Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in i tråden.
Har upptäckt att jag har svårt att låta bli att träna på grund av den uteblivna endorfinkicken man får efter ett hårt träningspass. Följden har blivit att jag tränat i stort sett varje dag senaste tiden.
Tränar styrketräning varannan dag och konditionsträning varannan dag.
Idag har jag bestämt mig för att låta bli gymmet för jag tror verkligen att kroppen behöver vila även om mitt huvud vill annat.
Kör också lite diet, eller snarare utesluter onyttigheter och försöker äta sunt. Har hittills gått ner ca 1kg i veckan. Är förvånad själv eftersom jag äter medicin som gör viktnedgång svårare.
Bara 15 kg kvar. 😉
 
Vad gjorde du för övningar med stången då som täckte hela kroppen? Vill gärna få lite tips :) Vad tråkigt med cykeln, kan det dröja så länge att få en ny del?
Jag är verkligen inget proffs på styrketräning, jag utgår från att jag främst behöver skapa blodgenomströmning i stela och styva muskler då jag är mycket stillasittande framför dator och i bil annars. Får jag sedan lite synliga muskler är det en bonus.

När jag behöver en genomkörare och enbart haren kvart på mig kör jag så här. Har ca12 kg på stången.
Varvar marklyft och benböj, 3 set och ca 15 rep. Det blir rygg och ben.
sedan frivändningar varvat med utfall.
sedan varvar jag axelbrett tag på stången och lyfter till hakan med lösa vikter Och flies eller heter det flyes? på detta sätt får jag bra aktivering av skuldror, axlar och nacke - bra för kontorsråttan.

sedan hinner jag inte mer, varvar övningarna med varandra för att inte behöva vila mellan repetitionerna utan kör en annan muskelgrupp istället.

magen tränar jag statiskt medan jag gör något annat, ex väntar på kaffet i kaffemaskinen 😁
 
Ok, det var kanske lite ambitiöst att dra till med en 6 timmarsvandring inom samma 4 dagar som jag precis börjat med crossfit igen, men det gick! Benen var väldigt sega från början till slut ungefär och jag hade oväntat mycket träningsvärk i ffa låren efter gårdagens pass, men jag lyckades njuta en massa ändå och kan lägga in ca 33 000 steg samt 240 "våningar" upp på dagens motionskonto :D

Nu är jag helt slutkörd i både fötter och ben, men en cykeltur in till stan blir det ikväll eftersom jag ska möta upp några kompisar och ta en drink eller tre. Imorgon ska jag vila, vila, vila! (och åka till tippen och slänga skräp 🙄)

Visa bifogad fil 57454
Men alltså :love:
Har ni såna där myspysvägar som sträcker sig hur långt som helst eller kommer man till slut in på lite tristare vägar (typ bilvägar) om man vill få sig en runda på typ 2 mil?

Pappa har börjat prata om att det vore kul att åka någonstans och springa, som en löparresa men bara vi två... och jag vill vara precis just i den här bilden och springa :D
 
Sprungit långpass på 90 minuter. Det blev 13,5km. :)
Nya skor och noll planer på var jag skulle, blev lite vägar jag inte sprungit innan men mest gamla beprövade. Så himla svårt att hitta nya vägar numer 🙈

Det kändes förvånansvärt bra och jag sprang milen lite snabbare än jag brukar på långpass. Sen blev jag trött som bara den i benen någonstans vid 11km, men hjärnan var med så jag tuffade på ändå trots att det tog emot.
Trodde jag skulle tycka det var jobbigare men tydligen har jag lyckats bra med grundträningen :up:
Annars har det inte blivit så mycket löpning under hela sommaren och fram tills nu. Nu är jag sugen på att lägga in långpass varannan helg igen!
 
Körde två Adriene-pass i följd och gick sedan en promenad på två timmar. Vill köra klart den nuvarande 30 dagarsutmaningen men har börjat köra två pass i följd för att få lite mera "heat". Ska börja researcha pass med lite mer styrkefokus att fortsätta med därefter.

Insåg häromdagen att mina jeans inte längre passar (jätteirriterande, jag har ingen lust att köpa nya). Lustigt hur man märker kroppsförändringar i plötsliga "oj!"- ögonblick. Det borde rimligen vara en kontinuerlig process kan man tycka.
 
Har tappat träningen :down:. Först för att det blev så himla mycket vandring och då blev det ju ingen träning utöver det. Sen började älgjakten och jag vågade mig inte ut i skogen och all motivation försvann. Har promenerat på vägen bara för att ta mig ut nånting. Slalombacken kan jag ju vara i så ska försöka ta tag i backträning i veckan. Sen veckan efter är det uppehåll i älgjakten så då ska jag planera in några längre turer där jag inte vågat gå nu. Och efter det är det snart snöpremiär. Blir trött, seg och deppig utan träning så varje gång det blivit så här så är det tungt att vända det.
 
Jo men jag slog till med ett tredje pass styrketräning denna veckan 👍💪 Idag var det frontböj och bänkpress igen, bänkpressen kändes riktigt bra så det var kul! Bänkpress är en övning som verkligen inte kommit naturligt för mig utan det är mkt övning. Mark och böj har varit mycket enklare från start men desto roligare nu när jag känner att jag faktiskt får riktigt bra kontakt med musklerna o tryck i bänken 💪
Chinsen kändes bra också idag och var en man som kom fram och sa att han tyckte mina höga knän hängande i räcke såg coola/bra ut lol 😅
Så allt som allt bra pass haha
 
Men alltså :love:
Har ni såna där myspysvägar som sträcker sig hur långt som helst eller kommer man till slut in på lite tristare vägar (typ bilvägar) om man vill få sig en runda på typ 2 mil?

Pappa har börjat prata om att det vore kul att åka någonstans och springa, som en löparresa men bara vi två... och jag vill vara precis just i den här bilden och springa :D
De sträcker sig nog generellt "hur långt som helst", skulle jag säga. Fast just den vägen på bilden började gå väldigt väldigt mycket uppför ganska snart, och gick sedan bara uppför i drygt en timme, så vet inte om jag kan rekommendera den för löpning just ;)

En led som är väldigt populär att både vandra och springa här är West Highland Way. Den är 154 km lång men går emellan olika byar så den är lätt att dela upp i flera mindre delar. Sen finns det galningar som springer hela vägen också i ett årligt lopp som går där (min kompis sprang det ett år och höll på i typ 23 timmar :wtf:), men inte heller det kan jag rekommendera ;)
 
De sträcker sig nog generellt "hur långt som helst", skulle jag säga. Fast just den vägen på bilden började gå väldigt väldigt mycket uppför ganska snart, och gick sedan bara uppför i drygt en timme, så vet inte om jag kan rekommendera den för löpning just ;)

En led som är väldigt populär att både vandra och springa här är West Highland Way. Den är 154 km lång men går emellan olika byar så den är lätt att dela upp i flera mindre delar. Sen finns det galningar som springer hela vägen också i ett årligt lopp som går där (min kompis sprang det ett år och höll på i typ 23 timmar :wtf:), men inte heller det kan jag rekommendera ;)
Haha nej vi tänker väl typ hyra något form av boende, springa förmiddagen eller eftermiddagen, annars vandra lite och bara titta på omgivningen. Mysig träningssemester typ.
Ska definitivt kolla vidare på Skottland :love:

Jag tänker då inte springa i 23 timmar, det låter som vansinne :rofl:
 
Förra veckan blev ett träningspass mindre än vanligt, men annars ganska bra med vardagsmotion och promenader.

Mån: Vila
Tis: Gym
Ons: Långpromenad
Tors: Vila
Fre: Långpromenad
Lör: Gym
Sön: Gym + Långpromenad

Fått hem nya träningskläder vilket gör träningen ännu roligare ☺
 
Fick upp ett minne på fb i tisdags om att vi sprang vår första halvmara i Oslo för 2 år sen och idag fick jag upp att det är 1 år sen jag sprang min andra halvmara i Oslo :D I år har jag inte sprungit alls. Fokus har ju legat på den förbenade ryggen, eller ja, hela skrothögen till kropp.

Men men förra veckan var rätt bra motionsmässigt. Gymmade två dagar, red tre dagar och gick promenad sex dagar. Ibland blir det flera promenader på en dag. Det märks att jag rider mindre än jag är van nu när jag bara har en ridhäst (den andra skrittas för hand pga skada), har lite abstinens :p

Idag blir det nog ett par promenader och stretch/massage.
 
Långpromenad i skogen på förmiddagen och sen ett styrkepass på gymmet. Blir några korta rundor med hundarna men är trött idag, tog mig en timme att gå upp efter att larmet ringde imorse, vääääldigt lång snoozning kan man säga.

Var nära att inte ta mig till gymmet, tog emot rejält idag men jag tvingade mig iväg och det gick bra. La till lite nytt och körde det gamla. Jösses vad tungt det var idag, bäst gick förvånansvärt nog bänkpress där jag var starkare än jag trodde. Men fällkniven med pilatesbollen var brutal. Fick vila mitt i seten och jag klarade knappt av det trots det, dom 2 sista repetiyionerna fick bli vanliga lyft med bara bollen upp och ner men knappt det gick heller. Så surt att vara 2 ifrån målet men jag var på riktigt så slut att det var omöjligt. Tog ut mig på alla övningar så kan vara stolt att jag klarade det och att jag gav allt.
 
Jag hade så lite att göra på jobbet idag att jag blev sugen på ett spontant pass crossfit, men så var alla pass fullbokade :down: De har en gräns på max 10 deltagare på passen nu p.g.a Covid och måndagar är alltid populära oavsett, så det var väl ingen enorm överraskning direkt. Det fick bli lite yoga istället, och såhär i efterhand inser jag att det nog var det min kropp behövde allra mest ändå. Men imorgon kväll blir det crossfit minsann, för det passet var jag duktig och bokade redan i söndags!
 
Jag hade så lite att göra på jobbet idag att jag blev sugen på ett spontant pass crossfit, men så var alla pass fullbokade :down: De har en gräns på max 10 deltagare på passen nu p.g.a Covid och måndagar är alltid populära oavsett, så det var väl ingen enorm överraskning direkt. Det fick bli lite yoga istället, och såhär i efterhand inser jag att det nog var det min kropp behövde allra mest ändå. Men imorgon kväll blir det crossfit minsann, för det passet var jag duktig och bokade redan i söndags!
En dum fråga kanske men jag är inte så insatt i crossfit. Kan man inte köra alla dom där sakerna på egen hand på gymmet eller måste man gå på pass? Tänker om det är svårt att gå just dom tiderna passen är. Eller är det så att dom som håller på med crossfit vill ha lite extra press och pepp och göra det i grupp? Men om det inte finns några bra tider får man väl ut något av att köra själv?

Jag gick nästan bara på pass när jag började på gym för 10 år sedan och sprang så klart, älskar ju löpning men nu tycker jag det är så, så skönt att träna när jag vill och vad jag vill. Att gå mina 5-6 dagar i veckan till gymmet och göra egen planering och saknar inte passen alls förutom funktionell träning men har inte orkat ellee velat gå på pass men ska kika på höstens nya pass schema för skojs skull bara.

Det var en tjej som körde ett crossfit program själv på gymmet igår,full fart på henne
 
En dum fråga kanske men jag är inte så insatt i crossfit. Kan man inte köra alla dom där sakerna på egen hand på gymmet eller måste man gå på pass? Tänker om det är svårt att gå just dom tiderna passen är. Eller är det så att dom som håller på med crossfit vill ha lite extra press och pepp och göra det i grupp? Men om det inte finns några bra tider får man väl ut något av att köra själv?

Jag gick nästan bara på pass när jag började på gym för 10 år sedan och sprang så klart, älskar ju löpning men nu tycker jag det är så, så skönt att träna när jag vill och vad jag vill. Att gå mina 5-6 dagar i veckan till gymmet och göra egen planering och saknar inte passen alls förutom funktionell träning men har inte orkat ellee velat gå på pass men ska kika på höstens nya pass schema för skojs skull bara.

Det var en tjej som körde ett crossfit program själv på gymmet igår,full fart på henne
Jo, man kan absolut köra dem själv också! Under normala omständigheter (alltså innan Corona) hade mitt gym s.k. "open gym" under några timmar varje dag då man kunde komma dit om man ville träna ensam, inte kunde gå på något av passen eller liknande. Men nu när allt är så superkontrollerat p.g.a smittorisken har de tagit bort det, så för tillfället är det endast pass som gäller. Jag har faktiskt aldrig varit där och tränat ensam och jag vet inte så många som gör det heller, utan för de flesta är det nog den extra pressen och peppen samt sällskapet som lockar tror jag! ;)
 
Idag var det löpning på schemat och jag tog mig igenom det fast det kändes som att jag skulle behöva ge upp redan vid 1 km men det gick bättre sen, det blir ju lättare när man kommit igång lite. Men jag har haft några trötta dagar så imorgon blir det att fixa några ärenden, städa och gå med hundarna. Inte bestämt mig till 100% men tror det blir en vilodag från träningen för det var tungt idag.

Behöver komma ner i varv så blir lite kvälls yoga
 
Det blev ännu ett klockrent crossfitpass ikväll! Det gör mig så lycklig! :love:

Dagens pass var ett sådant där som såg enkelt ut på pappret, vilket brukar innebära att det är ungefär dubbelt så jobbigt som det ser ut. Vi gjorde 5 rundor à 3 minuter av följande:

10 hang power cleans med hantel
10 utfallssteg bakåt med hantlar
10 tuck ups

Målet var att hinna med ca 3 varv inom varje runda, och mellan varje runda var det en minuts vila. Jag hann med i genomsnitt 2,5 varv inom varje runda och gjorde med andra ord totalt ca 375 reps.

Det var ett pass helt i min smak, där det liksom handlade om att mala på i sin egen takt men samtidigt hålla ett så högt tempo som möjligt. Det var svettigt och flåsigt från minut två ungefär, men jag upplevde att jag hittade fram till ett rätt bra tempo som jag kunde hålla och pulsen låg stadigt kring 170-180 nästan hela passet (men var uppe på 190 och nosade under de sista 3 minuterna :p). Är trött i precis hela kroppen nu, underbar känsla!
 
Mitt högra knä är lite ömt idag så jag repeterade Dag 1 av programmet eftersom det bara består av magövningar. Före det värmde jag upp med lite yoga och övningar för handleder, axlar och höfter. Generellt känns mina handleder och händer lite trötta eftersom den här veckan av programmet fokuserar mer på förberedande till handstående. Plus att jag inte kunde låta bli att träna mer på flying crow och hurdler's pose häromdagen :angel: Lyckades med en riktigt bra flying crow och hade mycket kontroll överlag!
 
Igår blev det ett ridpass på banan, en lugnare promenad med ena hästen och hunden, en pw med hunden och ett styrkepass. Idag blir det lugnare :p
Ska gå med hästen och hundarna nu på lunchrasten och ikväll ska jag köra shettisen när dottern rider den andra så blir inte så mycket mer motion mer än vardagsmotion idag.
 
Igår hade jag världens flyt i löpningen och det va så skönt att känna att det gick lätt, har dock haft lite känning i ena hälsenan senaste veckan, troligtvis bursit så jag va rädd att det skulle bli värre men det verkar inte ha påverkat med gårdagens tur.
Men idag åkte jag till gymmet trots att det varit lite si och så med hur folk gör rent maskinerna efter sig och nu hade det nog skärpt till sig och det fanns betydligt fler flaskor med desinfektionsmedel utställda så det kändes faktiskt bra.
Imorgon blir det träningspaus och istället uterumsbygge :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 173
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 090
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 154
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp