Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog mig ut på en rask promenad på 7,5 km ungefär. Det krävs mkt av mig för att jag ska tvinga mig ut nu men eftersom jag har mål att röra mig minst 10 000 steg om dagen (för tillfället helst 15 000) så måste jag ut.
Hade på mig min nya klocka. Ute räknar den steg väldigt likt en app jag har i telefonen som jag använt tidigare. Men inne i lägenheten räknar den inte alla steg och nu ligger den nästan 200 steg efter den andra appen. Är det vanligt??
 
Tog mig ut på en rask promenad på 7,5 km ungefär. Det krävs mkt av mig för att jag ska tvinga mig ut nu men eftersom jag har mål att röra mig minst 10 000 steg om dagen (för tillfället helst 15 000) så måste jag ut.
Hade på mig min nya klocka. Ute räknar den steg väldigt likt en app jag har i telefonen som jag använt tidigare. Men inne i lägenheten räknar den inte alla steg och nu ligger den nästan 200 steg efter den andra appen. Är det vanligt??

När jag jämförde samsung health och min garmin kunde det skilja ett par tusen steg på en dag. Upplevde armbandet mer tillförlitligt. Jag tror man får välja vilken man räknar med sas, och hålla sig till den. Då vet man iaf att en håller samma aktivitetsnivå...
 
Var ute med hunden på fm 1 tim 20 min, hande tänkt powerwalka men telefonen ringde så det blev en raskare promenad istället. Ursprungliga planen var att träna när jag kom in, men jag höll på att frysa ihjäl så blev att tina upp i ett par timmar först :o Jag gjorde ett 50 min helkroppspass med Sandra Friberg. Jag undviker hopp inomhus pga trångt och lägenhet = störande, så jag gjorde de enklare pulsövningarna tex knäböj istället för upphopp osv men jag lägger ändå större vikt vid styrka och överkropp än puls och ben. Jag tränar ju ändå benen och pulsen med mina promenader och joggingrundor tänker jag, så jag kan ta det lite mer lugnt inomhus...
 
När jag jämförde samsung health och min garmin kunde det skilja ett par tusen steg på en dag. Upplevde armbandet mer tillförlitligt. Jag tror man får välja vilken man räknar med sas, och hålla sig till den. Då vet man iaf att en håller samma aktivitetsnivå...
Jo så är det ju. Men jag fattar inte varför den inte räknar rätt inomhus.
 
Klockan på armen är väl beroende av pendelrörelsen medan mobilen räknar ”stötar” och inne är man ju ofta lite mer snål med armarna om man inte går för att gå så att säga.
Kan inte bara vara armrörelse för nu gick jag lite fortare inne men höll andra armen runt klockan så då vevade jag inte på armarna men då räknade den.
 
Kunde inte motstå den underbara skönheten av en snöklädd skog i många minus och var ute från soluppgång till solnedgång. Borde ha jobbat och borde tagit det lugnt och borde ha en massa men jag tror nog ändå att det var värt det. Inte bara för träningens skull utan för själen. Världen är underbar! Och nu är jag helt slut, efter ett par mil irrandes runt efter diverse djurspår och en snabb kompassstyrd väg hem.
 
Idag har jag promenerat 13k steg, kom in och var som vanligt iskall om rumpan och låren trots shorts utanpå thermoleggings. Blir inte varm under filtar eller av varm dusch utan bytte till träningskläder direkt, rullade ut mattan i köket och ställde datorn på köksbordet och tränade 30-40 min. Körde först ett pass ur Nyårskicken och sen ett kortare pass styrka för rygg/axlar med lättare vikter.

Det är mååånga år sen jag tränade med vikter senast så hade 1 kg på varje hantel och det funkade ok men hade jag kört två varv hade jag nog inte orkat.
 
Idag har jag promenerat 13k steg, kom in och var som vanligt iskall om rumpan och låren trots shorts utanpå thermoleggings. Blir inte varm under filtar eller av varm dusch utan bytte till träningskläder direkt, rullade ut mattan i köket och ställde datorn på köksbordet och tränade 30-40 min. Körde först ett pass ur Nyårskicken och sen ett kortare pass styrka för rygg/axlar med lättare vikter.

Det är mååånga år sen jag tränade med vikter senast så hade 1 kg på varje hantel och det funkade ok men hade jag kört två varv hade jag nog inte orkat.

Pass med många repetitioner är nog så tungt utan hantlar. Jag har också 1-kilos för tex boxningsövningen hon har som jag tycker är för lätt. Men det blir tungt att göra flyers (tror jag hon kallar dem för rygg/axlar) även om jag bara har 1 kg. Egen kroppsvikt är inte att underskatta ;)
 
Pass med många repetitioner är nog så tungt utan hantlar. Jag har också 1-kilos för tex boxningsövningen hon har som jag tycker är för lätt. Men det blir tungt att göra flyers (tror jag hon kallar dem för rygg/axlar) även om jag bara har 1 kg. Egen kroppsvikt är inte att underskatta ;)

Ja, jag körde någon övning med hantlarna halva tiden och utan halva. Jag tycker hon är bra på att få en och känna att det är okej att man tar den lättare vägen ibland när man inte orkar :)
 
@MarieJ Min Garmin har också räknat rätt inomhus de gånger jag kollat den. Däremot kan den ibland dröja ett par sekunder innan den uppdaterar varvid det då kommer ett gäng steg på en gång. Eftersom jag sällan har telefonen på mig inomhus så stämmer den väldigt dåligt när det gäller antalet steg per dag. För de stunder jag har den på mig visar den dock alldeles för mga steg mot vad jag egentligen tagit.
 
@MarieJ Min Garmin har också räknat rätt inomhus de gånger jag kollat den. Däremot kan den ibland dröja ett par sekunder innan den uppdaterar varvid det då kommer ett gäng steg på en gång. Eftersom jag sällan har telefonen på mig inomhus så stämmer den väldigt dåligt när det gäller antalet steg per dag. För de stunder jag har den på mig visar den dock alldeles för mga steg mot vad jag egentligen tagit.
Jag tycker att det är lite frustrerande. Jag verkar få gå fort inomhus om den ska räkna. Annars räknar den kanske 1/3.
 
Har varit ute och joggat ca 7 km. Har ställt in klockan på 70 cm/steg vid promenad och 75 cm/steg vid löpning men eftersom jag inte startade ngt särskilt program antar jag att den räknade på 70 cm. Men hellre lite för lite än glädjesiffror.
Vad har ni inställt på?
Gick 2 km som avslutning.
 
Stack för ovanlighetens skull ut på en förmiddagslöptur, springer till 99% på kvällen. Brukar va så jäkla stel på förmiddagarna (har fibromyalgi) men för att få till det med träning idag så va det inget att välja på. Men det gick
Fantastiskt bra och smidigt, blev en liten 5km runda i 5.25 tempo med vovven.
Men sen är packad snö det finaste underlaget som finns!
 
Efter en dålig träningsvecka, sin inleddes med två dygns snöskottning, har jag varit lite ur slag. I torsdagskväll fick jag typ sömnsjuka, sov tio timmar men var ändå tvungen att lägga mig och sova några timmar mitt på dagen. 😣 tänkte höger, hopp nu var det något skit på gång. I går var jag lite ur fas men kände när jag lade mig att jag skulle ställa klockan och se hur det kändes.
Vaknade innan klockan ringde och kände mig pigg! Smög upp och klädde på mig. Fick möta gryningen och solens uppgång ute i ett magiskt vinterlandskap. Efter veckans snödump gick stavarna igenom, men jag fokuserade på ben inställer för stakning. Åkte runt och pratade med skogstrollen och njöt, inga rekord med andra ord 😂 glad i själen och 11 km närmare att fullfölja icaklassikerns Vasalopp.

ljuset är på väg tillbaka!
26D3BA5F-44E7-4CF8-82D3-DF7C63418D40.jpeg
 
Vaknade med träningsvärk på alla möjliga ställen idag efter gårdagens skidåkning :laugh:

Dagens träning: styrketräning helkropp, provar (igen) att köra enligt styrkelabbets hypertrofiprogram. Får byta ut några övningar eftersom jag inte har alla redskap men det är ju inte så noga :)
 
Hittade svar på varför klockan inte räknar alla steg. Den räknar bara om man går 30 steg eller mer tydligen. Bra att få en förklaring iaf.

What!? Aldrig hört talas om, men jag är inte heller påläst...

Ang att mäta sina rundor så mäter jag på iform.se och har då ett par olika sträckor som jag vet hur långa de är via deras karta. Det känns mer pålitligt än att uppskatta steglängd, men jag är ju inte så noga. Kan inte vara det, för jag blir så jäkla fixerad. Jag kunde i flera år inte alls springa med klocka för jag blev stressad av att jämföra tid med då när jag sprang för löptävling och hade sjukt bra kilometertid, sedan sprang jag in i väggen och kunde inte varken mäta tid eller sträcka på flera år, det är faktiskt först i höst jag kunnat göra det och det är nu 9 år sedan löparväggen :o
 
What!? Aldrig hört talas om, men jag är inte heller påläst...

Ang att mäta sina rundor så mäter jag på iform.se och har då ett par olika sträckor som jag vet hur långa de är via deras karta. Det känns mer pålitligt än att uppskatta steglängd, men jag är ju inte så noga. Kan inte vara det, för jag blir så jäkla fixerad. Jag kunde i flera år inte alls springa med klocka för jag blev stressad av att jämföra tid med då när jag sprang för löptävling och hade sjukt bra kilometertid, sedan sprang jag in i väggen och kunde inte varken mäta tid eller sträcka på flera år, det är faktiskt först i höst jag kunnat göra det och det är nu 9 år sedan löparväggen :o
Jag blir också stressad av tid men har lärt mig att kolla distansen utan att kolla tid.
Och så försöker jag att säga till mig själv att tiden inte är viktig för jag har inte kroppsliga förutsättningar att springa fort.
9D8F0501-C0F3-4A88-9EC2-DED7A89A0FEB.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
93 94 95
Svar
1 890
· Visningar
60 788
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 779
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 746
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 348
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp