Kropp&Själ Träning & hälsa del 7

Jag hade en så kallad vilodag igår, vilket i mitt fall innebar 0% träning men 3 timmar promenad 🙈 Skulle sprungit men orkade verkligen inte. Blir löpning idag istället, ska bara ut med hundarna och äta först. Känner mig trött men vill väldigt gärna springa så ger det en chans iaf.
Att du orkar gå så långt varje dag :eek: känner du aldrig att du behöver vila från promenaderna?
 
Att du orkar gå så långt varje dag :eek: känner du aldrig att du behöver vila från promenaderna?
Jag har nog vant mig en del, det har blivit naturligt för mig. Blir också en del av vardagen för att jag har hundarna och måste gå eller cykla för att ta min någonstans. . Så varje promenad varje dag är ju inte super roliga men en del saker behöver man liksom göra och endel saker är roligare och mysiga.
 
Så fick jag äntligen mitt saknade danspass. Två timmar tills benen bokstavligen inte bar mig längre. Helt underbart.

Imorgon ska jag lassa lite hö, på onsdag blir det en cykeltur. Sen tar jag faktiskt träningsledigt i nästan två veckor, med bara fysioterapi och promenader. Men jag kommer kanske in i tråden och klagar på hur tråkigt det är. Vi får se.
 
Igår traskade jag ca 1,3 mil och sen sprang jag, har precis nu, hur dum kan man vara liksom :banghead: , insett att det är ok och till och med bra att gå en liten bit när man tror att man är slut och sen ge järnet igen istället för att sluta helt vid första utmattningen. Gick 100 meter och sen sprang jag 1 km till, tror det här blir nyckeln för att komma framåt efter att jag känt ett tag att det stagnerat. Gjorde nämligen personbästa sen coronan
 
Jag är typ frisk från hörselgångsinflammationen och har orkat med lite av varje under helgen. Sån lättnad när smärtan började avta 🙏 Hästens skada (eller vad man ska kalla den) är under behandling och ska skrittas en halvtimme varje dag i 2 veckor så jag får en liten promenad med honom varje dag plus att jag försöker gå en pw med hunden varje dag om jag hinner. Den andra hästen rids som vanligt.

Idag är planen promenad med hästen på lunchen, träning på ovalbanan med med andra hästen ikväll och en snabbis ner till gymmet för lite kroppsviktträning (mest core) och stretch/massage. Varit dålig på att stretcha det senaste pga mått kasst, men nu är det back in business igen :)
 
Nu har jag morgonyogat kl. 05.50 tre vardagar i rad och vågar nästan kalla det en vana. Inget halleluja-moment ännu och jag tror att jag egentligen skulle behöva mer än 10 minuter för att få någon större effekt. Är ruggigt stel i hela ryggen på morgonen. Men känner mig oerhört duktig som alls gör det så håller kvar i den positiviteten.
 
Att du orkar gå så långt varje dag :eek: känner du aldrig att du behöver vila från promenaderna?
Jag promenerade med sambon på en golfrunda i söndags, 4 h. Alltså, jag var helt slut. Nu spelar jag ju själv ibland men eftersom jag är ganska ny med golfen så har det blivit en del korthålsbanor eller 9 hål. Men att folk knatar ut 18 hål, och promenerar och golfar i varierad terräng i 4 h som om ingenting? Mina ben var spagetti efteråt.
 
Jag har nog vant mig en del, det har blivit naturligt för mig. Blir också en del av vardagen för att jag har hundarna och måste gå eller cykla för att ta min någonstans. . Så varje promenad varje dag är ju inte super roliga men en del saker behöver man liksom göra och endel saker är roligare och mysiga.
Även om du är van tror jag att du träningsmässigt skulle vinna på att ta nån dag i veckan där du verkligen går så lite som möjligt (det som är nödvändigt med hundarna). Det skulle nog ge piggare ben vid löpning. Tänk på elitidrottare, t.ex. en del längdskidåkare som undviker promenader på vilodagar. Eller som Johaug som det skrevs om nyligen, att hon åkte på semester men blev övertränad av vandringen där (trots att den inte alls borde vara så ansträngande för henne).
 
Det va klart mysigare än att ge sej ut och springa utan motivation. Man får ju ha balans i livet:heart
Verkligen!

Om man nu har motivationen är ju det skönaste av allt att just springa i regnet, ta en lång varm dusch och sen äta kantarellsoppa med vin :love: MY GOD vad nice. Men ja, då ska man ju va taggad också.
 
Verkligen!

Om man nu har motivationen är ju det skönaste av allt att just springa i regnet, ta en lång varm dusch och sen äta kantarellsoppa med vin :love: MY GOD vad nice. Men ja, då ska man ju va taggad också.
Absolut! Svalt regn är fantastiskt att springa i men jag va verkligen noll motiverad, klockan drog iväg innan jag hade kunnat komma iväg och mat mitt i natten är nåt jag verkligen ogillar.
 
Absolut! Svalt regn är fantastiskt att springa i men jag va verkligen noll motiverad, klockan drog iväg innan jag hade kunnat komma iväg och mat mitt i natten är nåt jag verkligen ogillar.
Ja, alltså, det var inget argument för att du borde ha sprungit :D Det är bara jag som fantiserar vidare i mina egna tankar.
 
Även om du är van tror jag att du träningsmässigt skulle vinna på att ta nån dag i veckan där du verkligen går så lite som möjligt (det som är nödvändigt med hundarna). Det skulle nog ge piggare ben vid löpning. Tänk på elitidrottare, t.ex. en del längdskidåkare som undviker promenader på vilodagar. Eller som Johaug som det skrevs om nyligen, att hon åkte på semester men blev övertränad av vandringen där (trots att den inte alls borde vara så ansträngande för henne).
Oj, jag visste faktiskt inte det om elitidrottare. Vilar dom från promenader också alltså?

Utan träningen om jag tänker en vilodag kommer jag ändå upp i 10-15 km promenadsträcka per dag. En super, super vilodag hamnar jag på 8,5- 9 km ungefär Jag är en såååå rastlös person så rör mig mycket. Jag har 1 -2 vilodagar i veckan. Har inte ens reflekterat över promenader som slitigt.
 
Oj, jag visste faktiskt inte det om elitidrottare. Vilar dom från promenader också alltså?

Utan träningen om jag tänker en vilodag kommer jag ändå upp i 10-15 km promenadsträcka per dag. En super, super vilodag hamnar jag på 8,5- 9 km ungefär Jag är en såååå rastlös person så rör mig mycket. Jag har 1 -2 vilodagar i veckan. Har inte ens reflekterat över promenader som slitigt.
Jag gissar att det är olika, men jag har hört längdskidåkare på elitnivå berätta att på vilodagar är det vila, inte ens promenader. Jag tror som sagt dina ben skulle kännas piggare om de fick lite vila ibland. Det är ju jättebra att vara aktiv i vardagen, men det du beskriver tycker jag låter som att det saknas tid för återhämtning.
 
Boom! En timmes ordentlig genomkörare på gymet avklarat nu ikväll 💪 Knäböj (gud vad längesen jag körde vanliga hederliga knäböj 😄), bänkpress och sen en avslutande runda med chins och enarmspressar i superset. Ätit lite dåligt idag (dålig planering o lathet) vilket märktes av men ändå ett helt ok pass och känns bra att veckans första pass är ”in the books” 👍👍
 

Mineur

Trådstartare
Moderator

Mineur

Trådstartare
Moderator
Boom! En timmes ordentlig genomkörare på gymet avklarat nu ikväll 💪 Knäböj (gud vad längesen jag körde vanliga hederliga knäböj 😄), bänkpress och sen en avslutande runda med chins och enarmspressar i superset. Ätit lite dåligt idag (dålig planering o lathet) vilket märktes av men ändå ett helt ok pass och känns bra att veckans första pass är ”in the books” 👍👍
Tack för påminnelsen om att äta ordentligt före passet också, inte bara! La just upp en matplan för dagen för att få ut mest möjliga av kvällens crossfitpass :D
 
Upp