Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev såklart snuvig och febrig av dagisbacillerna och fick skippa träning några dagar.. idag drog jag ut på 5km rundan trots stekvärmen, pallade inte ligga i soffan längre.
Jäklar va skönt det va att vräka av kläderna och kasta sej i barnens pool när jag kom tillbaks :rofl: Världens bästa avslut:D
Verkar som förkylningen försvunnit för jag kände inte av det när jag sprang mer än att jag va ynka lite tyngre i andningen.
 
Värmer aldrig upp, intervalltränar aldrig. Lägger mej alltid i typ 5min tempo första två km och sen pinnar jag på i 5.20-5.30tempo oavsett löpsträcka, för mej är det ett behagligt tempo där andning/stegfrekvens är enkel. (varierar några rundor och brukar springa mellan 5km och 10km)
Jag springer ungefär samma tempo som dig i grunden men varierar lite med snabbare och lugnare tempo och sen kör jag en del intervaller också med större skillnad i intensitet
 
Planen var ca 40-45 minuters skogspromenad med hunden på lunchen men efter drygt halva vägen upp på berget ringde dom på dagis. Trött och sliten dotter behövde hämtas. Bara att vända och traska ner igen. Blev ca en halvtimmes promenad iallafall, alltid något, och jag kom ut i älskade skogen en stund :love: Ska cykla med ungarna till svärföräldrarna sen också. Lite trött i ryggen idag så den planerade träningen får vänta tills i morgon.
 
Värmer ni upp innan ni springer? Jag har som vana att gå till gymmet och sen gå en stund på bandet innan jag börjar springa och springa lugnare i början. Men sen ramlade jag och skadade ljumskarna och högerbenet och nu är jag jätte stel i början och det känns obekvämt i ca 10 minuter när jag börjar springa . Det går inte att springa för lugnt heller för då passar det inte mitt löpsteg och det gör ont ändå. När jag varit igång ca 10 minuter känner jag inte av det. Men det är samma alltid när jag är stilla, då knakar det och tar emot att röra mig. Yogar och stretchar och tränar styrka men borde jag göra något precis innan jag springer? Och vad? Stretcha eller göra något annat?

Värmer alltid upp med ett sakta tempo i ca 500- 1000 meter beroende på vilken runda jag springer. Oavsett håll så börjar det med uppförsbacke, men åt ena hållet så har jag en km på landsväg tills jag kommer till min trailrunda.
Kör intervall/fartlek 1 dag i vecka och en längre runda 1 dag i veckan. Men då jag främst springer trail och/eller på rullgrus så kan jag inte ha ett snabbt tempo eftersom det är som gjort för att snubbla då :rofl:
 
Har äntligen börjat få in styrketräning efter en stressig sommar. Så jag styrketränade korta pass måndag och tisdag just för att passa in i mitt liv. Avslutade med fartlek och promenad totalt 7,5 km i tisdags då jag var anmäld till 5 km promenad, blodomloppet 2020. Tillbringade sedan hela dagen igår med att kolla runt i Marstrand, och den dumma idén att utforska Carlstens fästning med alla dess trappor. Vilket gör att jag knappt kan gå idag :meh::arghh:
 
Idag var det löppass på schemat, hade bestämt att öka på distansen enligt mitt schema men var så trött innan att jag inte tänkte genomföra det. Men när jag väl var på plats och kom igång gick det bra så jag sprang det längsta sen min återgång till träningen efter Coronan. Hade kunnat pressa mig lite mer men har bestämt att ta det lugnt i återuppbyggnaden.

Så jag är nöjd med träningen, ett löppass, ett yogapass och det kommer bli över 2 timmar promenad eftersom jag har 2 promenader kvar idag och ska nog träna med min kettlebell också och kanske lite mer yoga/strech.

Hittills har jag tagit mig fram 1,1 mil och mer kommer det som sagt bli.

Mycket vila mellan aktiviteterna dock
 
Jag har blivit väldigt förtjust i mina yogapass :love: Meditationen och rörligheten är så otroligt skön. Har bett PTn om hjälp att komma igång med styrketräningen också och vi ska köra två pass i helgen, men till dess tillåter jag mig att bara känna mig som en nöjd katt på yogamattan.
 
Själv hemma med barnen, körde ett HIT/styrkepass På 30 min med medicinboll i trädgården så fort dom somnat. Det gjorde gott både för kropp och knopp, känner mej sådär gott matt
 
Jag har blivit väldigt förtjust i mina yogapass :love: Meditationen och rörligheten är så otroligt skön. Har bett PTn om hjälp att komma igång med styrketräningen också och vi ska köra två pass i helgen, men till dess tillåter jag mig att bara känna mig som en nöjd katt på yogamattan.
Samma här, jag hatade yoga innan och fick panikattacker av det. Nu när jag tränar hemma, antingen till ett program eller som oftast på egen hand mår jag så mycket bättre av yogan. Det är skönt både mentalt och fysiskt
 
Idag blev det styrka, tog i mycket så jag skakade som ett asplöv på slutet. Känns som armar och ben är gjorda av kokt spaghetti. Nu återstår lite promenader och yoga för att stretcha och komma ner i varv och äta lite för återhämtning.
 
Idag blev det långpromenad med båda barn i dubbeljoggingvagnen och båda hundar som sällskap, varmt jäklar i mej trots att jag gick ut vid 09 för hundarnas skull.
Gruvlig träningsvärk i magen/bålen och låren efter medicinbollspasset igår, men det känns lite extra bra att få träningsvärk just där eftersom jag haft svårt att få riktig kontakt i magmusklerna efter 3 fullgångna graviditeter på 3år, varav 2snitt och det senaste för 1,5år sedan. känns som att kroppen samarbetar på riktigt och det är en go känsla!
 
Idag blev det långpromenad med båda barn i dubbeljoggingvagnen och båda hundar som sällskap, varmt jäklar i mej trots att jag gick ut vid 09 för hundarnas skull.
Gruvlig träningsvärk i magen/bålen och låren efter medicinbollspasset igår, men det känns lite extra bra att få träningsvärk just där eftersom jag haft svårt att få riktig kontakt i magmusklerna efter 3 fullgångna graviditeter på 3år, varav 2snitt och det senaste för 1,5år sedan. känns som att kroppen samarbetar på riktigt och det är en go känsla!
Härligt! Och imponerande att ha både barnvagn och hundar!
 
Veckan har varit lite konstig eftersom vi var iväg måndag till onsdag, men jag har ändå fått till hyfsat med träning. Måndag morgon ett snabbt överkroppspass, torsdag ett helkroppspass, igår en powerwalk och idag ett skönt hantelpass för axlarna som tog ordentligt! Ganska lugnt utöver det. Jag badade i pool i onsdags och simmade omkring en del så jag tog det som lågintensiv cardio (LISS) :idea: Därmed färdig med vecka 4 av mitt träningsprogram :up:
 
Huff. Benpass med PT i nära 30 graders värme 🥵 Men skönt att vara igång. Rörlighetsträningen har gett resultat - plötsligt var det enkelt att sätta sig helt på huk i goblet squats. Nu ska vi fokusera på att hitta bättre stabilitet i höfterna och fortsätta jobba med styrka i axlar och överkropp :up:
 
Blev inte som planerat idag. Men jag hade en underbar träningsstund med unghunden på vår första kurs som är freestyle. En instruktör jag tränat för med med min andra hund sen 8-9 år sedan och lite till och från och hon var djupt imponerad av unghunden och berättade flera gånger hur duktig jag är med båda hundarna, att jag och gammelhunden hade kunnat komma långt i freestyle och agility om jag valt att tävla och hur fin kontakt jag har med mina hundar och att hon saknat mig. Sa att unghunden är extremt lättlärd och arbetsvillig och väldigt lovande. Blev nästan lite överväldigad av allt snällt :o

Så jag fick en träning på det hundplanen men löpningen fick vila för jag känner mig inte helt frisk. Det är något med trötthet och ont i huvudet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
94 95 96
Svar
1 918
· Visningar
61 319
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 914
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 886
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp