Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag på magnetröntgen med ryggen och redan idag har jag fått svar. Inga sjukdomar eller skador som syntes där utan det verkar vara muskulärt. Skulle få remiss till sjukgymnast och så ska jag fortsätta gå på massage :) Ska iväg och prova ut mina sulor på torsdag. Känns skönt att det inte är några skador på kotor eller liknande utan det är träning och massage som gäller och att jag får sulor som rätar upp mig hoppas jag gör stor skillnad.
Vad skönt att du äntligen fått en grundlig undersökning och att det inte var någon allvarlig skada. Hoppas att det blir ordning på ryggen nu! 🙏
 
Igår var jag på magnetröntgen med ryggen och redan idag har jag fått svar. Inga sjukdomar eller skador som syntes där utan det verkar vara muskulärt. Skulle få remiss till sjukgymnast och så ska jag fortsätta gå på massage :) Ska iväg och prova ut mina sulor på torsdag. Känns skönt att det inte är några skador på kotor eller liknande utan det är träning och massage som gäller och att jag får sulor som rätar upp mig hoppas jag gör stor skillnad.
Åh vad skönt att höra! :love:
 
Jag hade tänkt köra veckans första powerwalk igår morse men nä, jag var trött och det var varmt och skönt inne när vi eldade :D Sen var vi iväg på simskola, fönstershopping av kakel och storhandling så det var väl lika bra att jag fick en lugn morgon :p

Idag blir det i alla fall styrketräning på eftermiddagen, armar och axlar.
 
Jag är i någon slags svacka både fysiskt och mentalt och har inte riktigt orkat tänka på träning de senaste dagarna. Lite ont i hälsenan, lite ont i ryggen, lite deppigt och hopplöst inne i hjärnan. Hade tänkt sparka iväg mig till crossfit eftersom jag vet att det brukar hjälpa att bara riva av plåstret ibland, men så är alla pass fullbokade både idag och imorgon 🙄 Har satt påminnelse ikväll för att hinna boka torsdagspasset i alla fall (man kan boka 48h i förväg), och så hoppas jag på ett pass på fredag eller lördag också. Ikväll blir det nog någon slags utomhusträning i egen regi för att se om det kan få kroppen och knoppen på bättre humör. Hoppas kunna springa lite trappintervaller eller något, om inte foten protesterar för mycket.
 
Jag är i någon slags svacka både fysiskt och mentalt och har inte riktigt orkat tänka på träning de senaste dagarna. Lite ont i hälsenan, lite ont i ryggen, lite deppigt och hopplöst inne i hjärnan. Hade tänkt sparka iväg mig till crossfit eftersom jag vet att det brukar hjälpa att bara riva av plåstret ibland, men så är alla pass fullbokade både idag och imorgon 🙄 Har satt påminnelse ikväll för att hinna boka torsdagspasset i alla fall (man kan boka 48h i förväg), och så hoppas jag på ett pass på fredag eller lördag också. Ikväll blir det nog någon slags utomhusträning i egen regi för att se om det kan få kroppen och knoppen på bättre humör. Hoppas kunna springa lite trappintervaller eller något, om inte foten protesterar för mycket.
Låter som mig. Också lite halvkass kroppsligt (ont i knäet utan anledning och lite känningar i ryggen) och deppig över coronasituationen. Hoppas verkligen på att kunna träffa min bror till jul men det ser sjukt mörkt ut :down:
Låter som att du har en bra plan i alla fall. Jag tänkte ta en glass och poppa lite popcorn eller nåt istället :p
 
1603210728984.png



:D
 
Är uppe i 55 minuters joggade och inser att jag har ett i-landsproblem. Det finns nästan inga ställen en kan springa så långt..
 
Ikväll blev det ett bi/tri pass kombinerat med länd. Körde ryggresningar där jag i sista settet pumpade i toppläge. Oh lord min länd. Kändes som jag hade två stumma falukorvar längs med ryggraden efter.
 
Ok, jag kunde ju glömma det där med träning idag. Dels har jag ägnat drygt en timme åt att kånka runt en massa möbler, med en ond rygg som följd, och dels har min häl nu svullnat upp och börjat göra mer ont än tidigare. Jag fattar ingenting, jag kan verkligen inte minnas att jag stukat/slagit till den på något vis! Trots det har jag varit öm i området mellan yttre fotknölen och hälsenan sedan i torsdags och nu har det blivit en liten svullnad. Hoppas att det är något som går över snart, men tills dess ska jag försöka promenera lite mindre och cykla lite mer när jag ska ta mig till olika ställen eftersom det är främst när jag har stått & gått mycket som den värker. Är det nån som har nån gissning på vad det kan tänkas vara så får ni gärna dela med er av den :D
 
Den här veckan är kaos men känslomässigt lugnade det sig mycket igår när jag fick bra besked om hästen. Han har ju varit skadad men varit helt bra i flera veckor så jag skulle börja rida i söndags. Hämtar in en halt och svullen häst och glädjen byttes mot tårar och förtvivlan istället. Åkte in med honom igår och det verkar tack och lov bara vara en stukning. Så vi fortsätter som vi gjort med vila och promenader så min ridning får stå åt sidan några veckor till tills min andra häst haft sin höstvila och ska börja ridas igen.

I morgon ska jag iväg och få mina formgjutna sulor utprovade. Ska promenera och träna som en dåre med dom sen :p Ska se om min massör har tid med mig snart också i väntan på sjukgymnasttid.

Ska ta en timmes promenad med hunden på min lunch idag. Både kropp och knopp behöver ut och röra på sig ordentligt.
 
Knät har skött sig rätt bra ett bra tag men efter helgens långpass så har det gnällt. Vill inte. Smörjer med hot and cold och använder BoT-skydd.
Andra tips?
 
Crosschallenge idag, svettigt som tusan. Jag har inte tränat sedan i lördags så jag inte varit hemma så mycket, så det var skönt att komma iväg idag. Både vikter och cardio den här gången, men jag körde inte så tungt utan försökte få in fler repetitioner istället.

Ska på cross igen imorgon och sedan sprint på fredag vilket känns skönt. Samt har en inbokad turridning - ut i skogen på islandshäst med en vän på lördag. :love: Det var ett tag sedan jag red nu, så skogstur på rad känns väldigt lagomt. :p
 
Om en vill springa på asfalt ja men jag undviker helst det både för min del och hundarnas. Sen går det såklart att springa runt runt men det är inte lika roligt.
Ah, missade att du sprang med hund. Håller med om att det inte är så kul att springa flera varv nånstans. Ingen skog nära nog med div stigar och spår? Drygt nu när det är mörkt hela tiden förstås.
 
Jag experimenterar med väldigt basic meditations-/avslappningsövningar efter mina yogapass. Det är en väldigt enkel "fokusera på en kroppsdel i taget"-övning i grunden, som vidareutvecklas så att jag fått något av en låtsaskompis. Jag har nu en väldigt lurvig, varm och egensinnig shettis alternativt hund (detaljerna är inte helt klara ännu) boendes i magen, som jag med hjälp av andningsteknik och tankekraft försöker lotsa runt i kroppen enligt ett bestämt mönster. Än så länge är den dåligt dresserad och jag har fullt sjå med att få den att sakta ner och att inte studsa runt hej vilt mellan kroppsdelarna :rofl:

Det är en shetlandsponny (chokladbrun fuxvalack).
 
Ah, missade att du sprang med hund. Håller med om att det inte är så kul att springa flera varv nånstans. Ingen skog nära nog med div stigar och spår? Drygt nu när det är mörkt hela tiden förstås.
Skrev inte det men mina vader är inte så förtjust i bara asfalt heller. Springer mest dagtid så mörkret är inga problem utan just det att det inte finns så många tillräckligt långa stigar/spår i närheten. Men som sagt är det ju ett i-landsproblem. Det går ju att springa flera varv såklart och lite asfalt fungerar.
 
Skrev inte det men mina vader är inte så förtjust i bara asfalt heller. Springer mest dagtid så mörkret är inga problem utan just det att det inte finns så många tillräckligt långa stigar/spår i närheten. Men som sagt är det ju ett i-landsproblem. Det går ju att springa flera varv såklart och lite asfalt fungerar.
Jag håller med dig, jag springer helst aldrig asfalt heller. Brukar springa typ i vägrenen isf utanför asfalten.

Finns inga skogsområden? Även om det inte finns löpspår så brukar det ju bli viltstigar lite precis överallt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 867
· Visningar
60 005
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 624
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 630
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 340
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp