Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill vara med igen! Long time lurker, sporadisk deltagare :angel:

Mitt långsiktiga mål är att bli så stark jag kan, på närmare horisont vill jag få rutin på träningen - typ 2-3 dagar i veckan. Jag pluggar i vår så jag hoppas att jag ska hinna få in vanan innan jag börjar jobba natt och oregelbundet igen i sommar. Jag kämpar som fan med flåset sen jag var sjuk med covidsymptom i VÅRAS :arghh: Det kan kännas himla obehagligt så jag fokuserar på styrketräning nu och hoppas att det kan hjälpa även flåset. Min förhoppning för nästa årsskifte är att regelbundet köra ett flåspass och två styrkepass per vecka. Och så vill jag kunna göra en riktig splitt på nyår :D Höll på med gymnastik när jag var yngre och det är fasen mentalt påfrestande hur stel jag blivit.

Körde pass 1 i Styrkebyråns Rookieprogram idag. Mitt utgångsläge för underkroppen är marginellt bättre än sparris och något sämre än Jell-O för överkroppen.
 
Styrkan åter i fötter och ben, men konditionen är det fortfarande fel på. Jag får verkligen inte träna som jag vill nu enligt läkaren, men det känns verkligen skit att bli helt flåsig av att gå 10 meter uppförsbacke i snön - jag som för bara någon månad sen kunde spinna 2 timmar på max utan problem. Jävla covid! Men som sagt, musklerna har inte hunnit tyna bort helt i alla fall.
 
Idag körde jag näst sista passet i cykeln på bänkpress boogie, ett lätt kort pass inför kommande maxning. Bara fyra arbetsset och sen 5 set hantelrodd, totalt 20 minuter.

Eftersom jag tänkt duscha och tvätta håret inför kommande arbetsvecka ville jag dock passa på att bli lite svettig också :D (inte slösa en dusch!) Så efteråt drog jag ett pass ur min ”hemmaträningsbibel”, ett häfte med 50 crossfit-inspirerade hemmapass. Det var som följer:

40 knäböj
40 utfall
40 knäböjshopp
40 utfallshopp

...och efter var tionde repetion gör man 3 burpees. Hej trötta ben, hej flåset! :laugh:
 
Summerar träningsveckan, njäää inte riktigt så bra som jag önskat.
har dock blivit 3 mil längdskidor, ett yogapass och x-antal benböj i kylan vid isplanen.
Att försöka jobba halvtid samtidigt som man har barnen hemma, 6 och 8 år tar en del på tiden och krafterna. Barnen är hyfsat självgående och har bra med kompisar i kvarteret. Det har dock i veckan varit fullt fokus på skridskor/hockeyspel i parken. Jättekul! Dock tar det sin tid att klä dem. Minstingen kan inte heller sätta på skydden själv om han skulle vilja gå hem så det har väl i snitt blivit fyra timmar per dag i parken 😂 jättetrevligt att stå och prata med andra föräldrar, det där sociala är man ju som uttömd av i nuläget 😔 Däremot så växer underskottet av städning i hemmet radikalt samt att jobbet och framförallt träningen har blivit lite lidande
 
Summerar träningsveckan, njäää inte riktigt så bra som jag önskat.
har dock blivit 3 mil längdskidor, ett yogapass och x-antal benböj i kylan vid isplanen.
Att försöka jobba halvtid samtidigt som man har barnen hemma, 6 och 8 år tar en del på tiden och krafterna. Barnen är hyfsat självgående och har bra med kompisar i kvarteret. Det har dock i veckan varit fullt fokus på skridskor/hockeyspel i parken. Jättekul! Dock tar det sin tid att klä dem. Minstingen kan inte heller sätta på skydden själv om han skulle vilja gå hem så det har väl i snitt blivit fyra timmar per dag i parken 😂 jättetrevligt att stå och prata med andra föräldrar, det där sociala är man ju som uttömd av i nuläget 😔 Däremot så växer underskottet av städning i hemmet radikalt samt att jobbet och framförallt träningen har blivit lite lidande
Uppdämd på det sociala, inte uttömd precis 😂 (autokorrigering i tidigare inlägg)
 
Två ridpass, spring/promenad i snön när shettisen drog ungarna på boben, bobåkning med familjen och träning blev det igår, aktiv dag :)
Började träningspasset med löpning. Körde som tidigare ggr med att gå 1 min, springa 2 min i totalt 10 min. Blir knappt varm av det lilla men jag vill vara försiktig. Snart kanske jag kan öka på att gå 1 min och springa 2 min tills jag totalt springer 10 min i ett svep. Sen körde jag mitt vanliga program. Ryggen har varit lite kass senaste dagarna men jag verkar ha lyckats hålla det bra ändå genom att vara noggrann och försiktigt men ändå aktiv för den känns helt okej idag.

Har både sjukgymnastbesök och massage inbokad den här veckan.
 
Jag har hållt igång med lite hemmaträning och främst promenader. Kan förhoppningsvis prova att springa något pass i veckan när det är dagsljus men det beror lite på hur underlaget blir eftersom vi har snö nu men idag ska det vara snöblandat regn och plusgrader för att sedan frysa på igen imorgon.

Känns bra med motivationen och så just nu, längtar tills kroppen inte bara blir trött av att träna utan att jag också kanske kan känna mig lite stark när jag gör övningarna :laugh:
 
Jag jobbar vidare med mitt handstående, brukar försöka köra ett par vändor iallafall på helgen. Kul litet projekt, tycker egentligen mest det är en sån sak som är ball att kunna. Att gå på händerna dvs.

Idag vankas ben (rumpa + framsida lår) beståendes mestadels av böj. Förhoppningsvis blir det en ökning till 85 kg, 82,5 kg kändes väldigt bra förra veckan så jag är hoppfull.
 
Började få lite panik över utebliven träning nu trots att jag jobbar natt. Det eviga kräksnöandet har tackolov fått mig att inte sakna löpningen när jag väl går ut. Oplogade vägar och gångvägar och snö i sidledes ger noll sikt periodvis trots att jag bara promenerar med hunden. Igår stod jag ut 1,5 timme och idag orkade vi båda bara med 1 timme. Så det hjälper tackolov till att ha den här veckovilan från löpningen, ffa då jag tänker på hur mkt snö jag skulle få in i glipan mellan joggingsko och tajts :o

Så jag tog fram min youtubekanal idag när vi kom in och körde ett lågintensivt pass för helkropp i drygt 20 min. Sedan körde jag ett yoga/rörlighetspass på 20 min och en avslutande 5 min stretch. Älskar verkligen den här kanalen, Sandra Friberg (om man får göra reklam). Det finns pass på alla möjliga nivåer och detta passade mig utmärkt nu då jag jobbar natt och är seg och trött men ändå lite rastlös :) Jag ogillar pulsbaserade pass inom hur pga brist på utrymme och att det känns lyhört i lägenhet att stå och hoppa på golvet.
Har aldrig provat yoga nånsin, detta var verkligen nybörjarnivå men bra då jag är allmänt ganska stel. Kan nog vara ett bra upplägg att gra dessa ass under nattperioderna på jobbet. Då håller jag i träningsrutinen men med nåt som lämpar sig för tröttheten i kroppen.
 
Började få lite panik över utebliven träning nu trots att jag jobbar natt. Det eviga kräksnöandet har tackolov fått mig att inte sakna löpningen när jag väl går ut. Oplogade vägar och gångvägar och snö i sidledes ger noll sikt periodvis trots att jag bara promenerar med hunden. Igår stod jag ut 1,5 timme och idag orkade vi båda bara med 1 timme. Så det hjälper tackolov till att ha den här veckovilan från löpningen, ffa då jag tänker på hur mkt snö jag skulle få in i glipan mellan joggingsko och tajts :o

Så jag tog fram min youtubekanal idag när vi kom in och körde ett lågintensivt pass för helkropp i drygt 20 min. Sedan körde jag ett yoga/rörlighetspass på 20 min och en avslutande 5 min stretch. Älskar verkligen den här kanalen, Sandra Friberg (om man får göra reklam). Det finns pass på alla möjliga nivåer och detta passade mig utmärkt nu då jag jobbar natt och är seg och trött men ändå lite rastlös :) Jag ogillar pulsbaserade pass inom hur pga brist på utrymme och att det känns lyhört i lägenhet att stå och hoppa på golvet.
Har aldrig provat yoga nånsin, detta var verkligen nybörjarnivå men bra då jag är allmänt ganska stel. Kan nog vara ett bra upplägg att gra dessa ass under nattperioderna på jobbet. Då håller jag i träningsrutinen men med nåt som lämpar sig för tröttheten i kroppen.

Jag har nyligen upptäckt Sandra Fribergs kanal och gör mycket pass därifrån, har också gått med i Nyårskicken samt anmält mig till Minibandskicken som drar igång efteråt. Jag som precis börjat träna tycker det är bra också med ganska korta pass, det känns nu i början viktigare att det blir gjort och känns bra än att det måste vara en viss tid.
 
Jag fortsätter att försöka göra ryggen nöjd och nu börjar det nog gå åt rätt håll igen känns det som. Jag har fortfarande svårt att sitta och stå, men jag har inte känt av den riktigt skarpa smärtan sedan igår. Har dock lovat både mig själv och sambon att inte försöka mig på någon träning på hela veckan, för att undvika ett bakslag som det i torsdags. Det är förmodligen lite överdrivet att vänta så länge, men det blir lättare att hantera för mig mentalt att göra på det här sättet. Jag yogar fortfarande lite varje dag utefter dagsform och förmåga och tar mig ut på dagliga promenader, så det får räcka för stunden. Tålamod och förnuft ska vara bra grejer har jag hört! ;)
 
Hehe, kände mig lite kaxig igår och tänkte att fasen, nu kanske jag har kommit till den där nivån när man liksom varken tvekar eller funderar för att hitta på skäl att stanna kvar inne och sitta och dega ihop vid datorn på kvällarna. Utan i stället mer på autopilot ger sig ut för någon form av "egen" motion varje kväll för att jobba ihop dagens stegmål - varannan dag löpning och varannan dag promenad de kilometrar som krävs för att komma till 10 000 steg totalt, f n mellan 3 och 7 km pga det statiska (dagtid) i att jobba hemifrån.

Men idag tog det minsann ändå emot lite med rejäl motvind, någon plusgrad och ihållande regn. Såpass så det blev "bara" promenad, inte som egentligen tänkt löpning. Väderprognosen ser såpass mycket roligare ut i morgon så det kändes onödigt att slösa ett löppass idag på att ev bli kall och irriterad på blåsten och få en störigt dålig tid trots ansträngning.
Men en dag som denna är jag nöjd med 5, 5 km promenad också! Och en dag till med + 10 000 steg. De enda andra levande varelser jag såg ute var två hundar med tillhörande husse/matte.

Början på hösten blev så himla eländig med sorg efter att hastigt ha förlorat ena hästen och allmän passivitet pga allt jobb hemifrån, att det känns fel att vara på gymmet, och så bara mörkare kvällar som som sagt riskerar att bjuda in till alltför mycket stillasittande. Men nu när livet tar form igen - om än med nya förutsättningar - så har träningsmotivationen blivit lätt att hitta tillbaka till.

Och så har jag anmält mig till Vårruset också! Med mina "gamla"/ordinarie kollegor, det ska bli SÅ jäkla roligt även om det givetvis blir ett covid-anpassat alternativ. Det är nog tio år sedan jag var med i Vårruset senast, så verkligen hög tid att ta upp det igen.
 
Dagens träning blev kort pass löpning på lunchen. Försöker hitta vettiga vanor nu när jag ska jobba hemifrån väldigt mycket, lunchlöpning är en sån grej. En timmes lunchrast, då bör jag hinna springa runt en halvtimme, ta en snabbdusch och sen äta vid datorn. Någon dag i veckan i alla fall, tänker jag mig!

Idag var det första gången så det blev lite kortare, drygt 20 minuter. Sprang en vända i skogen, härligt med snö!
 
Kollade nu och upptäckte att jag inte varit på gymmet på en hel månad nu 😣.
Det har nog inte hänt på dessa 16 år jag tränat, jag har hoppat dit på kryckor och även när jag hade "paus" en sommar och satsade på jogging så var jag nog där minst en gång i veckan och underhållstränade. Känns konstigt men jag vet också att man plockar upp det fort igen så känner mig inte stressad (ännu).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 371
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 106
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 176
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp