års ålder kör vi in dem och kanske sitter upp på dem någon gång innan lite vila. Rider/ kör dem någon månad innan de sen får sommarvila över sommaren och sen igång igen ca 2 månader innan det blir vintervila.
När de sen blir 4 börjar jag med lite mer träning, utbildning.
Har haft turen att få väldigt lugna, trevliga och lätthanterliga hästar. Tror varken de är för mycket eller för lite hanterade, däremot "tränar" jag dem inte när de är små.
Mina hästar har inga problem när man börjar rida dem, bara att sitta upp. Sitter upp första gången i ridhus och sen rider vi ut i skogen med sällskap första gångerna. Vänjer hästen från början att den ska gå både först eller sist, att man ska kunna gå förbi hagar med andra hästar m.m.

Men, jag tror att det även beror på ras, temperament,psyke m.m hur smidigt det går.
 
För att hästen är just ung, det krävs inte mycket för att de ska bli slut mentalt och en hästflock gör ett bättre uppfostringsarbete än vad en människa gör. Stora ytor, lekkamrater och vettiga, äldre hästar förbereder hästen på bästa sätt för seriösare träning senare i livet. Föl och unghästar testar gränser och en människa kan inte sätta de gränserna på samma sätt som en häst och därmed riskerar en överhanterad häst att bli fräck - speciellt om den börjar protestera för att den blir trött i huvudet.

Träna en unghäst hinner man ändå, vi får inte glömma att de ska få vara unghästar också, den delen kan man inte ta igen senare.

Hantering när det är "nödvändigt", t.ex vid förflyttning, verkning, vaccinering osv räcker i regel utmärkt, övrig hantering är mest för människans egen skull, gör sällan nån nytta för hästen.
Skulle vilja tillägga att träna dagligen leda till och från hage samt ta på benen då och då är viktigt.Mött alldeles för många odrägliga 3-åringar som inte lärt sig ledas ordentligt och det blir mkt jobbigare att ta tag i det då.Samma sak ska hästen vara van att få fötterna lyfta eller iallafall van att man tar på dess ben så man underlättar för hovslagaren
 
Någon sa till mig någon gång att i storstan sederar de hästar regelbundet för att kunna sko. Om det är sant så de hästarna är nog för lite hanterade som unga. Är det sant? Det kanske platsar på ”dumma frågor”-tråden?
 
Någon sa till mig någon gång att i storstan sederar de hästar regelbundet för att kunna sko. Om det är sant så de hästarna är nog för lite hanterade som unga. Är det sant? Det kanske platsar på ”dumma frågor”-tråden?
Det är nog en sanning med modifikation och inget som enbart förekommer i "storstan". De enda jag känner som måste sedera när hovslagaren kommer bor på landet och har egen uppfödning av tävlingshästar. Jag har läst flera inlägg genom åren här på buke som har samma problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp