"träning" av unga hästar

Jag har ridit in ca 300 hästar i mitt liv och ärligt talat är det ingen större skillnad på en ohanterad 3-åring och en mycket hanterad 3-åring efter 4-6 veckors inridning. Det är bara det initiala som är skillnaden. När hästen är 4 år finns det ingen skillnad alls, så länge man gjort saker och miljötränat även de ohanterade hästarna.

Det absolut viktigaste för att det ska vara smidigt med en häst är hästens egna temperament. Är hästen mentalt bra går det mesta smidigt. Är hästen inte mentalt bra spelar det ingen roll hur mycket du tränar för det blir aldrig riktigt bra ändå.

Mitt absolut bästa tips om man har en unghäst som är brötig och jobbig är att stoppa in den i en flock med äldre avelsston. Unghästen kommer inom några dagar att stå vid grinden och lova på heder och samvete att vara snäll så länge den slipper märrarna. Jag är helt övertygad om att hästarnas egen uppfostring är den bästa uppfostran och träning som finns. Är hästen uppvuxen i en bra miljö med en vettig flock har hästen redan lärt sig att flytta sig vid tryck, att vara vaksam på ledaren och att rätta in sig i ledet. Det jobbet en vettig flock gör, tar en människa betydligt längre tid att göra.
 
Jag har ridit in ca 300 hästar i mitt liv och ärligt talat är det ingen större skillnad på en ohanterad 3-åring och en mycket hanterad 3-åring efter 4-6 veckors inridning. Det är bara det initiala som är skillnaden. När hästen är 4 år finns det ingen skillnad alls, så länge man gjort saker och miljötränat även de ohanterade hästarna.

Det absolut viktigaste för att det ska vara smidigt med en häst är hästens egna temperament. Är hästen mentalt bra går det mesta smidigt. Är hästen inte mentalt bra spelar det ingen roll hur mycket du tränar för det blir aldrig riktigt bra ändå.

Mitt absolut bästa tips om man har en unghäst som är brötig och jobbig är att stoppa in den i en flock med äldre avelsston. Unghästen kommer inom några dagar att stå vid grinden och lova på heder och samvete att vara snäll så länge den slipper märrarna. Jag är helt övertygad om att hästarnas egen uppfostring är den bästa uppfostran och träning som finns. Är hästen uppvuxen i en bra miljö med en vettig flock har hästen redan lärt sig att flytta sig vid tryck, att vara vaksam på ledaren och att rätta in sig i ledet. Det jobbet en vettig flock gör, tar en människa betydligt längre tid att göra.
Kanske inte så stor skillnad efter 4-6 veckors träning, men jag tycker själv att man ska inte behöva lära en treåring att bli ledd när den påbörjar sin utbildning och det blir varken kul för häst eller människa och dessutom finns det en störrr risk anser jag att bli skadad av en ohanterade häst.
 
Skulle vilja tillägga att träna dagligen leda till och från hage samt ta på benen då och då är viktigt.Mött alldeles för många odrägliga 3-åringar som inte lärt sig ledas ordentligt och det blir mkt jobbigare att ta tag i det då.Samma sak ska hästen vara van att få fötterna lyfta eller iallafall van att man tar på dess ben så man underlättar för hovslagaren
Jag håller inte med om att den typen av daglig träning är viktig. Jag har aldrig lett ett föl i grimma, det går utmärkt att lära dem i ett senare skede. Mina hästar verkas regelbundet även som föl, det räcker i regel. Min nuvarande treåring leds utan problem och har stått som ett ljus även när hon fått hovbölder urkarvade, trots att hon aldrig "tränats" på det sättet du beskriver.

Men precis som @Ramona skriver så har ju hästens temperament en stor betydelse. Avlar man på svåra hästar kommer såklart avkommorna bli svåra att hantera, oavsett träningsnivå. Hästar med bra huvud och med flockuppfostran är i regel inte ett dugg svåra att hantera, utan nån större träning.
 
Jag håller inte med om att den typen av daglig träning är viktig. Jag har aldrig lett ett föl i grimma, det går utmärkt att lära dem i ett senare skede. Mina hästar verkas regelbundet även som föl, det räcker i regel. Min nuvarande treåring leds utan problem och har stått som ett ljus även när hon fått hovbölder urkarvade, trots att hon aldrig "tränats" på det sättet du beskriver.

Men precis som @Ramona skriver så har ju hästens temperament en stor betydelse. Avlar man på svåra hästar kommer såklart avkommorna bli svåra att hantera, oavsett träningsnivå. Hästar med bra huvud och med flockuppfostran är i regel inte ett dugg svåra att hantera, utan nån större träning.
Finns säkert de som kan vara bra och hantera trots lite hantering, men varför liksom chansa?Vem vill att ens häst skadar någon bara för man inte vill hantera dem som unga?Du vet ju inte förräns den dag de ska ska hanteras mer om flockuppfostran räckt
 
Jag anser att träning bör komma in långt tidigare än i samband med inridning, och det genom betesgång på stora, minst 30-40 ha och helst större, beten med olika former av terränghinder och sen en lämplig flocksammansättning.
 
Någon sa till mig någon gång att i storstan sederar de hästar regelbundet för att kunna sko. Om det är sant så de hästarna är nog för lite hanterade som unga. Är det sant? Det kanske platsar på ”dumma frågor”-tråden?

Har varken med storstan eller ohanterade hästar att göra.
Jag har haft en som behövde sederas för hon hade svårt att hålla upp bakbenen tillräckligt länge- hon var mkt väluppfostrad på alla sätt.
 
Kanske inte så stor skillnad efter 4-6 veckors träning, men jag tycker själv att man ska inte behöva lära en treåring att bli ledd när den påbörjar sin utbildning och det blir varken kul för häst eller människa och dessutom finns det en störrr risk anser jag att bli skadad av en ohanterade häst.

Fast handlar den träning som folk snackar om att lära hästen att bli ledd? Det kan alla mina utan att ha blivit tränade. Man gör det när det behövs och sen kan dom. Det behöver man liksom inte träna extra på
 
Fast handlar den träning som folk snackar om att lära hästen att bli ledd? Det kan alla mina utan att ha blivit tränade. Man gör det när det behövs och sen kan dom. Det behöver man liksom inte träna extra på
Nä jag menar ledas som vardagsträning som jag skrivit ovan 😉
 
Läst igenom hela tråden, väldigt intressant och läsa allas olika åsikter.
Hos oss har de fötts en hel del föl genom åren, en del lättare en andra osv. Men gemensamt med allihopa är att de haft grimma sedan tidigt, vi har dock inte haft dem i grimskaft för ens de var 6 månader men grimma av på varje dag, lyft hovar i perioder för att de ska vänja sig annars har de mest vart hästar tills de var dags för inkörning som 1 åringar. ( Varmblodstravare ). De har alltid varit nyfikna och kärvänliga, och är de nu med som vuxna. När de vart 5-6 månader har vi börjat dra en borste över dem någon gång i veckan bara för att vänja dem vid de. Den sista som är 4 år nu tog väl knappt 1 månad från tömkörning tills hon var i vagn, väldigt klok tjej som var otroligt lättlärd trots att hon faktiskt är den som blivit minst hanterad. Så allt har väl sina för och nackdelar.
 
Finns säkert de som kan vara bra och hantera trots lite hantering, men varför liksom chansa?Vem vill att ens häst skadar någon bara för man inte vill hantera dem som unga?Du vet ju inte förräns den dag de ska ska hanteras mer om flockuppfostran räckt
Jodå, det märks ju jättetydligt de gånger man hanterar hästen. Även bara av att vara nära, jag måste inte hålla på med fölet rent fysiskt för att kommunicera med det då jag hanterar stoet.
 
Jodå, det märks ju jättetydligt de gånger man hanterar hästen. Även bara av att vara nära, jag måste inte hålla på med fölet rent fysiskt för att kommunicera med det då jag hanterar stoet.
Det är ju så den mesta inlärning går till, man pysslar med stoet som står lugnt och avslappnat och visar att det inte finns något att oroa sig för. :up:
 
Fast 30-40 ha? Vem har sådana marker enbart för några hästar.
Har man inte själv kan man skicka iväg unghästarna på bete, vi har själva inte egna permanenta betesmarker utan all mark är åkermark så när de varit hemma under vintern har de gått på vallen men under sommarhalvåret brukar det finnas lämpliga ställen som tar emot hästar. Hästarna rör sig betydligt mer på ett större bete och den träningen de då naturligt får under uppväxten tror jag lägger grunden för en hållbar häst.
 
Jag kan lägga till att SLU (?) forskar på detta:

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/storre-hagar-framjar-hastens-rorelse.htm
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/blivande-hopphastar-slapps-i-stor-flock.htm
https://www.hippson.se/hippson-tv/en-halsning-fran-hastarna-pa-brosarps.htm

Ingvar Fredricsson, vet. och fd. chef på Flyinge:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=7221080

Ett pilotprojekt stod det i artikeln, lite kul skrivet eftersom det är något som man väl känt till under åtminstone 200 år eller så.
 
Senast ändrad:
Jag kan lägga till att SLU (?) forskar på detta:

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/storre-hagar-framjar-hastens-rorelse.htm
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/blivande-hopphastar-slapps-i-stor-flock.htm
https://www.hippson.se/hippson-tv/en-halsning-fran-hastarna-pa-brosarps.htm

Ingvar Fredricsson, vet. och fd. chef på Flyinge:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=7221080

Ett pilotprojekt stod det i artikeln, lite kul skrivet eftersom det är något som man väl känt till under åtminstone 200 år eller så.
Trodde det skulle vara större skillnad på rörelsen mellan 2 hektar och 70 hektar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp