Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag blir SÅ SUGEN på crossfit av att läsa dina inlägg @Mineur 😍😍 Så pass sugen att jag började googla crossfitgym i staden där jag ska börja jobba nu och kolla schema för att se om det kan gå att få till... Och verkar inte omöjligt men vi får se, ska köra klart mitt nuvarande program iaf först 😁

Jag hade en ledig dag idag och svärmor var här o passade vilden så jag åkte till gymet (och sen frissan - lyx!). Miltärpressar, marklyft och sen en riktig pulshöjarcirkel som avslutning. Riktigt grymt pass med bra tryck i pressarna, stabila mark och härligt flås på slutet, KUL! 🤩
 
Jo, men lite är jag på gång igen. Trots debaclet med spinningcykeln (har nu fått kontakt i alla fall angående mitt reklamationsärende). Jag måste verkligen röra mig, de dagar jag är på fabriken är jag alldeles för stillasittande (20 mil i bil) märker att kroppen tar stryk (ålderstecken :cautious:). I dag jobbar jag hemifrån och är nu klockan 8 redan uppe i 2000 steg vilket jag brukar vara samma nivå som när jag kommer hem vid middagstid efter en dag på fabriken.

I tisdags blev det styrketräning med fokus på mage/rygg och i går efter en halvtimmes PW körde jag ett pass bodybalance, tänker jag ska börja med lite mer yoga någon gång i veckan, ska visst vara bra för 40-plussare :o. Det fungerar riktigt bra att köra pass hemma (les Mills-ondemand) saknar inte gymmet.
 
Nu har jag kört dubbelt flera dagar i rad då det passat med arbetstiderna - crosschallenge och sprint/spinning. Vilodag idag så min cross blev inställd och det var egentligen bra, även om jag blev lite besviken då det är en instruktör som jag gillar. :P Jag lyfte för tungt igår och sträckte till i ena armbågen i rodden, och har kört ganska hårt hela veckan, så en paus är nyttigt.

Jag går loss på träning med mkt puls, svett och endorfinpåslag. Körde mkt mer yoga under sommaren och funderar på att gå tillbaka till det en period för att fokusera på rörligheten och inte bara styrka och cardio. Men just när du ska få in träningen som en del i vardagen och det inte finns tid för flera timmars lågintensiv rörelse så blir det lätt att jag väljer något intensivt.
 
I går blev det intervaller.
10 minuter uppvärmning i pulszon 1-2. Sedan 3 min Arbete i tempozon 4-5, 3 min vila i pulszon 1-3, gånger 3. Sist 10 minuter nedjogg i pulszon 1-3.
Jag kände mig stark som en oxe trots att jag har haft ont i kroppen och träningsvärk hela veckan? Lyckades göra riktigt snabba och stadiga intervaller i början. Fram till de två sista :D Intervall 5 är i en uppförsbacke och jag fick kämpa för att komma upp i tempozon 4, i intervall 6 var det nästintill omöjligt och jag var så vansinnigt trött i musklerna.

Men det var ett riktigt bra träningspass oavsett.
 
Tack! :laugh: Det heter The Core Play av Karin Dimitrovova. Det är ett yogaprogram inriktat på att stärka framförallt magmusklerna så att man ska kunna gå vidare och göra olika handstands och arm balances. Tycker det funkar bra! Just yoga är ju så beroende av ett starkt core så jag har sett förbättringar i nästan alla positioner sen jag började med det.

’Hur funkar det? Får man en länk eller är det live? Kostar? Kollat på den, gravity yoga och GBM. Vet du något om de andra?
 
’Hur funkar det? Får man en länk eller är det live? Kostar? Kollat på den, gravity yoga och GBM. Vet du något om de andra?
Det är via en hemsida. Det är inspelade videosessioner vissa dagar och vissa dagar är det mer likt ett träningsprogram med visst antal sets och reps av övningar. Engångskostnad på runt 50 dollar.
Jag har inte någon koll på de andra du nämnde tyvärr. Den enda andra jag övervägt är Alo Moves. Det är en subscription service (som Netflix för yoga) vad jag förstår :)
 
Alltså jag blir SÅ SUGEN på crossfit av att läsa dina inlägg @Mineur 😍😍 Så pass sugen att jag började googla crossfitgym i staden där jag ska börja jobba nu och kolla schema för att se om det kan gå att få till... Och verkar inte omöjligt men vi får se, ska köra klart mitt nuvarande program iaf först 😁
Jaaa, superkul om du kunde komma igång med det igen ju! Jag har fått värsta nytändningen (vilket kanske märks, hehe) och vill bara träna hela tiden :D

Jag går loss på träning med mkt puls, svett och endorfinpåslag. Körde mkt mer yoga under sommaren och funderar på att gå tillbaka till det en period för att fokusera på rörligheten och inte bara styrka och cardio. Men just när du ska få in träningen som en del i vardagen och det inte finns tid för flera timmars lågintensiv rörelse så blir det lätt att jag väljer något intensivt.
Samma här! Det är härligt, men för mig har det också inneburit att jag fått öva på att känna att något "räknas" som träning även när det inte slutar med att jag ligger i en liten svettig hög och knappt kan andas, typ. Jag säger inte att det är så för dig alltså, jag spinner bara vidare på vad du skrev, men för mig var det en viktig insikt nu under våren/sommaren när jag inte kunde träna som jag är van vid.
 
I och med crossfitens återkomst i mitt liv har jag ännu en gång blivit plågsamt påmind om hur lätt min kropp får träningsvärk och hur mycket det kan försvåra vardagen. Därför har jag nu, efter att ha pratat om det i typ två år (:angel:) beställt hem magnesiumtillskott som jag ska börja ta varje dag för att se om det hjälper. Hoppas det, för jag har haft lite svårt att sova p.g.a träningsvärk både denna och förra veckan vilket inte känns helt normalt. Inte så att jag har svårt att somna alltså, utan det är mer att jag vaknar under natten p.g.a att jag råkat spänna någon ond muskel när jag vänt mig eller liknande. I lördags hade jag så ont i triceps att jag inte ens kunde höja kaffekoppen till munnen utan att behöva stötta upp med andra handen... :cautious:
 
I går blev det intervaller.
10 minuter uppvärmning i pulszon 1-2. Sedan 3 min Arbete i tempozon 4-5, 3 min vila i pulszon 1-3, gånger 3. Sist 10 minuter nedjogg i pulszon 1-3.
Jag kände mig stark som en oxe trots att jag har haft ont i kroppen och träningsvärk hela veckan? Lyckades göra riktigt snabba och stadiga intervaller i början. Fram till de två sista :D Intervall 5 är i en uppförsbacke och jag fick kämpa för att komma upp i tempozon 4, i intervall 6 var det nästintill omöjligt och jag var så vansinnigt trött i musklerna.

Men det var ett riktigt bra träningspass oavsett.
Tränar du mycket med pulsträning? Jag tycker det är ganska roligt att använda pulsen som hjälpmedel.

I början av tränings omgången höll jag mig till lätt till medelintensiv träning men nu har jag ökat på intensiten och varvar lugnare puls med puls på högintensiv nivå eller på mycket högintensiv. Häromdagen när jag sprang var jag uppe på 94% av max. Såg det inte förrän efter passet när jag gick igenom klockan men det var ju inte konstigt att det var super duper jobbigt.
 
Tränar du mycket med pulsträning? Jag tycker det är ganska roligt att använda pulsen som hjälpmedel.

I början av tränings omgången höll jag mig till lätt till medelintensiv träning men nu har jag ökat på intensiten och varvar lugnare puls med puls på högintensiv nivå eller på mycket högintensiv. Häromdagen när jag sprang var jag uppe på 94% av max. Såg det inte förrän efter passet när jag gick igenom klockan men det var ju inte konstigt att det var super duper jobbigt.
Ja, jag tränar ju mycket på lust. I bland får jag lust att träna puls så här, och då gör jag det. I bland känns det som det minst irrelevanta i världen :D
Oftast tycker jag det är väldigt intressant att kolla hur pulsen legat under passet, hur lång tid jag legat på maxpuls osv.
Älskar min träningsklocka helt enkelt :love:

Det jag märker med att träna intervaller osv på just puls är att man lär sig väldigt mycket hur kroppen fungerar och interagerar med terrängen. Jag använder den kunskapen ganska mycket när jag springer långpass.
Blir jag väldigt trött på långpass vet jag att jag kan kolla på klockan och pulsen, analysera hur terrängen framåt ser ut, och anpassa steg osv. På så sätt kan jag få ner pulsen ett tag vilket hjälper mig att kunna fortsätta upp till 2 timmar utan att hamna i att jag blir så trött att jag måste gå.
 
Samma här! Det är härligt, men för mig har det också inneburit att jag fått öva på att känna att något "räknas" som träning även när det inte slutar med att jag ligger i en liten svettig hög och knappt kan andas, typ. Jag säger inte att det är så för dig alltså, jag spinner bara vidare på vad du skrev, men för mig var det en viktig insikt nu under våren/sommaren när jag inte kunde träna som jag är van vid.

Jag vill gärna vara halvdöd efter träning, sådär genomblött svettig och darrig, så jag oroar mig för att inte kunna promenera uppför backen hem... Då har det varit på riktigt! :rofl:

Men just därför försöker jag öva mig på att tagga ned lite och känna in kroppen, hitta "zen" liksom, och inte bara gasa på. Så yogan är egentligen nyttig för mig; andas, balansen, bålstyrkan. Jag är lite rädd om knän, höfter och armbågar också och försöker att bygga lugnt.







Men sen går jag in på cross:en... :laugh: :banana:
 
Mer hälsa än träning just nu, men tänkte ändå uppdatera er eftersom jag klagat på mitt mående i denna tråden innan och det hindrar mig från att träna.

Var hos psykologen idag, och det var ett tungt samtal. Vi kom fram till att jag verkar lida av en komplex form av PTSD, och att det är därför jag har så kroppsliga problem med olika smärtor och sömnproblem. Jag känner mig på något sätt lite lättad av att veta att det inte är ”mitt fel”, alltså att det inte finns så mycket mer jag kan göra med kost och träning för att må bättre, utan det hänger på det psykiska. Jag hade aldrig själv trott att det var PTSD, det stämmer liksom inte med vad jag sett/hört om det, men jo, efter att psykologen förklarat så förstår jag nu varför det bubblat upp nu och påverkat mig så plötsligt.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med träningen framöver. Känner inte något behov av att prestera en massa men vill inte heller tappa alla framsteg jag gjort senaste året. Träningen är ju ett av de stora glädjeämnena i mitt liv nu, och glädjeämnen behövs när motgångarna helt plötsligt är såhär stora. Finns liksom inte någon quick fix utan det kommer ta tid innan jag mår bra igen. Särskilt sömnen är det ju som ställer till det.

Ska ruta in mitt liv lite mer. Skapa rutiner som är lätta att hålla, skala av en del som är oviktigt. Känns både sorgligt och lite som en lättnad.

Har inte tränat sen mitten på förra veckan. Känner mig inte riktigt redo att träna igen just nu. Kanske en skogspromenad till att börja med, och hoppas att drivet kommer tillbaka. Saknar att dansa, spinningen, och de där sista två vändorna med lien som aldrig blev av i år. Men ska inte vara arg på mig själv (försöker jag intala mig). Det är ju inte mitt fel att jag råkat ut för hemskheter i livet.
 
Mer hälsa än träning just nu, men tänkte ändå uppdatera er eftersom jag klagat på mitt mående i denna tråden innan och det hindrar mig från att träna.

Var hos psykologen idag, och det var ett tungt samtal. Vi kom fram till att jag verkar lida av en komplex form av PTSD, och att det är därför jag har så kroppsliga problem med olika smärtor och sömnproblem. Jag känner mig på något sätt lite lättad av att veta att det inte är ”mitt fel”, alltså att det inte finns så mycket mer jag kan göra med kost och träning för att må bättre, utan det hänger på det psykiska. Jag hade aldrig själv trott att det var PTSD, det stämmer liksom inte med vad jag sett/hört om det, men jo, efter att psykologen förklarat så förstår jag nu varför det bubblat upp nu och påverkat mig så plötsligt.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med träningen framöver. Känner inte något behov av att prestera en massa men vill inte heller tappa alla framsteg jag gjort senaste året. Träningen är ju ett av de stora glädjeämnena i mitt liv nu, och glädjeämnen behövs när motgångarna helt plötsligt är såhär stora. Finns liksom inte någon quick fix utan det kommer ta tid innan jag mår bra igen. Särskilt sömnen är det ju som ställer till det.

Ska ruta in mitt liv lite mer. Skapa rutiner som är lätta att hålla, skala av en del som är oviktigt. Känns både sorgligt och lite som en lättnad.

Har inte tränat sen mitten på förra veckan. Känner mig inte riktigt redo att träna igen just nu. Kanske en skogspromenad till att börja med, och hoppas att drivet kommer tillbaka. Saknar att dansa, spinningen, och de där sista två vändorna med lien som aldrig blev av i år. Men ska inte vara arg på mig själv (försöker jag intala mig). Det är ju inte mitt fel att jag råkat ut för hemskheter i livet.
Sänder varma kramar. Angående träning är det ju lite svårt i kombination med psykisk ohälsa. Till viss del förebygger och underlättar den och det rekommenderas att man tränar men när jag är i för deprimerade faser får jag träningsförbud från vården för att all energi går åt till att överleva och ta mig igenom vardagen. Hoppas du hittar en väg igenom det här på bästa möjliga sätt för just dig.
 
Jag trodde inte jag kunde bli så utmattad som jag är nu, har tränat igenom hela kroppen och alla muskelgrupper på styrkepassen sett över veckan hittills och sprungit lite, cyklat lite och promenerat mycket. Efter dagens pass med ben och rygg på gymmet är mina ben som spaghetti, skakiga och trötta. Det borde vara lag på att gym ligger på markplan för att underlätta efter benpass :D

Har ändå lyckats promenera mer än 2 timmar, kommer nog bli 2,5 timmar efter kvällsrundan.

Men jag är så trött hela jag så utöver alla måsten har jag bara legat som en säl här i soffan.

Min tredje vecka med fria vikter och jag har aldrig kommit åt kroppen så här i maskinerna någon gång på det år den här omgången då jag tränat styrka minst 2 gånger i veckan och ännu mer tid utspritt senaste åren som jag tränat i maskiner som jag gjort på tre veckor med fria vikter nu. Och då använder jag ändå mycket lägre vikter nu.

Dessutom mycket roligare med fria vikter. Saknar inte maskinerna alls
 
Sänder varma kramar. Angående träning är det ju lite svårt i kombination med psykisk ohälsa. Till viss del förebygger och underlättar den och det rekommenderas att man tränar men när jag är i för deprimerade faser får jag träningsförbud från vården för att all energi går åt till att överleva och ta mig igenom vardagen. Hoppas du hittar en väg igenom det här på bästa möjliga sätt för just dig.
Jo, det blir ju lite av en balansgång, men jag är hoppfull. Jag är ju inte deprimerad, så glöden och viljan finns ju där fortfarande, tack och lov. Är nog mer likt att ha någon fysisk sjukdom, för det är sömnlösheten och den fysiska stressen av ångesten som kommer och går som håller mig tillbaka mest. Känns så konstigt, som om någon annan slår av och på en knapp i huvudet på mig som säger om jag är frisk eller inte, lite när som helst.

Men, fick rådet i alla fall att träna när ångesten är som värst, för att dämpa stresshormonerna. Får se hur det fungerar.
 
Ingen träning idag helt enligt plan men en jäkla träningsvärk efter styrketräningen igår. Gjorde gott att bara greja med uterumsbygget (takläggning idag) vi hann precis få klart taket så vi kunde äta lunch under det när det utlovade regnet kom, perfekt timing! Ikväll blir det var mys med kiddos och imorgon tänker jag klämma in en löptur, tror det får bli ett morgonpass.
 
Jo, det blir ju lite av en balansgång, men jag är hoppfull. Jag är ju inte deprimerad, så glöden och viljan finns ju där fortfarande, tack och lov. Är nog mer likt att ha någon fysisk sjukdom, för det är sömnlösheten och den fysiska stressen av ångesten som kommer och går som håller mig tillbaka mest. Känns så konstigt, som om någon annan slår av och på en knapp i huvudet på mig som säger om jag är frisk eller inte, lite när som helst.

Men, fick rådet i alla fall att träna när ångesten är som värst, för att dämpa stresshormonerna. Får se hur det fungerar.
Aha, helt annorlunda förhållanden alltså. Bra att du har viljan iaf
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
94 95 96
Svar
1 916
· Visningar
61 260
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 903
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 870
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 352
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp