"träning" av unga hästar

Trodde det skulle vara större skillnad på rörelsen mellan 2 hektar och 70 hektar.
Man skall nog inte lita helt på att det som står där är helt rätt, de skriver också att skillnaden motsvaras av 1,5 h motionering av hästen i alla gångarter och det blir 3 km i timmen, inte ens promenadtakt för en människa.
 
Trodde det skulle vara större skillnad på rörelsen mellan 2 hektar och 70 hektar.
Hoppas det forskas vidare om det bara är storleken som gör skillnaden eller kan det även vara antalet hästar i hagen, 2 hektar bete kan ju inte så många gå på. Gör ligghall skillnad här. Hur stor blir skillnaden mellan 70 och 5, 10, 20 hektar osv.

Vad jag hoppas på fler studier på området.
 
Hoppas det forskas vidare om det bara är storleken som gör skillnaden eller kan det även vara antalet hästar i hagen, 2 hektar bete kan ju inte så många gå på. Gör ligghall skillnad här. Hur stor blir skillnaden mellan 70 och 5, 10, 20 hektar osv.

Vad jag hoppas på fler studier på området.
Det beror ju även mycket på hur hagen är utformad och om den är kuperad eller inte, buskage, träd, vatten? Sammansättningen, ålder och kön.
 
Det finns ju liksom mellanting mellan 2 hektar åkermark med ligghall, och 70 hektar omväxlande betesmark/åker.

Till 70 hektar krävs en ganska stor grupp/flock med hästar för att det ska fungera i praktiken, det blir i stort sett ogörligt att upprätthålla djurskyddsreglerna om daglig tillsyn, utan att en "någon" har det som halvtidsjobb att se till betet och hästarna.
På ett åkermarksbete utan träd, så blir ju ligghallen en väldigt viktig resurs för att få skugga och komma undan insekter på sommaren, vilket gör att jämförelsen lätt haltar.

4-5 hektar är stort nog för ett omväxlande betesområde, i synnerhet om det är ett naturbete med trädbevuxna områden, för mer normalstora flockar på 5-8 hästar.
Hästarna rör sig mer om resurser som vatten, skugga, vindskydd och tillgången på bete varierar över ytan som det gör på ett naturbete.
På ett åkermarksbete, där mat finns nära och rikligt, med ligghall/vindskydd så går de oftare mellan vindskyddet, maten, och vattnet, utan att till fullo utnyttja ytorna.

Ovanstående är såklart anekdotiskt, och baserat på egna, mångåriga observationer av hästar i grupp på "halvstora beten" av olika slag.

Mitt största område som kan "kopplas ihop" blir ca 10 hektar om grindarna till alla delar är öppna. Men så gör jag i praktiken aldrig, eftersom det dels är svårt att hitta djuren, och så får man sannolikt problem med Länsstyrelsen, eftersom mindre välsmakande delar inte blir tillräckligt avbetade.
Jag brukar nöja mig med något mindre arealer, av många skäl.

De största betesområdena som jag personlig erfarenhet av, hos bekanta, är ett på drygt 10 hektar, och ett på 35 hektar. Bägge är naturbeten med naturligt vatten.
På det större betet så är det en "expedition" att varje dag se till hästarna. Har man otur kan det ta en timme eller mer bara att få syn på flocken.
På det mindre betet, så hittar man djuren något lättare, men de rör sig över hela ytan, man kan se hur gruppens rörelser följer ett mönster över dagen, samt beroende på vädret.

Men det vore intressant med mer varierade studier, med olika stora grupper, olika stora hagar, och olika typer av hagar (åkermark, naturbeten osv), med och utan vindskydd. Dessutom så beter sig en grupp med unghästar annorlunda än en grupp med ston med föl, så även sådant måste tas med, om det ska kunna bli vetenskap av det hela.
 
Det beror ju även mycket på hur hagen är utformad och om den är kuperad eller inte, buskage, träd, vatten? Sammansättningen, ålder och kön.
Missade jag:o, står ju faktisk inte hur gamla eller kön på hästarna i lilla hagen. Min hjärna tog det som självklart att det också var 2 åriga ston som i stora hagen.
Men borde ju funka dåligt men en referensgrupp till 2 åriga ston om inte referensgruppen också är 2 åriga ston.
 
Missade jag:o, står ju faktisk inte hur gamla eller kön på hästarna i lilla hagen. Min hjärna tog det som självklart att det också var 2 åriga ston som i stora hagen.
Men borde ju funka dåligt men en referensgrupp till 2 åriga ston om inte referensgruppen också är 2 åriga ston.
Där tycker jag de gör fel rent generellt, åldersblandade flockar fungerar enligt min erfarenhet bättre och en flock med enbart ett- och tvååringar är långt ifrån optimalt.

Det är problemet med den här typen av forskningsstudier, det finns många fler faktorer än enbart betesstorlek att ta hänsyn till så värdet är enligt mig långt mindre än det som brukar kallas beprövad erfarenhet. Och där vet man att arealen påverkar hur mycket hästarna rör sig. För vuxna hästar har det inte lika stor betydelse och de kan också lätt motioneras på annat sätt men för unghästar tror jag mycket på att den tidiga träning de får på ett bra bete har stor betydelse för senare hållbarhet och även allmänt hur de blir.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 890
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 720
Senast: Joro253
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp