Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte riktigt vad som hänt med mig, men jag har haft en fruktansvärd helg och inte blir det någon cykling idag. Kanske börjar återhämta mig lite men jag är jäkligt trött. Känner mig tung och klumpig och öm. Hoppas det går över snart. Vill inte tappa för mycket av den styrka jag nu lyckats bygga upp:meh:
 
Alltså det här med att lyssna på kroppen - hur gör man? Vad ska man lyssna efter?

Var på en hälsotest via jobbet i veckan och fick just det rådet. Mkt pga min sjukdom, eftersom sköterskan som höll i detta har en dotter med samma sjukdom. Och för första gången hör jag en vårdanställd erkänna att det är en svårbehandlad sjukdom. Wow liksom. Nåväl, poängen var att man inte ska träna för hårt och för mkt och att man ska välja sina träningsdagar efter dagsform. Jag känner bara... Eh, om jag skulle känna efter så skulle jag aldrig träna :o

Träna är liksom nåt jag gör på rutin och för att man ska. Lite samma är det ju med att betala räkningar, städa osv. Idag var jag ute på en joggingrunda och jag kände mig inte alls i form för det, men imorgon ska det ju vara snöblandat regn och jag ska dessutom jobba så alltså fick det bli idag. Jag är ju nöjd med det, att det blir av. När jag lyssnade på kroppen blev det ju ett träningsuppehåll på ca 2 månader och ja, jag har ju ännu inte kommit tillbaka ffa med styrketräningen.
Nu går jag på ett armbågsproblem så jag kanske är ute och cyklar men skriver ner vad vården sa till mig;

Att känna efter handlar inte om lust utan om smärta. Dvs säga att lära sig vilken smärta som är OK att gå vidare med och vilken smärta man definitivt ska sluta direkt. Vilken smärta håller kvar dagen efter? Vilken smärta hugger till så man svimmar nästan? Vilken rörelse är det som triggar de olika.

Jag fick lov att lära mig att smärta som känns dag 1 ska inte hänga med dag 2. Smärta som inte kändes dag 1 men som kom under dag 2 trots jag inte gjort något ”mer” är inte heller bra. Dvs smärta som känns NU, och inte sedan kan jag ignorera. Detta pga det problem jag hade.

Kanske kan hjälpa i tankarna?
 
Note to self: Skriv inte Bukeinlägg innehållandes någon slags "tips" vid midnatt en lördagkväll :o Ingen aning om varför min hjärna tyckte att skadat knä + raska promenader var en ypperlig kombination, men det gjorde den bevisligen igår kväll. :bag:

Ja jag tyckte det var lite hrmm konstigt råd men tänkte att jag får ju ändå svara trevligt men bestämt att just promenader inte är det enklaste att genomföra. :D
 
Nu går jag på ett armbågsproblem så jag kanske är ute och cyklar men skriver ner vad vården sa till mig;

Att känna efter handlar inte om lust utan om smärta. Dvs säga att lära sig vilken smärta som är OK att gå vidare med och vilken smärta man definitivt ska sluta direkt. Vilken smärta håller kvar dagen efter? Vilken smärta hugger till så man svimmar nästan? Vilken rörelse är det som triggar de olika.

Jag fick lov att lära mig att smärta som känns dag 1 ska inte hänga med dag 2. Smärta som inte kändes dag 1 men som kom under dag 2 trots jag inte gjort något ”mer” är inte heller bra. Dvs smärta som känns NU, och inte sedan kan jag ignorera. Detta pga det problem jag hade.

Kanske kan hjälpa i tankarna?

Jag har ju inga förslitningsskador så jag vet inte. Jag har tolkat det som att man ska känna efter dagsformen helt enkelt. Vilket jag inte kan. Tror det hänger mkt ihop med att jag alltid varit rädd för att vara lat, så all ovilja har jag tagit som nåt ont som ska fördrivas och så har det bara rullat på. Men jag vet inte. Eller så är alla dagar jämndåliga så skillnaden finns knappt.
 
Gym idag, testade göra Hip Thrusters med skivstång med 20kg på idag. Första gången jag testar med stång så jag ville inte överdriva utan hade mer fokus på att få tekniken rätt. Grymt bra övning!
Sagt upp mig på jobbet idag också så i dec börjar jag jobba på ”mitt” gym😃
 
Jag har ju inga förslitningsskador så jag vet inte. Jag har tolkat det som att man ska känna efter dagsformen helt enkelt. Vilket jag inte kan. Tror det hänger mkt ihop med att jag alltid varit rädd för att vara lat, så all ovilja har jag tagit som nåt ont som ska fördrivas och så har det bara rullat på. Men jag vet inte. Eller så är alla dagar jämndåliga så skillnaden finns knappt.
Det är jätte svårt att veta, ibland hade det i efterhand kanske varit bra att vila och ibland får jag sån otrolig energi och glädje av att träna fast jag kanske var opeppad innan.

Jag kan känna det som att jag vill att det är ”jag” som bestämmer och inte kroppen. Dvs jag går i princip alltid efter vad tankarna säger och inte kroppen. Det kan bli problem även på andra sätt. Jag var bortbjuden i lördags men hade sådan extrem huvudvärk hela dagen att jag knappt kunde röra mig, ändå gjorde jag iordning mig och skulle gå men när jag öppnade ytterdörren small det bara till och det gick verkligen inte. Alla andra hade saknat mig men haft jätte trevligt och jag är fortfarande arg på mig själv att jag inte gick utan gav efter för kroppen. Har till och med ringt flera gånger och bett om ursäkt att jag inte kunde komma för att jag kände mig lat,osocial, utanför, tråkig, elak, otacksam fast det ju inte var fel att vila istället för 2 extra promenader och borta middag och socialt liv när kroppen strejkade och helst ville gräva ner sig i en grop.
 
Det är jätte svårt att veta, ibland hade det i efterhand kanske varit bra att vila och ibland får jag sån otrolig energi och glädje av att träna fast jag kanske var opeppad innan.

Jag kan känna det som att jag vill att det är ”jag” som bestämmer och inte kroppen. Dvs jag går i princip alltid efter vad tankarna säger och inte kroppen. Det kan bli problem även på andra sätt. Jag var bortbjuden i lördags men hade sådan extrem huvudvärk hela dagen att jag knappt kunde röra mig, ändå gjorde jag iordning mig och skulle gå men när jag öppnade ytterdörren small det bara till och det gick verkligen inte. Alla andra hade saknat mig men haft jätte trevligt och jag är fortfarande arg på mig själv att jag inte gick utan gav efter för kroppen. Har till och med ringt flera gånger och bett om ursäkt att jag inte kunde komma för att jag kände mig lat,osocial, utanför, tråkig, elak, otacksam fast det ju inte var fel att vila istället för 2 extra promenader och borta middag och socialt liv när kroppen strejkade och helst ville gräva ner sig i en grop.

Jag är exakt likadan. Har jag sagt att jag ska göra nåt så gör jag det, punkt. Det krävs nåt liknande det du beskrev nu när du skulle iväg, dvs att jag fysiskt inte kan, för att jag ska ställa in. Lite samma är det med träning. Jag schemalägger och då spelar inte dagsformen jättestor roll, jag har bara tid när jag har tid. Annars blir det inte av. Jag gör saker i första hand på rutin, inte för att det "känns" rätt eller på nåt speciellt sätt... jag bara gör.
 
Ja, det fick bli lite anpassningar på dagens crossfit efter gårdagens ofrivilliga avsittning och förra veckans blodgivning som fortfarande känns i kroppen. Bytte jumping pull ups mot scap pull ups, utfallssteg mot pistol squats med hög låda och wall balls mot rodd. Inget superpass för min del men jag har svettats och höjt pulsen så, det får väl duga.
 
Angående att lyssna på kroppen: Jag är inne på samma spår som någon annan var tidigare, jag lyssnar på kroppen mest utifrån smärta. Min sjukgymnast har sagt, om de skador vi diskuterat, att om smärtan känns överkomlig och försvinner efter 24 timmar (12 för benhinnorna) så är det ok. Om inte så har det varit för mycket och jag får ta det lugnare nästa gång.

När det gäller den mentala biten är det sällan den behöver vila så som kroppen behöver, tvärtom är jag egentligen en latmask som behöver påminna mig själv om vad pannbenet är till för.
 
Tänker att det är dags att hoppa in i den här tråden! Har sedan 4 veckor ungefär ett kort på friskis och har som mål att vara där minst 2 gånger i veckan.
Nu har jag uppnått mitt första mål och det är att känna mig hyfsat bekväm i lokalerna, prova på lite maskiner osv. Alltså inga direkta träningsmål utan mer "gå dit, gör något, var nöjd med dig själv".

De närmsta målen jag har nu är:
- Hitta ett träningsprogram och/eller få lite mer struktur. Behöver inte vara något avancerat utan mer "känner du för kondition gör detta, ben gör så...".

- Gå på ett pass

- Köp nya gym/träningskläder (målet jag är minst pepp på)
Kan faktiskt checka av sista punkten! Ett par tights, en sportbh och en topp för 600kr👌🏻Stadium levererar
 
Blev en del motionerande idag,har promenerat över 1 mil, rensat massor hemma och sprungit på gymmet. Sprang både längre och snabbare än jag brukar, snabbaste någonsin på gymmet faktiskt:banana: vilket visar sig nu på kvällen, har träningsvärk från gymmet i fredags och idag ont i knäna efter löpningen.

Men jag har schlatterknän sen 10 års åldern eller yngre och det är en smärta som jag fått från både läkare och sjukgymnaster att den är helt ofarlig och att det går att träna ändå. Men det är lite jobbigt. Brukade tejpa knäna när jag spelade fotboll så funderar på att göra det nu på prov nästa gång jag springer. Har knölar på knäna mest på höger, det är brosk som lossnat och lagt sig i en klump på knäskålarna på båda benen och som skaver. Inte skönt.

Nu blir det en sista runda med hundarna och sen försöka vila lite.

Imorgon blir det styrketräning
 
Idag blev det ingen träning har haft väldigt ont i mitt skadade knä och det har gjort mig trött. . Släpade mig till affären förut det var kallt och jättejobbigt. Kändes i ansträngning som jag gjort ett rejält fyspass. Spänner mig lite tror jag för att inte böja knät och då blir det jobbigare. Har iallafall fått ihop en nyttig lunch till imorgon med strimlad kyckling, lök, champinjoner och paprika. Försöker undvika kolhydrater i så stor utsträckning som möjligt just nu när jag knappt kan träna då jag har så förbaskat lätt att lägga på mig.
 
Behöver råd, för 10 år sedan skadade jag mig i knäet, första och enda gången jag åkte skidor. Korsbandet (tror jag det var)gick av, titthål och senare en operationen för att göra ett nytt. Detta gjordes i den kommunen jag var skriven i då och har sedan dess flyttat. Jag har inte tränat på flera år och har nu ju kommit igång ordentligt. Jag får ont i vissa övningar och det krasar i det knäet... Jag blir lite nojjig för jag vill inte skada det så jag funderar på om jag ska kolla av med läkare för att se så jag inte förvärrar och få hjälp att styrka upp/skydda knäet med övningar. Men eftersom det var i en helt annan kommun, hur går jag tillväg då? Ska jag ringa VC i första kontakten och be de skicka en remiss till ortoped eller sjukgymnast?
 
Vädret.. Jag har så svårt att motivera mig att dra ut på löptur när det är regn, blåst och 3 fjuttiga grader ute.. Hunden VILL springa oavsett väder men matte, not so much.. Jag vill bara ha ett löpband hemma när det är så pissigt väder, hade det bara kunnat sluta regna så har jag inga som helst problem med temperaturen och inte blåsten heller men det förbannade regnet!! HATAR regn.
Idag blir det i alla fall gymmet, varmt och gott:D
 
Behöver råd, för 10 år sedan skadade jag mig i knäet, första och enda gången jag åkte skidor. Korsbandet (tror jag det var)gick av, titthål och senare en operationen för att göra ett nytt. Detta gjordes i den kommunen jag var skriven i då och har sedan dess flyttat. Jag har inte tränat på flera år och har nu ju kommit igång ordentligt. Jag får ont i vissa övningar och det krasar i det knäet... Jag blir lite nojjig för jag vill inte skada det så jag funderar på om jag ska kolla av med läkare för att se så jag inte förvärrar och få hjälp att styrka upp/skydda knäet med övningar. Men eftersom det var i en helt annan kommun, hur går jag tillväg då? Ska jag ringa VC i första kontakten och be de skicka en remiss till ortoped eller sjukgymnast?
På de flesta vårdcentraler kan du boka tid direkt till fysioterapeut utan remiss :) Så kan du beskriva problemet och få hjälp, och så skickar de vidare till läkare om det skulle behövas.
 
Behöver råd, för 10 år sedan skadade jag mig i knäet, första och enda gången jag åkte skidor. Korsbandet (tror jag det var)gick av, titthål och senare en operationen för att göra ett nytt. Detta gjordes i den kommunen jag var skriven i då och har sedan dess flyttat. Jag har inte tränat på flera år och har nu ju kommit igång ordentligt. Jag får ont i vissa övningar och det krasar i det knäet... Jag blir lite nojjig för jag vill inte skada det så jag funderar på om jag ska kolla av med läkare för att se så jag inte förvärrar och få hjälp att styrka upp/skydda knäet med övningar. Men eftersom det var i en helt annan kommun, hur går jag tillväg då? Ska jag ringa VC i första kontakten och be de skicka en remiss till ortoped eller sjukgymnast?
Som @Nahar skriver så behövs i de flesta fall ingen remiss till fysioterapeut. I vår region har vi också privata fysioterapeuter som har avtal med regionen och inte är knuten till vårdcentraler som man kan boka tid hos direkt. Kanske kan du hitta någon som är inriktad på idrottsskador?
 
Jag skriver ett inlägg så jag hittar tråden igen :up:

Födde barn i förra veckan så nu är jag taggad på återkomst! Naturligtvis ska jag ta det väldigt lugnt, det blir inte träning än på några veckor. Har börjat med knipträning och mammamageträning lite smått, knipet finns ändå där nånstans så det är ju bra :) Hoppas komma igång med kortare promenader snart också.
 
Jag skriver ett inlägg så jag hittar tråden igen :up:

Födde barn i förra veckan så nu är jag taggad på återkomst! Naturligtvis ska jag ta det väldigt lugnt, det blir inte träning än på några veckor. Har börjat med knipträning och mammamageträning lite smått, knipet finns ändå där nånstans så det är ju bra :) Hoppas komma igång med kortare promenader snart också.
Grattis till bebis:love:

Seså! In i mysbubblan igen!!
 
Jag skriver ett inlägg så jag hittar tråden igen :up:

Födde barn i förra veckan så nu är jag taggad på återkomst! Naturligtvis ska jag ta det väldigt lugnt, det blir inte träning än på några veckor. Har börjat med knipträning och mammamageträning lite smått, knipet finns ändå där nånstans så det är ju bra :) Hoppas komma igång med kortare promenader snart också.
Stort grattis! :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 871
· Visningar
60 132
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 667
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 566
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 869
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp