Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sista löpturen inför varvet, 5km i tävlingsfart Ovant att springa i det tempot när jag är van att springa lite fortare men jag tänker icke kräla i mål på lördag utan ska hålla mig till planen och då hellre kunna öka lite på slutet om det finns krafter kvar.
Det låter som en bra plan! Hoppas du får ett riktigt roligt lopp! :love: :banana:
 
01891DE4-F9C1-46B1-811F-4A4E249EFA63.jpeg


Short but sweet!
Och mer än nog hälsar mina ben 😅
 
Crossfit idag, kört over head squats för första gången och man kan ju lugnt säga att det är något att lägga på listan över saker med mycket utvecklingspotential 🤣

Jag är ju svag i squats allmänt iom knäskadorna, så alla former av dem ställer till det. Men kul att ha provat, även om jag på slutet bytte dem till back squats.
 
Hade världens konstigaste ”yoga” pass igår.

Hade bokat in mig på vad jag trodde var ett lugnt yinyoga pass men hade missat att det var någon sorts eventvecka på gymmet. Alla mina tre vanliga pass har ställts in för att instruktörerna är sjuka. Det visade sig att det inte var yinyoga, inte yoga alls faktiskt utan bara en massa helkonstiga saker som gjorde så folk stönade av smärta, pratade med varandra för att försöka förstå, vred och vände sig, sa aj och salen var så full att vi nästan låg på varandra. Musik på extremt hög nivå och jag var tvungen att byta plats när instruktören satte en extra högtalare precis bakom mig. Popmusik med smärtsamma rörelser är en bättre beskrivning än yoga.

Jag är extremt ljudkänslig och gillar inte när det är mycket människor omkring mig så jag var nära att fly fältet flera gånger, men jag stod ut hela tiden som slutade på 85 minuter :cautious:

Bortkastade tid, instruktören ansåg till exempel att det var ljuvlig massage att lägga ner ena armen helt nere på marken och sen ställa sig på alla fyra och sen ställa sig med båda knäna på underarmen och lägga hela sin vikt på armen genom knäna . Jag har kantiga knän så det var som spikar in i armen. Ingen lyxkänsla där…
 
”Vilodag” idag. Promenerat 7-8 km och på förmiddagen körde jag ett yinyoga pass hemma med mitt nya fina bolster. Höll på i 50 minuter. Jag tittar aldrig på klockan när jag tränar för jag vill ha fokus på rörelserna och kroppen och nuet men brukar ställa in ett stoppur som jag tittar på efter av nyfikenhet. På kvällen körde jag ett till pass men utan bolster. Höll på i 40 minuter men hann med stora delar av kroppen.

Imorgon har jag ett youtube pass på 65-70 minuter som är en utmaning för mig att ta mig an. Följt det en gång men gillade det då.
 
”Vilodag” idag. Promenerat 7-8 km och på förmiddagen körde jag ett yinyoga pass hemma med mitt nya fina bolster. Höll på i 50 minuter. Jag tittar aldrig på klockan när jag tränar för jag vill ha fokus på rörelserna och kroppen och nuet men brukar ställa in ett stoppur som jag tittar på efter av nyfikenhet. På kvällen körde jag ett till pass men utan bolster. Höll på i 40 minuter men hann med stora delar av kroppen.

Imorgon har jag ett youtube pass på 65-70 minuter som är en utmaning för mig att ta mig an. Följt det en gång men gillade det då.
Oj, det var inte mycket till vilodag (med mina mått mätt)! 😅
 
Strö salt i såren bara ;) vi har det också varmt nu men snön ligger ju kvar så jäkla länge här.

23 grader har jag haft det idag, häggen blommar och ja... det är rätt nice :angel: Rätt deprimerande när jag fick bilder från syrran idag, där snöhögarna ligger kvar och det gulbruna gräset börjat tina fram på sina håll. Den här årstiden saknar jag inte de där breddgraderna :o
 
Match igår, och jag gör 85 jävligt bra minuter av 90! 💪 Det som saknas just nu är lite bättre kondition.. Men fan det kommer! Jag är ändå igång med matcher tidigare än väntat..

Och påtal om väder och växter just nu.. Här (NV Skåne) blommar allt.. Raps, syren, rhododendron, hägg, jordgubbsplantor och maskrosorna är redan fröbollar.. 😁
 
Strö salt i såren bara ;) vi har det också varmt nu men snön ligger ju kvar så jäkla länge här.

Haha, men jag tror man uppskattar snön på ett helt annat sätt i norr än vad vi gör här nere i söder. Då vinter bara är blask, kallt och grått här nere :p

Jobbade mycket utomhus igår, i shorts och brände sönder mig. Denna vanliga start på våren, aldrig lär man sig :banghead:
 
Haha, men jag tror man uppskattar snön på ett helt annat sätt i norr än vad vi gör här nere i söder. Då vinter bara är blask, kallt och grått här nere :p

Jobbade mycket utomhus igår, i shorts och brände sönder mig. Denna vanliga start på våren, aldrig lär man sig :banghead:

Folk generellt - ja. För min egen del - nja.
Den större delen av vintern är bara mörkt, kallt, långsamt och som sagt - oanvändbart. Sedan jag flyttade söderut uppskattar jag att vintern är kort även om den är skit, för att det är övergående. Hellre 3 mån skit än 6 mån skit. Den enda snön jag uppskattar är i mars/april då det är skidföre och inte så kallt så man fryser ihjäl. Träna utomhus där uppe på vintern har jag aldrig kunnat göra - jag fryser ihjäl. Ha häst där uppe på vintern och rida ut - jag fryser ihjäl.

Så nej, jag är ingen vinterfantast trots att jag borde ha det i generna :p
 
Har haft det väldigt motigt med träningen den här våren, många uppehåll för sjukdom och svårt att komma igång ordentligt däremellan. Mina inplanerade 3 pass/v har i de allra flesta fall blivit 2 eller tom 1 pass och jag har haft ont lite här och var. PT-passen har blivit av men där har jag känt mig klen och som om utvecklingen snarare går bakåt än framåt.

Igår körde vi knäböj mot en bänk (boxböj?) och det kändes helt plötsligt jättebra. Gjorde 6or på 60kg utan direkt ansträngning och helt plötsligt låg det 70kg på stången (har ett tidigare PB på 67,5). Min PT sa att jag kunde göra så många reps jag ville, spelade ingen roll om det var 1 eller 6. Bestämde mig för att göra en oavsett hur det kändes för att lyckas och den kom upp utan några direkta bekymmer, hade nog kunnat göra ett par reps till men hade ju bestämt mig för en. Sen gjorde jag en etta till på 75kg av bara farten :D Kände mig såå nöjd och glad, det här var precis vad jag behövde efter den här våren.

Nästa gång ska vi köra marklyft och det är den enda övningen som känts riktigt bra under våren så jag hoppas att det kan bli ett PB där med. Har tagit 80kg förut men hoppas lite på att komma upp mot 100.
 
Oj, det var inte mycket till vilodag (med mina mått mätt)! 😅
Haha, nja det var väl mest att att jag brukar vara ute och gå mycket mer, 1 eller oftast 1,5 timmar är väl det vanliga. Ibland mer, det blev det inte igår. Och mellan promenader och träningspassen låg jag som en säl i soffan :p Eller jo i och för sig tvättade jag och sprang fram och tillbaka till tvättstugan, städade lite, storhandlade med att bära tuuuuungt hela vägen hem för jag har ingen bil så jag går oftast eller cyklar ibland.

Så känslan var vilodag men var nog igång en hel del 😂
 
Haha, nja det var väl mest att att jag brukar vara ute och gå mycket mer, 1 eller oftast 1,5 timmar är väl det vanliga. Ibland mer, det blev det inte igår. Och mellan promenader och träningspassen låg jag som en säl i soffan :p Eller jo i och för sig tvättade jag och sprang fram och tillbaka till tvättstugan, städade lite, storhandlade med att bära tuuuuungt hela vägen hem för jag har ingen bil så jag går oftast eller cyklar ibland.

Så känslan var vilodag men var nog igång en hel del 😂
Menade att jag går 2-2,5 timmar per dag, inte 1.
 
Sämre känsla på morgonens PT-pass tyvärr. Jag hade stora problem med ffa pull ups och hann bli riktigt frustrerad innan PT:n påminde mig om att det var mitt tredje tuffa träningspass på tre dygn, att jag påpekat att kroppen är full av träningsvärk och att det eventuellt inte var helt rimligt att förvänta sig topp-prestation från kroppen i det läget :angel:

Tror det blir vila resten av veckan nu. Jag hade en liten fundering på att köra morgonpasset i crossfitboxen imorgon, men till och med min ambitiöse PT tyckte att jag skulle vila i helgen. Och ja, kroppen känns faktiskt lite sliten efter de här dagarna. Har istället bokat in frukost med en kompis imorgon och sen blir det date night med bowling + middag på restaurang :)
 
Sämre känsla på morgonens PT-pass tyvärr. Jag hade stora problem med ffa pull ups och hann bli riktigt frustrerad innan PT:n påminde mig om att det var mitt tredje tuffa träningspass på tre dygn, att jag påpekat att kroppen är full av träningsvärk och att det eventuellt inte var helt rimligt att förvänta sig topp-prestation från kroppen i det läget :angel:

Tror det blir vila resten av veckan nu. Jag hade en liten fundering på att köra morgonpasset i crossfitboxen imorgon, men till och med min ambitiöse PT tyckte att jag skulle vila i helgen. Och ja, kroppen känns faktiskt lite sliten efter de här dagarna. Har istället bokat in frukost med en kompis imorgon och sen blir det date night med bowling + middag på restaurang :)
Låter som en bra plan tycker jag, med lite vila när du tränar så mycket :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 877
· Visningar
60 255
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 687
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 609
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 942
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp