Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fortsätter med min rehabträning enligt sjukgymnastens schema. Känns faktiskt bra, speciellt om jag är noga med min hållning och allt så märker jag stor skillnad. Bara detta med att kunna gå ur sängen eller vända sig i sängen och det bara känns liiiite i ryggen :up:

Annars så rider och promenerar jag en hel del som vanligt.
 
Här är tid bokad hos fysion, är väl skadad från åren med hund att kolla igenom kroppen ibland men känns liksom bra att få det gjort.

Misstänker att det inte blir så jäkla behagligt :angel: och förmodligen lär hon vilja koppla el på mig. MEN hellre kolla igenom kroppen, släppa spänningar och sen kunna träna på än att dra på mig skador.

Annan ventilation: funderar mycket utifrån min mentala process just nu. Tränade mycket för 6 år sedan (alltså löpning 3 pass/vecka, gym 6-7 pass/vecka, jobbade inom lantbruk och red 1-2 hästar 4-5 dagar i veckan) och åt 800-1000 kcal per dag. Detta höll jag på med i ungefär ett år. Det jag kom på var att alla de där graviditetstesten jag tog för att mensen var borta snarare berodde på att jag låg så jävla lågt i intag. Skrämmande inser jag nu och jag förstår att jag mådde skit och att det inte hände nått på gymmet. Men jag förstår också att ja jag är frisk från den ätstörning jag hade i perioder från 12-22 år men att ätbeteendet varit rubbat även efter det. Tacksam över att jag genomgår viktuppgången och utmanar mig själv. Hade nog faktiskt inte gjort det om jag inte hade blivit tillsagd att jag var tvungen för att få resultat i träningen.
 
Näääj! Har sen ett par dagar fått ont i nacke/baksida skuldra på höger sida, smärtan strålar även ner i höger arm, tidvis hela vägen ner till vristen. Har tänkt att det är "musarm" av för mycket datorjobb, för lite yoga och, ovanpå det, en hel del matlagning a la skära upp hårda rotfrukter med halvslö kniv. Idag kändes det något bättre och jag tänkte att jag skulle göra det ännu bättre med lite mjuk yoga. Wrong turn! :arghh: Stickande, skarp smärta i armbåge och längs med skulderbladets inre kant (mot ryggraden till) och upp axel/nacke.

Någon här i tråden som möjligen haft liknande besvär och sitter på några bra övningar?
 
Näääj! Har sen ett par dagar fått ont i nacke/baksida skuldra på höger sida, smärtan strålar även ner i höger arm, tidvis hela vägen ner till vristen. Har tänkt att det är "musarm" av för mycket datorjobb, för lite yoga och, ovanpå det, en hel del matlagning a la skära upp hårda rotfrukter med halvslö kniv. Idag kändes det något bättre och jag tänkte att jag skulle göra det ännu bättre med lite mjuk yoga. Wrong turn! :arghh: Stickande, skarp smärta i armbåge och längs med skulderbladets inre kant (mot ryggraden till) och upp axel/nacke.

Någon här i tråden som möjligen haft liknande besvär och sitter på några bra övningar?

Du behöver veta varför du har ont innan du vet hur du ska kunna behandla det för att kunna bli bra..

Jag har liknande problem efter diverse olyckor/skador och går sedan 14år tillbaka regelbundet till kiropraktor för att min kropp ska kunna må så bra den kan..
 
Sprang 5km virtuellt lopp i tisdags vilket gick mycket bra! Jag är på väg tillbaka till formen jag en gång hade! :)
Kiropraktornesök i onsdags, nacken/skuldra behövde verkligen justeras, likaså fötterna och armbågen, ryggen bra och så liiite bakåt med min häl som jag rehabar efter en fotbollsskada, men han behandlade den och idag sprang jag en 4km morgonrunda vilket bara kändes bra! :) woopwoop!

Trevlig lördag på er! :)
 
Du behöver veta varför du har ont innan du vet hur du ska kunna behandla det för att kunna bli bra..

Jag har liknande problem efter diverse olyckor/skador och går sedan 14år tillbaka regelbundet till kiropraktor för att min kropp ska kunna må så bra den kan..

Tack! Jag hoppas ju fortfarande att det ska läka ut självmant. Har inte haft något trauma mot axeln utan min teori är en nerv i kläm alt överbelastning. Mer ger det sig inte inom ett par veckor så får jag nog söka för det.
 
Är hemma efter 10 kilometers klafsande i skogen med min gamla pappa. Vi sprang en rolig reflexrunda med pannlampa. Helt kolsvart annars, när vi var längst in i skogen, annars såg man ju ljuset i himlen från samhällena.

Är alltid så himla kul, med alla glimrande reflexer, hålla koll på fötterna, bli dyngsur och geggig. Vi såg ett gäng rådjur längst in i skogen också. 5 stycken och deras ögon glimmade i mörkret. Mysigt!
 
Axeln känns något bättre idag. Inget skrivbordsnötande och lätt rörelse hela dagen. Kände mig fram till en kort yogasekvens. Tror att det är plankpositioner och rörelsebanor a la armhävning som retar. Lät helt bli det idag och jobbade mycket stående och axeln blev i vart fall inte sämre.

Sen blir jag lite hypokondrisk när jag får domnande känningar ner i ring- och pekfinger på höger handen :nailbiting: Men försöker hålla huvudet kallt och tänka att det med största sannolikhet inte är något farligt. Tid, tid, tid och vila.
 
Axeln känns något bättre idag. Inget skrivbordsnötande och lätt rörelse hela dagen. Kände mig fram till en kort yogasekvens. Tror att det är plankpositioner och rörelsebanor a la armhävning som retar. Lät helt bli det idag och jobbade mycket stående och axeln blev i vart fall inte sämre.

Sen blir jag lite hypokondrisk när jag får domnande känningar ner i ring- och pekfinger på höger handen :nailbiting: Men försöker hålla huvudet kallt och tänka att det med största sannolikhet inte är något farligt. Tid, tid, tid och vila.
Borde inte vara någon fara. Jag har haft samma, låter exakt som det jag hade. Domnande i ring och pekfinger är Ulnarisnerven + medianusnerven. Ulnaris löper från ring och lillfinger upp i armen genom armbågen. Medianus kopplar långfingret och halva ringfingret. Båda går ju upp till axeln så kanske är det kopplat 🤔 Karpaltunnel helt enkelt.
Det bara att inte belasta så kommer det långsamt försvinna bort.
Läkare kan ge dig handledsstöd och armbågsstöd så att du inte viker fel och belastar under sömnen, om det inte vill gå bort. :)
 
Bortsett från ett kort 3 km pass häromdagen tror jag att jag haft uppehåll i tre veckor från löpningen pga seg förkylning. Idag var sista dag att springa ett virtuellt lopp som var istället för ett inställt traillopp. Så jag kände att jag var tvungen att springa loppet trots sämsta uppladdningen. Medaljen är så himla fin! :laugh: Och det var dessutom bara 5 km. Och jag kan ändå inte springa snabbt i skogen så det spelar liksom ingen roll om jag är i form eller inte. Sagt och gjort! Valde att springa i närbeläget naturreservat med vandringsstigar. Går väldigt mkt upp och ner och är skiftande i underlag, bitvis ren sand. Och vissa sträckor går längs med havet så det är verkligen njutbart att springa där!

Var faktiskt riktigt, riktigt kul! Var massor av folk där! Det var lite galet faktiskt! Men det var varmt och soligt så det var väldigt många som grillade, hade picnic etc. Men det ledde ju också till att det blev många möten på stigarna där jag kände att jag var tvungen att ta stora omvägar om de mötande eftersom jag var så väldigt flåsig.

Prestationsmässigt tyckte jag inte att det var så mkt att hänga i granen. Tempot varierade rejält beroende på terrängen. Tog i rejält bitvis men gick ändå inte fort. Sen glömde jag också att starta klockan och upptäckte det inte förrän efter en stund. Appen skickade dock en notis till klockan varje kilometer. Men efter 4 km blev det väldigt svårt att avgöra hur mkt det var kvar. Jag gissade att jag hade ca 400 m kvar och tänkte försöka mig på en liten spurt när det helt plötsligt kom en notis om att jag hade gått i mål! Det var väldigt snopet och förtog lite av loppkänslan att inte ”se” målet. Men överlag ett riktigt roligt lopp!

Visade sig sen att det inte var så mga som valde att springa det virtuella loppet. Bara 46 st. Och väldigt svårt att jämföra svårighetsgraden på de andras banor. Men jag blev väldigt, väldigt glad och extremt överraskad när jag såg att jag kommit femma!:love: Så himla kul!
 
Bortsett från ett kort 3 km pass häromdagen tror jag att jag haft uppehåll i tre veckor från löpningen pga seg förkylning. Idag var sista dag att springa ett virtuellt lopp som var istället för ett inställt traillopp. Så jag kände att jag var tvungen att springa loppet trots sämsta uppladdningen. Medaljen är så himla fin! :laugh: Och det var dessutom bara 5 km. Och jag kan ändå inte springa snabbt i skogen så det spelar liksom ingen roll om jag är i form eller inte. Sagt och gjort! Valde att springa i närbeläget naturreservat med vandringsstigar. Går väldigt mkt upp och ner och är skiftande i underlag, bitvis ren sand. Och vissa sträckor går längs med havet så det är verkligen njutbart att springa där!

Var faktiskt riktigt, riktigt kul! Var massor av folk där! Det var lite galet faktiskt! Men det var varmt och soligt så det var väldigt många som grillade, hade picnic etc. Men det ledde ju också till att det blev många möten på stigarna där jag kände att jag var tvungen att ta stora omvägar om de mötande eftersom jag var så väldigt flåsig.

Prestationsmässigt tyckte jag inte att det var så mkt att hänga i granen. Tempot varierade rejält beroende på terrängen. Tog i rejält bitvis men gick ändå inte fort. Sen glömde jag också att starta klockan och upptäckte det inte förrän efter en stund. Appen skickade dock en notis till klockan varje kilometer. Men efter 4 km blev det väldigt svårt att avgöra hur mkt det var kvar. Jag gissade att jag hade ca 400 m kvar och tänkte försöka mig på en liten spurt när det helt plötsligt kom en notis om att jag hade gått i mål! Det var väldigt snopet och förtog lite av loppkänslan att inte ”se” målet. Men överlag ett riktigt roligt lopp!

Visade sig sen att det inte var så mga som valde att springa det virtuella loppet. Bara 46 st. Och väldigt svårt att jämföra svårighetsgraden på de andras banor. Men jag blev väldigt, väldigt glad och extremt överraskad när jag såg att jag kommit femma!:love: Så himla kul!
Vilket lopp var det? Tror jag har missat :)
 
Det virtuella loppet jag sprang hade sista dag igår lördag och jag slutade på andra plats av 50+ startande!
Jag är egentligen väldigt nöjd, jag gjorde ett bra lopp på en bra tid och jag ledde fram till i lördags.. Men 2a.. Första förloraren ju.. O_o:p:angel:
 
Det virtuella loppet jag sprang hade sista dag igår lördag och jag slutade på andra plats av 50+ startande!
Jag är egentligen väldigt nöjd, jag gjorde ett bra lopp på en bra tid och jag ledde fram till i lördags.. Men 2a.. Första förloraren ju.. O_o:p:angel:
Vad roligt!! Grattis!!
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Tack så mycket!
Ja, det är kul och det ger motivation till att fortsätta förbättras! Nästa gång är jag 1a! :D
Nästa år hoppas jag att loppet du sprang kan bli av IRL. Jag sprang det förra året och tyckte det var ett supermysigt lopp! Väldigt trevlig stämning!
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 428
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 108
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 179
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp