Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ett rum i källaren som ska bli gym med tiden. Nu tittar jag på golv. Vad ska man ha för golv?
Det är betong nu.
Räcker det att lägga sånt där plastgolv som ser ut som pussel, och en tjock matta (typ sånt här ) på en bit där de fria vikterna ska användas? Hur mycket kan behövas? 2*3 meter? Mer? Mindre?
Planen är att det ska in ett löpband eller en roddmaskin också. Och lite yta för mig att träna på, typ 2 kvadratmeter.

Haha, nu slog det mig att jag inte ens vet hur stort rummet är 😅
 
Mina ben är rätt möra idag! Igår blev det en spontan "lekdag" med alla möjliga övningar, men mest fastnade jag på att göra massa shrimp squats (svårare än de ser ut 😅) och pistol squats. Övade även på lolasana som kändes förvånansvärt lätt och lite övergångar mellan elephant pose till eka pada eka pada koundinyasana 2 och elephant pose till eight angle pose. Kan fortfarande bara göra peacock pose med böjda ben men det är ett av målen att klara i år med raka ben så det är bara att öva vidare :)
 
Vi har ett rum i källaren som ska bli gym med tiden. Nu tittar jag på golv. Vad ska man ha för golv?
Det är betong nu.
Räcker det att lägga sånt där plastgolv som ser ut som pussel, och en tjock matta (typ sånt här ) på en bit där de fria vikterna ska användas? Hur mycket kan behövas? 2*3 meter? Mer? Mindre?
Planen är att det ska in ett löpband eller en roddmaskin också. Och lite yta för mig att träna på, typ 2 kvadratmeter.

Haha, nu slog det mig att jag inte ens vet hur stort rummet är 😅
Ett tips är att kolla takhöjd om ni ska ha löpband, man bör ha minst 30cm kvar över huvudet när man står på bandet och bandet bygger mellan 20-35cm. Så för egen del så skulle vi ha minimum 20+176+30=226cm. Vår källare är 214 i takhöjd så vår plan om ett vettigt källargym dog pga det. Maken erbjöd sej att bila ner golvet men det brast ändå på att nästan alla ”multimaskiner” är för höga.
Nu spånar vi på att ev göra ett gym i gästrummet, gästerna får ta in på hotell:cool:
 
Ett tips är att kolla takhöjd om ni ska ha löpband, man bör ha minst 30cm kvar över huvudet när man står på bandet och bandet bygger mellan 20-35cm. Så för egen del så skulle vi ha minimum 20+176+30=226cm. Vår källare är 214 i takhöjd så vår plan om ett vettigt källargym dog pga det. Maken erbjöd sej att bila ner golvet men det brast ändå på att nästan alla ”multimaskiner” är för höga.
Nu spånar vi på att ev göra ett gym i gästrummet, gästerna får ta in på hotell:cool:

Ja, takhöjden har jag ju inte heller koll på förstås. Det är nog normal takhöjd har jag för mig (vi har inte tillgång till huset än).
Tack för tipset! Blir nog en roddmaskin istället.
 
Vi har löpband i vårt källargym hemma. Inte jättemycket marginal till taket för mig som är 176 cm men det funkar. Maken är lite längre och det funkar för honom också.
Jag skulle slå huvudet i taket bara av att stå still på bandet (också 176) Bandet vi kolla på va ett begagnat gymband och dom är ju rätt klumpiga och bygger upp högt ifrån golvet. Maken skulle inte kunna stå rak. Lite surt.
 
Alltså jag är heeelt hög på endorfiner efter PT-pass på lunchen där vi maxade marklyft och bänkpress. Har aldrig maxat förut och hade inga direkta förväntningar men fick upp 80kg i mark och 40kg i bänkpress, så sjukt stolt över mig själv :D Att jag kunde marklyfta mer än min kroppsvikt trodde jag verkligen inte! Gjorde dessutom några ganska bra försök på 90kg som inte kändes jättelångt borta.

Fick ett rejält sår i handen men det får det vara värt ;)
 
Min kropp skriker i protest över att jag trappar upp löpningen igen. Igår när jag skulle springa till stallet var det mörkt, blåsigt, regnigt och kallt. Och så klart var benen som betongklumpar. Så det var ett kämpande från början till slut. Tyvärr känner jag aldrig mig ”nöjd efteråt” som så många säger att de gör. Har inte passet varit roligt känner jag ingenting efteråt heller. Det var roligt dock när jag kom tillbaka igen till startpunkten för då var det ett stort gäng handbollsspelare som hade träning i slingan. Och de hade väldigt hög stämning! Så det blev bra underhållning medan jag stretchade! Men jag skulle nog ha stretchat ännu längre för under natten har jag vridit och vänt mig för att kroppen varit så oerhört trött. Det liksom kröp i hela kroppen. Men nu känns benen ändå hyfsat fräscha så jag hoppas få ett trevligare pass idag. Solen skiner!!
 
Alltså jag är heeelt hög på endorfiner efter PT-pass på lunchen där vi maxade marklyft och bänkpress. Har aldrig maxat förut och hade inga direkta förväntningar men fick upp 80kg i mark och 40kg i bänkpress, så sjukt stolt över mig själv :D Att jag kunde marklyfta mer än min kroppsvikt trodde jag verkligen inte! Gjorde dessutom några ganska bra försök på 90kg som inte kändes jättelångt borta.

Fick ett rejält sår i handen men det får det vara värt ;)

Grymt! :banana:
 
Dagens enda träning, i flera omgångar, snart dags igen..
IMG_4938.jpeg
IMG_4938.jpeg
 
Min kropp skriker i protest över att jag trappar upp löpningen igen. Igår när jag skulle springa till stallet var det mörkt, blåsigt, regnigt och kallt. Och så klart var benen som betongklumpar. Så det var ett kämpande från början till slut. Tyvärr känner jag aldrig mig ”nöjd efteråt” som så många säger att de gör. Har inte passet varit roligt känner jag ingenting efteråt heller. Det var roligt dock när jag kom tillbaka igen till startpunkten för då var det ett stort gäng handbollsspelare som hade träning i slingan. Och de hade väldigt hög stämning! Så det blev bra underhållning medan jag stretchade! Men jag skulle nog ha stretchat ännu längre för under natten har jag vridit och vänt mig för att kroppen varit så oerhört trött. Det liksom kröp i hela kroppen. Men nu känns benen ändå hyfsat fräscha så jag hoppas få ett trevligare pass idag. Solen skiner!!

Strongt i alla fall att genomföra passet om vädret var ungefär som här! Jag gjorde ett pass i en jäkla motvind för några veckor sedan och var allmänt missnöjd över att det var så slitigt och pulsen gick upp så snabbt - och ändå gick det så långsamt. :meh: Så det var lite det som avskräckte mig från mer än promenerande igår, i kombinationen med nu också regn.

(Samtidigt som jag såklart fattar att träningseffekten både fysiskt och mentalt ÄR bra på längre sikt än det enskilda passet av att stålsätta sig och bara göra, oavsett hur trista förutsättningarna är.)
 
Strongt i alla fall att genomföra passet om vädret var ungefär som här! Jag gjorde ett pass i en jäkla motvind för några veckor sedan och var allmänt missnöjd över att det var så slitigt och pulsen gick upp så snabbt - och ändå gick det så långsamt. :meh: Så det var lite det som avskräckte mig från mer än promenerande igår, i kombinationen med nu också regn.

(Samtidigt som jag såklart fattar att träningseffekten både fysiskt och mentalt ÄR bra på längre sikt än det enskilda passet av att stålsätta sig och bara göra, oavsett hur trista förutsättningarna är.)
Det går när jag har ett mål att ta mig till. Som till stallet. För då springer jag för att ta mig dit och inte för att träna (i tanken). Så det tar jag till ganska ofta när det tar emot mentalt att ge mig ut.
 
Det blir lite för kort träning för mig att springa till och från stallet. Ultrasprint. :laugh: Men jag fattar poängen! Skulle möjligen vara om jag sprang till affären då, men sedan ska man ju asa hem varor också och det blir joxigare att springa effektivt då. Möjligen om man handlar ofta och kan knöla ner varorna i en ryggsäck men nja, sådär ändå.
 
Det blir lite för kort träning för mig att springa till och från stallet. Ultrasprint. :laugh: Men jag fattar poängen! Skulle möjligen vara om jag sprang till affären då, men sedan ska man ju asa hem varor också och det blir joxigare att springa effektivt då. Möjligen om man handlar ofta och kan knöla ner varorna i en ryggsäck men nja, sådär ändå.
Den ultimata lyxen tycker jag hade varit att kunna transportspringa till jobbet. I alla fall hem. Typ ta bussen dit och ha ombyte på jobbet så att man kan springa hem. Det hade varit perfekt!! Men jag har alldeles för långt för att det ska bli aktuellt. Det får bli när jag som pensionär svidar om till att bli ultralöpare. 😂
 
Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig och bolla lite? Jag har kört crossfit i ganska många år nu och började med gruppträning från början, gick sedan från detta till en mer avancerad programmering och efter detta till en ytterligare mer avancerad programmering. Den senaste programmeringen har blivit för avancerad för mig och jag hänger inte med längre, jag måste skala allting och det är inte roligt. 😢 Den är gjord av boxen som jag tränar på för några fler atleter också. Jag har insett att denna inte passar för mina behov just nu, IOM att denna är en tävlingsprogrammering Inriktad på mycket kondition.

Jag skulle vilja bli starkare och bättre i gymnastik. Vad skulle ni göra? Jag vill inte bolla med den som gör programmeringen om andra programmeringar, för jag vet att han skulle ta väldigt illa upp och jag vet att han ser crossfit som en konditionsport och jag vill just nu bli starkare. Jag har i dagsläget inte råd med en egen programmering. Var skulle ni vända er? Jag överväger att fråga en person som jobbat där tidigare om han har några tips.
 
Ryggpasset gick relativt bra. Tränade på mitt hemmagym för första gången sedan julafton och kvalitén på gymmet är lite sämre. Men gjorde det bästa av situationen :)

Filmade lite efter, hälften blev dock ploj (kan verkligen inte posera men leker lite med det).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 168
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 084
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 151
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp