Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sjukgymnastbesök idag och hon var väldigt nöjd med mig och ville inte ha mig tillbaka! Så nu får jag klara mig själv :nailbiting: Ändrade schemat lite bara annars så kör jag på som jag gjort och ökar löpningen det som jag vågar, sakta sakta.
Jag tänker att jag fortsätter såhär några veckor till och sen lägger jag in basövningarna då och då. Saknar bänk och mark nåt fruktansvärt! Men det blir ju väldigt lätt ett tag, men en start iallafall.
 
Ryggpasset gick relativt bra. Tränade på mitt hemmagym för första gången sedan julafton och kvalitén på gymmet är lite sämre. Men gjorde det bästa av situationen :)

Filmade lite efter, hälften blev dock ploj (kan verkligen inte posera men leker lite med det).
Ser stark ut :up:
 
7416 steg kvar att försöka casha in på en frisk kvällspromenad i typ en dm snö, ytterligare pågående snöfall och vindbyar upp till 17 m/s. :meh:

Ansluter mig utan tvekan till önskan om sommar och (lagom) varmt nu! Eller åtminstone en normal skånsk vinter med lervälling och tre plusgrader.
 
7416 steg kvar att försöka casha in på en frisk kvällspromenad i typ en dm snö, ytterligare pågående snöfall och vindbyar upp till 17 m/s. :meh:

Ansluter mig utan tvekan till önskan om sommar och (lagom) varmt nu! Eller åtminstone en normal skånsk vinter med lervälling och tre plusgrader.

Men eller hur, man bor i Skåne för att slippa snö ju! 😅🙈 Tar hellre regn framför snö alla dagar i veckan! 😁
 
Apropå puls vid längdskidåkning: idag åkte jag med kompis som är mycket duktigare än mig så jag försöker ju hänga på honom så gott jag kan (men han får ändå åka fram och tillbaka eller ta nån extrarunda). Vi åkte i spåren i byn jag bor och det är ganska kuperat. Det var jobbigt, väldigt jobbigt. I slutet av backarna kändes det som att jag bara stapplade. Hemma inser jag att min medelpuls var 176 och som max uppe på 200 (nytt rekord, tror 198 var högsta registrerade innan) och vi var ute 1,5 timme. Inte konstigt att jag stapplade 😅. (Det kanske låter jättehögt och det är det ju, men jag vet sen innan att min maxpuls är hög så det stämmer nog.)

Väl hemma grävde jag fram bilen. Tog över en timme och då står jag alltså på en plogad parkering, jobbet var att få bort snön på bilen och nån meter runt :arghh:.

Mår så jävla fint nu, helt slut och lite illamående men när det är efter ett sånt pass är känslan så fantastisk.
 
Apropå puls vid längdskidåkning: idag åkte jag med kompis som är mycket duktigare än mig så jag försöker ju hänga på honom så gott jag kan (men han får ändå åka fram och tillbaka eller ta nån extrarunda). Vi åkte i spåren i byn jag bor och det är ganska kuperat. Det var jobbigt, väldigt jobbigt. I slutet av backarna kändes det som att jag bara stapplade. Hemma inser jag att min medelpuls var 176 och som max uppe på 200 (nytt rekord, tror 198 var högsta registrerade innan) och vi var ute 1,5 timme. Inte konstigt att jag stapplade 😅. (Det kanske låter jättehögt och det är det ju, men jag vet sen innan att min maxpuls är hög så det stämmer nog.)

Väl hemma grävde jag fram bilen. Tog över en timme och då står jag alltså på en plogad parkering, jobbet var att få bort snön på bilen och nån meter runt :arghh:.

Mår så jävla fint nu, helt slut och lite illamående men när det är efter ett sånt pass är känslan så fantastisk.
Åh jag måste gräva fram mina längdskidor! Nu har vi äntligen ganska gott om snö så man får passa på.
 
Kroppen var tung idag efter några dagar med massa bilkörning men lyckades ändå få till ett ganska bra pass. Tränade handstående med benen isär samt uppsparkningar där man sparkar upp med ett ben, möter benen i luften och landar på andra benet. Den övningen var rätt kul för då kan man börja hitta balansen med benen ihop och utan att nudda väggen. Som vila mellan seten körde jag mobilitetsträning. Imorgon hoppas jag på att vara uppe i skidbacken och testa mina nya skidor :love:
 
Apropå puls vid längdskidåkning: idag åkte jag med kompis som är mycket duktigare än mig så jag försöker ju hänga på honom så gott jag kan (men han får ändå åka fram och tillbaka eller ta nån extrarunda). Vi åkte i spåren i byn jag bor och det är ganska kuperat. Det var jobbigt, väldigt jobbigt. I slutet av backarna kändes det som att jag bara stapplade. Hemma inser jag att min medelpuls var 176 och som max uppe på 200 (nytt rekord, tror 198 var högsta registrerade innan) och vi var ute 1,5 timme. Inte konstigt att jag stapplade 😅. (Det kanske låter jättehögt och det är det ju, men jag vet sen innan att min maxpuls är hög så det stämmer nog.)

Väl hemma grävde jag fram bilen. Tog över en timme och då står jag alltså på en plogad parkering, jobbet var att få bort snön på bilen och nån meter runt :arghh:.

Mår så jävla fint nu, helt slut och lite illamående men när det är efter ett sånt pass är känslan så fantastisk.

Låter som min pulsstatistik även om jag bara varit uppe på 186 som mest :)

Är faktiskt nöjd över det senaste passet jag körde medelpuls 163 (bland det lägsta jag har haft på skidor) och även en lite snabbare snitthastighet.

Nu börjar spåren pistas efter snöstormen så om det inte blir så infernaliskt kallt i morgon siktar jag på en långlunch och ett pass i dagsljus! Annars har veckan enbart ägnats åt snöskottning, Garmin visar att det har gett 41 intensiva minutrar! Trots att snöskottning är mer av en socialaktivitet, man drar snösläden, pratar med lite grannar, drar en repa, pratar med lite grannar :) I takt med att snöhögarna har växt har det inte varit några problem att redan tidigt under snöskottningssessionerna nå dagens trappmål :D
 
Idag blev det först 1.5 timme rask promenad med hunden och sedan ikväll ett joggingpass och sedan två omgångar med Sandra Friberg då jag kom hem, ett corepass 10 min och ett med gummiband 10 min.

Nu har jag vilat från löpningen sedan fredag förra veckan. Kände mig mkt bättre idag, blev faktiskt inte ens speciellt trött alls. Kände mig fräsch i kroppen. Planerar nu att springa på sön igen så det blir 2 ggr denna vecka vilket är min nya plan. Tog inte i så mkt utan mysjoggade mest för att känna av kroppen och kylan, hade hunden med mig och hon hatar att springa så det var en lagom kompromiss ;)

Vad har ni för kläder när ni springer på vintern? Det är kring 10 minus här nu och jag vill inte dra i mig kalluft, så jag hade en buff i ansiktet, lite meckigt att hålla den uppe med näsan men för 5 km är det ju ok att krångla med det. Skulle nog inte orka nån längre stund dock. Men det var jätteskönt för luftrören känner jag nu.

I övrigt har jag thermoleggins och vintertajts nertill och ullmax t-shirt + syntet underställ + tunn löparjacka + tunn täckväst upptill. Och mellantjocka yllesockar i mina icebugs med goretexmembran, de är så bra för det blåser inte igenom och blir inte blött. Täckvästen skippar jag när det är varmare än -10, den var på gränsen till för varm idag. Då har jag istället en fleeceväst under jackan när det är halvkallt. Mitt bekymmer är främst ansiktet när det är kallt, kan verkligen inte springa och dra i mig kalluft, och var lite smådrygt att hålla buffen uppe med näsan 😂 Får ju springa med öppen mun så den liksom fastnar på nosen, tur ingen ser hur en grimaserar under...
 
Vad har ni för kläder när ni springer på vintern? Det är kring 10 minus här nu och jag vill inte dra i mig kalluft, så jag hade en buff i ansiktet, lite meckigt att hålla den uppe med näsan men för 5 km är det ju ok att krångla med det. Skulle nog inte orka nån längre stund dock. Men det var jätteskönt för luftrören känner jag nu.
Jag använder fodrade längdtights även när jag springer, mycket varmare än de som är för löpning. När det är riktigt kallt har jag tänkt att jag borde köpa en airtrim men jag tycker det är väldigt jobbigt att ha nåt för munnen... Dock vill jag gärna kunna åka skidor trots att det är -20 och den luften känns jävligt kall när man är andfådd.
 
Låter som min pulsstatistik även om jag bara varit uppe på 186 som mest :)

Är faktiskt nöjd över det senaste passet jag körde medelpuls 163 (bland det lägsta jag har haft på skidor) och även en lite snabbare snitthastighet.

Nu börjar spåren pistas efter snöstormen så om det inte blir så infernaliskt kallt i morgon siktar jag på en långlunch och ett pass i dagsljus! Annars har veckan enbart ägnats åt snöskottning, Garmin visar att det har gett 41 intensiva minutrar! Trots att snöskottning är mer av en socialaktivitet, man drar snösläden, pratar med lite grannar, drar en repa, pratar med lite grannar :) I takt med att snöhögarna har växt har det inte varit några problem att redan tidigt under snöskottningssessionerna nå dagens trappmål :D
Jo minns att du skrev om det. Min medelpuls ligger oftast på runt 160 när jag åker längd, men då tycker jag det är ett lugnt pass. Alltså ett löppass med samma snittpuls hade känts mycket jobbigare. Men igår var det brutalt 😅, lite orolig att det var sjukdom på gång men idag mår jag bra och känner mig återhämtad så jag lyckades bara ta ut mig ordentligt.
 
Jag cyklade idag! Bra att det var snö och is, för det tvingade mig att ta det lugnt, men jag klarade i alla fall alla backar utan att gå av cykeln. Sen att det tog mer än dubbelt så lång tid som det brukar, det var nog inte enbart på grund av vädret, men jag kan väl få låtsas att min kondition inte är helt pajjad😶
 
Så kul att det är sån aktivitet i tråden förövrigt, heja er :love:

Idag blev det tre försök på 62,5 kg i bänken. Första gick inte, andra gick men vände 2-3 cm innan bottenläget och tredje gick inte. Nytt försök nästa vecka. Däremot körde jag två singlar på 60 kg som kändes riktigt bra :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 165
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 080
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 149
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp