Träning för framtung häst

Horseaholic Amanda

Trådstartare
Hej! Jag har kommit rätt långt sen jag skrev här senast.
I veckan hörde en från mitt stall av sig och undrade ifall jag kan börja rida dennes häst då han inte längre kan det men gärna vill ha kvar hästen nära honom så lösningen var att hitta någon som helt enkelt kunde rida hästen åt honom.

Iallafall så var jag och provred i veckan och allt gick jättebra och fick verkligen en toppen känsla samt en bild av vad hästen behöver jobba med.
Då han stått stilla rätt länge så har han tappat en hel del muskler vilket resulterat i att han är väldigt framtung. Jag gör nu min research på olika stärkande övningar för bakdelens muskler och vill gärna höra hur ni skulle/har gått till väga? Vilka övningar ni gjort för bakdelen, och gärna för alla muskler överlag då han har en hel del som behöver stärkas.
Har ni lagt mest fokus på bakdelen eller även andra delar just för att få hästen mindre framtung? Ni får gärna lämna tips för både ridövningar på banan och i longering! :)

Tack på förhand!! :)

+ Vet inte om det gör någon skillnad men det är en islandshäst
 
Rida ut mycket. När ni skrittar ska det vara aktiv skritt för att jobba med bakbenen. Undvik longering.cavaletti är bra. Övergångar i skritt och trav. Galopp i lite uppförsbacke. Tölt ok om hästen har lätt för det i korta sekvenser. Är hästen omusklad och ev överviktig så blir det lätt grisepass i stället. När hästen är starkare kan du jobba mer aktivt i tex paddock.
 
Övergångar och tempoväxlingar när hästen är stabil i sina gångarter. Är det en 5 gångare alt har en svagare gångart så måste gångarterna sitta innan sånt fungerar. Annars kommer hästen att blanda gångarterna för att klara uppgiften. Gångarter först, kan vara svårt att ha tempoväxlingar i skritt till att börja med då det lätt blir passtaktigt. Ökad galopp blir korsgalopp. Nedsaktningar blir pass osv.
 
Rida ut mycket. När ni skrittar ska det vara aktiv skritt för att jobba med bakbenen. Undvik longering.cavaletti är bra. Övergångar i skritt och trav. Galopp i lite uppförsbacke. Tölt ok om hästen har lätt för det i korta sekvenser. Är hästen omusklad och ev överviktig så blir det lätt grisepass i stället. När hästen är starkare kan du jobba mer aktivt i tex paddock.
Tack så jättemycket, detta hjälpte verkligen! Han har tydligen alltid haft rena gångarter och har än idag inte svårt för någon, han är heller inte överviktig utan bara omusklad så tölten funkar bra - Skulle du trots det säga att övergångar till trav är bättre? Både med tanke på muskelbildning och vad som blir snällast för uppstarten? Läste att öppnor är bra då hästen trampar under sig vet du något om detta?
 
Tack så jättemycket, detta hjälpte verkligen! Han har tydligen alltid haft rena gångarter och har än idag inte svårt för någon, han är heller inte överviktig utan bara omusklad så tölten funkar bra - Skulle du trots det säga att övergångar till trav är bättre? Både med tanke på muskelbildning och vad som blir snällast för uppstarten? Läste att öppnor är bra då hästen trampar under sig vet du något om detta?
Alltså om öppnor är effektiva eller ej inte vad de är för något😅
 
Alltså om öppnor är effektiva eller ej inte vad de är för något😅

Öppna och sluta är så kallade samlande rörelser, dvs de skolar hästen till att samla sig och bära vikten på bakdelen. De kallas också skolor. De är alltså "framtagna" för att nå samling.

Öppna brukar man säga förbättrar traven och sluta galoppen.

I samling ska båda bakbenen komma in närmre tyngdpunkten och bära mer.
Skolorna funkar så att ena bakbenet kliver in under tyngdpunkten på hästen och bär mer.
I öppna bär inner bak och i sluta ytter bak.
Behärskar man skolorna kan man utöver det samlande arbetet också med dem träna bort oliksidighet.
 
Öppna och sluta är så kallade samlande rörelser, dvs de skolar hästen till att samla sig och bära vikten på bakdelen. De kallas också skolor. De är alltså "framtagna" för att nå samling.

Öppna brukar man säga förbättrar traven och sluta galoppen.

I samling ska båda bakbenen komma in närmre tyngdpunkten och bära mer.
Skolorna funkar så att ena bakbenet kliver in under tyngdpunkten på hästen och bär mer.
I öppna bär inner bak och i sluta ytter bak.
Behärskar man skolorna kan man utöver det samlande arbetet också med dem träna bort oliksidighet.
Exakt! Men det vill ju till att man utför dem korrekt om de ska tillföra något. :)
 
Viktigt att inte överböja. Tänk att det sitter 2 vattenstrålar på bogarna som sprutar rakt fram. Om hästen huvud träffar strålen så har du böjt för mycket. Öppna, tryck med inner knä, vrid kroppen innåt( axlarna och titta lite innåt, för tyglarna till inner sida av mankammen. Ta det försiktigt då det är en kraftfull hjälp om man överdriver hjälperna. Hästen visar vägen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 311
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp