Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag pratade även med en av instruktörerna idag och har bestämt mig för att investera i 3 månaders PT-pass med honom med början i mars. Fokus blir att bygga upp mitt stukade självförtroende och plocka fram mer muskeldefinition.

Det är alldeles för dyrt egentligen och det kommer att innebära att jag lägger smått orimliga summor på min träning det kommande halvåret, men jag känner verkligen att det är värt det. Dels för att det är mitt första riktiga träningsår sen 2019 ("riktiga" som i att jag kan träna på det sätt jag vill, inga restriktioner) och dels för att det stundande bröllopet bidrar med mer träningsmotivation än jag nånsin upplevt. Inte för att jag inte är nöjd med mig själv som det är idag, jag skulle utan problem kunna knata ner för altargången imorgon om det vore så, men jag känner mig jäkligt peppad och nyfiken på hur mycket starkare jag kan bli och har aldrig känt att jag kunnat rättfärdiga en sådan här "satsning" tidigare. Passande nog fick jag en oväntad löneförhöjning precis före jul vilket kommer att täcka den månatliga kostnaden för PT:n, så jag har kommit överens med mig själv om att det är okej.

Jag är så fruktansvärt taggad på allt vad träning heter just nu, så det här ska bli sjukt spännande! :bump:
Guuud vad roligt! :love::banana:

--
Här är dagens pass avklarat, inklusive den där stretchövningen. De räknar inte med att man får ner armbågen i golvet va? 😅

19873A23-7FEA-4B9D-887D-F0345FCFC030.jpeg


OHP, 20kg x 10, x 11, x 10!
I did it!! 🤩

Nästa stora mål är väl 25kg 3x10/6x4, men räknar med att det kommer ta ett tag.

Imorgon blir det ridning 90min, så ska försöka hålla mig från gymmet, men skulle ljuga om jag sa att jag inte var sugen på marklyft :p
 
Guuud vad roligt! :love::banana:

--
Här är dagens pass avklarat, inklusive den där stretchövningen. De räknar inte med att man får ner armbågen i golvet va? 😅

Visa bifogad fil 84467

OHP, 20kg x 10, x 11, x 10!
I did it!! 🤩

Nästa stora mål är väl 25kg 3x10/6x4, men räknar med att det kommer ta ett tag.

Imorgon blir det ridning 90min, så ska försöka hålla mig från gymmet, men skulle ljuga om jag sa att jag inte var sugen på marklyft :p
Jag var sjukt långt från marken med armbågen, var tvungen att kolla flera gånger för att se om jag gjorde något fel :laugh:
 
Pengar man investerar i en PT är aldrig bortkastade! Har tränat med PT i runt 16 månader. Innan dess hade jag i princip aldrig gått till ett gym. En gång i veckan, minus ett gäng missade på grund av sjukdom och liknande. Det är egentligen först NU som jag känner mig bekväm med (och tycker att det är kul) att gå och träna själv. Och sen jag började mår min rygg mycket bättre. Nu tänkte jag gå från 30 minuter pass till 45 minuter, plus försöka få in två pass i veckan. 💸💸💸

Dyrt, ja. Värt det? JA!
Kan bara hålla med! Körde också massa pt första året jag tränade, 1-2 pass i veckan och det gav så sjukt mkt! Är helt bekväm med gymmiljö och hur maskiner funkar plus tekniken på fria vikter.
Väl investerade pengar!!
(Min pt är numera min chef:rofl:)
 
En häst kostar lätt 5000 i månaden! Så du kommer ha en billig hobby om man jämför :laugh:
Jamen precis, och då har vi inte ens räknat inköpspriset! Kan träna på samma sätt i typ 30-40 månader innan jag kommer upp i kostnaden för en häst :D
Guuud vad roligt! :love::banana:

--
Här är dagens pass avklarat, inklusive den där stretchövningen. De räknar inte med att man får ner armbågen i golvet va? 😅

Visa bifogad fil 84467

OHP, 20kg x 10, x 11, x 10!
I did it!! 🤩

Nästa stora mål är väl 25kg 3x10/6x4, men räknar med att det kommer ta ett tag.

Imorgon blir det ridning 90min, så ska försöka hålla mig från gymmet, men skulle ljuga om jag sa att jag inte var sugen på marklyft :p
Starkt jobbat! Och nej, det är verkligen inte alla som får ner armbågen i golvet sådär tjusigt i stretchen. Jag kan preciiis nå ner på vänster sida, men på höger sida har jag inte en chans! Föga förvånande är det även höger sida jag ofta har ont i... Den är allt bra logisk ibland den där kroppen!
 
Har bokat en tid till kiropraktorn för jag insåg att jag nog inte tar mig ur det här ryggontet av mig själv. Har legat på en tennisboll hela dagen igår typ men om jag sitter ner så blir jag sjukt öm i vänster höft och får ont i ländryggen. 👎 Vet som sagt varför jag får såhär men trodde det skulle vara borta.
 
Varit på gymmet och kört ett pass i en tom sal. Tycker smittspridningen är för hög för att vara i det lilla gymmet som finns på vår träningsanläggning och känner mig tryggast i en tom sal. Körde styrka med skivstång, kondition i intervaller och en del övningar på bräda för mage m.m. samt två viktplattor när jag körde situps. Fanns inga medicinbollar i denna salen som i den andra salen. Blev ett rejält träningspass, testade att utmana mig med konditionen idag och träna lite längre än jag brukar och det blev svettigt men skönt nu efteråt! Har gått upp lite på skivstången i vikt och bestämt mig för att ligga kvar på det några veckor, försöker träna tre gånger per vecka, för att sen se om jag kan öka ytterligare med vikt. Ska även försöka öka på konditionsdelen vid varje tillfälle dock när jag tränar innan jobbet har jag lite mer begränsat med tid så jag får se hur det går med det men på helgen kan jag träna lite längre pass iallafall. Känns ändå bra! :)
 
Bryr mig inte om knäet nu, det får gå sönder om det sker. Så nu har jag för första gången i mitt liv köpt träningstights! Fast jag är tjock men det jag hade modet att köpa ändå! Det blev 2xu med hög midja och det bästa av allt, jag fick presentkort från mitt extrajobb (julklapp) så jag betalar 29 kr själv för tightsen :D
 
Har varit hos kiropraktorn och det är sådär med kroppen min. Har fått tillbaka en del av de problem jag haft tidigare/det har väl egentligen inte varit helt bra. Får rehabträna och springa och så till nästa vecka men behöver inte persa i marklyft precis. Tråkigt för vi har möblerat om i hemmagymet och det är så fint. Just nu tycker jag väldigt synd om mig själv men min kropp känns ovanligt påverkad av dagens omgång. 👎
 
Crossfit idag, ett riktigt mördarpass för benen, men jag fick göra ganska mycket anpassningar såatteh.

Uppvärmning 2 min kondition (jag kan ju då bara ro för tillfället) följt av 3 varv med 8 front squats (utan skivstång men gummiband runt knäna för mig), 8 pressar, 20 sekunder sprint (tåhäv för mig) och 20 sekunder couch stretch.

Därefter 15 min romanian split squats, de högre nivåerna körde med skivstång, de på mitten med hantlar och jag körde något helt annat eftersom mina knän inte ens klarar utfallssteg i vanliga fall. Jag gjorde istället lite rehab samt långsamma deadlifts med lätt vikt (35 kg).

Avslutade med fyra varv av 6 back squats, 9/12 cal på airbike eller rodd, 1 minuts vila. Jag fick göra typ sit ups på sån där pryl där man hakar i fötterna och lutar sig bakåt och tar sig upp med mage och lår. Herregud så läskigt, min coach fick stå bakom första gångerna för jag var så himla rädd att ramla ner :o kom aldrig ner så djupt som var tanken trots att jag försökte bli bekväm med det men jag litade inte alls på att kroppen skulle klara det. Körde rodden som en skulle iaf. Tog inte så mycket vila mellan varven utan körde rehab som vila.

Frågade faktiskt coachen efteråt om det var okej med så mycket anpassning som det blir för mig just nu, känner mig mer besvärlig än vanligt just nu, men han sa att det inte var några problem utan att han kan hitta på ännu mer kreativa övningar om jag vill. Skönt att få sån support/feedback när man känner sig dålig.
 
Huga , idag var tungt 🥵
Att lägga till romanian deadlifts har nu gett exakt rätt nivå av köttighet på passet :D

Dock väldigt frustrerad att det som ger upp först både där och i vanliga är greppet och underarmarna... Men det är väl bara att träna.

Adductor med träningsvärk från ridningen igår var också en intressant upplevelse ahah.

Fortsätter med stretchövningen som @Mineur la in, kan meddela att det stönas och stånkas allra mest under den 😂

8D2AE208-679A-40E5-81AB-5E3FA7C02397.jpeg
 
Hade typ träningsvärk i svanskotan igår, efter passet i lördags :o
Blev en dag på gekås igår och idag drog gubben till Stockholm i 1v, så mina pass i boxen blir tyvärr lidande.

Men tog mig ut på slingan och sprang två varv på korta slingan, vågade inte mer då jag inte har samvete att lämna tjejerna mer än 15 minuter. Även om de har ipad och stora tjejen ringer om det skulle vara något, med ipad rör de sig inte ur fläcken. De vet precis vart jag är och de kan ringa mig, har diskuterat fram med gubben vad som är bäst. Att gå ut med hunden när de somnat, eller göra det innan när de är vakna, vi kom fram till när de är vakna för då vet de var jag är. Och jag är som sagt inte borta mer än 15 minuter.

Så idag blev det 3km sprunget på 14 minuter, bra att springa med hund för hon håller tempot uppe. Bortsätt från de panikbajspauserna som blir :p

Men 14 minuter löpning, och 15 minuter hemträning. Blev lite squats och diverse hittepå. Hade ingen bra plan, får ha en bättre nästa gång. Bättre än inget antar jag.
 
Jag fick göra typ sit ups på sån där pryl där man hakar i fötterna och lutar sig bakåt och tar sig upp med mage och lår. Herregud så läskigt, min coach fick stå bakom första gångerna för jag var så himla rädd att ramla ner :o kom aldrig ner så djupt som var tanken trots att jag försökte bli bekväm med det men jag litade inte alls på att kroppen skulle klara det.
Åh fy, en sådan har jag också testat en gång. Vi strök den från programmet (detta var när jag tränade med PT) med en gång för jag vågade inte ens klättra upp :angel:

Jag tycker för övrigt att det är väldigt imponerande att du kämpar på och går dit trots att du behöver anpassa så mycket! Det är det minsann inte alla som skulle göra i din sits. Får jag gissa så tror jag att många coacher tycker att det är kul att få använda kreativiteten lite och hitta på alternativa övningar. De jobbar ju med det de gör av en anledning! :)
Huga , idag var tungt 🥵
Att lägga till romanian deadlifts har nu gett exakt rätt nivå av köttighet på passet :D

Dock väldigt frustrerad att det som ger upp först både där och i vanliga är greppet och underarmarna... Men det är väl bara att träna.

Adductor med träningsvärk från ridningen igår var också en intressant upplevelse ahah.

Fortsätter med stretchövningen som @Mineur la in, kan meddela att det stönas och stånkas allra mest under den 😂

Visa bifogad fil 84573
Har du testat mixat grepp, alltså där man har ena handflatan mot sig och andra från sig? Jag är personligen inget fan av det men jag vet att många tar till det när greppstyrkan sviker. Men ja, annars är det definitivt sånt som kommer med tiden :)
 
Jag har promenerat 6 km idag men har annars vilodag. Planen är crossfit imorgon, torsdag och fredag. I helgen antingen vandring eller någon slags lättare löpning. Utöver detta dagliga promenader som vanligt, för att undvika att jag "fastnar" här hemma när jag inte har någon anledning att gå ut.

För en gångs skull känner jag faktiskt att de tre crossfitpass i veckan jag betalar för inte riktigt är tillräckligt, jag skulle gärna köra fyra. Men jag vet att jag 1) är för snål för ett "större" medlemskap och 2) definitivt inte hinner/orkar med fler än 3 pass under många av årets veckor, så det är inget att fundera över egentligen. Från och med mars blir det ju dessutom PT-pass en gång i veckan ovanpå allt, och då kommer jag verkligen inte behöva mer crossfit i mitt liv ;)
 
Åh fy, en sådan har jag också testat en gång. Vi strök den från programmet (detta var när jag tränade med PT) med en gång för jag vågade inte ens klättra upp :angel:

Jag tycker för övrigt att det är väldigt imponerande att du kämpar på och går dit trots att du behöver anpassa så mycket! Det är det minsann inte alla som skulle göra i din sits. Får jag gissa så tror jag att många coacher tycker att det är kul att få använda kreativiteten lite och hitta på alternativa övningar. De jobbar ju med det de gör av en anledning! :)

Har du testat mixat grepp, alltså där man har ena handflatan mot sig och andra från sig? Jag är personligen inget fan av det men jag vet att många tar till det när greppstyrkan sviker. Men ja, annars är det definitivt sånt som kommer med tiden :)

Jao, har testat, men inte ett stort fan. Och vill helst undvika det om jag kan (eller så länge jag kan) :angel:
Ska kanske se vad mina händer tycker om hook grip med.

Ska försöka komma ihåg att hålla sista repen så länge jag kan framöver (både på DL och RDL), och göra lite dead hangs och sånt. Kämpa på :D
 
Jao, har testat, men inte ett stort fan. Och vill helst undvika det om jag kan (eller så länge jag kan) :angel:
Ska kanske se vad mina händer tycker om hook grip med.

Ska försöka komma ihåg att hålla sista repen så länge jag kan framöver (både på DL och RDL), och göra lite dead hangs och sånt. Kämpa på :D
Nä, jag gillar det inte heller som sagt. Känns som att hela jag hamnar ur balans lite grann!
 
Åh fy, en sådan har jag också testat en gång. Vi strök den från programmet (detta var när jag tränade med PT) med en gång för jag vågade inte ens klättra upp :angel:

Jag tycker för övrigt att det är väldigt imponerande att du kämpar på och går dit trots att du behöver anpassa så mycket! Det är det minsann inte alla som skulle göra i din sits. Får jag gissa så tror jag att många coacher tycker att det är kul att få använda kreativiteten lite och hitta på alternativa övningar. De jobbar ju med det de gör av en anledning! :)
Ja jag vågade inte egentligen heller men tänkte jag skulle bli modigare, blev inte riktigt så :p

Tack ❤️ Jag vet ju hur gött det var när jag var igång så vill gärna hitta tillbaka dit. Är så glad över att coachen inte ser några hinder.
 
Jag har promenerat 6 km idag men har annars vilodag. Planen är crossfit imorgon, torsdag och fredag. I helgen antingen vandring eller någon slags lättare löpning. Utöver detta dagliga promenader som vanligt, för att undvika att jag "fastnar" här hemma när jag inte har någon anledning att gå ut.

För en gångs skull känner jag faktiskt att de tre crossfitpass i veckan jag betalar för inte riktigt är tillräckligt, jag skulle gärna köra fyra. Men jag vet att jag 1) är för snål för ett "större" medlemskap och 2) definitivt inte hinner/orkar med fler än 3 pass under många av årets veckor, så det är inget att fundera över egentligen. Från och med mars blir det ju dessutom PT-pass en gång i veckan ovanpå allt, och då kommer jag verkligen inte behöva mer crossfit i mitt liv ;)
Har ni olika medlemskap beroende på hur mycket ni tränar?
Hos oss finns det bara ett alternativ och då ingår både open och pass.
 
Har ni olika medlemskap beroende på hur mycket ni tränar?
Hos oss finns det bara ett alternativ och då ingår både open och pass.
Hos oss finns några olika alternativ, bland annat ett som bara ger tillgång till lunchpass, något som ger tillgång till x antal pass i veckan och ett som ger tillgång till allt. Och så 10-kort. Jag började med ett sånt kort för det var mest prisvärt när man gjorde ett pass i veckan. När jag gick upp på två pass i veckan ändrade jag och band upp på ett år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
93 94 95
Svar
1 898
· Visningar
60 797
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 779
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 702
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 068
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp