Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha vilat hela förra veckan ifrån träning så blev det ett kortare löppass på 5k igår, va så skönt att komma ut!!
Förra veckan drogs jag med huvudvärk hela veckan plus att vi hade massor att göra med 3kalas för vår 2åring (delade upp det pga covid), hämta vår nya husvagnen i Göteborg, nattgäster osv så nån träning varken orkade eller hann jag med.
På lördag ska jag springa virtuellt 10k lopp, ska bli kul att göra det trots att jag springer helt själv.
 
Lördagskväll vilket betyder skidor! Det var -6 grader och snön var perfekt. Helt vindstilla och magiskt 😍. Med bättre förhållanden gick det mycket bättre utför. Och sen gick det bättre och bättre för varje varv (det är en slinga som är 2,3 km som man får snurra på än så länge). Ville inte ta av mig skidorna och åka hem men benen var rätt trötta på slutet.


Åh, så härligt! Känner ett sting av stark avundsjuka :love: Så som värmen ligger på i hemstaden så känns det länge tills det är dags för min säsongsdebut. Är just nu i södra Lapplandsfjällen tyvärr i en dalgång som inte träffats av några mängder snö ännu :( Östa-vädershöst där granndalagångarna stoltserar med snö och spår och här är det lite florsocker på marken -orättvis:crazy:

Fast jag ska inte klaga på promenadföre eller promenadväder
 
Jag har fått laser två ggr, smörjt med voaltaren och igår köpte jag pronaxen. När jag smörjer är jag öm längre bak på foten och när jag går är det själva tån som känns mest.
Kanske har det blivit bättre men inte mycket.
Men jag vet att det inte är någon idé att ringa VC än så jag får väl fortsätta behandla själv ett tag till. Frustrerad och orolig.
Vad tråkigt att det inte blivit bättre ännu. Men senor verkar ju ta tid på sig om de blir överansträngda. Jag tror inte heller kontakt med VC ger ngt. Skönt att du fått laser i alla fall!
 
Efter att ha vilat hela förra veckan ifrån träning så blev det ett kortare löppass på 5k igår, va så skönt att komma ut!!
Förra veckan drogs jag med huvudvärk hela veckan plus att vi hade massor att göra med 3kalas för vår 2åring (delade upp det pga covid), hämta vår nya husvagnen i Göteborg, nattgäster osv så nån träning varken orkade eller hann jag med.
På lördag ska jag springa virtuellt 10k lopp, ska bli kul att göra det trots att jag springer helt själv.

Jag har sprungit 4 virtuella 5-10km lopp hittills i år och är anmäld till 2 till! :) Jag tycker det är ett bra sett att bli motiverad på! Löptränar gör jag ju ändå men att tagga till lite extra och ge lite mer för en så bra prestation som möjligt för att det faktiskt är ett lopp gör det hela mycket roligare! :)
 
Min motion idag blev en 2h lång vandringsled på söderåsen med mammas vovve! Bra träning för ben och rumpa! + vrister och häl som jag rehabar! :) Härlig natur fick vi på köpet!
IMG_20201027_134940.jpg
 
Riktigt bra träning idag! Först mitt nya överkroppspass, lite nya övningar och ny ordning. Blir ju lite testa sig fram med vikterna första gången men det blev ett rejält pass!

Sen fick jag feeling på att springa så jag stack ut på en ca 2,5 km lång runda och det kändes fantastiskt! Kände mig så lätt och stark i kroppen och kunde springa på riktigt bra, även uppför och i skogen. Riktigt flåsigt de sista ca 200 meterna! Såå nöjd! Hann tänka att jag verkligen verkligen gillar att träna 🤩
 
Jag har sprungit 4 virtuella 5-10km lopp hittills i år och är anmäld till 2 till! :) Jag tycker det är ett bra sett att bli motiverad på! Löptränar gör jag ju ändå men att tagga till lite extra och ge lite mer för en så bra prestation som möjligt för att det faktiskt är ett lopp gör det hela mycket roligare! :)
Jag kände det också! Blir lite morot att sticka ut även om det regnar på tvären och för att faktiskt trycka på lite och träna på tävlingstempo eftersom det aldrig blir av eftersom jag lätt hamnar i mitt ”halvsnabba” bekväma tempo.
 
Jag kände det också! Blir lite morot att sticka ut även om det regnar på tvären och för att faktiskt trycka på lite och träna på tävlingstempo eftersom det aldrig blir av eftersom jag lätt hamnar i mitt ”halvsnabba” bekväma tempo.

Ja det blir ju gärna så emellanåt.. Extra roligt är det om man dessutom får medalj för det man gör! :D

Söderåsen är fantastisk på hösten! Vandrade där mkt med skolan när jag bodde Skåne (uppväxt i närheten)

Jaa! Jag bor ~40min från men är där alldeles för sällan!
 
Åh, så härligt! Känner ett sting av stark avundsjuka :love: Så som värmen ligger på i hemstaden så känns det länge tills det är dags för min säsongsdebut. Är just nu i södra Lapplandsfjällen tyvärr i en dalgång som inte träffats av några mängder snö ännu :( Östa-vädershöst där granndalagångarna stoltserar med snö och spår och här är det lite florsocker på marken -orättvis:crazy:

Fast jag ska inte klaga på promenadföre eller promenadväder
Att vi har spår är för att de lagt ut sparad konstsnö (i en grannby, Vålådalen, jag har knappt 5 mil dit) men sen fick vi några fina dagar med lite natursnö och minusgrader. Nu är det dock blött och trist igen och bara snö på topparna. Konstsnöspåret finns ju kvar, men det är ju inte lika peppigt att åka i regn liksom 😅. Från och med nästa vecka tänkte jag försöka åka på morgonen, borde vara fint då för nätterna är ju kalla + nypistat men nu är landslaget där på läger så håller mig undan dagtid :D. Längtar efter riktig vinter 🤩.
 
Jag springer 2-3 gånger i veckan, mest i skogen. Tycker det är dyrt med trailskor så har kört på mina vanliga springskor, men nu när det börjar bli blött ute så blir det lite mer klurigt. Skorna fäster ju inte av förklarliga skäl. Kan man köpa broddar, likt de man har på vintern istället för nya skor? Jag vet inte hur mycket jag kommer kunna springa häromkring i vinter då skogen inte plogas och knappt vår körväg heller. Att springa på motionsspår innebär en enkelresa på 30 minuter.
 
Första besöket hos sjukgymnasten idag och jag kände att hon var noga och verkligen villa hjälpa mig så det kändes riktigt bra. Men visst, det kommer ta en satans tid då är det så detaljerat för att komma åt centrum istället för att kompensera med andra starkare muskler. Så jag fick ett träningsprogram men några övningar där jag ska vara supernoga med att göra rätt och sen tillbaka till henne om tre veckor :)
Har även köpt mig skor att ha inne både i vardagen, när jag jobbar (så jag kan stå upp mer) och när jag tränar så jag kan ha mina uppbyggda sulor oftare.
Ska ta en promenad på lunchrasten och ikväll ska jag prova mitt träningsprogram.
 
hur ska jag tanka kring vila - det ar ok att vila fran olika traningsformer pa olika dagar va?
Jag sprang Mandag och Tisdag, och korde sedan lite styrka igar Onsdag - da borde jag val kunna springa igen idag utan att oroa mig?

Brukar normalt springa 4/5 dagar i veckan, och innan har jag kort styrka pa samma dagar som jag sprunngit, men om jag istallet kor styrka pa en dag som jag inte springer, kan jag anda rakna det som en vilodag fran lopningen? Kommer tveklost att ha 1-2 dagar helt utan motion anda denna veckan, undrar mest om det ar heldumt att trana pa olika satt 4 dagar pa raken?
 
hur ska jag tanka kring vila - det ar ok att vila fran olika traningsformer pa olika dagar va?
Jag sprang Mandag och Tisdag, och korde sedan lite styrka igar Onsdag - da borde jag val kunna springa igen idag utan att oroa mig?

Brukar normalt springa 4/5 dagar i veckan, och innan har jag kort styrka pa samma dagar som jag sprunngit, men om jag istallet kor styrka pa en dag som jag inte springer, kan jag anda rakna det som en vilodag fran lopningen? Kommer tveklost att ha 1-2 dagar helt utan motion anda denna veckan, undrar mest om det ar heldumt att trana pa olika satt 4 dagar pa raken?

Jag skulle kört så som du tänkt, kanske med undantag för om det var ett tufft benpass som styrketräning för då kan det bli onödigt svårt att springa dagen efter 😅
 
Mycket promenerande nu! Igår långpromenad med min syster, vi gick lite vilse så vi råkade vara ute i nästan två timmar :p Idag ca en timmes PW och så körde jag mitt ben/mage-pass fast modifierat till vardagsrumsträning.

Fre-lör blir det nog en promenad per dag men annars vila, dottern fyller ett år så det blir lite lugnt firande. Ska baka cheesecake!
 
Jag har tränat crossfit både igår och idag. Är fortfarande väldigt svajig mentalt och märker att hjärnan är tröttare och mindre stresstålig än vanligt (blir gråtfärdig för allt möjligt :o) så det har varit skönt att komma till träningen och bara göra liksom. Är också stolt över mig själv för att jag faktiskt tagit mig dit, det hade varit så himla enkelt att bara ge upp helt och ligga i sängen och äta choklad varje kväll efter jobbet vilket är det hjärnan säger att den vill göra typ 80% av all vaken tid.

Det har varit rätt lugna, trevliga pass och idag lyckades jag göra 2x3 av pausade frivändningar med 40 kg vilket är mycket mer än jag räknat med! Har inte jobbat ordentligt med frivändningar på typ 7-8 månader, aldrig gjort pausade förut och hade ställt in mig på att jag nog inte skulle orka mycket mer än 30 kg, men det fanns visst mer styrka i mig än jag trodde. Så nöjd! Mitt PB är en etta på 45 kg, men med tanke på vad jag klarade idag borde jag ha betydligt mer att ge där. Blir kul att testa nån dag!
 
Jag har tränat crossfit både igår och idag. Är fortfarande väldigt svajig mentalt och märker att hjärnan är tröttare och mindre stresstålig än vanligt (blir gråtfärdig för allt möjligt :o) så det har varit skönt att komma till träningen och bara göra liksom. Är också stolt över mig själv för att jag faktiskt tagit mig dit, det hade varit så himla enkelt att bara ge upp helt och ligga i sängen och äta choklad varje kväll efter jobbet vilket är det hjärnan säger att den vill göra typ 80% av all vaken tid.

Det har varit rätt lugna, trevliga pass och idag lyckades jag göra 2x3 av pausade frivändningar med 40 kg vilket är mycket mer än jag räknat med! Har inte jobbat ordentligt med frivändningar på typ 7-8 månader, aldrig gjort pausade förut och hade ställt in mig på att jag nog inte skulle orka mycket mer än 30 kg, men det fanns visst mer styrka i mig än jag trodde. Så nöjd! Mitt PB är en etta på 45 kg, men med tanke på vad jag klarade idag borde jag ha betydligt mer att ge där. Blir kul att testa nån dag!

Härlig känsla det där att ha mer att ge!
 
Veckans sista pass gjort. Varit en bra vecka (i vanlig ordning ska väl tilläggas) med lite mer sömn än i vanliga fall. Är ju höstlov nu hehe.

Igår var jag på OCR banan, så jäkla kul! Men det går väl att diskutera hur bra det var att köra axlar och rygg på morgonen hehe. Var rätt mör men fixande ändå både rep (länge leve att tekniken börjar sitta) och vanlig plan monkey bar. De hade även en som var takformad men det ger jag mig inte på utan att vara pigg i kroppen :p Ringarna däremot gick rejält trögt. Är märkbart svagare i vänsterhanden vilket blir jobbigt när jag behöver hålla hela min kroppsvikt i en hand i bytena mellan ringarna. Blir att börja alla pass på gymmet med att hänga tror jag, särskilt eftersom att jag är mitt i en bulk.

Det där bulkandet är ju rätt spännande. Har alltid varit smal, innan jag fick barn låg jag stadigt på 63 kg och efter barnet har jag legat mellan 56-58 kg. Ganska lite underhudsfett så att säga (är 170 cm) och ska nu gå emot alla former av hjärnspöken. Uppe på 61 kg nu på 1 månad så gått ganska fort att öka, har fortfarande rutor på morgonen så har inte ökat nämnvärt i fettprocent (en del såklart) och tänkte först att jag skulle upp till 63 kg men börjar mer och mer landa i att det nog snarare blir närmare 65-68 kg beroende på hur kroppen ser ut och känns. Läskigt dock men så jäkla nyttigt för den mentala biten. Denna vecka har jag dock legat mer på kcal balans (annats ligger jag på 500-1000 kcal över balans) men sen blir det att brassa av igen.
 
Veckans sista pass gjort. Varit en bra vecka (i vanlig ordning ska väl tilläggas) med lite mer sömn än i vanliga fall. Är ju höstlov nu hehe.

Igår var jag på OCR banan, så jäkla kul! Men det går väl att diskutera hur bra det var att köra axlar och rygg på morgonen hehe. Var rätt mör men fixande ändå både rep (länge leve att tekniken börjar sitta) och vanlig plan monkey bar. De hade även en som var takformad men det ger jag mig inte på utan att vara pigg i kroppen :p Ringarna däremot gick rejält trögt. Är märkbart svagare i vänsterhanden vilket blir jobbigt när jag behöver hålla hela min kroppsvikt i en hand i bytena mellan ringarna. Blir att börja alla pass på gymmet med att hänga tror jag, särskilt eftersom att jag är mitt i en bulk.

Det där bulkandet är ju rätt spännande. Har alltid varit smal, innan jag fick barn låg jag stadigt på 63 kg och efter barnet har jag legat mellan 56-58 kg. Ganska lite underhudsfett så att säga (är 170 cm) och ska nu gå emot alla former av hjärnspöken. Uppe på 61 kg nu på 1 månad så gått ganska fort att öka, har fortfarande rutor på morgonen så har inte ökat nämnvärt i fettprocent (en del såklart) och tänkte först att jag skulle upp till 63 kg men börjar mer och mer landa i att det nog snarare blir närmare 65-68 kg beroende på hur kroppen ser ut och känns. Läskigt dock men så jäkla nyttigt för den mentala biten. Denna vecka har jag dock legat mer på kcal balans (annats ligger jag på 500-1000 kcal över balans) men sen blir det att brassa av igen.
Ska bli intresserat att läsa hur det går för dig! Jag försökte bulka en gång för några år sen men insåg att för mig är det lika svårt att vare sig gå upp eller ner i vikt. Min kropp har en normalvikt kring 60 kg som default och att äta mer eller mindre än vad som känns naturligt är hemskt! 😅 Så jag är imponerad av de som klarar det! 😁

Hörni jag klarade 2+1+1 chin igår!! När jag började träna igen i juli var målet att klara en oassisterad chin innan jul och det gick tydligen med god marginal 🤩
Jag gjorde också utfall för första gången på länge efter inspiration i tråden och har sjukt ont i rumpmusklerna idag 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
94 95 96
Svar
1 916
· Visningar
61 256
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 901
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 867
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 352
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp