Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
MIn relation med Sebbe, killen på reklamation, som hanterar mitt ärende med spinningcykeln fortgår. Inte ett livstecken nu på tre dagar efter mitt senaste mail. Känns som att Sebbe lite dissar mig i vår relation :(:D

I går testade jag något nytt som vi får se om jag håller ut med. Jag gillar ju inte löpning, eller jo, jag skulle vilja gilla löpning, men min kropp har aldrig varit gjort för löpning. Det finns som ett naturligt motstånd i min kropp beträffande löpning och sedan jag sprang sönder mitt knä har löpningen av naturliga orsaker inte funnits med på min pallet. Försökte i våras med ett introduktionsprogram för löpning men tappade direkt motivationen. Jag kör ju inget egentligen konditionshöjande just nu (dj**la spinningcykel) och skidsäsongen närmar sig raskt, vill ju inte bara vara stark utan även snabb i år.

Så inspirerad efter att läst om runstreak så tänkte jag i går i höstsolens sken att jag skulle testa, 20 minuter är dock något som redan där får min löpovilliga kropp att säga stopp och belägg - så nu testar jag 10 minuter. Jag gick alltså ut och sprang 10 minuter och det tänker jag fortsätta med till min kropp tvingar mig att springa mer :) Eftersom jag vid löpning redan efter 100 meter är uppe i en puls av 165 så ger dessa ynka 10 minuter mig ganska mycket rent träningsmässigt. Jag har alltid gått upp väldigt högt i puls av tämligen modest joggning - ytterligare ett tecken på att min kropp inte är av kenyansk-ursprung utan ska röra sig över arktiska vidder i sakta mak.
Spännande! Kör du en runstreak nu allstå, med målet att springa 10 min varje dag? Jag har känt mig lite sugen på det efter att ha hört om det i Träningspodden (trots att jag så sent som för nått år sen totaldissade hela idén i den här tråden :angel:) och funderar på att testa med det "klassiska" upplägget 1,6 km per dag...

Jag var klok och skippade gymmet igår. Jag grejade nere på ridbanan med att skotta grus och kratta och kände i ryggen att jag inte borde göra något mer. Ryggen känns okej idag så jag är glad att jag bromsade mig själv, envis som jag är :p
Bra gjort! Jag känner mig också nöjd med mitt beslut att vila från regelrätt träning i några dagar, det känns helt rätt i kroppen och till och med hjärnan är med på noterna istället för att hålla på med en massa dåligt samvete, stress och annat trams! :p
 
Spännande! Kör du en runstreak nu allstå, med målet att springa 10 min varje dag? Jag har känt mig lite sugen på det efter att ha hört om det i Träningspodden (trots att jag så sent som för nått år sen totaldissade hela idén i den här tråden :angel:) och funderar på att testa med det "klassiska" upplägget 1,6 km per dag...


Bra gjort! Jag känner mig också nöjd med mitt beslut att vila från regelrätt träning i några dagar, det känns helt rätt i kroppen och till och med hjärnan är med på noterna istället för att hålla på med en massa dåligt samvete, stress och annat trams! :p

Hejja oss! :D
 
Nu har jag hållit igång styrketräningen i åtta veckor, till att börja med två pass/vecka och de senaste veckorna tre pass/vecka. I början körde jag helt utifrån de färdiga passen i Hållfast kropp-upplägget, de senaste veckorna har jag kört mer fritt utifrån inspiration och lust men med fokus på basövningarna knäböj, marklyft, pressar och rodd.

Både kroppen och knoppen mår ypperligt med det här upplägget. Har för första gången i livet morgontränat och det funkar riktigt bra, såå lugnt och skönt i gymmet och väldigt gott att ha träningen gjord innan allt annat drar igång. Ett eller båda vardagspassen kommer att planeras in på morgonen framöver. I mitt gym finns ett jättefint lekrum för barn med glasruta ut mot gymmet så ett pass förläggs till helgen och då blir både jag och barnen rastade och nöjda :)

Kommande plan är att fortsätta med tre pass/vecka och att rampa upp vikterna och variera övningarna för fortsatt utveckling. Vore kul att såsmåningom kunna göra knäböj med kroppsvikt på stången men dit är det långt ännu. Funderar på att boka några timmar med PT under vintern för att få lite hjälp med teknik och kanske några nya pass om inspirationen sinar.
 
Ska ga pa mitt forsta pass av British Military Fitness i parken klockan 6 ikvall - hoppas att jag tycker det ar kul och att en klass i veckan kan hjalpa mig med motivationen att kora styrka 2/3 ggr i veckan.
2.5km jogg dit och hem - blir perfekt uppvarmining.
 
Rejäl träningsvärk sedan igår 🤩 gillar verkligen det här med hypertrofifokus just nu, inte ett dugg sugen på maxstyrka faktiskt!

Idag en rask promenad med barnvagn för att hämta paket, blev rätt tungt på hemvägen... 5 km totalt sett. Barnvagnen är rätt tung i sig, sen väger väl barnet en 10 kg och paketet mellan 5-10 kg 😅
 
Spännande! Kör du en runstreak nu allstå, med målet att springa 10 min varje dag? Jag har känt mig lite sugen på det efter att ha hört om det i Träningspodden (trots att jag så sent som för nått år sen totaldissade hela idén i den här tråden :angel:) och funderar på att testa med det "klassiska" upplägget 1,6 km per dag...

Ja, alltså, har ju gjort det en gång hittills så vi får se :angel: Ah, då kan jag säga att jag kör det klassiska upplägget för det blev precis 1,6 eller 1 mile för mig i går vid mina tio minuter :D
 
Nu har jag hållit igång styrketräningen i åtta veckor, till att börja med två pass/vecka och de senaste veckorna tre pass/vecka. I början körde jag helt utifrån de färdiga passen i Hållfast kropp-upplägget, de senaste veckorna har jag kört mer fritt utifrån inspiration och lust men med fokus på basövningarna knäböj, marklyft, pressar och rodd.

Både kroppen och knoppen mår ypperligt med det här upplägget. Har för första gången i livet morgontränat och det funkar riktigt bra, såå lugnt och skönt i gymmet och väldigt gott att ha träningen gjord innan allt annat drar igång. Ett eller båda vardagspassen kommer att planeras in på morgonen framöver. I mitt gym finns ett jättefint lekrum för barn med glasruta ut mot gymmet så ett pass förläggs till helgen och då blir både jag och barnen rastade och nöjda :)

Kommande plan är att fortsätta med tre pass/vecka och att rampa upp vikterna och variera övningarna för fortsatt utveckling. Vore kul att såsmåningom kunna göra knäböj med kroppsvikt på stången men dit är det långt ännu. Funderar på att boka några timmar med PT under vintern för att få lite hjälp med teknik och kanske några nya pass om inspirationen sinar.
Låter ju toppen, det ska bli kul att följa dig (om du känner för att fortsätta skriva här alltså)! En PT är aldrig fel tycker jag, det brukar ju göra under för såväl tekniken som motivationen :up:
Ska ga pa mitt forsta pass av British Military Fitness i parken klockan 6 ikvall - hoppas att jag tycker det ar kul och att en klass i veckan kan hjalpa mig med motivationen att kora styrka 2/3 ggr i veckan.
2.5km jogg dit och hem - blir perfekt uppvarmining.
Åh, det har jag länge varit sugen på att testa! Återkom gärna med rapport :)
Ja, alltså, har ju gjort det en gång hittills så vi får se :angel: Ah, då kan jag säga att jag kör det klassiska upplägget för det blev precis 1,6 eller 1 mile för mig i går vid mina tio minuter :D
Nåja, man ska ju börja någonstans! :D Efter att ha funderat lite så tror jag att jag kommer att satsa på en runstreak i december månad. Jag brukar tycka det är lite svårt att hitta tid & motivation till träning sådär kring jul, så det vore kanske bra att ha någon slags utmaning som inte tar så mycket tid men ändå ger en del liksom...
 
Nån som springer mycket trail/sånt och har en åsikt om vilka skor som är riktigt hållbara? Blir lite tokig på att sulan alltid lossnar efter x period av tid.. Har försökt limma själv enligt guider, men det håller verkligen inte :/

Visst, jag går hårt åt mina skor. Men kanske finns det mer välbyggda ?
 
Senast ändrad:
Jag hörde i motionspodden (Systrarna Kallurs podd) där de pratade med en läkare om just att börja träna igen efter sjukdom. Han rekommenderade att hålla reda på sin vilopuls. Vilopulsen +10% avstå högintensiv träning, men om vilopulsen är tillbaka på normalnivå är det bara att köra på.

Efter att jag lyssnat på detta är det rätt kul att se sambanden, för mig stiger vilopulsen oftast ett dygn före övriga sjukdomstecken och sjunker rätt snabbt ned till normalnivå även om jag känner mig för risig för att träna.
Ah, spännande. Jag håller ganska mycket koll på pulsen i och med att jag äter hjärtmedicin för takykardi (för hög puls) eftersom jag haft problem med pulsen sen 2016 och det eskalerade i samband med Coronan. Visste dock inte just det som du skrev.
 
Min feber kom tillbaka senare under dagen som jag trodde skulle bli feberfri dag nummer 2 så nu har jag haft feber i 2 veckor, hann ju bara vara helt feberfri en dag. Så nu ligger jag i soffan helt dränerad på energi och med bultande huvud. Fokus på att orka med hundarna. Träningen får helt enkelt vänta ett tag till.
 
Min feber kom tillbaka senare under dagen som jag trodde skulle bli feberfri dag nummer 2 så nu har jag haft feber i 2 veckor, hann ju bara vara helt feberfri en dag. Så nu ligger jag i soffan helt dränerad på energi och med bultande huvud. Fokus på att orka med hundarna. Träningen får helt enkelt vänta ett tag till.
Krya på dig!
 
Nån som springer mycket trail/sånt och har en åsikt om vilka skor som är riktigt hållbara? Blir lite tokig på att sulan alltid lossnar efter x period av tid.. Har försökt limma själv enligt guider, men det håller verkligen inte :/

Visst, jag går hårt åt mina skor. Men kanske finns det mer välbyggda ?
Hmm jag trailar ganska mycket trail under vår/sommar/höst, samt någon gång på vintern innan det kommit på tok för mycket snö.

Har Saucony Peregrine för när jag bara vill plöja på, Vibram Fivefingers V-Trail för när jag vill ha känsla och inte bryr mig så mycket om hur snabbt det går. Sedan har jag Icebugs Pytho 4 Bugrip på vintern (på vintern springer jag enbart på isiga och snöiga grusvägar eller stigar i skogen.

Har haft dem ett bra tag nu (alla är minst två år gamla) och ingen av dem har ens en tillstymmelse till lossnad sula.
 
I dag blev det intervaller i skogen på de backigaste stigarna jag kunde komma på.
500 meter vila (pulszon 1-2), 500 meter arbete (pulszon 4-5). Var härligt utmattande och jag blev rejält trött i fram och baksida lår och rumpa. Fick flåsa på riktigt rejält.

Nu efter varm dusch, mat, och lite vila är jag så där skönt trött. Precis vad jag var ute efter, efter en jobbig period där jag har varit stress-trött. :)
 
Nån som springer mycket trail/sånt och har en åsikt om vilka skor som är riktigt hållbara? Blir lite tokig på att sulan alltid lossnar efter x period av tid.. Har försökt limma själv enligt guider, men det håller verkligen inte :/

Visst, jag går hårt åt mina skor. Men kanske finns det mer välbyggda ?
Jag springer väldigt blandat så mina trailskor är inte de jag använder mest. Men de har ändå gått ett antal mil. Och de är i utmärkt, vattentätt, skick. Jag har ett par Nike Pegasus 36 trail gtx.
 
Jag har sprungit kortintervaller igen på bana. Det blåste som f-n. Och jag gick ut för hårt. Så jag fick korta ner passet. Men det kändes ändå som om passet gjorde nytta och jag kände mig trots allt nöjd efteråt!
 
Hmm jag trailar ganska mycket trail under vår/sommar/höst, samt någon gång på vintern innan det kommit på tok för mycket snö.

Har Saucony Peregrine för när jag bara vill plöja på, Vibram Fivefingers V-Trail för när jag vill ha känsla och inte bryr mig så mycket om hur snabbt det går. Sedan har jag Icebugs Pytho 4 Bugrip på vintern (på vintern springer jag enbart på isiga och snöiga grusvägar eller stigar i skogen.

Har haft dem ett bra tag nu (alla är minst två år gamla) och ingen av dem har ens en tillstymmelse till lossnad sula.
Jag springer väldigt blandat så mina trailskor är inte de jag använder mest. Men de har ändå gått ett antal mil. Och de är i utmärkt, vattentätt, skick. Jag har ett par Nike Pegasus 36 trail gtx.

Ska kika på dem, tack för tips!

Har kört 3 olika modeller av Salomon-trailskor, samtliga har sulorna lossnat på efter 1-2 år eller mindre. Har även haft ett par hikingskor från dem som det hänt samma sak på. Visst, välanvända. Men trist att sulan ska lossna när skon forfarande går att använda..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 367
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 105
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 176
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp