Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tro det eller ej men jag tog mig ut på en joggingrunda imorse. Tog en tur i skogen, premiär med dubbskorna eftersom det är frost och halkigt. Tror jag var ute 45-50 min.
Konstigt nog känner jag mig inte sämre trots att jag knappt tränar längre. Känslan i joggingen är densamma oavsett jag springer var fjärde vecka eller varje (så länge jag bara springer ett pass - gör jag fler/vecka regelbundet blir jag ju sämre). Vet inte om det är bra eller dåligt, men bevisligen svarar jag ju inte så ba på träning då om det kvitta om jag gör det eller ej?
Blev ju sämre av regelbunden träning med bottennappet under slutet av sommaren då jag fick sluta. Men jag får inte riktigt ihop livet och ffa inte träningen just nu. Det är inte lätt att orka ta tag i nåt när tröttheten är konisk, deppigheten likaså, ämnesomsättningen obefintlig men samtidigt blir jag ju ännu tröttare av träning vilket annars anses pigga upp :confused:
Min läkare har gett rådet att ta bort tre av de viktigaste beståndsdelar av min kost som öht gör det värt att äta nåt, känns snart som att jag kan ge upp helt. När jag ser det i sin helhet är det väl inte så konstigt att jag inte orkar ta tag i träningen... Jag har ingen livskvalitet och kan inte ens se fram emot mat längre. Livet leker som vanligt :up:
 
Tränade med min PT igår och det var sjukt jobbigt! Det var inte ens speciellt jobbiga övningar, men det var ändå så tungt! Har massor av träningsvärk idag, undrar hur det kommer kännas imorgon :laugh: jag har faktiskt tränat regelbundet i ett år nu, med en del uppehåll på grund av lite ryggskott (i början) och förkylningar. Jag är ruskigt dålig på att träna själv, men tänker göra ett försök att komma igång med det lite! Jag har dock lite extra PT-pass, så vi ska försöka hinna med två gånger i veckan ett tag.
 
Haft en ganska tuff vecka på jobbet, men ändå fått in bra med träning för att vara mig. Idag är jag trött, både mentalt och fysiskt. Känner så ibland och då brukar jag lyssna på kroppen och ta det lugnt om jag kan. Så idag blir det bara de nödvändigaste hundpromenaderna och i övrigt vila. Kanske yinyoga framåt kvällen om jag känner för det.
Annars blev min vecka så här:

Måndag: Dryg timmes aktiveringspromenad med hunden
Tisdag: Ashtangayoga
Onsdag: Kort lunchpromenad samt yinyoga
Torsdag: Kort lunchpromenad, jobbade 13-timmarspass
Fredag: Extra långt ashtangayoga
Lördag: Långpromenad och träning med hunden
 
3dagar med besök av goda vänner! Hummerkalas och bubbel i fredags och pizza och snask igår. Magen har fullständigt ballat ur:rofl: Ska ta en joggingtur i mörkret jag, just nu är jag alldeles för trött.. Men jag känner att lite frisk luft nog inte är fel alls så det får bli veckans 4:e pass. Imorgon är det åter till vardag, gym och jobb.
 
Två timmar dans, check! Inte en enda av mina gamla skador som inte gjorde sig påmind, men jag skyller det på dålig sömn för i övrigt känner jag mig i toppform. Eller ja
att vara på nästan konstant kcalunderskott gör att jag får mjölksyra på två sekunder men det får jag leva med ett tag till. Läääängtar tills jag kan kränga i mig två hamburgare eller en pastatallrik eller en pizza eller... oops, drömmer här. Jag längtar efter att kunna äta så att jag är riktigt sprängfylld med energi, i alla fall.
 
Fick träningsförbud sista månaden i graviditeten, och nu är min dotter drygt 7 veckor. Det innebär fortfarande mycket tråkiga bäckenbottenövningar, men ibland lägger jag in en del av mina gamla övningar fast i lättare variant för att de är roligare :angel: Så igår blev det lite balans på pilatesboll, ståendes på alla fyra. Det var riktigt klurigt att hålla balansen samtidigt som jag fokuserade på att andas in och ut i långsam takt. Men ändå så roligt att kunna utmana kroppen igen :D
 
Provade igår att utöka en övning lite till och idag känns det i magen rejält. Frågan är om det är träningsvärk eller för snabb ökning ändå?

Övningen går ut på att aktivera magen där steg 1 var att endast ligga på rygg med böjda ben. Sen andas in rejält och sen andas ut sakta med full fokus på knip från nerifrån och upp. Steg 2 är att utöka med att lyfta en fot i taget. Steg 3 är att sen lyfta vikt över huvudet med böjda ben eller om man vill lyfta en fot samtidigt. Jag lyckas inte hålla hålla knipet med att lyfta en fot i kombination med viktförflyttning. Så jag provade att istället ha benen i 90 grader medan vikten förflyttades. Det fungerade riktigt bra men så tung övning så den får vara kvar även i framtiden :up::D Just nu har jag 2 eller 2,5 kg I vikt vilket är drygt halva bebisens vikt.
 
Blev en morgonpromenad igår. Första minusgraderna för denna säsongen vilket jag kanske inte riktigt var beredd på, ankelsockar...

Det stack uppfriskande i glipsn mellan sockar och tightsen 🙈🤣

Ni som bor lite nordligare. Vad har ni på er när ni tar en pw resp. springer?

Just nu har jag vanliga tights, långärmad träningströja, väst halsbuff och pannband men det börjar bli på håret för pw. För löpning är det nog fortfarande ok.
 
Blev ett besök på gymmet igår, inget alls förra veckan men f-it, bara att blicka framåt. Provade att göra benpress (?) och eftersom jag fortfarande är väldigt försiktig och börjar hellre för lågt än för högt eftersom jag inte har koll på vilken "nivå" jag ligger på höll jag på att sparka iväg plattan när jag tog i.. Insåg att 60kg var bättre träningsvikt än de 15 jag ställt in :o:D

Jag går regelbundet hos läkare och har även haft en träff med en dietist. Sist rekommenderade de att jag skulle jobba än mer med att få i mig protein så nu har jag beställt massa smakprov på proteinpulver för att se om något är ätbart. Förstår inte varför allt ska vara med choklad eller jordnöt :yuck: förhoppningsvis hittar jag något som smakar hyfsat och som jag kan äta inför ett pass på gymmet. Har väldigt svårt att matcha in träningen med maten, antingen blir det för tätt att äta middag innan eller så åker jag till gymmet hungrig typ.. Förstår inte hur folk får ihop sina liv ibland :P
 
Blev ett besök på gymmet igår, inget alls förra veckan men f-it, bara att blicka framåt. Provade att göra benpress (?) och eftersom jag fortfarande är väldigt försiktig och börjar hellre för lågt än för högt eftersom jag inte har koll på vilken "nivå" jag ligger på höll jag på att sparka iväg plattan när jag tog i.. Insåg att 60kg var bättre träningsvikt än de 15 jag ställt in :o:D

Jag går regelbundet hos läkare och har även haft en träff med en dietist. Sist rekommenderade de att jag skulle jobba än mer med att få i mig protein så nu har jag beställt massa smakprov på proteinpulver för att se om något är ätbart. Förstår inte varför allt ska vara med choklad eller jordnöt :yuck: förhoppningsvis hittar jag något som smakar hyfsat och som jag kan äta inför ett pass på gymmet. Har väldigt svårt att matcha in träningen med maten, antingen blir det för tätt att äta middag innan eller så åker jag till gymmet hungrig typ.. Förstår inte hur folk får ihop sina liv ibland :P
Har du testat Propuds produkter? Om du inte vill blanda själv förstås. Jag har lite svårt att matcha med maten också eftersom jag tränar mellan jobb och hämta barn så jag är alltid på gymmet vid 12.30 och jag vill inte äta lunch innan för det blir för tätt inpå och sen blir det för sent efter så jag brukar ta en banan på vägen dit, kör mitt pass på ca 1h sen en Propudshake i bilen på väg till förskolan och sen när jag är hemma ca 14.30 så tar jag nån lite matigare mellanmål hemma, brukar bli lite keso och avokado tillsammans med ett kokt ägg så jag står mig till kvällsmaten.
 
Har du testat Propuds produkter? Om du inte vill blanda själv förstås. Jag har lite svårt att matcha med maten också eftersom jag tränar mellan jobb och hämta barn så jag är alltid på gymmet vid 12.30 och jag vill inte äta lunch innan för det blir för tätt inpå och sen blir det för sent efter så jag brukar ta en banan på vägen dit, kör mitt pass på ca 1h sen en Propudshake i bilen på väg till förskolan och sen när jag är hemma ca 14.30 så tar jag nån lite matigare mellanmål hemma, brukar bli lite keso och avokado tillsammans med ett kokt ägg så jag står mig till kvällsmaten.
Har spanat lite, men tycker det mest verkar vara typ milkshakes och chokladpudding typ? Har samma problem med typ olika bars, allt smakar typ godis vilket jag har lite svårt för när jag är hungrig, börjar må illa när jag äter sådant då.. Men kanske är värt att prova? :)
 
Har spanat lite, men tycker det mest verkar vara typ milkshakes och chokladpudding typ? Har samma problem med typ olika bars, allt smakar typ godis vilket jag har lite svårt för när jag är hungrig, börjar må illa när jag äter sådant då.. Men kanske är värt att prova? :)
Jo, det är shakes och puddingar, supergoda tycker jag. Men en liten burk keso och 1ägg går ju att trycka i sig lite hastigt och lustigt också och det är ju proteinrikt. Eller gör proteinbröd, jag brukar baka proteinbröd/kesobröd som är supergott och det går ju att ladda en sån smörgås med lite skinka/kyckling och grönsaker så får du i dig nåt matigt men ändå inte stabbigt.

Brödet jag bakar:
3ägg
1 riven morot
1 liten burk keso
6-7dl havregryn
1tsk salt
1 tsk bakpulver

Mixa ihjäl skiten i matberedare, klicka ut på en bakplåt till 9 tekakor, på med lite riven stark ost och in i ugnen på 200°c 15-18min, håll koll på färgen.
 
Kom igång så bra med träningen, han se märkbara förbättringar på den korta tiden. Igår var jag starkast än på länge. Men på väg hem började jag känna mig dålig och jag fick feber. Var lite mer ok idag trodde jag så jag rensade och organiserade mitt skafferi i 6 timmar men nu är febern tillbaka och huvudet dunkar. Jag hoppas jag kan köra ett pass på fredag eller lördag i alla fall. Håller igång med promenader pga hundarna men vet inte om alla promenader och rensande blev lite för mycket.

Jag har i alla fall fått ordning på maten och är inne på vecka 2 med riktig mat och matlagning även om det är på den simplaste nivån, jag har bott i den här lägenheten i snart tre år och inte lagat mat förrän nu. Jag tycker inte om att laga mat så jag gör det lätt, kommer kanske få inspiration om jag fortsätter.

Jag var rädd att något fruktansvärt skulle hända om jag ”började äta på riktigt ” igen men inget har hänt, kroppen är likadan, jag har inte dött och istället har jag fått äta massor av gott och hittat på nya saker och gamla favoriter. Fortsätter som ett experiment, får se på det hela över tid.

En vän frågade vad eller vem det var som fått mig att börja äta igen och jag blev lite förvånad. Det är ju JAG som gjort det, jag som kämpat mig hit och det har inte med någon annan att göra. Jag har tagit mig hit själv. För att jag vill. För att ingen annan kan tvinga mig här hemma. Så jag är stolt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
94 95 96
Svar
1 918
· Visningar
61 312
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 913
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 887
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 254
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp