Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har kommit in i bra rutin nu med att göra baletten innan alla andra träningspass. Håller mig mycket mer i form inför själva danspassen. Tar lite tid, men det är det värt.
 
Jag håller med dig, jag springer helst aldrig asfalt heller. Brukar springa typ i vägrenen isf utanför asfalten.

Finns inga skogsområden? Även om det inte finns löpspår så brukar det ju bli viltstigar lite precis överallt.
Har en slinga där jag springer i gruset där asfalten spruckit och sen är delar bryggor då då kan jag springa på trä. Storstad, finns skogsområden men inte särskilt stora.
 
Hämtade mina nya sulor i morse. Ovant men känns stadigt så hoppas mycket på detta nu! Har beställt ett par nya skor som jag tänkte ha inomhus när jag jobbar (ska försöka bli bättre, igen, på att stå mer vid skrivbordet och då behöver jag ha sulorna) och i gymmet.

Ska ta en promenad sen och ev att jag kör ett litet pass i gymmet för att känna på och då stretcha och foamrolla efteråt. Maken ska få gå igenom hela ryggen med massagepistolen någon dag också.
Lite nystart nu i väntan på rehabhjälp från sjukgymnast.
 
Det blev träning, vilket visade sig vara rätt beslut för väl i gymmet fick jag ny energi och jag har känt mig gladare efteråt :)

Ben och mage, jobbigaste passet mentalt egentligen. Raka marklyft, bulgarian split squats, superset jägarvila + goblet squats, hip thrust, superset viktade crunches + leg scissors. Men det gick superbra! Avslutade med 15 min HIIT.
 
Ren skitvecka jobbmässigt - icke frågor som plötsligt segnar upp och blir sänken. Även fast jag är väldigt bra på att slå ifrån mig och kunna sortera ut tankar så måste jag erkänna att detta är lite väl påfrestande. Nästa vecka som skulle bli en tämligen ledig vecka är nu intecknad. Dock kommer vi ändå att kunna åka till hjärtestället fjällen vilket bara det kommer att ge känslan "skitsamma vad som händer i övriga världen jag är här i min fjällbubbla". Jag ska gå till min numera övervuxna ridbana och springa runt, drömmande om att jag rider mitt forna fuxsto - hon som bar mig överallt när det var vi två mot världen ❤' Kanske rotar jag fram några förmultnande hinderrester ur slyn och bygger en bana som jag kan hoppa:D

Jaja, jag har hållit i min dagliga mile och också blivit yoga-beroende. vilken grej, frustration bort yoga in liksom.
 
Häromdagen gnällde jag om smärta i knät. Det lugnade sig rätt bra men nu har jag jätteont i foten i stället. Stortån och leden bakom är jätteöm. Har smörjt med voltaren. Hoppas att det är något tillfälligt, är orolig.
 
Det ösregnade igår, men hade bestämt att jag ändå skulle genomföra en löprunda på ett av kommunens motionsspår. Blev uppehåll när jag väl kom på plats :D
Jag springer i skogen i vanliga fall, och har en slinga som blir som ett lasso när jag kikar Strava efter. Det tar en km dit, varje cirkel är 1 km och hem är 1 km. Så det är lätt att hålla koll på vad jag sprungit, och den är krokig, fylld med både rötter och hålor. Riktig klurig väg, men jag älskar den :love: Nackdelen är att den går mitt i skogen, finns inga jakttorn just inne på cirkeln men det står ett jakttorn där cirkeln startar/slutar. Så jag vågar inte riktigt chansa på stressade älgar än, vilket är synd för den kommer snart inte gå att springa mer i år.

Så det var helt ovant att springa på ett grusunderlag som saknar dessa utmaningar, och där jag bara kunde springa (eller jogga som min son så fint kallar det :cautious:). Det ledde till att jag sprang 3,3 km utan att stanna en enda gång. Hade kunnat springa lite till, men är på väg tillbaka efter uppehåll.
Hade samma rytm som jag har i "min" skog, och sänkte tiden med över 1 minut per km. Borde springa lite oftare på motionsspår, för där går det uppenbarligen tt utmana rytmen på ett annat sätt :angel:
 
Hey tråden!
Några kommer nog ihåg mig, längesen jag hängde på buke nu bara, men varit inne och läst en del sista tiden.. 😊

Jag är fotbollsspelare, löpare, ryttare och gymråtta.. 😁 Gillar egentligen det mesta som har med träning att göra!

2020 kan däremot fara åt helv..
Förlorade min älskade pålle i juni och "gick ner mig" ordentligt efter det.. Det är fortfarande otroligt jobbigt i perioder men jag är numera fullt igång med träningen, käkar ordentligt och har en plan/målsättning! 😊

Har sprungit 4 virtuella lopp i år, 2st 5km och 2st 10km! Just nu är det ett kort träningsuppehåll med fotbollen så jag passar på att rehaba min häl som jag skadade i en av de sista matcherna, vilket går bra! 😊 Störst fokus på löpning/kondition just nu..

Hoppas kunna inspirera och motivera lika mycket som jag inspireras och motiveras här i tråden! 😊🤪💪
 
Veckans sista pass gjort. Haft en så galet bra vecka på gymmet :love: Tycker att mina pass känns bra och att de tar rätt liksom. Sömnmässigt har det däremot varit katastrof med ett snitt på 6 h. Så jäkla intensivt både i plugget och på jobbet. Läser just nu 150% och jobbar 70% :cry: Igår somnade jag i tid dock och sov genom alarmet (turligt nog ingen fara) och tryckte till med 9 h sömn.

Kosten har jag skött bra också, lite sämre igår och idag (ligger på ett överskott) men så blir det ibland. Inte så att jag ätit skit utan för lite mot vad jag ska.

Idag blev det rygg/biceps. Behöver egentligen inte fokusera så mycket på armar men det är så sjukt kul så det får stå kvar två dgr i veckan. Blir dock bara 4 set per arm men de är ju aktiva i andra övningar.

20201023_100823.jpg
 
Undrar vad som har hänt. Helt plötsligt i förrgår eftermiddag hade jag ont ifrån stortån och upp en bit. Har aldrig haft besvär där innan. Någon som har en gissning eller erfarenhet. Ont när jag går men inte när jag cyklar.
Svullen idag. Fick laser i går så undrar om det beror på det eller något annat.
BD73400B-0C7F-4826-8F34-062EB28A6934.jpeg
 
Var länge sen jag skrev något i denna tråden men jag tränar på iallafall. :) Den här veckan blev min träning lite skevt fördelad och jag har kört tre ganska tunga pass tre dagar i rad. I tisdags red jag lektion. Jag går mest på ledarledda pass och det var ett tungt cirkelfyspass i torsdags, gympa igår och power hour idag där jag verkligen gav allt jag hade kvar. .Jag brukar försöka träna tre dagar per vecka utöver ridningen men inte tre dagar i rad

Nu känner jag mig verkligen helt färdig. Vad brukar ni göra för att återhämta på ett bra sätt när ni känner att kroppen är ganska slut? Helst av allt vill jag bara lägga mig i sängen och halvdö en smula men jag misstänker att det inte är det bästa sättet.

Rent allmänt så är jag glad att jag har fått in en styrketräninsgpaus varje förmiddag när jag jobbar. Jobbar hemifrån och har nu kört det sen början av september och jag har verkligen blivit starkare i kroppen. Väljer ut 3-4 övningar per dag och växlar över- och underkropp. Märker i ridningen att jag har så mycket bättre core och det har gett mig en bättre sits. Så det är ett tips från mig.
 
Lite bakis på gymet idag men det gick bra ändå :p Axelpressar och marklyft idag och är upp på strax över kroppsvikt och reppar 6x2 i marklyften vilket varit ett mål :bump:
En vecka kvar på detta schemat nu! Sen kör jag en maxningsvecka tänkte jag, och kollar formen och sen måste jag börja på något nytt program... Ska börja forska i vad det kan bli 😁
 
Har inte tränat sedan förra onsdagen. Kroppen och psyket har varit helt utmattat och förra fredagen var det vansinnigt jobbigt bara att gå till och från jobbet. Det var på nivån släpa fram benen och pulsen var uppe i 150-160 bara när jag gick. Vilopulsen låg på ca 85 (jag brukar ha 52).
Tvingade ändå iväg mig till jobbet i måndags - samma ovanligt höga puls. Åkte och red ridlektion och där var pulsen som den brukar vara.

Blev orolig och har därför varit hemma från jobb sedan tisdags. Kroppen har varit helkonstig fram till i går. Ont och krampiga vader och pulshöjning så fort jag rört lite på mig. Men blivit bättre och bättre varje dag och i går var allt precis som vanligt.

I dag var det dags för lopp, och jag hade varit osäker på om jag skulle kunna genomföra det i veckan. Bestämde mig för att försöka och bryta om det inte gick.
Sprang Stockholm Loop. Det skulle varit så att jag plus massor andra samlades på Djurgården. Alla skulle springa sin loop och sen skulle man vänta i en fålla tills nästa loop startade. Så alla startade tillsammans. Fanns 4 olika loopar och man skulle klara sin loop på 30 minuter. Tror jag hade valt 4km loopen och att jag skulle göra 5 loopar.

Nu blev det inte så utan blev virtuellt och istället för loopar fick man bestämma sig för en tid att springa/gå och sedan se hur långt man kommer på den tiden. 30 minuter, 1 timme, 2 timmar eller 4 timmar. Jag valde 2 timmar.
Gjorde det ändå till någon form av loop upplägg - jag valde en runda i skogen som var 2.27km och stannade till varje gång jag hade rundat vid en egengjord liten depå. Min pappa (i egenskap av coach :D) var vid depån och servade med vatten, godis, russin, te, pepp, och ombyten.
Det gick hur bra som helst! Oj vad spring i benen jag hade, och skogen var sådär magiskt vacker med alla höstlöv och emellanåt kom solen till och med fram och fick allt att vara så himla fint :love:
Vissa sträckor var rätt lövhalkiga, och det var lite geggigt och halt på sina ställen men jag loopade på och stannade till för dricka, ombyte, energipåfyllning och pappacoach pepp.
Jag klarade 7 varv utan problem, 5e varvet var värst, och nu är jag lagom mörbultad i benen. Det var ändå en rätt backig runda och med tanke på all halkig gegga och hala löv är jag nöjd som bara den med min prestation.
16.45 kilometer blev det på två timmar, inklusive depåstoppen. :up:

Nu tänker jag slappa resten av helgen och äta massor kanelgifflar :D
 
Jag har fått nästan-ordning på sömnen! Ta i trä, men har kunnat träna varannan dag nu i nästan två veckor, och börjar känna att jag kommer tillbaka till formen innan min dipp för ett par månader sen nu. Och jag mår så mycket bättre psykiskt också av att kunna röra på mig igen, och jobba, och liksom ha lite flyt i livet. Men, som sagt, ta i trä. Vågar knappt skriva inlägget för jag vill inte att det skiter sig nu!
 
Nu känner jag mig verkligen helt färdig. Vad brukar ni göra för att återhämta på ett bra sätt när ni känner att kroppen är ganska slut? Helst av allt vill jag bara lägga mig i sängen och halvdö en smula men jag misstänker att det inte är det bästa sättet.

Ser till att jag får i mig tillräckligt med mat och vätska, både innan och efter träning. Och prioriterar sömn (något jag är kass på eftersom jag har för mycket att göra o förhållande till dygnets timmar).
 
Lördagskväll vilket betyder skidor! Det var -6 grader och snön var perfekt. Helt vindstilla och magiskt 😍. Med bättre förhållanden gick det mycket bättre utför. Och sen gick det bättre och bättre för varje varv (det är en slinga som är 2,3 km som man får snurra på än så länge). Ville inte ta av mig skidorna och åka hem men benen var rätt trötta på slutet.
 

Bifogade filer

  • DSC_2617.JPG
    DSC_2617.JPG
    102 KB · Visningar: 20
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 475
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 932
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 910
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp