Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut ingen aning :D Men Styrkelabbet hade en podd för ett tag sen om viktuppgång - det kanske kan ge något?

Ska spana in det avsnittet, kan vara så att jag redan lyssnat på den :)
Däremot så pratade jag med han som från början sa till mig att gå upp i vikt (han har tävlat i bodybuilding) om det, han har koll liksom. Och fram till nu har jag ökat ganska fort och nu kan jag istället äta som jag äter och sikta på 1 kg i månaden istället. Såg gör la som jag blir tillsagd, har ju givit bra resultat hittills.
 
Ridning på lunchen igår och träning på kvällen :)
Jag skulle egentligen tränat i tisdags men jag var på massage då och kroppen brukar vara väldigt sliten efter massage så jag nöjde mig med ett ridpass på tisdagkväll, vilket var nog jobbigt 😅 Så för att komma i fas igen med varannan dag så tränar jag även ikväll så är jag rätt igen sen. Är ju ingen tung träning men det är nog för min rygg.

Så planen idag är ridning på lunchen, promenad i em och träning ikväll.
 
Jag fick äntligen tummarna loss och monterade min cykeldator. Skall bli kul att se hur fort jag cyklar, misstänker att det är ganska långsamt :)

Samtidigt upptäckte jag att mitt bakhjul behöver riktas så det måste jag göra innan det blir mer cykling som det förhoppningsvis blir till helgen.

Körde en kortare tur i förrgår och tänkte på hur kul det blivit att cykla sen jag bytte däck, i reella tal kanske det inte går så mycket fortare men cykeln vill nu liksom själv rulla och det gör enormt mycket för upplevelsen :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Körde ett 8km löppass igår och hade superskönt flyt i löpningen, vila idag och imorgon ska jag ut på rundan som är 13km om väglaget är ok annars blir det en kortare runda. Det kom 5cm snö inatt och ikväll regnar det så jag är rädd att grusvägarna är jäkligt svampiga/sörjiga och jag får så jäkla ont i höfterna och ryggen om det är för mjukt, får se vad det blir helt enkelt.

Mannen undrade vad jag önskade i 40års present, och jag önskade mej en startplats i Stockholm maraton -22. Han undrade om jag slagit i huvudet, hur kan man önska sej att göra en sånt ryck frivilligt ?!
Det är inte allt man begriper:rofl:
 
Så, vi testar igen: Verkar som att jag har fått covid. Inte glad. Det jag trodde var dåliga gener för att träna kondition verkar vara hjärtat som är påverkat. YAY. Not. Jag är ung och frisk och det är inte bara som en förkylning. Har varit sjukt försiktig hela året och ändå åker jag på det här nu. Fly förbannad på folk som inte stannar hemma (ja, jag menar DIG:rage::arghh: eller kanske tjejen i väntrummet på VC som hostade, who knows). Håll tummarna för att inte pulsen skenar mer nu för då ska jag ringa ambulans direkt sa de i telefon.
 
Jag fick äntligen tummarna loss och monterade min cykeldator. Skall bli kul att se hur fort jag cyklar, misstänker att det är ganska långsamt :)
Körde en runda på ett par mil i förmiddags och på slät väg på skånska slätten: motvind 15-20 km/h, ingen vind ca 20-22 km/h och medvind ca 25 km/h. Men det är då ingen träning direkt utan bara för att det är roligt att cykla och i lugn takt. Trodde jag cyklade långsammare i motvinden faktiskt och snabbare i medvind, men runt 20 km/h är en ganska bra fart ändå tycker jag :)
 
Så, vi testar igen: Verkar som att jag har fått covid. Inte glad. Det jag trodde var dåliga gener för att träna kondition verkar vara hjärtat som är påverkat. YAY. Not. Jag är ung och frisk och det är inte bara som en förkylning. Har varit sjukt försiktig hela året och ändå åker jag på det här nu. Fly förbannad på folk som inte stannar hemma (ja, jag menar DIG:rage::arghh: eller kanske tjejen i väntrummet på VC som hostade, who knows). Håll tummarna för att inte pulsen skenar mer nu för då ska jag ringa ambulans direkt sa de i telefon.
Usch vad obehagligt! Ta hand om dig! :heart
 
Jag jobbar på med min yoga-streak och är framme på dag 13 nu. Precis som jag skrev i tråden på Dagbok tycker jag att jag börjar få lite koll på det här med yoga nu och kroppen känns starkare på sina ställen. Det gör även underverk för min mentala hälsa, vilket var den huvudsakliga anledningen till att jag drog igång hela projektet. Är glad att jag bestämde mig för att göra det!

Annars kör jag just nu mest efter mottot "när livet kräver mer av dig, behöver du kräva mindre av dig själv" och har inga andra träningsambitioner alls just nu. Kanske ger jag mig ut på en löptur eller två nästa vecka, kanske inte. Jag jobbar som en idiot under veckorna för att få klart tre stora projekt till den 15 december och känner mig överlag ganska slutkörd efter den här skithösten, så jag lyssnar på kroppen som säger att den behöver mycket återhämtning. Om det sen blir i form av promenader, löpning, annan träning eller degande på soffan får dagsformen avgöra. Men yogan håller jag i, såklart! :)
 
Så, vi testar igen: Verkar som att jag har fått covid. Inte glad. Det jag trodde var dåliga gener för att träna kondition verkar vara hjärtat som är påverkat. YAY. Not. Jag är ung och frisk och det är inte bara som en förkylning. Har varit sjukt försiktig hela året och ändå åker jag på det här nu. Fly förbannad på folk som inte stannar hemma (ja, jag menar DIG:rage::arghh: eller kanske tjejen i väntrummet på VC som hostade, who knows). Håll tummarna för att inte pulsen skenar mer nu för då ska jag ringa ambulans direkt sa de i telefon.
Men usch då :( Ta det lugnt och krya på dig! Det är många i min familj som har fått corona nu också men inga allvarliga fall som tur är.
 
Så, vi testar igen: Verkar som att jag har fått covid. Inte glad. Det jag trodde var dåliga gener för att träna kondition verkar vara hjärtat som är påverkat. YAY. Not. Jag är ung och frisk och det är inte bara som en förkylning. Har varit sjukt försiktig hela året och ändå åker jag på det här nu. Fly förbannad på folk som inte stannar hemma (ja, jag menar DIG:rage::arghh: eller kanske tjejen i väntrummet på VC som hostade, who knows). Håll tummarna för att inte pulsen skenar mer nu för då ska jag ringa ambulans direkt sa de i telefon.
Men stackare! :( Ta hand om dig och hoppas du mår bättre snart.
 
Jag jobbar på med min yoga-streak och är framme på dag 13 nu. Precis som jag skrev i tråden på Dagbok tycker jag att jag börjar få lite koll på det här med yoga nu och kroppen känns starkare på sina ställen. Det gör även underverk för min mentala hälsa, vilket var den huvudsakliga anledningen till att jag drog igång hela projektet. Är glad att jag bestämde mig för att göra det!

Annars kör jag just nu mest efter mottot "när livet kräver mer av dig, behöver du kräva mindre av dig själv" och har inga andra träningsambitioner alls just nu. Kanske ger jag mig ut på en löptur eller två nästa vecka, kanske inte. Jag jobbar som en idiot under veckorna för att få klart tre stora projekt till den 15 december och känner mig överlag ganska slutkörd efter den här skithösten, så jag lyssnar på kroppen som säger att den behöver mycket återhämtning. Om det sen blir i form av promenader, löpning, annan träning eller degande på soffan får dagsformen avgöra. Men yogan håller jag i, såklart! :)
Det låter väldigt klokt! :) :heart
 
Jag har kommit in i ett flow vad gäller hemmaträning! Helt plötsligt har någon polett trillat ner och jag fattar hur lite som egentligen krävs för att jag ska må bättre, få lite pulshöjning och hålla musklerna i någorlunda trim.

Har kört en del liveträning på instagram, det finns en hel del om man kollar! Jag tränade med Styrkebyrån igår, har också kört två pass med PT-Fia. Nu såg jag att Friskis kör liveträning varje vardag 11:30, de sparas tyvärr inte till efteråt men passar tiden kan man ju köra!
 
Ska man skratta eller gråta? För 6 veckor sen joggade jag 12 km. Nu får jag i blodsmak i munnen av 2 km.
Får väl vara tacksam för att foten är ngt bättre.
Lite vila och Nyhetsmorgon innan det är dags för promenad med päronen.
9685102D-8966-4137-B78A-83FF858E6F21.jpeg
 
Jag kämpar på med någon slags "löpträning", men pga övervikt, dålig kondition och skadehistorik så tar jag det ganska lugnt och går fortfarande mer än halva tiden. Kör intervaller med jogg och gång däremellan med Runkeeper till hjälp. Även om det inte är så imponerande är det skönt att få något gjort. Svårt att ta mig ut nu dock pga mörkrädd och jobbar kontorstider utan möjlighet till dusch. Omklädningsrum kommer förhoppningsvis snart finnas på jobbet dock.

Men tänkte försöka komplettera med lite enkel hemmaträning, någon som har tips på t.ex. youtube-kanal med lämplig träning för överviktiga personer som behöver komma igång med träningen? Jag är sugen på att signa upp med PT längre fram, men inte nu i pandemitider.
 
Tränar fortfarande varannan dag enligt mitt reabbschema. Ska tillbaka till sjukgymnasten på onsdag.

Annars så har jag ridit kurs i lördags, två svettiga ridpass 😅 Blev ridning igår också fast på den andra hästen som är under igångsättning efter skada. Men snart är det riktiga träningspass även med honom så då ökar min tid i sadeln igen!

Idag har jag varit ute och gått i 50 min på lunchen. Småregnigt och surt men gött att ha promenaden gjord för idag så slipper jag göra den i mörker och regn. Träning står på schemat ikväll också.
 
Jag är zombie just nu och har gett upp tanken på att få till träning på bra nivå närmsta månaden. Funderar dock på att sätta ihop ett litet hemmaträningspass för att inte tappa all styrka fram till januari :) Jag promenerar till och från jobbet, samt en längre lunchpromenad varje dag så det blir typ 100 minuter rask promenad om dagen på vardagarna. Så tänker att 20 min styrka då och då skulle kunna räcka just nu! Nåt sånt här:

Squats 20 x 3
Armhävningar 10 x 3
Raka situps 15 x 3
Sneda situps 15 x 3

Ah.. det är väl det... skönt att man har så mycket energi nu för tiden 😅

Sen ska jag haka på ett gäng grabbar som tränar ihop i en park några gånger i veckan, men tänker att en kväll i veckan räcker för mig just nu. De kör riktiga mördarpass, sambon kunde inte gå ordentligt på flera dagar efter att ha tränat med dem 😂 Så det ska bli kul! En gång i veckan borde jag orka kötta på.
 
Jag är zombie just nu och har gett upp tanken på att få till träning på bra nivå närmsta månaden. Funderar dock på att sätta ihop ett litet hemmaträningspass för att inte tappa all styrka fram till januari :) Jag promenerar till och från jobbet, samt en längre lunchpromenad varje dag så det blir typ 100 minuter rask promenad om dagen på vardagarna. Så tänker att 20 min styrka då och då skulle kunna räcka just nu! Nåt sånt här:

Squats 20 x 3
Armhävningar 10 x 3
Raka situps 15 x 3
Sneda situps 15 x 3

Ah.. det är väl det... skönt att man har så mycket energi nu för tiden 😅

Sen ska jag haka på ett gäng grabbar som tränar ihop i en park några gånger i veckan, men tänker att en kväll i veckan räcker för mig just nu. De kör riktiga mördarpass, sambon kunde inte gå ordentligt på flera dagar efter att ha tränat med dem 😂 Så det ska bli kul! En gång i veckan borde jag orka kötta på.
Kul att träna tillsammans! Brukar bli mycket jobbigare pass då 😬
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
94 95 96
Svar
1 919
· Visningar
61 326
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 916
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 889
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp