Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, jag visste faktiskt inte det om elitidrottare. Vilar dom från promenader också alltså?

Utan träningen om jag tänker en vilodag kommer jag ändå upp i 10-15 km promenadsträcka per dag. En super, super vilodag hamnar jag på 8,5- 9 km ungefär Jag är en såååå rastlös person så rör mig mycket. Jag har 1 -2 vilodagar i veckan. Har inte ens reflekterat över promenader som slitigt.

Tror du känner bäst själv. Eftersom jag har hund så är jag liknande som du, promenader blir det ju varje dag oavsett vad. Sträckan varierar kraftigt på hur nosig han är, vissa dagar blir det inte så långt när han får gå i sin takt och vill nosa på ALLT. Så 3 timmar promenad, det är inga konstigheter, men det kan vara 6km ibland också, haha.

Jag tror inte lugna promenader ställer till det för min löpning/annan träning. Eller ja, inte pga själva promenaden. Det som kan ställas till för mig är tid att äta ordentligt, och sova ordentligt.

Men riktiga elitidrottare tränar ju också betydligt hårdare än vad vi vanliga dödliga gör, ska väl också kommas ihåg..
 
Jag har aldrig provat Stronger, men har ett par med hög midja från Aimn som sitter som en smäck och är de skönaste träningstights jag nånsin haft!

Kul! Jag köpte ett par med hög midja för något år sedan, de var på REA på SATS och de hade bara XS kvar men eftersom de var så stretchiga så funkade det. Trodde jag. Tills den övre kanten uppe i midjan liksom började rulla ihop sig när jag tränade. Tror att det kanske beror på att de var lite små i storleken. Samt att man vill väl att de ska sluta där man är som smalast? Inte gå upp ovanför det smalaste partiet för då känns det som att det är stor risk att de just viker sig? Hmm..
 
Jag föredrar hög midja så länge de sitter åt ordentligt men har inte provat just det där märket. Du har inte möjlighet att testa först?

Det är webbshop men jag kan alltid beställa och sedan göra retur! Funderar på att beställa 2 storlekar i så fall och behålla de som känns bäst. När jag nätshoppar och får hem nåt som funkar, men inte är optimalt, så blir jag oftast lat och tänker "good enough" och behåller det. Men så blir jag inte helt nöjd heller. Så kanske bäst att beställa två redan från början.
 
Känner mig för övrigt som ett creep som sitter och zoomar in mellan benen på alla modeller :angel: Men mina nuvarande tights har liksom en enda söm som ger en snygg "camel toe" så fort man drar upp dom lite :D Så nu letar jag efter ett par som har en triangel eller dylikt sytt men det SYNS JU INTE på bilderna 😤
 
Det är webbshop men jag kan alltid beställa och sedan göra retur! Funderar på att beställa 2 storlekar i så fall och behålla de som känns bäst. När jag nätshoppar och får hem nåt som funkar, men inte är optimalt, så blir jag oftast lat och tänker "good enough" och behåller det. Men så blir jag inte helt nöjd heller. Så kanske bäst att beställa två redan från början.
Känner igen det där alltför väl :p så ja, att köra på två storlekar från början låter inte helt fel! Och då kan du ju testa för camel toe också :D
 
Jag måste bara dela med mig av ytterligare yogaframsteg! :D Jag tänkte egentligen börja om det programmet som jag kör eftersom jag har tagit en vecka "vila" med bara lugn yoga. Men sen såg jag att dagens flow innehöll lite arm balances som jag aldrig har provat och då kunde jag inte hålla mig ifrån :p och det gick bra! Lyckades med den här positionen, vet inte riktigt vad den kallas men det är väl någon variation på flying crow tror jag:
EypVQ3O.jpg
 
Jag måste bara dela med mig av ytterligare yogaframsteg! :D Jag tänkte egentligen börja om det programmet som jag kör eftersom jag har tagit en vecka "vila" med bara lugn yoga. Men sen såg jag att dagens flow innehöll lite arm balances som jag aldrig har provat och då kunde jag inte hålla mig ifrån :p och det gick bra! Lyckades med den här positionen, vet inte riktigt vad den kallas men det är väl någon variation på flying crow tror jag:
EypVQ3O.jpg

Stark!
 
Vad tror ni om de här? De ser sköna ut, men min erfarenhet är att träningsbyxor som är mycket höga i midjan liksom.. krullar sig i midjan när man tränar. Vad tror ni?

https://www.stronger.se/se/black-beauty-rib-tights
Jag har Stronger tights och dom sitter som berget, inget krull och rull. Har även ett par sömlösa ifrån Better Bodies som är helt underbart sköna, till och med skönare än Strongers. Använder i stort sett bara sömlösa highwaist tights numera, tycker det är superskönt med höga midjan (blir snygg siluett också även om det egentligen inte spelar roll:up:)
 
Har snart VFU och fick lite huvudbry för hur jag ska få ihop allt med promenader osv. Och jag gillar inte att vara ute när det regnar. Så jag köpte ett begagnat Master T30 som rullar när jag kollar på föreläsningar. Inte direkt hårdträning men betydligt mer än före.
 
Tror du känner bäst själv. Eftersom jag har hund så är jag liknande som du, promenader blir det ju varje dag oavsett vad. Sträckan varierar kraftigt på hur nosig han är, vissa dagar blir det inte så långt när han får gå i sin takt och vill nosa på ALLT. Så 3 timmar promenad, det är inga konstigheter, men det kan vara 6km ibland också, haha.

Jag tror inte lugna promenader ställer till det för min löpning/annan träning. Eller ja, inte pga själva promenaden. Det som kan ställas till för mig är tid att äta ordentligt, och sova ordentligt.

Men riktiga elitidrottare tränar ju också betydligt hårdare än vad vi vanliga dödliga gör, ska väl också kommas ihåg..
Fast lugna hundpromenader för att ge hunden det den behöver är inte samma sak som ett mål att gå minst en mil om dagen utöver träning.

Visst tränar elitidrottare mer men det är ju just för att de är så tränade som de kan det. Och antalet timmar har de byggt upp under år där träningsmängden sakta ökats på. @Lillefrun kom från långdragen sjukdom och la upp ett tufft schema direkt. Man får ju tänka utifrån nivån man är på, oavsett om det är 1000 träningstimmar/år eller 300. Behövs återhämtning oavsett.
 
Fast lugna hundpromenader för att ge hunden det den behöver är inte samma sak som ett mål att gå minst en mil om dagen utöver träning.

Visst tränar elitidrottare mer men det är ju just för att de är så tränade som de kan det. Och antalet timmar har de byggt upp under år där träningsmängden sakta ökats på. @Lillefrun kom från långdragen sjukdom och la upp ett tufft schema direkt. Man får ju tänka utifrån nivån man är på, oavsett om det är 1000 träningstimmar/år eller 300. Behövs återhämtning oavsett.

Visst är det olika.. men för mig låter det ju som att lugna hundpromenader mycket väl ger iaf närapå milen i promenadavstånd per dag. 3km/h på 3h promenad, 9km.. låter inte så orimligt.

Håller förstås med om att återhämtning behövs. Och som du säger, utifrån sin nivå och allmänna status. Många faktorer kan spela in!
 
Jag började väldigt lugnt efter coronan och är ännu långt, långt ifrån den formen jag hade den. Väldigt långt från innan. Jag har 1-2 vilodagar så tränar ju alltå 5-6 dagar i veckan nu. I början tränade jag 3-4 dagar i veckan som start och sen har jag ökat på. Jag tränar
på att känna hur kroppen känns om jag ska träna eller vila, inte pressa för hårt.
 
Crossfitpremiär avklarad! Jag är precis lika slutkörd och full av endorfiner som jag trodde att jag skulle vara. Herregud vad jag älskar denna träningsform, herregud vad jag har saknat detta ställe och herregud vad jag har saknat att träna med andra! :love:

Passet var alldeles fruktansvärt, men jag hade tjuvkikat i förväg och var beredd (nåja, så beredd man nu kan vara):

40 burpees
30 hang power clean
20 push press

2 rundor och målet var att bli klar så snabbt som möjligt men inom 15 minuter.

Jag blev klar på 13:03 och körde med tom skivstång (15 kg) vilket var fullt tillräckligt. Det var fruktansvärt tungt mentalt och jag avslutade liksom ändå med blodsmak i munnen och en middag som höll på att komma upp igen :angel: Men förutom det så kändes det verkligen som att kroppen var med på noterna och rörelserna satt riktigt bra tycker jag. Blev även stolt som en tupp när instruktören, som annars inte brukar säga så mycket, sa "you're looking fit". Den komplimangen kommer jag leva länge på, för är det något jag inte känt mig på senaste är det "fit"! :D

Nu tuggar jag i mig en rejäl portion keso med fruktsallad, nötter och honung och ska se ett avsnitt av en serie innan jag somnar som en stock. Vilar imorgon vilket lär behövas, och på fredag blir det crossfit igen!
 
Crossfitpremiär avklarad! Jag är precis lika slutkörd och full av endorfiner som jag trodde att jag skulle vara. Herregud vad jag älskar denna träningsform, herregud vad jag har saknat detta ställe och herregud vad jag har saknat att träna med andra! :love:

Passet var alldeles fruktansvärt, men jag hade tjuvkikat i förväg och var beredd (nåja, så beredd man nu kan vara):

40 burpees
30 hang power clean
20 push press

2 rundor och målet var att bli klar så snabbt som möjligt men inom 15 minuter.

Jag blev klar på 13:03 och körde med tom skivstång (15 kg) vilket var fullt tillräckligt. Det var fruktansvärt tungt mentalt och jag avslutade liksom ändå med blodsmak i munnen och en middag som höll på att komma upp igen :angel: Men förutom det så kändes det verkligen som att kroppen var med på noterna och rörelserna satt riktigt bra tycker jag. Blev även stolt som en tupp när instruktören, som annars inte brukar säga så mycket, sa "you're looking fit". Den komplimangen kommer jag leva länge på, för är det något jag inte känt mig på senaste är det "fit"! :D

Nu tuggar jag i mig en rejäl portion keso med fruktsallad, nötter och honung och ska se ett avsnitt av en serie innan jag somnar som en stock. Vilar imorgon vilket lär behövas, och på fredag blir det crossfit igen!
Såna där crossfit-pass låter bara helt fruktansvärda :D men jag kan tänka mig att man känner sig sjukt bra efteråt.
 
Okej, ännu en yogauppdatering från mig :angel: man får passa på att njuta när det går bra! Dagens pass började jag med ett litet flow som värmde upp handleder, händer, axlar, höfter och hamstrings. Sen gjorde jag Dag 19 av det programmet jag kör som idag bestod av stärkande övningar - tre set gånger 10-20 reps av side kicks, plow-to-sit, bear crawl och scorpions. Efter det fick jag för mig att jag skulle prova göra en riktig flying crow vilket visade sig vara mycket svårare än jag trodde. MEN! Efter x antal face plants så lyckades jag faktiskt hålla den en liten stund! :bump: Så sjukt glad att min kropp samarbetar med mig igen!! Nu blir det nog lite vila ett par dagar.
kyq308D.jpg
 
Såna där crossfit-pass låter bara helt fruktansvärda :D men jag kan tänka mig att man känner sig sjukt bra efteråt.

Mina vänner släpade med mig på nåt pass om hette Painstorm XXL. Man tycker ju att det redan där låter som en hemskt dålig idé, men nej, det skulle vi visst göra. Behöver jag ens säga att en muskel i ryggen brast och jag inte kunde gå på flera dagar? Gnällde till mamma som är PT och hon skrattade bara och sa "Painstorm XXL, vad trodde du skulle hända?". Hej livet 30+.
 
Mina vänner släpade med mig på nåt pass om hette Painstorm XXL. Man tycker ju att det redan där låter som en hemskt dålig idé, men nej, det skulle vi visst göra. Behöver jag ens säga att en muskel i ryggen brast och jag inte kunde gå på flera dagar? Gnällde till mamma som är PT och hon skrattade bara och sa "Painstorm XXL, vad trodde du skulle hända?". Hej livet 30+.
Ae fy fan! Jag tror jag håller mig till lugnare träningsformer :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 155
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 075
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 122
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp