Kropp&Själ Träning & hälsa del 7

Tillbaka! Säkert ingen som saknat mig men jag har saknat träningen enormt mycket och peppen i tråden :D

Har haft feber i 7 veckor, testat negativt för covid och andra infektioner men ingen vet vad felet varit. Så rädd att det ska komma tillbaka igen.

Undersökt mig för alla smärtor i muskler och leder och trötthet och efter en ganska omfattande undersökning fick jag efter att ha haft ont sen jag var 8-9 år gammal diagnosen Fibromyalgi. Så träningen är extra viktig för mig. Konstigt med ett namn på det, mamma har det också och blir lite att jag jämför mig och klankar ner på mig själv och tycker jag är fejk. Men måste ta in att det faktiskt är en läkare som sa det.

Här där jag bor ska man inte gå gymmet, starka restriktioner, men vet inte om det är samma överallt så är glad att jag faktiskt tänkte på det så jag har flera sorters träningsband, 3 kettlebells, pilatesboll och yogamatta.

Så idag kör jag igång igen, blir ett hemmaträningspass och planen är 3-4 dagar i veckan och yoga och sen mina promenader med hundarna. Löpningen är jag inte tillräckligt återhämtad för med andningen och svaghet.
 
Längtar tills jag kan vara med på nåt sånt här igen! Just nu består min träning av 1. Stegmarkera med kryckor, fem gånger runt köket varannan timme eller tills det gör ont 2. Vicka på tårna och flexa foten när jag ligger i soffan.:meh:
Saknar att träna jättemycket och funderade på att åka till gymmet för att hitta en sån där handcykelmaskin eller simma. Men det är ju stängt nu så...
Kör lite sittande yoga och lite hantlar ibland men det är ju inte alls samma endorfinkick som att vara ute i skogen till fots/häst/skidor/spark
 
Jag vet inte om det har nämnts i tråden tidigare, men jag har hittat en specifik ryttarinriktad träning live via instagram onsdagar 19.30 - är det någon här som testat eller brukar vara med?

Ca en halvtimme med bra coreträning, övningar för att komma åt egen snedhet, balans- och rörlighetsövningar. Perfekt för egen del och ger extra inspiration när gymmen känns som mindre lämpliga eller otillgängliga.
 
Har inte skrivit på ett tag men har heller inte tränat så mycket :idea: November är inte min starka sida i vanliga fall liksom... förra veckan ett pass, den här veckan hittills noll. Efter 8 veckor (av 12) har jag också i princip hoppat av mitt kost- och träningsschema och kör istället efter eget huvud. Ibland känner man bara att det bästa beslutet är det att ge upp :) Har lärt mig massor men mår bättre när jag får lyssna på kroppen! Just nu känner jag mig lite skör och behöver göra mindre, inte mer.
 
Kollade av mitt löpartempo i går för första gången på jättelänge, blev inte imponerad. Så i morse sprang jag på asfalt till jobbet för att kunna trycka på lite. Klarade att hålla det tempo jag skulle vilja springa milen i nästa år i två kilometer. Nu får den sträckan bli tempoträningssträcka att köra en gång i veckan. Då har jag lite uppvärmning innan den börjar, det är få korsningar och den slutar vid ett trafikljus.
 
Tillbaka! Säkert ingen som saknat mig men jag har saknat träningen enormt mycket och peppen i tråden :D

Har haft feber i 7 veckor, testat negativt för covid och andra infektioner men ingen vet vad felet varit. Så rädd att det ska komma tillbaka igen.

Undersökt mig för alla smärtor i muskler och leder och trötthet och efter en ganska omfattande undersökning fick jag efter att ha haft ont sen jag var 8-9 år gammal diagnosen Fibromyalgi. Så träningen är extra viktig för mig. Konstigt med ett namn på det, mamma har det också och blir lite att jag jämför mig och klankar ner på mig själv och tycker jag är fejk. Men måste ta in att det faktiskt är en läkare som sa det.

Här där jag bor ska man inte gå gymmet, starka restriktioner, men vet inte om det är samma överallt så är glad att jag faktiskt tänkte på det så jag har flera sorters träningsband, 3 kettlebells, pilatesboll och yogamatta.

Så idag kör jag igång igen, blir ett hemmaträningspass och planen är 3-4 dagar i veckan och yoga och sen mina promenader med hundarna. Löpningen är jag inte tillräckligt återhämtad för med andningen och svaghet.
Välkommen tillbaka! Gud var jobbigt att vara sjuk så mycket du har varit i år. Hoppas det går bra nu när du sätter igång och kom ihåg att vila ordentligt också 🙏
 
Jag tränade nyss lite handstående! Har börjat göra det två dagar i veckan inspirerat av ett program för handstående men jag modifierar ganska mycket för att mina handleder inte ska dö :p fick en aha-upplevelse idag med själva sparken upp till väggen så jag kan sparka upp mycket mer konsekvent nu. Sen övade jag balans vid väggen genom att ta bort ett ben i taget från väggen och styrka genom att gå upp mot väggen med bröstet så nära väggen som möjligt. Sjukt läskigt! Men givande. Lyckades även få en hold på ett par sekunder utan att nudda väggen. Imorgon blir det bålträning och troligtvis lite mobilitetsträning!
 
Här har det flutit på bra med träningen! Hittat lite nya övningar för stabilitet i knän och höfter och gu vad det bränner i musklerna + träningsvärk varje dag. Jätteskönt! Bra smärta istället för knipet i knäna som jag fick innan.
 
Träning igår igen! Övningarna känns bra i det utökade rehabprogrammet, men höftlyft där man sen ska sträcka ut ett ben utan att tappa höfterna är sjukt svår för mig! Jag får lyfta foten lite bara och hoppas jag blir starkare. Jag tvingade ner maken på golvet för att prova och han gjorde den ju utan problem. Så ja...jag behöver bli stabil...
Blev även en promenad med hunden. Dock ingen ridning som det var planerat, det får bli ikväll istället :)
 
Tillbaka! Säkert ingen som saknat mig men jag har saknat träningen enormt mycket och peppen i tråden :D

Har haft feber i 7 veckor, testat negativt för covid och andra infektioner men ingen vet vad felet varit. Så rädd att det ska komma tillbaka igen.

Undersökt mig för alla smärtor i muskler och leder och trötthet och efter en ganska omfattande undersökning fick jag efter att ha haft ont sen jag var 8-9 år gammal diagnosen Fibromyalgi. Så träningen är extra viktig för mig. Konstigt med ett namn på det, mamma har det också och blir lite att jag jämför mig och klankar ner på mig själv och tycker jag är fejk. Men måste ta in att det faktiskt är en läkare som sa det.

Här där jag bor ska man inte gå gymmet, starka restriktioner, men vet inte om det är samma överallt så är glad att jag faktiskt tänkte på det så jag har flera sorters träningsband, 3 kettlebells, pilatesboll och yogamatta.

Så idag kör jag igång igen, blir ett hemmaträningspass och planen är 3-4 dagar i veckan och yoga och sen mina promenader med hundarna. Löpningen är jag inte tillräckligt återhämtad för med andningen och svaghet.
Klart vi har!
Hoppas du får vara frisk nu. ❤
 
Här blev besöket hos fysion inställt pga corona.

Jag är en av de jäklarna som fortsätter åka till gymmet. Blev 4 pass denna vecka, valde att inte träna i onsdags. Första "missade" passet sedan augusti.

Men har haft en bra träningsvecka, börjar närma mig 70 kg i böjen, 80 kg i mark och 50 kg i bänk. Och de vikterna får jag se som mål till årsskiftet på 5 reps.

Landar förmodligen på min målvikt denna eller nästa vecka. Ska försöka fimpa vågen sen och go with the flow helt enkelt. Dvs äta när jag är hungrig.
 
Efter att fått ta det lugnt i 2v (migrän från helvetet 1v och sjuka barn =noll sömn 1v) har jag nu varit ute sprungit 2dagar i rad.
Igår blev det 5k i mörkret och blåsten och idag 7k i strålande sol och kyla.
Skulle inte sprungit idag men bilen skulle hem ifrån verkstad så istället för att ringa på barnvakt köra två bilar i omgångar till byn och krångla så sprang jag ner och hämtade den. Väldigt miljövänligt av mej:D

Nu funderar jag starkt på att köra en ”runstreak” fram till jul. Älskar ju löpningen och det skulle va kul att testa vad det gör med kroppen och knoppen.
Gymmet är inget jag vill besöka just nu i vilket fall.
 
Vet inte om jag haft nån infektion i kroppen eller om det blev lite mycket träning, lite för lite sömn, åt dåligt och mycket ångest. För ett par veckor sen sprang jag och det var orimligt jobbigt och lite för hög puls, tänkte "imorgon vaknar jag sjuk". Blev inte sjuk och två dagar senare sprang jag igen, visserligen kuperat men inte uppför berget liksom. Orimligt jobbigt och när jag stängde av klockan sa den "ny maxpuls 198" O_o. Iofs inte säkert klockan har rätt, men känslan och pulskurvan stämmer ändå bra med det. Så jag har bara promenerat senaste tiden. Nu öppnar skidspåren igen, blir intressant att se hur kroppen funkar nu efter vila.
 
Här har det flutit på bra med träningen! Hittat lite nya övningar för stabilitet i knän och höfter och gu vad det bränner i musklerna + träningsvärk varje dag. Jätteskönt! Bra smärta istället för knipet i knäna som jag fick innan.
Vad är det för övningar du kör? :)
 
Jag skulle egentligen ha tränat mycket bål idag men fick lite ont om tid så det blev en del styrkeövningar och ett mer generellt yogapass fokuserat på grundläggande positioner. Mina warrior 1, 2 och 3 behövde en del korrigeringar och sen övade jag även på crow pose. Konstigt nog har jag enklare för att balansera länge med raka armar (crane pose) än med böjda? Behöver öva vidare för att hitta en riktigt bra position där så att jag kan börja lägga in crow pose -> jump back -> chaturanga. Ska nog testa lite nu, har aldrig provat det förut :p imorgon blir det mer handståenden!
 
Upp