Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tänkt på en sak sista dagarna... Ang detta att ha fysiska förutsättningar för att "springa snabbt". Tror det kan ha varit @MarieJ som skrev nåt om att inte ha det, men kan minnas fel skribent...

Vad är det som krävs rent fysiskt? Jag vet att alla inte är sprinters, men tycker det är intressant. Inom häst och hund talar vi mkt om exteriöra fördelar och nackdelar. Hur ser ni som springer på detta för oss människor? Är det nån som har koll på det rent vetenskapligt?

Spontant tänker jag att en nätt kroppskonstruktion borde underlätta för en som vill springa fort på distanser, dvs inte sprint som mest är explosivitet. En naturligt nätt då, för att vara nerbantad och trött ger ju ingen uthållighet precis.
Tänker du snabbt som i att springa milen på 35min, alltså ”tävlingstempo” eller normalsnabb motionslöpning i 5min tempo och milen runt 50?
Jag är en sån som troligtvis skulle kunna vara jäkligt mkt snabbare på långdistans om jag bara tränat för det sedan ungdomen. Lång och rak kropp, långa ben och varken ko eller hjulbent plus ett supertjockt pannben. Men jag hade fullt upp att pussa mule som tonåring men sprang milen på 45 utan att ha tagit ett löpsteg innan (hade ett 10km lopp per år i skolan) Dom tränade sprang ju givetvis mkt snabbare!
Men jag tror nog att fysik spelar stor roll.
 
Senast ändrad:
Jag har tänkt på en sak sista dagarna... Ang detta att ha fysiska förutsättningar för att "springa snabbt". Tror det kan ha varit @MarieJ som skrev nåt om att inte ha det, men kan minnas fel skribent...

Vad är det som krävs rent fysiskt? Jag vet att alla inte är sprinters, men tycker det är intressant. Inom häst och hund talar vi mkt om exteriöra fördelar och nackdelar. Hur ser ni som springer på detta för oss människor? Är det nån som har koll på det rent vetenskapligt?

Spontant tänker jag att en nätt kroppskonstruktion borde underlätta för en som vill springa fort på distanser, dvs inte sprint som mest är explosivitet. En naturligt nätt då, för att vara nerbantad och trött ger ju ingen uthållighet precis.
Det var jag som skev. För mig handlar det om ett handikapp där jag är född med en sida som är svagare och kortare. Även lite påverkad balans. Ibland önskar jag att jag vore helt normal men oftast tänker jag inte på det utan kör på som jag kan.
 
Tänker du snabbt som i att springa milen på 35min, alltså ”tävlingstempo” eller normalsnabb motionslöpning i 5min tempo och milen runt 50?
Jag är en sån som troligtvis skulle kunna vara jäkligt mkt snabbare på långdistans om jag bara tränat för det sedan ungdomen. Lång och rak kropp, långa ben och varken ko eller hjulbent plus ett supertjockt pannben. Men jag hade fullt upp att pussa mule som tonåring men sprang milen på 45 utan att ha tagit ett löpsteg innan (hade ett 10km lopp per år i skolan) Dom tränade sprang ju givetvis mkt snabbare!
Men jag tror nog att fysik spelar stor roll.

Jag tänker mest på vad som är möjligt för "alla" att uppnå. Jag tror det är väldigt få som kommer i närheten av tävlingslöpare på världsnivå. Jag tänker mer som en vanlig dödlig, hur snabbt är det fysiskt möjligt att bli och hur kommer man dit? Milen på 45 är riktigt bra. Jag sprang den på 52 vill jag minnas, en varm dag och den enda gången jag försökte, och utan att nånsin ha tränat för det. Min distans var (och är) 5 km men då var jag i bra form och gjorde 5 km på 23 min.
Jag tror mkt för mig sitter i pannbenet. Jag tröttnar och börjar tänka negativt när det blir för långt. 5 km är en överkomlig sträcka. Jag önskar jag kunde motivera mig till en halvmara men jag tror det blir tufft.

Jag är kort, under 160. Inte tunn av naturen. Även om jag håller mig deffad så ser jag inte ut som en liten tunn person men jag är heller inte grov. ÄR varken ko- eller hjulbent men lite krokiga knän har jag kanske :o
 
Jag tänker mest på vad som är möjligt för "alla" att uppnå. Jag tror det är väldigt få som kommer i närheten av tävlingslöpare på världsnivå. Jag tänker mer som en vanlig dödlig, hur snabbt är det fysiskt möjligt att bli och hur kommer man dit? Milen på 45 är riktigt bra. Jag sprang den på 52 vill jag minnas, en varm dag och den enda gången jag försökte, och utan att nånsin ha tränat för det. Min distans var (och är) 5 km men då var jag i bra form och gjorde 5 km på 23 min.
Jag tror mkt för mig sitter i pannbenet. Jag tröttnar och börjar tänka negativt när det blir för långt. 5 km är en överkomlig sträcka. Jag önskar jag kunde motivera mig till en halvmara men jag tror det blir tufft.

Jag är kort, under 160. Inte tunn av naturen. Även om jag håller mig deffad så ser jag inte ut som en liten tunn person men jag är heller inte grov. ÄR varken ko- eller hjulbent men lite krokiga knän har jag kanske :o
Det är ju 25år sedan så nu som 40åring och efter 3 barn är jag inte lika snabb längre. Sist jag sprang milen (3-4v sedan) så sprang jag på 52.30. Och då tränar jag aldrig intervaller eller annat för att bli snabb. Springer alltid oavsett distans i 5.25-5.35 tempo och det är mitt ”bekväm lunk” som lite lönnfet 40åring. Innan barnen så hade jag bekvämtempo på 5.05-5.15, men då va jag lätt och vältränad.
Så jag tror att man kan bli hyfsat ”snabb” som normaldödlig också. Det gäller nog mest att man ser till att ge sej själv förutsättningarna att bli det.
 
Jag har haft två bra träningspass på rad. Igår sprang jag en mil på asfalt i sällskap av lilla dottern på fyrhjuling. Alltid trevligt med sällskap och fyrhjulingen ger riktigt bra draghjälp. Det är skitkul att sprinta mot den på slutet! Dottern är jätteduktig att på min instruktion hålla sig strax framför mig och hon har stenkoll på att öka vid minsta antydan att jag kommer förbi. Så det var ett himla roligt pass igår!

Idag sprang jag till stallet och fick äntligen springa i vinterlandskap med stora snöflingor som sakta föll från himlen. :love::love::love::love::love: (Det är verkligen bara precis runt mitt hem som det är grönt nu.:confused::arghh: Ett par km och det är snötäckt (men inte så tjockt). Men nu ska det bli varmt igen så det var extremt kortvarigt). Hursomhelst så blev det 6 km + 5 km i backig terräng och jag njöt varenda sekund även om det var lite flåsigt stundtals.
 
Tre pass MammaFitness förra veckan och två promenader i helgen. Igår började jag känna ngt "rassel" i lungorna, vet inte riktigt vad det är så kör på med cortison. Har gjort ett halvtaskigt träningspass idag, det är för mycket folk här hemma. Just nu är det zoom med MammaFitness.
 
Jag har haft två bra träningspass på rad. Igår sprang jag en mil på asfalt i sällskap av lilla dottern på fyrhjuling. Alltid trevligt med sällskap och fyrhjulingen ger riktigt bra draghjälp. Det är skitkul att sprinta mot den på slutet! Dottern är jätteduktig att på min instruktion hålla sig strax framför mig och hon har stenkoll på att öka vid minsta antydan att jag kommer förbi. Så det var ett himla roligt pass igår!
Låter underbart :) Jag har ju aldrig kunnat springa ihop med nån, är för mkt tävlingsdjävul för det. Men det har funkat när nån cyklat. Fyrhjuling verkar strået vassare ;)
 
Jag har tänkt på en sak sista dagarna... Ang detta att ha fysiska förutsättningar för att "springa snabbt". Tror det kan ha varit @MarieJ som skrev nåt om att inte ha det, men kan minnas fel skribent...

Vad är det som krävs rent fysiskt? Jag vet att alla inte är sprinters, men tycker det är intressant. Inom häst och hund talar vi mkt om exteriöra fördelar och nackdelar. Hur ser ni som springer på detta för oss människor? Är det nån som har koll på det rent vetenskapligt?

Spontant tänker jag att en nätt kroppskonstruktion borde underlätta för en som vill springa fort på distanser, dvs inte sprint som mest är explosivitet. En naturligt nätt då, för att vara nerbantad och trött ger ju ingen uthållighet precis.
Jag tror samma som du. En naturligt lätt kropp måste ju bara vara lättare att transportera runt :) Sen spelar andra saker också in såklart, men fysiska förutsättningar är viktigt.

Jag är INTE naturligt snabb. Det krävs mycket jobb för att jag ska ha ett bekvämlighetstempo som är snabbare än typ 6:30. Det gör mig inget, har inget behov av att vara snabb. Men det stör mig lite (okej ganska mycket) när det diskuteras tempo och folk tycker att allt över 5:00-tempo knappt kan räknas som löpning :meh:
 
Apropå löpning så har jag sprungit idag på lunchen :) Det var bitvis lite svårframkomligt pga snö och tunga grenar. Men härligt ändå! Pulsen gick upp ganska ordentligt vilket var målet, jag testar lunchlöpning för att se om det gör att jag får lättare att koncentrera mig på jobbet på eftermiddagen.

Tre dagars ganska rejäl träning (längdskidor, helkropp styrketräning, löpning) men imorgon blir det vilodag. Planen är (typ) styrketräning onsdag, eventuellt löpning fredag och sen ett pass styrketräning antingen lördag eller söndag.
 
Jag tror samma som du. En naturligt lätt kropp måste ju bara vara lättare att transportera runt :) Sen spelar andra saker också in såklart, men fysiska förutsättningar är viktigt.

Jag är INTE naturligt snabb. Det krävs mycket jobb för att jag ska ha ett bekvämlighetstempo som är snabbare än typ 6:30. Det gör mig inget, har inget behov av att vara snabb. Men det stör mig lite (okej ganska mycket) när det diskuteras tempo och folk tycker att allt över 5:00-tempo knappt kan räknas som löpning :meh:
Alla har olika förutsättningar! Men finns det ett svävningsmoment i rörelsen så springer man och så är det bra med det. En fot i marken så går man.
Enkelt:up:
 
Jag har haft två bra träningspass på rad. Igår sprang jag en mil på asfalt i sällskap av lilla dottern på fyrhjuling. Alltid trevligt med sällskap och fyrhjulingen ger riktigt bra draghjälp. Det är skitkul att sprinta mot den på slutet! Dottern är jätteduktig att på min instruktion hålla sig strax framför mig och hon har stenkoll på att öka vid minsta antydan att jag kommer förbi. Så det var ett himla roligt pass igår!

Idag sprang jag till stallet och fick äntligen springa i vinterlandskap med stora snöflingor som sakta föll från himlen. :love::love::love::love::love: (Det är verkligen bara precis runt mitt hem som det är grönt nu.:confused::arghh: Ett par km och det är snötäckt (men inte så tjockt). Men nu ska det bli varmt igen så det var extremt kortvarigt). Hursomhelst så blev det 6 km + 5 km i backig terräng och jag njöt varenda sekund även om det var lite flåsigt stundtals.
Kul med fler som springer till stallet! Min medryttarhäst står i ett stall en bit bort så jag brukar ta pendeltåg och cykel, men ibland när det passar i schemat springer jag. Det är dryga fem kilometer mellan tågstation och stallet, perfekt löpdistans tycker jag.

Ikväll sprang jag - visst tar det lite tid men jag ångrar mig aldrig. Tog icebugsen men jag hade kanske klarat mig med de vanliga ändå, det var bättre plogat än jag räknat med. Magisk luft ikväll! :love:
 
Första riktiga danspasset idag, sen innan jag blev sjuk! Jag har behållit min bålstyrka och höftstabilitet förvånansvärt väl faktiskt, nästan till och med en förbättring, så det var riktigt kul. Hade ju räknat med att det skulle bli mycket mer kämpigt. Lite stel är jag dock, det blir jag fort om jag inte stretchar ordentligt. Och konditionen är ju som den är; inga hopp, bara 10 minuter ute på golvet så var jag slut. Men generellt bra pass, och jag är hoppfull!
 
Joggat 5 km i modd.
Runprogrammet kom jag nog när för det hade nog stängt av sig men klockan räknade ju.
Ngn som vet hur man kan få bort en aktivitet på klockan? (Skulle vilka radera runsträckan eftersom den blev halv)
 
Jag tror samma som du. En naturligt lätt kropp måste ju bara vara lättare att transportera runt :) Sen spelar andra saker också in såklart, men fysiska förutsättningar är viktigt.

Jag är INTE naturligt snabb. Det krävs mycket jobb för att jag ska ha ett bekvämlighetstempo som är snabbare än typ 6:30. Det gör mig inget, har inget behov av att vara snabb. Men det stör mig lite (okej ganska mycket) när det diskuteras tempo och folk tycker att allt över 5:00-tempo knappt kan räknas som löpning :meh:

Jag är heller inte naturligt snabb utan får som du kämpa om jag ska vara snabbare än 6:30. Störande ja, speciellt då jag löptränade mycket inför mina halvmaror :p Men men, jag är bra på annat haha.
 
Joggat 5 km i modd.
Runprogrammet kom jag nog när för det hade nog stängt av sig men klockan räknade ju.
Ngn som vet hur man kan få bort en aktivitet på klockan? (Skulle vilka radera runsträckan eftersom den blev halv)
Vad är det för märke och modell på klockan? Är den kopplad till någon app?

På min klocka kan man manuellt lägga till resten av rundan om inte allt kommit med (det gör man i appen). Så du kan även kolla om det finns ngn sådan funktion.
 
Vad är det för märke och modell på klockan? Är den kopplad till någon app?

På min klocka kan man manuellt lägga till resten av rundan om inte allt kommit med (det gör man i appen). Så du kan även kolla om det finns ngn sådan funktion.
Jag har bestämt att ångra köpet. Det är för mkt som irriterar mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 867
· Visningar
60 008
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 626
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 635
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 340
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp