Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
2 timmar promenad, 75 minuter freestyle kurs och ca 45 minuter intensiv strechyoga/svåra positioner på kvällen med nersläckt och tända ljus. Mådde rätt kasst innan yogan och det tog ett tag att komma till ro, fick avbryta flera gånger men efter en stund kom jag in i det och stängde av allt.

Alvin gjorde mig sällskap bredvid yogamattan som en lite lugnande mentor och när jag råkade vrida till en arm på ett brutalt sätt i någon position jag inte riktigt fick till så skrek jag till av smärta och direkt var Milou på plats och genomsökte hela mig, nosade mig på kinderna, i håret, mina armar, min mage för att se att jag var okej. Han gick inte ifrån förrän han såg att jag var okej.

Fina hundar och ett skönt men tufft pass. Hade gärna kört en gång till idag men det fanns inte tid.

Brukar mysa till det lite extra ibland när jag yogar. Min egna yogastudio.
F88B5F66-06A6-4EE8-B546-3B6BDF16220D.jpeg
 
Det var vi också! Fast jag hann tyvärr bli lite blöt om fötterna på vägen dit men det kände jag inte av när jag väl började springa och blev varm.
Jag blev lite fuktig om fötterna med men som du säger det kändes inte efter en stund😅 Sprang i linne och tights och frös inte öht.
Snarare totalt genomblöt av svett när jag kom i mål. Sista bron hade jag lite svårt att hålla ihop pannbenet, då va jag så sjukt trött att jag trodde jag skulle avlida😂
 
Aha, det låter jätte jobbigt men du verkar vara väldigt medveten om hur du ska träna på bästa sätt. Fast jag förstår till viss del frustrationen över att inte klara det man så gärna vill. Jag vill också springa men har ingen kraft i kroppen så jag skulle skada kroppen om jag sprang längre rundor så jag fokuserar på lugnare saker.

Nja det kan jag inte påstå att jag har koll på, men jag märkte tydligt att jag blev allt sämre ju mer jag tränade. Och då tränade jag inte vad som ka anses vara mkt ens, så man kan väl säga att jag upptäckt den hårda vägen vad som inte funkar. Sen har jag inte tid att prova en massa olika träningsformer, jag får förlita mig på sånt jag kan göra på tider jag väljer själv. Då blir det jogging eller träna framför teven. Tyvärr, för jag gillade gruppträning på den tiden jag ägnade mig åt det. Men det finns inte där jag bor ju, annat än på kvällstid, och jag missar för mkt med mitt skiftjobb för att det ska vara värt träningskort för flera tusentals kronor per år.
 
Jag blev lite fuktig om fötterna med men som du säger det kändes inte efter en stund😅 Sprang i linne och tights och frös inte öht.
Snarare totalt genomblöt av svett när jag kom i mål. Sista bron hade jag lite svårt att hålla ihop pannbenet, då va jag så sjukt trött att jag trodde jag skulle avlida😂
Ja den är inte snäll! Men bra jobbat på första halvmaran!!
 
Hann inte med nåt styrkepass idag. Blev att jobba istället och sen stall + hundpromenad och då var klockan 21 när jag kom hem. Men fick ju till två joggingrundor i veckan, samt då såklart dagliga promenader med hund och några ridpass om än de är korta så blir de ju iaf 4-5 ridpass i veckan. Får tänka på det jag gör istället för det som jag inte hunnit med, då känns det bättre.
 
Ja den är inte snäll! Men bra jobbat på första halvmaran!!
Tack! Jag är jättenöjd trots att jag tappade orken på slutet, men för att vara första gången jag springer sträckan öht och dessutom så långt på asfalt så är jag otroligt nöjd! Letar redan efter nytt halvmaraton att springa, blir nog antingen Helsingborg eller jönköping. Tror dom är lika eländigt backiga båda två😂
 
Fantastiskt väder idag och jag är egentligen så sugen på att springa men jag är så sjukt trött i benen och mina ljumskar så jag får nog snällt vila ett par dagar till😅 Imorgon får det bli lite styrketräning/rörlighet med det får räcka.
 
Jag kände mig lite löpningssugen idag och då jäklar är det bäst att passa på innan det går över :D Jag gav mig ut på lunchen och sprang ett pass som jag sparat ner från crossfitgymmets app. Jag brukar göra så när det är pass som jag inte kan gå på av någon anledning men som ändå ser bra/roliga ut, då tar jag en skärmdump och så har jag ett litet träningsbibliotek att välja på när jag ska träna på egen hand :) Dagens pass såg ut såhär:

400 m löpning
1 min gåvila
800 m löpning
2 min gåvila
1200 m löpning
3 min gåvila
1600 m löpning

Jag kan inte ens minnas senast jag var ute och sprang, så jag hade väldigt låga förväntningar och var förberedd på att kanske bryta efter varvet med 1200 m. Bestämde mig dock för att åtminstone påbörja 1600m också och blev glatt överraskad när det flöt på riktigt lätt den första kilometern! Sen fick jag håll och blev tvungen att gå i 150 meter, och så la jag på de 150 meterna på slutet istället.

Jag skulle överdriva om jag sa att det var njutbart, framförallt de två rundorna i mitten var tunga både fysiskt och mentalt, men jag är nöjd med att ha genomfört det! :up:
 
@Lazy Lady och ni andra som springer långt (över milen). Alla fötter är ju individuella, men ni kanske kan tipsa? När jag kommer upp till runt 7 km så börjar jag få ont i utkanten av stortårna (och blåsor) och blåsor under sulan nedanför stortån.
Vad ska jag tänka på när jag köper skor? Använder Brooks nu, men borde kanske byta när jag ska springa längre. Mjukare skor? Hårdare skor?
 
Har haft strul med knäna idag igen så kändes inte som en succé att dagens crossfit var mycket shuttle run, box jumps och lunges. Fick byta ut och anpassa det mesta, men faktum är att knäna ändå kändes bättre efteråt.

Imorgon kan jag inte gå på passet, men det ser sjukt roligt ut så ska försöka åka på morgonen innan jobbet och köra det på egen hand :)
 
@Lazy Lady och ni andra som springer långt (över milen). Alla fötter är ju individuella, men ni kanske kan tipsa? När jag kommer upp till runt 7 km så börjar jag få ont i utkanten av stortårna (och blåsor) och blåsor under sulan nedanför stortån.
Vad ska jag tänka på när jag köper skor? Använder Brooks nu, men borde kanske byta när jag ska springa längre. Mjukare skor? Hårdare skor?

Nu springer jag inte långt men jag har också kinkiga fötter. A och O för mig är vilka strumpor jag har. Favoriterna är Kari Traa, de är tunna, ventilerande och har inga kanter som tar i nånstans. Har provat många olika och jag gillar New Bodys men de är eg lite för tjocka, de ger skav på sidan av fötterna och jag antar att det är pga tryck. Jag tejpar också utsatta delar som jag vet brukar kunna få skav och blåsor.
 
Nu springer jag inte långt men jag har också kinkiga fötter. A och O för mig är vilka strumpor jag har. Favoriterna är Kari Traa, de är tunna, ventilerande och har inga kanter som tar i nånstans. Har provat många olika och jag gillar New Bodys men de är eg lite för tjocka, de ger skav på sidan av fötterna och jag antar att det är pga tryck. Jag tejpar också utsatta delar som jag vet brukar kunna få skav och blåsor.
Kari Traa använder jag också. Kanske skulle testa att tejpa nästa gång jag ger mig ut på en lång tur!
 
Wow. Lyckades precis ta mig igenom 30 min kettlebells. Nu blev det inte så tungt, eftersom jag bara har en kettlebell och den är lätt, drygt 2 kg. Men ändå kul med nåt nytt, jag gör ju mest bara core eller minibandspass. Och hopps nu jag orkat ta mig över tröskeln för att träna styrka några ggr denna vecka. Får se om det blir en joggingrunda imorgon, ska ju dock bli ganska varmt så misstänker att jag skjuter på det till senare i veckan då det ska vara mulet/regn.
 
@Lazy Lady och ni andra som springer långt (över milen). Alla fötter är ju individuella, men ni kanske kan tipsa? När jag kommer upp till runt 7 km så börjar jag få ont i utkanten av stortårna (och blåsor) och blåsor under sulan nedanför stortån.
Vad ska jag tänka på när jag köper skor? Använder Brooks nu, men borde kanske byta när jag ska springa längre. Mjukare skor? Hårdare skor?
Jag håller med övriga som svarat om strumpor, använder alltid löparstrumpor som är gjorda till höger och vänster plus att jag måste ha skor med rymlig tåbox. Annars får jag kläm och skav direkt.
Nu fick jag en stor blåsa och en blånagel ändå när jag sprang varvet men det va väntat😅
 
Jag har promenerat ca 1,2 mil hittills idag och ska ut en runda till med vovvarna. Flängt runt på stan tills jag var helt utmattad gjorde jag också. Satte ihop ett eget yogapass på eftermiddagen som tog ca 46 minuter och ska göra lite mer yoga nu är tanken. Letat fågel på vinden som kommit in på något sätt men som sen mystiskt försvann också.
 
Jag har promenerat ca 1,2 mil hittills idag och ska ut en runda till med vovvarna. Flängt runt på stan tills jag var helt utmattad gjorde jag också. Satte ihop ett eget yogapass på eftermiddagen som tog ca 46 minuter och ska göra lite mer yoga nu är tanken. Letat fågel på vinden som kommit in på något sätt men som sen mystiskt försvann också.

Min spontana fråga: Hur har du tid? :o
 
Äntligen har mitt liv lugnat sig så träningen kan få ta den plats den förtjänar. Så nu blir det 3-4 pass i veckan varvat styrketräning med löpning. Har en friskvårdstimme per vecka och då springer jag trail sedan några veckor tillbaka.

Kikade igenom vad jobbet betalar i friskvård, så jag köpte ett medlemskap på runacadamy. Har varit medlem där tidigare men inte tyckt det är värt att betala för igen :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 867
· Visningar
59 998
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 623
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 534
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 798
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp