Kropp&Själ Träning & hälsa del 7

Vilken otur! Krya på dig!
Tack, det är lite extra jobbigt eftersom jag har hundarna så att jag måste gå en del men tror att lätt belastning är bra så det inte stelnar till. Det är bara inte lika roligt när det gör så ont och foten är svullen. Annars uppskattar jag ju ett aktivt hundliv.

Kommer nog klara Bodypump på tisdag om det inte innebär moment som belastar vristen på värre sätt än promenader. Är det någon som vet om det går att köra Bodypump med skadad fot?

Blev ett hemmaträningspass på ca 40 minuter, lyckades faktiskt till och med få det så pass att jag blev svettig och kände hur jag kom åt många muskler. Kul! Hade en ljudbok på i bakgrunden så fattade inte att jag tränat så länge förrän jag såg hur mycket klockan blivit.
 
Två ridpass har jag fått till idag :)
Rider du mycket i skogen eller dressyr eller blandar du? Är dina hästar liknande varandra eller får du ställa om helt mellan passen med dom? Jag kan inte träna mina hundar på samma sätt för dom är så olika och vissa saker ber jag inte ens ena hunden göra utan bara den andra. Känns som man utvecklas själv av att öva på olika individer. Gör du också olika saker med hästarna, att dom har olika roller?
 
Rider du mycket i skogen eller dressyr eller blandar du? Är dina hästar liknande varandra eller får du ställa om helt mellan passen med dom? Jag kan inte träna mina hundar på samma sätt för dom är så olika och vissa saker ber jag inte ens ena hunden göra utan bara den andra. Känns som man utvecklas själv av att öva på olika individer. Gör du också olika saker med hästarna, att dom har olika roller?
Det är både och. Men sällan jag bara sitter och åker häst, det är när det blir långa turer i enbart skog jag gör det, annars blir det alltid någon slags träning för dom. Har ingen egen ridbana än så ridet alltid ut. Och dom är som natt och dag så det blir olika ridning på dom. Men målet med dom är ju detsamma men vägen dit olika, så att dom har olika roller vet jag inte riktigt hur du menar med.
 
Det är både och. Men sällan jag bara sitter och åker häst, det är när det blir långa turer i enbart skog jag gör det, annars blir det alltid någon slags träning för dom. Har ingen egen ridbana än så ridet alltid ut. Och dom är som natt och dag så det blir olika ridning på dom. Men målet med dom är ju detsamma men vägen dit olika, så att dom har olika roller vet jag inte riktigt hur du menar med.
Vad jag menade med roller är som att jag nu låtit min äldre hund gå i "pension" från mycket aktiv träning och tävling i rallydnad till att nu bara träna för skojs skull. Ingen press eller krav, inte lika höra krav på en centimeter fel vinkel vid sättande och läggande under gång osv utan göra det han blir glad av och stärker hans självförtroende. Tränar fortfarande men inte alls som förr så vi leker ihop skulle man kunna säga och hittar på uppgifter där han får aktiveras mentalt men inte för tävling.

Ynglingen skulle jag gått rallykurs med i våras men då hade jag Corona, har dock på egen hand kört alla moment i nybörjarklassen och fortsättningsklassen och håller på med moment i avancerad. Jag försöker också lära honom alla trick plus mer som gammelhunden kan vilket han är super bra ooch nog kan fler redan, han är underbar att träna med, och vi ska gå freestyle och HTM om två veckor så då har jag lagt fokus där. Vill dock gå rally framöver och tävla.

Så jag har en pensionär som jag skojtränar med och aktiverar och en yngling som jag håller på att förbereda för olika hundsporter med kurser, mycket träning och som mål att tävla sen. Han är dock inte van att vistas på såna ställen med massor av hundar så första gångerna ser jag det nog som störningsträning. Så båda hundarna fyller olika syften gos/lek/ trick/allmänlydnad med gammelhunden och samma plus tävlingsinriktad och målinriktad träning med ynglingen.

Förstår du hur jag menar?
 
Vad jag menade med roller är som att jag nu låtit min äldre hund gå i "pension" från mycket aktiv träning och tävling i rallydnad till att nu bara träna för skojs skull. Ingen press eller krav, inte lika höra krav på en centimeter fel vinkel vid sättande och läggande under gång osv utan göra det han blir glad av och stärker hans självförtroende. Tränar fortfarande men inte alls som förr så vi leker ihop skulle man kunna säga och hittar på uppgifter där han får aktiveras mentalt men inte för tävling.

Ynglingen skulle jag gått rallykurs med i våras men då hade jag Corona, har dock på egen hand kört alla moment i nybörjarklassen och fortsättningsklassen och håller på med moment i avancerad. Jag försöker också lära honom alla trick plus mer som gammelhunden kan vilket han är super bra ooch nog kan fler redan, han är underbar att träna med, och vi ska gå freestyle och HTM om två veckor så då har jag lagt fokus där. Vill dock gå rally framöver och tävla.

Så jag har en pensionär som jag skojtränar med och aktiverar och en yngling som jag håller på att förbereda för olika hundsporter med kurser, mycket träning och som mål att tävla sen. Han är dock inte van att vistas på såna ställen med massor av hundar så första gångerna ser jag det nog som störningsträning. Så båda hundarna fyller olika syften gos/lek/ trick/allmänlydnad med gammelhunden och samma plus tävlingsinriktad och målinriktad träning med ynglingen.

Förstår du hur jag menar?
Ah isåfall har dom inte olika roller på det viset :) Jag tävlar båda två så dom ska båda vara redo för tävlingsbanan och vara i tävlingskondition. Men det är bara den ena som funkar som barnhäst så när jag och dottern rider ihop så får han rollen som barnhäst.
 
Ah isåfall har dom inte olika roller på det viset :) Jag tävlar båda två så dom ska båda vara redo för tävlingsbanan och vara i tävlingskondition. Men det är bara den ena som funkar som barnhäst så när jag och dottern rider ihop så får han rollen som barnhäst.
Vad tävlar du i för gren? Har jag förstått rätt att du har islandshästar och en shettis eller är jag fel ute?
 
Tjoho, foten är nästan helt bra! Gick till gymmet och hoppade över två övningar som jag brukar köra men som jag kände skulle vara dåliga för foten men gjorde massor annat. Tränade en timme och sen ville jag testa foten inför nästa "riktiga" löppass och sprang 1 km i högt tempo på prov, det blev väldigt högintensiv löpning och det gick bra så hoppas det blir samma sak med lite längre distanser . Har snarare ont i knät jag ramlade på, sårigt och med blåmärken och svullnad men inget jag oroar mig för och det kan jag stå ut med.

Veckans träning har varit
  • Måndag- löpning
  • Tisdag- löpning
  • Onsdag- styrka
  • Torsdag löpning
  • Fredag- hemmaträning och löpning
  • Lördag- hemmaträning och långpromenad i maklig takt men överlag vilodag från pulshöjande träning
  • Söndag-styrka och lite löpning
  • Promenader med hundarna varje dag
Blev ganska mycket träning den här veckan. Nästa vecka ska jag prova lite nytt med Bodypump och kanske virya yoga som blir en vilodag från löpning och styrka. Annars ska jag lägga till en annan ledig dag om jag inte kör yogan.
 
Försökte springa idag och kände redan på morgonen och på vägen till gymmet att benen var trötta och kroppen öm så borde med facit i handen inte ha tränat men tog mig igenom den distansen jag bestämt men fick kämpa och blanda promenad och löpning. Sämsta passet hittills. Tar 2 dagar med vilodagar från löpningen men hade antagligen bara dålig dagsform. Funderar på om jag ska köra Bodypump imorgon eller vila från den också men det är en annan sorts belastning tänker jag.
 
40 min promenad på lunchen med hunden och shettisen idag :) Har börjat jobba igen så tillbaka till rutinerna igen!

Ska stretcha och köra ett par coreövningar sen tänkte jag. Ska börja smyga igång träningen igen och se hur det påverkar min konstiga ryggkota. Blir inget tungt utan mest rehab igen och för att få rutinen igen.
 
40 min promenad på lunchen med hunden och shettisen idag :) Har börjat jobba igen så tillbaka till rutinerna igen!

Ska stretcha och köra ett par coreövningar sen tänkte jag. Ska börja smyga igång träningen igen och se hur det påverkar min konstiga ryggkota. Blir inget tungt utan mest rehab igen och för att få rutinen igen.
Har missat lite, vad är det med ryggkotan? Har du en rehab plan från typ sjukgymnast eller gör du själv?
 
Jag kom på varför mitt ena ben ställde till det så mycket på löpningen idag, det var ju med den höften och knät jag tog emot mig på i skogen i lördags, knät ser man ju att det är sårigt, blått och svullet, höften och låret syns inte utanpå men känns. Skönt att veta att det inte beror på felträning.

Däremot är jag så sjukt stel, plockade fram ett yogapass jag fick av min fysioterapeut för flera år sen med lugn yoga med fokus på strech. Och ojoj vad jag stelnat till sen jag började med löpning och styrketräning igen, blir nog bra att våga mig på att gå på yogan på gymmet på onsdag och köra lite strech och yoga hemma med jämna mellanrum. Har kört lite strech men inser att kroppen är stel och jag är egentligen överrörlig, fått gå i behandling för att inte hamna i ytterlägen, stärka mig, inte fått stretcha, klarat av allt böjligt super lätt osv men nu är jag tvärtom. Kanske ålder, viktuppgång, nya träningsvanor. Vet inte vad men vet att jag måste ta tag i det.

Har ni tips på bra yogaprogram?
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag summerar dagen med ett favoritcitat:

“Tänkte gå ut och springa men så kom jag på att jag varken vill eller orkar. Skönt att det löste sig.”

:D

Istället har jag roat mig med att baka tre olika sorters bullar och varvat detta med att sitta i en solstol och läsa. Tar en löptur imorgon tänkte jag, om det inte är för varmt.
 
Yoga på morgonen, och sedan en klass crosschallenge 45 på kvällen. En bra dag, och duktiga instruktörer på båda passen. Det gör stor skillnad om instruktören har ett tydligt upplägg och är med och peppande passet igenom! :love:

Börjar jobba på onsdag och kommer inte kunna springa på så många dagspass längre, bara därför bokade jag in en Booty Move imorgon för att testa. Rumpträning 30 min. :D
 
Red för min tränare imorse och det känns som att vi har tagit ett kliv uppåt i träningen. Så himla roligt och jag vill mest rida hela tiden :angel: Kände mig däremot rätt osugen på att springa idag, men tog mig ut för ett kort och snabbt pass och sedan planking. Ska bli jobbigt varmt senare i veckan så skönt att passa på nu för kommer nog inte vara så sugen då.

Blev även lite styrketräning och ett par långpromenader i helgen.
 
Sömnproblem igen, vaknade vid 3 men ville inte gå upp så gjorde en spellista till mina träningspass. Brukar alltid lyssna på pod men tycker det kan vara svårt med fokus på den när det är så mycket intryck. Har inte haft Spotify premium på 2 år men provar en månad och ser om jag kommer använda det.

Vid halv fyra var jag rastlös och duschade. Vid 4 satte jag på ett 45 minuters yoga program med Adriene med fokus på strech vilket jag behövde. Jag lyckades på något sätt boka av alla bokade pass på gymmet så blir varken Bodypump eller yoga där :( Men jag tycker programmet jag körde idag var bra och ska prova fler. Ska träna lite styrka hemma sen eller gå till gymmet
 
Senast ändrad:
Upp