Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, det har jag länge varit sugen på att testa! Återkom gärna med rapport


Som förväntat, inte riktigt min grej!
Själva träningen var en ganska standard HIIT klass med kroppsvikten som enda verktyg, med en del jogg mellan övningar då och då.
En positiv sida är att det nog är väldigt tidseffrktivt då man bara har aktiv vila - dvs plankövning, jogg på stället eller runt parken, och så aldrig regelrätt står still.
Däremot så gillar jag väl egentligen inte gruppträning, och de kör en del där man bara ihop 2 och 2 där den ena kör ett bestämt antal utfall av en övning (t.ex. 10 burpees) och den andra kör en annan övning, t.ex. mountainclimbers under samma tid, och när person A är klar med sina 10 så byter man.
I sådana övningar kände jag viss press att gå fort istället för att fokusera på form t.ex.

Ingen dålig klass egentligen, men inte riktigt för mig - är man en peppig grupperson är det nog helt rätt. Tycker också det är orimligt dyrt för vad det är.
Fick dock motivation till att gå tillbaka till min egna app-ledda styrketräning, så vi håller tummarna att det håller i sig!
 
Brutal träningsvärk i magen, tror nog att jag får genomföra dagens benpass utan böj :idea:

Ni som gymmar hur splittar ni kroppen? Har börjat klura mycket på det, är ju ganska ny tillbaka på gymmet och när jag tränade förr gjorde jag det jag var sugen på.

Idag har jag följande: underkropp, axlar/mage, armar/rygg

Tanken är att peta in bröst i nått av passen när jag har gott om tid på gymmet. Och att dela upp underkroppspasset i rumpa/baksida och rumpa/framsida men klurar fortfarande på vad.

Tanken är att från nästa sommar köra med tränings- och kostschema (har liiite planer på att kanske tävla 2022) så fram tills dess får jag klara mig själv. Kosten är inget större problem, är starten av en bulk och ska gå upp 5 kg och hittills är det mest påfrestande mentalt haha.
 
Ja, alltså, har ju gjort det en gång hittills så vi får se :angel: Ah, då kan jag säga att jag kör det klassiska upplägget för det blev precis 1,6 eller 1 mile för mig i går vid mina tio minuter :D

Jo, men det här kan funka, körde andra passet i går kväll och känner att det funkar mentalt för mig. Blir upplyft av att jag faktiskt klarar av passet. Som jag tidigare har skrivit så är löpning mentalt laddat för mig, vi kan gå tillbaka till barndomen och finna freudianska förklaringar till det. Passet är nog kort för att inte mörka löpartankar ska hinna sprida sitt dunkel i mitt sinne :)

Dock har jag rejäl träningsvärk i benen, jag som trodde att jag varit duktig på att träna ben sista månaderna - så blir jag så här efter lite pyttejogg :o
 
Brutal träningsvärk i magen, tror nog att jag får genomföra dagens benpass utan böj :idea:

Ni som gymmar hur splittar ni kroppen? Har börjat klura mycket på det, är ju ganska ny tillbaka på gymmet och när jag tränade förr gjorde jag det jag var sugen på.

Idag har jag följande: underkropp, axlar/mage, armar/rygg

Tanken är att peta in bröst i nått av passen när jag har gott om tid på gymmet. Och att dela upp underkroppspasset i rumpa/baksida och rumpa/framsida men klurar fortfarande på vad.

Tanken är att från nästa sommar köra med tränings- och kostschema (har liiite planer på att kanske tävla 2022) så fram tills dess får jag klara mig själv. Kosten är inget större problem, är starten av en bulk och ska gå upp 5 kg och hittills är det mest påfrestande mentalt haha.
När jag gymmade mkt så brukade jag ta överkropp/underkropp/helkropp som ett typ rullande schema. Gillar att köra längre helkroppspass. Nu lägger fokus på löpning och inte styrka längre så nu blir det enbart helkroppspass fast med lite mer fokus på bålstyrka.
 
Som förväntat, inte riktigt min grej!
Själva träningen var en ganska standard HIIT klass med kroppsvikten som enda verktyg, med en del jogg mellan övningar då och då.
En positiv sida är att det nog är väldigt tidseffrktivt då man bara har aktiv vila - dvs plankövning, jogg på stället eller runt parken, och så aldrig regelrätt står still.
Däremot så gillar jag väl egentligen inte gruppträning, och de kör en del där man bara ihop 2 och 2 där den ena kör ett bestämt antal utfall av en övning (t.ex. 10 burpees) och den andra kör en annan övning, t.ex. mountainclimbers under samma tid, och när person A är klar med sina 10 så byter man.
I sådana övningar kände jag viss press att gå fort istället för att fokusera på form t.ex.

Ingen dålig klass egentligen, men inte riktigt för mig - är man en peppig grupperson är det nog helt rätt. Tycker också det är orimligt dyrt för vad det är.
Fick dock motivation till att gå tillbaka till min egna app-ledda styrketräning, så vi håller tummarna att det håller i sig!
Jag förstår precis vad du menar! Jag är van vid att träna på det sättet, men har full förståelse för att det inte är för alla. Men ja, priset är det som skrämt bort mig också och jag tror inte att jag kommer att testa det inom den närmsta framtiden...
Brutal träningsvärk i magen, tror nog att jag får genomföra dagens benpass utan böj :idea:

Ni som gymmar hur splittar ni kroppen? Har börjat klura mycket på det, är ju ganska ny tillbaka på gymmet och när jag tränade förr gjorde jag det jag var sugen på.

Idag har jag följande: underkropp, axlar/mage, armar/rygg

Tanken är att peta in bröst i nått av passen när jag har gott om tid på gymmet. Och att dela upp underkroppspasset i rumpa/baksida och rumpa/framsida men klurar fortfarande på vad.

Tanken är att från nästa sommar köra med tränings- och kostschema (har liiite planer på att kanske tävla 2022) så fram tills dess får jag klara mig själv. Kosten är inget större problem, är starten av en bulk och ska gå upp 5 kg och hittills är det mest påfrestande mentalt haha.
Jag brukar köra ett pass axlar/bröst, ett pass rygg/mage och ett pass underkropp. Har aldrig delat in underkroppen i olika pass, det brukar räcka med en rejäl omgång som tar "hela vägen runt" så att säga.

Ett tag när jag tränade lite mer seriöst med PT och sådär delade jag in passen i push/pull, men det var ett tag sen. Då var det en dag upper body push/lower body pull och en dag med upper body pull/ lower body push. Sen en dag med mer konditionsinriktad träning och en dag då jag gjorde sådant jag inte tyckte att jag kommit åt under resten av veckan.
Jo, men det här kan funka, körde andra passet i går kväll och känner att det funkar mentalt för mig. Blir upplyft av att jag faktiskt klarar av passet. Som jag tidigare har skrivit så är löpning mentalt laddat för mig, vi kan gå tillbaka till barndomen och finna freudianska förklaringar till det. Passet är nog kort för att inte mörka löpartankar ska hinna sprida sitt dunkel i mitt sinne :)

Dock har jag rejäl träningsvärk i benen, jag som trodde att jag varit duktig på att träna ben sista månaderna - så blir jag så här efter lite pyttejogg :o
Vad kul! Det låter som att vi har lite lika upplevelser & inställning till löpning, det är extremt mentalt laddat för mig också och jag får verkligen jobba med mig själv för att hitta någon slags glädje i det. Just det här att sluta springa innan "fy vad hemskt det är, gud vad jag är långsam"-tankarna kickar in är en bra början :D
 
Mina TRX-band monterades upp i veckan, yngsta sonen visade att de kunde användas som en gunga så får se hur länge jag får ha dom ifred :rofl::rofl: Nu när jag mår illa av stress så behöver jag övningar som är lugna och där jag är upprätt, vilket fungerar perfekt med mina TRX-band. Fördelen är att jag mår så himla bra efter, då illamåendet minskar tillfälligt :up:
 
3 km promenad, 3 km cykling och ett snabbt benpass i hemmagymmet går in på dagens motionskonto. Ingen avancerad eller hård träning, men skönt att ha utmanat kroppen lite i alla fall. Har haft superstressiga dagar på jobbet på senaste och byggt upp en massa frustration, så det var skönt att träna bort lite av det också. Är SÅ redo för helg!
 
Brutal träningsvärk i magen, tror nog att jag får genomföra dagens benpass utan böj :idea:

Ni som gymmar hur splittar ni kroppen? Har börjat klura mycket på det, är ju ganska ny tillbaka på gymmet och när jag tränade förr gjorde jag det jag var sugen på.

Idag har jag följande: underkropp, axlar/mage, armar/rygg

Tanken är att peta in bröst i nått av passen när jag har gott om tid på gymmet. Och att dela upp underkroppspasset i rumpa/baksida och rumpa/framsida men klurar fortfarande på vad.

Tanken är att från nästa sommar köra med tränings- och kostschema (har liiite planer på att kanske tävla 2022) så fram tills dess får jag klara mig själv. Kosten är inget större problem, är starten av en bulk och ska gå upp 5 kg och hittills är det mest påfrestande mentalt haha.

Jag kör enligt träningsschema från online-PT just nu med fokus att bygga muskler, har tre pass i veckan som är uppdelade i ben/mage, rygg/bröst och biceps/triceps/axlar.

Vissa hävdar att det är bäst att bara köra helkroppspass om man inte kör mer än tre pass per vecka, det får man väl göra lite som man vill med tänker jag. Det kan nog spela större roll när man kommit förbi nybörjarstadiet kan jag tro. Men vad vet jag, har aldrig kommit så långt i styrketräningen innan det blivit uppehåll av den ena eller andra anledningen 🙈
 
@Lazy Lady @Mineur @zassoo
Tack för ni delade med er!

Jag tränar 4-5 dagar i veckan på rad så blir nog rätt slitigt att köra helkroppspass :D Men gillade däremot tanken på push/pull pass. Gjorde om passen ikväll efter att ha suttit o klurat lite. Ben kör jag 2 ggr i veckan resten får turas om (uppdelat I rumpa/framsida lår och rumpa/baksida lår i den mån det går). Just nu blir det oftast rygg/mage som får gå dubbelt också (varannan vecka när jag tränar 5 dgr) då jag bygger armar/axlar rätt lätt och behöver helt enkelt balansera upp det hela :angel:

När räknas man kommit förbi nybörjarstadiet?

Kastar in en bild på formen för en månad sedan också :angel:
 

Bifogade filer

  • 20200916_065306.jpg
    20200916_065306.jpg
    271,7 KB · Visningar: 66
@Lazy Lady @Mineur @zassoo
Tack för ni delade med er!

Jag tränar 4-5 dagar i veckan på rad så blir nog rätt slitigt att köra helkroppspass :D Men gillade däremot tanken på push/pull pass. Gjorde om passen ikväll efter att ha suttit o klurat lite. Ben kör jag 2 ggr i veckan resten får turas om (uppdelat I rumpa/framsida lår och rumpa/baksida lår i den mån det går). Just nu blir det oftast rygg/mage som får gå dubbelt också (varannan vecka när jag tränar 5 dgr) då jag bygger armar/axlar rätt lätt och behöver helt enkelt balansera upp det hela :angel:

När räknas man kommit förbi nybörjarstadiet?

Kastar in en bild på formen för en månad sedan också :angel:

Snygga armar 👌🏼💪🏼 På 4-5 dagar i veckan skulle jag absolut dela upp! Och prioritera efter vad som känns viktigast och vad som är roligast. På ett ryggpass kan du tex lägga i marklyft så får du in ben också, såna grejer kan man ju också tänka på.
Återigen ett luddigt svar ”det beror på” :D
 
Snygga armar 👌🏼💪🏼 På 4-5 dagar i veckan skulle jag absolut dela upp! Och prioritera efter vad som känns viktigast och vad som är roligast. På ett ryggpass kan du tex lägga i marklyft så får du in ben också, såna grejer kan man ju också tänka på.
Återigen ett luddigt svar ”det beror på” :D

Viktigast är underkroppen :rofl: Men eftersom att jag har en tanke om att tävla i framtiden vill jag inte försumma delar av kroppen, eller hehe bröst är ganska underrepresenterat även fast att det finns med i en del av övningarna.

Oftast blir det typ såhär:
Ben
Armar/rygg
Axlar/mage
Ben
Och sen varierar det femte passet men brukar bli stort fokus på rygg som kombineras med armar, axlar eller mage som får lite mindre utrymme.

Har mätning imorgon så ska bli spännande att se om det hänt något på månaden som varit. Kanske får reda på typ vart de nästan 2 kg jag gått upp lagt sig (har fortfarande synliga magmuskler)
 
40 min PW i förmiddags, sen styrketräning nu på eftermiddagen. Ben och mage! Ökade i flera övningar. Märks dock att jag inte marklyft på länge, skulle kunna öka mer i raka mark men greppet är dåligt.

Som lite bonus avslutade jag passet med 10 minuter HIIT enligt en video från Chloe Ting, det var jobbigt :D
 
@Lazy Lady @Mineur @zassoo
Tack för ni delade med er!

Jag tränar 4-5 dagar i veckan på rad så blir nog rätt slitigt att köra helkroppspass :D Men gillade däremot tanken på push/pull pass. Gjorde om passen ikväll efter att ha suttit o klurat lite. Ben kör jag 2 ggr i veckan resten får turas om (uppdelat I rumpa/framsida lår och rumpa/baksida lår i den mån det går). Just nu blir det oftast rygg/mage som får gå dubbelt också (varannan vecka när jag tränar 5 dgr) då jag bygger armar/axlar rätt lätt och behöver helt enkelt balansera upp det hela :angel:

När räknas man kommit förbi nybörjarstadiet?

Kastar in en bild på formen för en månad sedan också :angel:
Ja jävlar ja vad stark du ser ut! 😍
 
@Monifa hehe fattar! :D Kör du något program eller helt efter eget huvud? Jag gillar program just för att man slipper tänka 😅
Jag är rätt nördig av mig så har satt ihop ett eget program :angel: Att göra saker utan en plan är inte min grej. Men sen gör jag säkert massa fel i hur min plan är upplagd men man behöver ju också testa, utvärdera, analysera och försöka förbättra för att lära sig vad som är bra vs mindre bra.

Har dock spanat lite på styrkelabbets gratis program men inte känt mig sugen på något av dom. Köper du dina genom PT eller vart får du programmet du kört ifrån?

Ja jävlar ja vad stark du ser ut! 😍

:love:
Armarna är det vackraste på min kropp :laugh:
 
Jag är rätt nördig av mig så har satt ihop ett eget program :angel: Att göra saker utan en plan är inte min grej. Men sen gör jag säkert massa fel i hur min plan är upplagd men man behöver ju också testa, utvärdera, analysera och försöka förbättra för att lära sig vad som är bra vs mindre bra.

Har dock spanat lite på styrkelabbets gratis program men inte känt mig sugen på något av dom. Köper du dina genom PT eller vart får du programmet du kört ifrån?
Nä utan plan blir det ofta halvdant, beror ju på syftet förstås! Men ja absolut, man lär sig massor av att testa sig fram, med eller utan program. Mitt problem med att göra en egen plan har varit att jag liksom inte håller mig till planen utan ändrar lite efterhand tills jag har ändrat alltihop typ :idea: Trivs bättre med någon annans upplägg, då vet jag att det är good enough att bara göra som det står!

Styrkelabbets gratisprogram fyller säkert sitt syfte men jag håller med om att de inte känns så lockande. Jag har testat något premiumprogram från dom och det har varit roligare. Styrkebyråns program är annars roliga, men inte gratis då. Mitt nuvarande program är från PT och anpassat för mig :)
 
Igår var det egentligen backträning som stod på schemat. Men det gick inte att pussla ihop. Så istället fick det bli ett milpass med 30s fartökningar under passet. Det gav inte samma flås som vid backträning och heller inte såklart samma muskelträning. Men det dög alldeles utmärkt ändå under en i övrigt fullspäckad dag! Jag kände en väldig glädje och tacksamhet över att ens komma ut under dagtid! Så ett väldigt bra avslut på arbetsveckan och en härlig start på helgen! :love:
 
Nä utan plan blir det ofta halvdant, beror ju på syftet förstås! Men ja absolut, man lär sig massor av att testa sig fram, med eller utan program. Mitt problem med att göra en egen plan har varit att jag liksom inte håller mig till planen utan ändrar lite efterhand tills jag har ändrat alltihop typ :idea: Trivs bättre med någon annans upplägg, då vet jag att det är good enough att bara göra som det står!

Styrkelabbets gratisprogram fyller säkert sitt syfte men jag håller med om att de inte känns så lockande. Jag har testat något premiumprogram från dom och det har varit roligare. Styrkebyråns program är annars roliga, men inte gratis då. Mitt nuvarande program är från PT och anpassat för mig :)

Hehe ja då förstår jag att det blir svårt :laugh: jag har ju gjort om mitt program med tiden, delvis också eftersom det vore helt omöjligt att hinna plugga på tillräckligt mycket direkt. Men nu känner jag att jag landa i något som känns värt att köra en längre tid. Ska definiera progressionen mellan veckorna lite tydligare men annars känns det som att jag har något som funkar :)

Har du online pt? Håller på och letar efter den som kan passa sen när det är dags nästa sommar. Men då är det med fokus på tävling 1,5 år senare.
 
Har hållit igång min runstreak nu i fyra dagar. I dag tror jag dock att jag säger att jag kan skippa med gott samvete 🤗 Skjutsade kvarterets hockeykillar på träningsdag i en annan kommun och passade på att vandra under tiden efter isälvsleden. Först vid ett gammalt övergivet sanatorium, var lite läskigt att gå runt 👻 sedan mot ett område med flera höga rullstensåsar- upp och ned- upp och ned riktigt bra med pulshöjande. Sedan avslutade vi med att åka till några forsar och vandra inlett friluftsområde där. 17000 steg in på kontot, riktigt fin dag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 293
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 102
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 173
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp