Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har äntligen kommit tillbaka in i någon form av träningsrutin efter jul och nyår. Har varit svårt att motivera mig på senaste. Igår tränade jag handstands, gick helt okej, och idag blev det lite styrka och forearm stands. Lyckades hålla forearm stands 5-6 sekunder och helt utan att nudda väggen 3 sekunder. Nytt rekord :p
 
Hoppar in här nu när jag kommit igång med träningen....

Har satt som mål att springa 2-3 dagar i veckan, har en runda på 5 km och en på 7 km som jag varvar med efter dagsform. Insåg dock att springa varannan dag orkar inte kroppen med, så har nu sagt åt mig själv att det är max 2 ggr /vecka som gäller. Jag jobbar skift och jag springer inte då jag jobbar natt, så vissa veckor blir naturligt en viloperiod från löpning.

Det funkade bra i början, då sprang jag desto mer sällan beroende på tidsbrist. Började i augusti/september och det gick över förväntan lätt, jag har ju dock bra grundkondis tack vare hundägande och hästägande. Men nu då jag sprungit alltmer, med sikte på 2-3 ggr/vecka så har knäna börjat kännas och även en muskeltrötthet som jag inte riktigt vet hur jag ska bli av med. Det är ej träningsvärk, mer en jäkla trötthet och känslan att jag har inget att gasa med. Benen är som bly. Jag tvingar mig igenom passen på ren rutin. Har nu satt ett maxtak på 2 ggr/vecka så får vi se vad som händer. Jobbar nu natt så blir naturligt en vila på en vecka.

Desto mer stolt är jag över att jag kommit igång med styrketräning hemma. Jag tränade lite förra vintern med en träningsapp, och köpte då hem lite basic grejer som matta, hantlar, gummiband och en kettlebell. Bara lätta vikter men dock. Pga corona så har ju hemmaträning blivit det enda alternativet, det är trist men helt okej nu när jag hittade en bra kanal på youtube av en svensk tjej som har lite olika sorters pass med olika längd och intensitet :) Har nu gjort hennes pass i samband med att jag varit uppvärmd efter löpning, men ska införa en dag i veckan då jag kör ett längre pass som enda träning nu då jag inte ska springa mer än 2 ggr/vecka.
Pga mitt jobb har det varit väldigt svårt att nyttja nåt träningskort öht då jag bor på en ort där det bara finns pass på kvällar och lördag fm. Hoppas kunna hålla vid den här hemmaträningen istället för det är enda sättet att få nån regelbundenhet för mig. Även om jag tycker cirkelträning i grupp och body pump är mkt roligare.

Mitt mål är att få lite muskler på kroppen. Jag har gått ner i vikt under hösten men ser fortfarnde otränad ut. Så jag vill tona till mig lite och känna att jag har lite stykra att falla tillbaka på. Nu har jag ju inte längre jobb i stallet som ger mig gratis träning, sedan jag hyrde in hästen i ett stall med all service :o
 
Senast ändrad:
Testade på kronlyft förut, och vilken bättre skillnad jag fick i kroppen till skillnad mot marklyft. Jag är så stel, och borde egentligen fortsatt gått hos min PT :o
Har inte sprungit på nån vecka, och funderar ärligt på att pausa det till våren eftersom jag inte kommer få in samma träningsfrekvens från måndag. Känns lite vemodigt så jag funderar fortfarande.
 
Haha. Jag är pinsamt stel och borde jobba på rörligheten i främst axlarna. Laddade ner appen gowod och gjorde deras rörlighetstest. 51% blev den totala rörligheten. Hade dock 100% rörlighet i anklarna så det var ju trevligt. Plockade ett par stretchövningar ur appen och ska försöka göra dessa ett par kvällar i veckan sen göra om testet om en månad.
 
Joggade 7 km hyfsat avslappnat trots snö och brodd.
Är så otroligt rädd för halka. Blir nog en kamp att klara passen framöver.

Jag köpte IceBugs NewRun på black friday och jag älskar dem. Har bara hunnit springa i dem 3-4 ggr nu pga avsaknad av vinter men de är jättebra. Jag har ju lite bredare fot och de passar bra, rymliga i tårna och jag köpte 38 ist för vanliga 37. Jag mätte foten enligt storlekstabellen och skulle eg ha en 37,5 men de var slut. Jag köpte då 38 med tanke på att jag ändå lär ha yllesockar och det blev bra. Det är en ny sko som är dämpad och anpassad främst för asfalt, de har ju inte riktigt haft nån sån innan. Jag springer alltid asfalt. Jag är supernöjd, har aldrig ens nästan känt att jag halkat, jag tom väljer att springa i däckspåren på gatorna för att testa dem extra mkt och är nöjd :)
 
Men nu då jag sprungit alltmer, med sikte på 2-3 ggr/vecka så har knäna börjat kännas och även en muskeltrötthet som jag inte riktigt vet hur jag ska bli av med. Det är ej träningsvärk, mer en jäkla trötthet och känslan att jag har inget att gasa med. Benen är som bly. Jag tvingar mig igenom passen på ren rutin. Har nu satt ett maxtak på 2 ggr/vecka så får vi se vad som händer. Jobbar nu natt så blir naturligt en vila på en vecka.
Det går fort att träna upp kondition men desto längre tid för resten, man bör lyssna på sin kropp och träning skall kännas lätt tycker jag.
 
Det går fort att träna upp kondition men desto längre tid för resten, man bör lyssna på sin kropp och träning skall kännas lätt tycker jag.

Jag är sämst i världen på att lyssna på kroppen. Det har med min bakgrund att göra. Jag har generellt vårt att avgöra om jag är trött eller bara lat dvs om det sitter i huvudet eller i kroppen. Träning har för mig väldigt sällan känts lätt, det är dock mer lättsamt nu vad det varit under ungdomsåren och tidiga vuxenåren. Träning för mig är mest rutin, och humörsfrämjande då jag mår mkt bättre av att vara fysiskt aktiv än passiv :o
 
Jag köpte IceBugs NewRun på black friday och jag älskar dem. Har bara hunnit springa i dem 3-4 ggr nu pga avsaknad av vinter men de är jättebra. Jag har ju lite bredare fot och de passar bra, rymliga i tårna och jag köpte 38 ist för vanliga 37. Jag mätte foten enligt storlekstabellen och skulle eg ha en 37,5 men de var slut. Jag köpte då 38 med tanke på att jag ändå lär ha yllesockar och det blev bra. Det är en ny sko som är dämpad och anpassad främst för asfalt, de har ju inte riktigt haft nån sån innan. Jag springer alltid asfalt. Jag är supernöjd, har aldrig ens nästan känt att jag halkat, jag tom väljer att springa i däckspåren på gatorna för att testa dem extra mkt och är nöjd :)
Låter jättebra men man ska ju inte besöka butiker och det är snudd på omöjligt att beställa skor på nätet.
 
Jag är sämst i världen på att lyssna på kroppen. Det har med min bakgrund att göra. Jag har generellt vårt att avgöra om jag är trött eller bara lat dvs om det sitter i huvudet eller i kroppen. Träning har för mig väldigt sällan känts lätt, det är dock mer lättsamt nu vad det varit under ungdomsåren och tidiga vuxenåren. Träning för mig är mest rutin, och humörsfrämjande då jag mår mkt bättre av att vara fysiskt aktiv än passiv :o
I och för sig för mig också, jag vill ha något annat också förutom den rena träningen, som naturupplevelser eller så, för att bli motiverad.
 
I och för sig för mig också, jag vill ha något annat också förutom den rena träningen, som naturupplevelser eller så, för att bli motiverad.

JA. Därav att träna hemma framför teven är astrist. Det är en större utmaning för mig än att fara ut och jogga. Därav att jag är sur nu när kroppen börjat strejka i löpningen, får gå promenader istället nu i en vecka...
 
Kom ut på en 4,5 km löprunda strax efter solnedgången, mörkt när jag kom hem men började kl 16.15 och hade tillräckligt bra med naturligt ljus kvar för att greja de första kilometrarna (de sista två är det belysning). Härligt när man börjar märka den första gnuttan av längre ljusa dagar!

Pannlampan kluddar igen med glappkontakt. Förra gången var det enkelt fixat att bara byta en sladd mellan lampan och batteriet. Men nu sitter problemet i infästningen till batteriet så det blev till att beställa ett nytt. Billiga januari, not so much. :meh: Valde att investera i en batterisele också nu för det är nog inte hälsosamt för de sköra ledningarna i längden att batteriet skumpar omkring i jackfickan.

Annars var både benen och flåset helt ok, så hade varit sugen på en rullskidsrunda också men det får vänta tills belysningen är ordnad igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 473
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 931
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 907
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp