Kropp&Själ Träning & hälsa del 7

Nästa år hoppas jag att loppet du sprang kan bli av IRL. Jag sprang det förra året och tyckte det var ett supermysigt lopp! Väldigt trevlig stämning!
Ja jag hoppas det blir riktiga lopp nästa år, det är ju helt annorlunda! :)
Men jag hoppas ändå att det kommer finnas kvar en del virtuella lopp, det är ju smidigt att kunna springa var och när det passar! Och det når nog fler deltagare om man tänker på de loppen som går till förmån för sjukdom/forskning! :)
 
I fredags körde jag mitt andra PT-pass. Såå mycket bättre känsla, blev inte helt slutkörd av första övningen :D Tror jag glömde bort att andas ordentligt första gången och det påverkar såklart. Fast det var häftigt att kunna ta ut sig så kändes det faktiskt lite jobbigt att jag blev såå slutkörd och darrig, kändes faktiskt liite jobbigt att komma iväg till det andra passet men som sagt, kändes mycket bättre och det tyckte PT också!

Började med marklyft, sen bänkpress, rodd, bröstflyes, häng i räcke och farmers walk (oj vad jag har fegat med vikten här tidigare, nu körde jag 20kg/hand och shit vad tungt det var!) och avslutade med sneda crunches på bosuboll. Trött och lite darrig efteråt men kändes inte som om jag skulle dö nån gång under passet.
 
Återbesök hos sjukgymnasten idag och både hon och jag är nöjda med tanke på att det bara gått tre veckor sen vi började :) Älskar att hon är så noggrann och jag är också noga med att det inte ska gå för fort utan jag gör rätt och får det resultat vi vill ha. Fick ett utökat träningsprogram idag och ska köra det varannan dag och sen är det återbesök igen om tre veckor.

Igår red jag och på kvällen körde jag mitt rehabprogram. Idag ska jag promenera på lunchrasten och beroende på vädret kanske jag tar en till promenad ikväll. Får se om jag kör träningsprogrammet idag eller om jag tar det i morgon eftersom jag körde igår :)
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har varit ute och sprungit i regn och kastvindar som fick mig att i princip stå stilla på stället emellanåt 🙄 Kände att jag behövde komma ut och blåsa ur hjärnan lite efter de senaste dagarnas prövningar och var ute i ca 40 minuter. Jag sprang inte hela tiden, men tillräckligt mycket för att jag ska känna mig rätt mör i kroppen nu i alla fall. Hade noll och inga ambitioner eftersom jag är extremt trött och svajig mentalt just nu, utan det var bara fokus på att få en bra känsla och att göra något liksom. :up:
 
Körde en cykelrunda i eftermiddags, i regn och frisk kuling på slätten alldeles vid havet i Skåne. I medvinden nästan flög man fram och det gick faktiskt ganska lätt även i motvind för däcken rullar lätt när det är blöt vägbana. Kom precis hem, genomvåt inpå bara kroppen och nöjd med en trevlig tur :)
 
Jag har varit ute och sprungit i regn och kastvindar som fick mig att i princip stå stilla på stället emellanåt 🙄 Kände att jag behövde komma ut och blåsa ur hjärnan lite efter de senaste dagarnas prövningar och var ute i ca 40 minuter. Jag sprang inte hela tiden, men tillräckligt mycket för att jag ska känna mig rätt mör i kroppen nu i alla fall. Hade noll och inga ambitioner eftersom jag är extremt trött och svajig mentalt just nu, utan det var bara fokus på att få en bra känsla och att göra något liksom. :up:
Finns många anledningar till att jag älskar löpning, en av dem är att när det blir så som för dig idag, det är så förbannat skönt att bara "ut och springa" då! Kravlöst, pausa hjärnan (jag tänker inte på nåt när jag springer) och få igång kroppen! 😊
 
Jag tog en lite lugnare dag idag och övade mest på backbends och wheel pose. Har gjort ganska stora framsteg med flexibiliteten i just rygg och axlar på senaste tiden vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att jag var extremt stel där tidigare :p men det är inspirerande nevertheless! Nu ska jag försöka peppa upp mig inför ett ganska hårt bålträningspass imorgon
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Finns många anledningar till att jag älskar löpning, en av dem är att när det blir så som för dig idag, det är så förbannat skönt att bara "ut och springa" då! Kravlöst, pausa hjärnan (jag tänker inte på nåt när jag springer) och få igång kroppen! 😊
Ja, det är härligt! Jag tycker inte särskilt mycket om löpning alls egentligen, men en av de få saker jag verkligen uppskattar med det är just hur lättillgängligt och effektivt det är. För mig är det tyvärr svårt att få till de där kravlösa passen, jag lyckas oftast bygga upp någon slags förväntningar oavsett hur mycket jag försöker att låta bli, men när jag väl lyckas är det jättehärligt!
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Nu är det nära nog lockdown i min stad igen vilket innebär att bl.a. gym måste stänga fram till åtminstone den 11 december, så det där 12-dagarsfönstret jag nämnde häromveckan under vilket jag skulle kunna träna på ordentligt krympte plötsligt till 7 dagar 🙄 Så fler crossfitpass detta året kan jag nog se mig i månen efter, det är bara att hoppas att de får öppna hyfsat snart igen så att jag kan ta nya tag 2021! Stallet kan jag också glömma, det blir till att hålla sig hemma helt enkelt.

I alla fall, inspirerad av Träningspodden så har jag nu bestämt mig för att köra utmaningen 30 Days of Yoga med Adriene från och med på måndag (då jag kommer hem till min yogamatta). Känns som en bra grej att göra för att hålla både den mentala och den fysiska hälsan i schack medan jag först sitter i karantän och sen bara lever i ett lite allmänt deppigt, nedstängt samhälle. Jag har tappat yogan lite på senaste vilket känns synd, och något sådant här känns helt rätt nu! Skulle kännas bra att "gå i mål" med något sådant ett par dagar före jul också.

Någon annan som är sugen på att haka på? :)
 
Körde det utökade rehabprogrammet igår och det kändes bra! Men tänk att så "enkla" övningar kan vara så svåra ibland 😅 Det är ju supernoga hur jag utför dom och orkar hålla coren genom hela osv osv. Det ger ju inget, mer än en fortsatt ledsen rygg, om jag skyndar genom allt utan rejäl eftertanke vid varje reps. Jag är ändå stolt över mig själv som efter såpass lång tid fortfarande orkar kämpa på med att få ordning på detta och förhoppningsvis bli smärtfri någon gång.

Idag har alla hästar vilodag så jag tänkte ta en timmes pw med hunden på lunchrasten. Bara plugga i ljudboken i öronen och gå så snabbt jag kan en halvtimme, sen vända och gå hem igen. Älskar mest att gå i skogen men ibland är det skönt att gå efter vägen med ljudbok/podd/musik i öronen och hunden i koppel och inte behöva tänka, bara gå och få upp flåset.
 
Det här kanske är rätt tråd för mig. Jag har länge mått dåligt över att jag känner mig klen och i dålig kondition och drömmer om att bli stark, smidig och uthållig.
Jag rör mig mycket med promenader och arbete på gården och snart börjar jag även jobba igen efter föräldraledighet och i äldrevården är man ju rätt rörlig. Men jag känner att jag vill mycket mer. Har dessutom bestämt mig för att lägga ner hästeriet och på så sätt frisätta mer tid(har inte ridit på många år) som hela tiden har varit min ursäkt för att inte träna.
Men! Jag tröttnar så himla lätt och har svårt med motivationen. Jag vill ha resultat på en gång annars ledsnar jag och så funkar det ju inte riktigt 🙄 dessutom känner jag mig så extremt klen, alla övningar känns omöjliga och det känns som jag är så dålig att det inte är någon idé att ens försöka. 😅 Dessutom avskyr jag att vara bland folk och coronan gör ju också att ett gym inte är aktuellt. Är jag ett hopplöst fall eller går det att vända det här? Jag vill ju egentligen 🙄
 
Det här kanske är rätt tråd för mig. Jag har länge mått dåligt över att jag känner mig klen och i dålig kondition och drömmer om att bli stark, smidig och uthållig.
Jag rör mig mycket med promenader och arbete på gården och snart börjar jag även jobba igen efter föräldraledighet och i äldrevården är man ju rätt rörlig. Men jag känner att jag vill mycket mer. Har dessutom bestämt mig för att lägga ner hästeriet och på så sätt frisätta mer tid(har inte ridit på många år) som hela tiden har varit min ursäkt för att inte träna.
Men! Jag tröttnar så himla lätt och har svårt med motivationen. Jag vill ha resultat på en gång annars ledsnar jag och så funkar det ju inte riktigt 🙄 dessutom känner jag mig så extremt klen, alla övningar känns omöjliga och det känns som jag är så dålig att det inte är någon idé att ens försöka. 😅 Dessutom avskyr jag att vara bland folk och coronan gör ju också att ett gym inte är aktuellt. Är jag ett hopplöst fall eller går det att vända det här? Jag vill ju egentligen 🙄
Välkommen! :)
Du är absolut inte ett hopplöst fall! Alla är rookies i början! :)
Det som krävs är väl egentligen att man verkligen vill och att man är medveten om att det kommer ta tid och att det sällan är en spikrak väg!
Finns otroligt mycket man kan träna hemma med kroppsvikt eller ett fåtal redskap och du kanske har ett utegym i närheten? :) Finns även onlinecoaching i olika varianter för kost/träning och olika träningsprogram att tillgå!
 
Hälen är fortfarande inte tillräckligt bra för att köra backintervaller.. Jag älskar backintervaller.. 😕

Så jag nöter på med annat sålänge! :)
Idag blev det 10-20-30 intervaller! ^^
Idag körde jag varianten 30sek pw, 20sek jogg i bra tempo, 10sek spurt 100% x25!
5min uppvärmningsjogg och 5min nedjogg också såklart!
Blev inte alls så död som jag förväntade mig att bli, vilket jag blev glad över, slitet börjar ge resultat! 😃

Nu blir det en runda med massagepistolen! ^^
 
Det här kanske är rätt tråd för mig. Jag har länge mått dåligt över att jag känner mig klen och i dålig kondition och drömmer om att bli stark, smidig och uthållig.
Jag rör mig mycket med promenader och arbete på gården och snart börjar jag även jobba igen efter föräldraledighet och i äldrevården är man ju rätt rörlig. Men jag känner att jag vill mycket mer. Har dessutom bestämt mig för att lägga ner hästeriet och på så sätt frisätta mer tid(har inte ridit på många år) som hela tiden har varit min ursäkt för att inte träna.
Men! Jag tröttnar så himla lätt och har svårt med motivationen. Jag vill ha resultat på en gång annars ledsnar jag och så funkar det ju inte riktigt 🙄 dessutom känner jag mig så extremt klen, alla övningar känns omöjliga och det känns som jag är så dålig att det inte är någon idé att ens försöka. 😅 Dessutom avskyr jag att vara bland folk och coronan gör ju också att ett gym inte är aktuellt. Är jag ett hopplöst fall eller går det att vända det här? Jag vill ju egentligen 🙄
Ingen är ett hopplöst fall. Däremot kan man inte förvänta sig superresultat direkt. Själv har jag tränat upp styrkan i överkroppen successivt. Nu kan jag göra både plankan och ett begränsat antal armhävningar på tårna. Det kunde jag inte från början utan då var det plankan och armhävningar som på knäna som gällde. Om någon övning känns omöjlig eller för svår hitta en lättare variant av den Så har jag fått göra. Det är bättre att genomföra en enklare variant med rätt teknik än att genomföra en tyngre övning med fel teknik. Dels kanske du inte tränar det som är avsett med övningen och dels är det större risk att skada dig. . Nu ligger det mycket onlinepass som du kan göra hemma t.ex. på Friskis hemsida, sök på Friskis play. Kör basgympa så du lär dig lite olika övningar.

Själv jobbar jag hemifrån sen mars i år och har lagt in 15 minuters styrketräning med kroppen som motstånd varje arbetsdag. Det har gett jättebra resultat.

Skynda långsamt och sätt upp både kortsiktiga och långsiktiga mål. T.ex. att just nu klarar jag x antal av övning Y. Men om X antal veckor har jag som mål att ha ökat och klara X antal. Då ser man sina framsteg mycket bättre och då tycker iallafall jag att det är lättare med motivationen. Du har en vilja och det är den bästa början!
 
I alla fall, inspirerad av Träningspodden så har jag nu bestämt mig för att köra utmaningen 30 Days of Yoga med Adriene från och med på måndag (då jag kommer hem till min yogamatta). Känns som en bra grej att göra för att hålla både den mentala och den fysiska hälsan i schack medan jag först sitter i karantän och sen bara lever i ett lite allmänt deppigt, nedstängt samhälle. Jag har tappat yogan lite på senaste vilket känns synd, och något sådant här känns helt rätt nu! Skulle kännas bra att "gå i mål" med något sådant ett par dagar före jul också.

Någon annan som är sugen på att haka på? :)
Jag! Stort tack för knuffen! Har vilat från yogan i en vecka pga högerarmen men nu körde jag igenom dag 2 av Dedicate (ett annat av hennes 30 dagars program, har redan gjort "originalet"). Gud vad jag behöver yogan för min mentala hälsa!

Så, ja! 30 dagar med yoga! Klara, färdiga - gå!
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag! Stort tack för knuffen! Har vilat från yogan i en vecka pga högerarmen men nu körde jag igenom dag 2 av Dedicate (ett annat av hennes 30 dagars program, har redan gjort "originalet"). Gud vad jag behöver yogan för min mentala hälsa!

Så, ja! 30 dagar med yoga! Klara, färdiga - gå!
Tjoho! Jag kommer inte att köra igång förrän på måndag (vet inte om jag sa det innan) men tror jag startar en egen tråd om det under Dagbok redan nu så kanske fler hakar på :) Jag har för mig att det var någon annan som försökte med det i somras, men det verkade dö ut lite. Jag är envis som synden så här jäklar ska det yogas! :D
 
Tjoho! Jag kommer inte att köra igång förrän på måndag (vet inte om jag sa det innan) men tror jag startar en egen tråd om det under Dagbok redan nu så kanske fler hakar på :) Jag har för mig att det var någon annan som försökte med det i somras, men det verkade dö ut lite. Jag är envis som synden så här jäklar ska det yogas! :D
Hade gärna hakat på men känner att jag har nog med min rehabträning som ska göras varannan dag 🙈
 
Upp