Träning för ryttaren!

C

China

Jag har precis börjat lyssna på cd-boken "Ryttarens grund i mental träning" av Horseinmind. Jag har som sagt inte kommit så långt i programmet ännu, men tycker att det verkar intressant och bra.

Jag undrar nu om det är någon här som har prövat/använder sig av mental träning för att förbättra sin ridning. Vad är era era erfarenheter kring detta tema? Märker ni någon skillnad?
Finns det andra cd-böcker/böcker som ni kan rekomendera?

//C
 
Hej!

Jag har börjat fundera på det här med motion och kondition. Jag har en häst som jag motionerar (rider/kör) varje dag. Dessutom tillkommer ju all skötsel till hästen (mockning, bära vatten, kort sagt - den dagliga skötseln av och till hästen varje dag). Nu harj ag börjat fundera på det här med kaloriförbränning då man arbetar hos hästen, samt rider. Hur många kalorier förbrukar man egentligen, på ett ungefär? Jag har inte funnit några värden av det på internet, trots en hel del sök. Det vore intressant att veta... :)

Jag brukar ta en promenad varje dag, men nu har jag funderat på att motionera mer - men vilken typ av motion är effektiv för att förbränna fett (mest låren och magen, samt överarmarna?) Jag vet inte om jag kan kalla mig "tjock", jag väger 68 kg och är 1,72 cm lång, men jag har en del extra kilon som jag skulle vilja bli av med (speciellt såhär innan jul :crazy: :smirk: ).

Har ni några tips på motion som "ger något?
Någon som vet hur pass mycket mer effektiv stavgång är jämfört med vanlig promenad?

Vore kul med svar!

Mvh Marie
 
Sv: Effektivare motion

Surfa in på http://www.iform.se, det är en jättebra hälso/motionstidning och på hemsidan hittar du en massa olika tester. Klicka till vänster på sidan på Fler tester... Välj sen, där finns jättemånga!

Om du vill gå ner i vikt är just promenader och annat "segt" arbete jättebra. Satsa mycket på uppvärmning, gärna innan du rider! Många ryttare struntar också i att strecha, men du blir mycket smidigare av det och strechar man tillräckligt länge förbränner det också fett.

Tänk på om du ska börja med stavgång att gå rätt, annars ger det inget speciellt. man kan göra det nästan hur jobbigt som helst, vet ishockeyspelare som använder det mellan träningarna.

Ett tag när jag dansade 2h en gång i veckan så strechade vi ca 30 min före och 30 min efter att vi dansade. Strechen innan var som en liten dans som gick igenom hela kroppen. Jag har aldrig varit så smal och vältränad i hela mitt liv :)
 
Sv: Effektivare motion

Vad sporrad och sugen jag blir att börja träna. Jag tycker ordet "träna" låter jobbigt, men träning i borm av promenader osv. ger väl alltid något? Jag vill börja jogga lite smått, men jag vet inte vad jag skall lägga för mål. hur ofta och hur länge?

Nu skall jag träna på situps. :)

Tack för Iform"-tipset! :bow:
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

jag har inte provat någon, men har funderat på det då mental träning är något jag verkligen behöver! :crazy:

så jag är nyfiken på vad folk tycker om det hela! :bow:
 
Sv: Effektivare motion

mitt bästa träningstips är att träna framför TV:n :banana: skitkul!
man kan göra situps, armhävningar, utfall, upphopp, rygglyft, träna med hantlar, "spinna" på träningcykel...


Personligen är jag välldigt lat, men tillochmed jag lyckas med det:smirk:
 
Sv: Effektivare motion

För ett par år sen började jag ut och gå, i rask takt. Gubben var med och vi gick ca 5 km 4 ggr i veckan. Det gav resultat!

Blev mycket piggare, gick ner i vikt... Blev riktigt smal..

Tyvärr blev jag sjuk och kunde inte fortsätta så har nu tappat kondis osv.

Ska absolut börja igen, eftersom jag nu är frisk, dock dålig kondis.

Det är i alla fall nåt jag tycker funkar kanon.

Nu behöver väl inte du tänka på vikten direkt, men för välbefinnandet och kondisen är det väldigt effektivt, gratis dessutom. :)

Har man väl börjat så blir det som ett behov...
 
Sv: Effektivare motion

Det är viktigt att man förstår att man kan inte punkförbränna fett genom träning, eller några andra medel heller (då e det fettsugning som gäller ;) ). "Fett-lagringen" skiljer sig från person till person detsamma gäller förbränningen...

Kan, som så många andra skrivit, rekommendera långa raska promenader till att börja med några gånger i veckan för att förbränna fettet sen för att bygga kondis e det bara att så småningom börja jogga lätt, du ska se vad promenaderna gör för din kondis till att börja med joggingen blir bara en bonus :D .

Vill du "bygga" om kroppen då är det styrketräning som gäller... många gånger tycker jag det räcker med att jobba lite i stallet, bära hö, vatten etc :p Har aldrig haft sådana muskler , hade rent rutor på magen, som det året jag jobbade på en ridanläggning/ridskola :D

Lycka till och träna på! :banana:
//En som inte hinner träna som hon vill/bör..
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Jag är också jättenyfiken på vad andra tycker om detta!

Jag har bara hunnit med grunden på programmet ännu, dvs muskulär avslappning. Tycker det har fungerat bra för att få bort spänningar i kroppen plus att det är skönt med en stunds avkoppling också!

//China
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Jag håller på mycket med mental träning i skolan, dock inte mot ridningen, utan bara allmänt. Jag har märkt en stor skillnad, bla är jag inte lika stressad nu som jag var förut, kan kontrollera mej mycket bättre och har inte lika stora krav på mej som jag hade innan.
Däremot kan man inte förvänta sej att man blir mycket bätre efter bara 1 gång, utan det tar tid (har själv hållt på med det i 1½ år o har mycket kvar).
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Roligt att höra att du märker stor skillnad. Jag skulle också kunna tänka mig att använda mental träning till annat än ridrelaterat.. tex för att motverka/förebygga stress mm. Men först så ska jag koncentrera mig på mental träning för ryttare.

Ja, mental träning fungerar nog som vilken annan träning som helst - man lär sig, utvecklas och kommer vidare genom upprepad träning.
//China
 
Sv: Effektivare motion

Du ska börja på en nivå som känns bra! Börja med att gå. När det inte känns så jobbigt att gå 3-4 dagar/vecka, ca. 3-4 km åt gången, då kan du börja fundera på att jogga! Tänk på att ta det lugnt i början bara. Kroppen behöver tid att vänja sig och det går inte på en handvändning att gå ner i vikt/få bättre kondition, utan det är tålamod som gäller!

Jag känner en kvinna i 35-40 års-åldern som började gå raska promenader några gånger i veckan, någon km per gång. Hon gick ner sjukt mycket i vikt, kindbenen i ansiktet blev synliga och hon blev hur smal som helst. Sen gäller det ju bara att hålla uppe det...
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Jag håller på att försöka ta tag i den mentala träningen när dte gäller mig själv. Måste få ordning på mig själv eftersom jag på träning kan rida perfekta banor i stort sett och hoppa rätt högt men på tävling så blir det bara halvbra... Min tränare har gett mig order om att ta tag i det här nu eftersom han vet hur bra jag kan rida.. :o

Har iaf börjat med att köpa boken "Bäst till Häst" och tittat lite i den och den verkar okej. Ska bara ta mig tid till att jobba med den.
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Önskar dig lycka till! Lika bra att lyda tränarens order ;)
//China
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Jag har prövat Horse in mind och jag tycker att de är rent ut sagt skitdåliga för det ändamålet som de är tänkta att vara men absolut SUPERBRA om man har sömnproblem.
Jag och alla jag känner som testat somnar garanterat efter max 2 kapitel.
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Hej!
Jag skulle vilja veta hur Horse in Mind cd-skivorna är uppbyggda. Hur är programmet upplagt? Hur kopplar de ihop ridning med skivorna. Finns det några övningar på skivorna som kan göras till häst?
Mvh / Ida
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Finns en fantastisk bok i mental träning som heter Bäst till Häst kommer ej på författaren men Helena Lundbäck är på omslaget !!
Lättläst & inspirerande !! :banana:
 
Sv: Effektivare motion

Ställ bilen och cykla istället - mycket bra träning och så kommer man fram uppvärmd till stallet;)

Apo
 
Sv: Effektivare motion

Vad kul med tips! :bow:

Jajamen, jag cyklar på sommaren men såhär vintertid vågar jag inte :crazy: , då promenerar jag hellre.

Saken är den att jag promenerar så gott som varje dag, cirka en timme (ibland mindre, ibland mer). Så fort jag dock börjar jogga lite så blir jag trött väldigt tidigt, bara några minuter efter att jag satt igång. Jag trodde ju att jag hade en bra grundkondition, men jag blir väldigt fort trött när jag joggar. :smirk:

/Marie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 897
Senast: shia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 386
Skola & Jobb Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 693
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp