Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt träna igår kväll men det blev en dag med flera promenader istället :) Jag och ungarna hängde med deras kusin men föräldrar och hästar på en timmes promenad. Sen promenerade jag ju på lunchen och fram och tillbaka till svärföräldrarna :) Idag blir det nog inte så mycket av nåt för vi har lite annat för oss men en promenad med hästen måste jag göra.
 
Puh har äntligen läst i kapp. :D

Den här veckan har varit sådär hittills. I måndags ridlektion (med träningsvärk som fortfarande sitter i). Men sen på tisdagen vaknade jag upp med fruktansvärt ont i knät. Kunde inte ta mig till jobbet, eller knappt gå alls. Det onda släppte i går, så i går tränade jag men "bara" arm och core styrka helt utan att jag behövde göra något mer ansträngande för benen än att stå upp.

Känns ännu bättre i knät i dag men jag ska hålla mig från löpning i dag ändå tänker jag. Better safe than sorry. I dag blir det kanske en extra omväg hem från jobbet bara för att kolla hur knät mår av att gå mer än 6km, känns det bra blir det definitivt löpning lördag eller söndag. :up:
 
Puh har äntligen läst i kapp. :D

Den här veckan har varit sådär hittills. I måndags ridlektion (med träningsvärk som fortfarande sitter i). Men sen på tisdagen vaknade jag upp med fruktansvärt ont i knät. Kunde inte ta mig till jobbet, eller knappt gå alls. Det onda släppte i går, så i går tränade jag men "bara" arm och core styrka helt utan att jag behövde göra något mer ansträngande för benen än att stå upp.

Känns ännu bättre i knät i dag men jag ska hålla mig från löpning i dag ändå tänker jag. Better safe than sorry. I dag blir det kanske en extra omväg hem från jobbet bara för att kolla hur knät mår av att gå mer än 6km, känns det bra blir det definitivt löpning lördag eller söndag. :up:
Trist med smärta men vad skönt att det verkar vara bättre redan. Hoppas det går över snart!
 
Blev lite off här, har försökt börja om med lite promenader efter den segdragna förkylningen.

Jag var ju på jakt efter en spinningcykel för att kunna köra hemma.... Jag tror att hela världen ska ha egna spinningcyklar just nu för allt har varit slutsålt och restat fram till årsskiftet. Så fick jag tag på en hygglig modell, fick hem den förra fredagen och satte ihop den i tisdags väldigt peppad på att köra ett pass Lesmils the trip.... Så var ena fästet för en pedal felgängad och det gick inte att fästa pedalen :cry: jag som var så peppad på att spinna. Nu har jag ett reklamationsärende inne, men det känns som att jag kanske får en reservdel nästa sommar eller något:(. Det är ju nu jag vill spinna som konditionsupptakt till skidsäsongen. Känns också blä att köpa ett gymkort nu när jag lagd ned några tusen på en spinningcykel och ett abonnemang på lesmils- on demand:crazy:

Nåja tre veckor utan träning kroppen börjar stelna till, så i dag efter lunchpromenaden med maken tog jag fram skivstången och körde igenom kroppen lite enkelt och snabbt - skönt!
 
Ojoj vad trött jag var på eftermiddagen, sprang det längsta jag gjort sen coronan innan lunch och det kändes så otroligt, otroligt bra, bästa passet hittills! Så nöjd!

Men begav mig ut på promenad med hundarna efter lunchen och kände mig pigg och fräsch så tänkte ge mig på en långpromenad men efter ett par kilometer ville benen ge upp. Kämpade mig hem på något sätt men kände mig sugen att sätta mig ner på trottoaren och gråta som ett barn.

Har iaf utöver löpningen fått till mer än 1 mil promenad och tvättat och fixat med allt det innebär, har tvättstugan i ett annat hus så en hel del bärande. Så en väldigt effektiv dag, kommer bara slappa i soffan ikväll och ska nog inte gå så långt ikväll med hundarna sen heller utan en kortis.
 
Blev lite off här, har försökt börja om med lite promenader efter den segdragna förkylningen.

Jag var ju på jakt efter en spinningcykel för att kunna köra hemma.... Jag tror att hela världen ska ha egna spinningcyklar just nu för allt har varit slutsålt och restat fram till årsskiftet. Så fick jag tag på en hygglig modell, fick hem den förra fredagen och satte ihop den i tisdags väldigt peppad på att köra ett pass Lesmils the trip.... Så var ena fästet för en pedal felgängad och det gick inte att fästa pedalen :cry: jag som var så peppad på att spinna. Nu har jag ett reklamationsärende inne, men det känns som att jag kanske får en reservdel nästa sommar eller något:(. Det är ju nu jag vill spinna som konditionsupptakt till skidsäsongen. Känns också blä att köpa ett gymkort nu när jag lagd ned några tusen på en spinningcykel och ett abonnemang på lesmils- on demand:crazy:

Nåja tre veckor utan träning kroppen börjar stelna till, så i dag efter lunchpromenaden med maken tog jag fram skivstången och körde igenom kroppen lite enkelt och snabbt - skönt!
Vad gjorde du för övningar med stången då som täckte hela kroppen? Vill gärna få lite tips :) Vad tråkigt med cykeln, kan det dröja så länge att få en ny del?
 
Nämen hörni det här med att vila sig i form är tydligen inget hittepå! Dagens crossfitpass innehöll både huvudstående och double unders (när man hoppar hopprep och svingar runt hopprepet två gånger mellan varje hopp). Jag har haft jättesvårt för båda och övat mycket på ffa double unders utan att klara det. Idag kunde jag plötsligt båda två (fast jag kom absolut inte hela vägen vad gäller huvudstående alltså, men jag kunde balansera upp och ner i alla fall), flera gånger om till och med! :confused: Jag fattar ingenting och blev så snopen att jag snubblade över hopprepet första gången jag lyckades :laugh:

Ännu ett mycket bra pass med andra ord, fast långt ifrån lika hetsigt och jobbigt som i onsdags vilket var skönt för min onda lilla kropp. Imorgon ska vi ut och vandra och gå en led uppför ett berg som tar ca 6h. Ska bli härligt!
 
Jag rullar på med yoga och något enstaka gympass i veckan. Drar mig för gymmandet just nu. Dels för att yogan känns så himla bra för tillfället, jag hittar ett fantastiskt mentalt lugn i övningarna. Dels för att jag måste bryta loss från tryggheten och gå till ett nytt gym. Tyvärr har det gamla gymmet inte ändrat något i schemat så det körs gruppass inne bland de fria vikterna måndag-torsdag precis i "efter jobbet"-rusningen. Det är så korkat jag tappar motivation bara av att tänka på det. Men, som sagt, jag har ett gym i samma kedja på ungefär samma avstånd hemifrån, så jag ska bara kravla mig över det första motståndet och gå dit.
 
Bara tre dagar sen senaste träningspasset och det känns som att jag bara äter och sover och äter och sover. Satans rastlös! Men jag mediterar och tar det lugnt, har minisemester från allt. Känner fortfarande av smärta lite här och där, känner mig inflammerad och stel. Vilan behövs. Tar kanske en lugn promenad imorgon dock.
 
Jag gillar verkligen Adriene men kände efter ett tag att jag liksom inte kom vidare. Så jag kan rekommendera att prova nåt annat om du också känner dig lite fast. Dock så är The Core Play inte en yoga session per dag, vissa dagar är det x antal sets av övningar bara, så jag kör även lite yoga utöver det programmet.

Det låter definitivt något jag ska titta vidare på. Jag blir ju fortfarande ganska rejält utmanad av balans och rörlighetsdelarna i Adrienes program (hur i hela friden kan man förbli stående i star pose?! Jag höll på att ramla in i soffbordet igår :rofl: ), men det ger inte riktigt den fokuserade styrketräning som jag vill ha. Så core-inspirerat låter vettigt!
 
Min yoga har hittills mest bestått av strechmoment och lugnare rörelser, er yoga är ju mycket mer krävande. Vilket program skulle ni rekommendera att börja med om man vill bygga mer styrka? Tycker om det jag gör nu med men vill utvecklas
 
Irriterande nog är jag så trött idag så dagens styrketräning ställs in och jag satsar på promenader, kanske lite hemmaträning med kettlebells och boll eller yoga men ingen tyngre träning. Känns tråkigt när jag precis börjat med styrkan. Satsar på löpning imorgon istället. Och tar styrkepasset på måndag istället.
 
Det låter definitivt något jag ska titta vidare på. Jag blir ju fortfarande ganska rejält utmanad av balans och rörlighetsdelarna i Adrienes program (hur i hela friden kan man förbli stående i star pose?! Jag höll på att ramla in i soffbordet igår :rofl: ), men det ger inte riktigt den fokuserade styrketräning som jag vill ha. Så core-inspirerat låter vettigt!
Min yoga har hittills mest bestått av strechmoment och lugnare rörelser, er yoga är ju mycket mer krävande. Vilket program skulle ni rekommendera att börja med om man vill bygga mer styrka? Tycker om det jag gör nu med men vill utvecklas
Svarar båda :p
Jag har ju bara testat det här programmet (The Core Play) förutom Adriene men tycker det har varit bra för att utveckla mer styrka och stabilitet. Annars har jag sneglat lite på Alo Moves också. Jag gillar verkligen en av deras lärare - hon har några videos på Youtube som jag tycker är bra. Och Alo Moves har många yogaprogram med olika inriktningar vad jag förstår (men som sagt, har inte testat det än). Så säg till om ni testar något program och vad ni tycker :laugh:
 
Ok, det var kanske lite ambitiöst att dra till med en 6 timmarsvandring inom samma 4 dagar som jag precis börjat med crossfit igen, men det gick! Benen var väldigt sega från början till slut ungefär och jag hade oväntat mycket träningsvärk i ffa låren efter gårdagens pass, men jag lyckades njuta en massa ändå och kan lägga in ca 33 000 steg samt 240 "våningar" upp på dagens motionskonto :D

Nu är jag helt slutkörd i både fötter och ben, men en cykeltur in till stan blir det ikväll eftersom jag ska möta upp några kompisar och ta en drink eller tre. Imorgon ska jag vila, vila, vila! (och åka till tippen och slänga skräp 🙄)

BenLedi5.jpg
 
Ok, det var kanske lite ambitiöst att dra till med en 6 timmarsvandring inom samma 4 dagar som jag precis börjat med crossfit igen, men det gick! Benen var väldigt sega från början till slut ungefär och jag hade oväntat mycket träningsvärk i ffa låren efter gårdagens pass, men jag lyckades njuta en massa ändå och kan lägga in ca 33 000 steg samt 240 "våningar" upp på dagens motionskonto :D

Nu är jag helt slutkörd i både fötter och ben, men en cykeltur in till stan blir det ikväll eftersom jag ska möta upp några kompisar och ta en drink eller tre. Imorgon ska jag vila, vila, vila! (och åka till tippen och slänga skräp 🙄)

Visa bifogad fil 57454
Vackert! 😍

Min yoga blev inställd idag tyvärr pga tydligen smittat min kompis med en förkylning jag hade förra veckan 🙈 Det får bli en annan gång!
Kan kanske bli ett tredje gympass för veckan imorgon em om planeterna står i linje 😁 Vi får se!
 
Svarar båda :p
Jag har ju bara testat det här programmet (The Core Play) förutom Adriene men tycker det har varit bra för att utveckla mer styrka och stabilitet. Annars har jag sneglat lite på Alo Moves också. Jag gillar verkligen en av deras lärare - hon har några videos på Youtube som jag tycker är bra. Och Alo Moves har många yogaprogram med olika inriktningar vad jag förstår (men som sagt, har inte testat det än). Så säg till om ni testar något program och vad ni tycker :laugh:
Jag ska kika på dom, måste dock vara basic då jag är super svag och definitivt inte klarar det du visat på bilderna. Men iof en utmaning till högsta grad :D
 
Åh, sömnlös natt igen, fick iof sova lite till och från men har varit igång sen 4 då det inte gick att somna om. Är taggad på löpning men gymmet öppnar inte förrän 10. Har satt ett mål för distansen som är minimum men har ännu ett mål till som är det jag verkligen vill, tänker att jag går på dagsformen.

Är så himla dumt för även om jag springer själv, på mina vilkor, ingen som bedömmer mig förutom jag själv och inga yttre krav så får jag lite prestationsångest och blir nervös ibland innan jag springer. Och det behövs ju inte, jag vet vad jag klarar en normal/bra dag så en lite kämpigare dag med kortare distans är ju helt ok det med.
 
Ok, det var kanske lite ambitiöst att dra till med en 6 timmarsvandring inom samma 4 dagar som jag precis börjat med crossfit igen, men det gick! Benen var väldigt sega från början till slut ungefär och jag hade oväntat mycket träningsvärk i ffa låren efter gårdagens pass, men jag lyckades njuta en massa ändå och kan lägga in ca 33 000 steg samt 240 "våningar" upp på dagens motionskonto :D

Nu är jag helt slutkörd i både fötter och ben, men en cykeltur in till stan blir det ikväll eftersom jag ska möta upp några kompisar och ta en drink eller tre. Imorgon ska jag vila, vila, vila! (och åka till tippen och slänga skräp 🙄)

Visa bifogad fil 57454
Visst bor du i Skottland eller har jag missuppfattat något? Är det lika fin natur överallt? Du har alltid så fina bilder😍 Bor du i sån där fin miljö eller måste du åka iväg en bit? Skulle älska att gå där med hundarna och något sällskap
 
Visst bor du i Skottland eller har jag missuppfattat något? Är det lika fin natur överallt? Du har alltid så fina bilder😍 Bor du i sån där fin miljö eller måste du åka iväg en bit? Skulle älska att gå där med hundarna och något sällskap
Japp, Skottland stämmer! Jag bor mitt i Glasgow som är den största staden så just exakt där jag bor är det kanske inte så mycket fin natur att tala om, men det räcker med att köra i ungefär en halvtimme så kommer man ut bland bergen (gårdagens tur ligger en timmes körning bort). Det är min absoluta favoritsak med att bo här, att den här fantastiska "vykortsnaturen" ändå är så nära liksom :)
 
Idag har jag sprungit och det var ganska tungt, men lyckades få till ett ok pass på något sätt. Ville nästan ge upp efter 1 km men tog i från tårna och klarade mycket mer så är glad att jag är så envis att jag inte ger upp. Blir en långpromenad senare i en väldigt backig och till och med bergig skog så man får klättra upp och ner i backar och klippor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 921
· Visningar
61 326
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 916
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 889
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp