Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mineur

Trådstartare
Moderator
Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett ambitionsnivå och förmåga. Skryt är alltid varmt välkommet, men det är däremot inte kroppshets eller vikthets. Vi försöker därför undvika diskussioner kring kost och diverse dieter. Här fokuserar vi på allt som får oss att må bra helt enkelt, både mentalt och fysiskt! Jag är väl partisk, men jag skulle faktiskt vilja påstå att det här är Bukes vänligaste, mest stöttande och mest konfliktfria tråd :D
 
Jag överraskade mig själv med att ge mig ut på en spontan löprunda på lunchen. Ni som följt mig ett tag vet att jag avskyr löpning och undviker det i största möjliga mån, men sisådär 5 gånger om året faller andan på och jag får för mig att det vore trevligt att springa en runda. Ungefär hälften av gångerna ångrar jag mig halvvägs och hälften av gångerna går det rätt bra - idag var som tur är en dag då det kändes helt okej :D Det faktum att det är en sådan där strålande, krispig vinterdag med klarblå himmel och lite frostigt hjälpte definitivt. Jag drog med mig sambon också och vi joggade 3 km i hyfsat tempo, med ett stopp för att hälsa på en 10 veckor gammal labradorvalp som kom springandes emot oss i parken och var helt oemotståndlig :love:

Nu kaffe och kanelbulle innan jag jobbar dagens sista timmar!
 
Grattis till jobbet förresten @Lazy Lady, det låter ju superdrömmigt att få jobba på ett sådant ställe (och kanske framförallt att glida runt i träningskläder hela dagarna :angel:). En vacker dag ska jag göra en liknande förändring!
 
Balett och trädplantering idag med, men nu är jag så slut i kroppen att jag knappt orkar något alls. Så, vila tills söndag, då blir det ett litet danspass men inget mer. Imorgon troligtvis en riktigt långsam och lugn skogspromenad, där jag kan kolla på mossa och sitta i ett träd en stund, eller nåt :)
 
Hur skitiga ungar har du egentligen?:angel: (eller är de väldigt många? med väldigt stora rum?:confused:)
Haha en av dem är lite av en samlare och det blev till att smyga ut lite av skräpet i taget utan att han såg så det gav nog de flesta stegen, har ett långt hus 😁
Alltså hans systers rum resulterade i 2 påsar skräp/ trasiga leksaker. Hans rum resulterade i 6(!) påsar 🤷‍♀️
 
@Hoarfrost Jag tycker absolut du ska testa crossfit! Jag hade aldrig tränat regelbundet på gym innan jag började med crossfit (under fotbollens försäsongsträning var det många gympass jag ”tyvärr” inte kunde vara med på t.ex.) och är fortfarande oerhört otränad jämfört med många men tycker det är superkul och jättepeppigt! På mitt gym går man efter en ”stege” med olika nivåer där man kan variera nivåer eller kombinera dem, coacherna och de andra som tränar på passen har varit supertrevliga och hjälpsamma. Gick dit en nervös dag i slutet av april och kör nu två gånger i veckan (ibland tre om det känns för långt till nästa gång :D) och även om jag är långt ifrån de som tränat längre så märks det ju att jag gjort en enorm utveckling.
 
Men med det sagt så kämpade jag mot gråten på dagens crossfit. Blev yr och matt, antagligen fortfarande väldigt påverkad av blodgivningen tidigare i veckan, försökte avsluta passet men tränade idag för en väldigt peppande coach som jag i vanliga fall gillar men idag blev det bara press och jobbigt. Nästa tappning ska jag nog ge det nån vecka efter innan jag ger mig på gymmet.
 
Cyklade till jobbet (elcykel, 1,1 mil), sen hem i em, tänkte sen ge mig på, beroende på hur mörkt det är, 4 km-rundan eller 2,7 km-runda (jogga sakta!) och sen köra mina styrkeövningar hemma framför teven :)
Om helgen blir som jag tänker nu, så ett varv imorgon bitti runt min närmsta sjö, PW (1,1 mil) och sen på söndagen en springrunda och styrkeövningar. Kul med övningarna! Började med 8 kg kettlebell för 3 månader sedan och kör nu med 16 utan problem. Skulle nog kanske tom gå upp till 20, men de är så dyra att köpa.
 
@Hoarfrost Jag tycker absolut du ska testa crossfit! Jag hade aldrig tränat regelbundet på gym innan jag började med crossfit (under fotbollens försäsongsträning var det många gympass jag ”tyvärr” inte kunde vara med på t.ex.) och är fortfarande oerhört otränad jämfört med många men tycker det är superkul och jättepeppigt! På mitt gym går man efter en ”stege” med olika nivåer där man kan variera nivåer eller kombinera dem, coacherna och de andra som tränar på passen har varit supertrevliga och hjälpsamma. Gick dit en nervös dag i slutet av april och kör nu två gånger i veckan (ibland tre om det känns för långt till nästa gång :D) och även om jag är långt ifrån de som tränat längre så märks det ju att jag gjort en enorm utveckling.
Ja, jag kommer definitivt att testa. Får väl stå ut med nervositeten första gången :D
 
Jag har tyvärr ingen Sats-kompis att dra med :p Jag får vara nervös i min ensamhet.
Aha, är det någon slags Sats-pass som de kallar för crossfit alltså? I så fall är det nog inte riktigt samma sak som det @Zpunk och jag pratar om, men det finns säkert en hel del likheter! Crossfit är ju annars ett varumärke (ska vi vara riktigt petiga heter det CrossFit, men det orkar ingen nånsin skriva) och ett namn på en sport där saker och ting görs på ett ganska specifikt sätt.

(menar alltså inte att ifrågasätta dig, det är bara intressant att veta hur olika träningsställen använder namnet!)
 
Aha, är det någon slags Sats-pass som de kallar för crossfit alltså? I så fall är det nog inte riktigt samma sak som det @Zpunk och jag pratar om, men det finns säkert en hel del likheter! Crossfit är ju annars ett varumärke (ska vi vara riktigt petiga heter det CrossFit, men det orkar ingen nånsin skriva) och ett namn på en sport där saker och ting görs på ett ganska specifikt sätt.

(menar alltså inte att ifrågasätta dig, det är bara intressant att veta hur olika träningsställen använder namnet!)
Ja precis det är Sats som håller gruppträningar. Ser nu dock att jag läst fel och de kallar sin version av Crossfit för Crosstraining. Är det samma sak? 🤔

"Crosstraining är stationsbaserad träning med utmanande och tuffa övningar. Passen ser olika ut från gång till gång eftersom instruktören själv får välja övningar inför varje tillfälle."
 
Ja precis det är Sats som håller gruppträningar. Ser nu dock att jag läst fel och de kallar sin version av Crossfit för Crosstraining. Är det samma sak? 🤔

"Crosstraining är stationsbaserad träning med utmanande och tuffa övningar. Passen ser olika ut från gång till gång eftersom instruktören själv får välja övningar inför varje tillfälle."
Tänkte väl det, CrossFit är ett registrerat varumärke har jag för mig så de är ganska noga med hur det används.

Många crossfitpass är uppbyggda kring HIIT-konceptet och blandar styrkeövningar med konditionsövningar, så det är nog något sådant du kan vänta dig. Jag älskar den sortens träning eftersom den är allsidig, effektiv och kör slut på en utan att man behöver göra samma sak i mer än någon minut åt gången, men det är såklart individuellt. Jag tycker absolut att du ska ge det en chans för det är förbaskat bra träning! :D
 
Dottern är nu 5 veckor och jag har sakta börjat träna. Blir promenader och bäckenbotten-övningar än så länge så ofta jag hinner. Supertråkigt om du frågar mig men så nödvändigt innan jag kan utöka kroppsövningar igen. Styrketräning med vikter och löpning är jag avrådd ifrån i minst 6 månader av flera inom sjukvården. Så nedräkning pågår :angel:
 
Alltså det här med att lyssna på kroppen - hur gör man? Vad ska man lyssna efter?

Var på en hälsotest via jobbet i veckan och fick just det rådet. Mkt pga min sjukdom, eftersom sköterskan som höll i detta har en dotter med samma sjukdom. Och för första gången hör jag en vårdanställd erkänna att det är en svårbehandlad sjukdom. Wow liksom. Nåväl, poängen var att man inte ska träna för hårt och för mkt och att man ska välja sina träningsdagar efter dagsform. Jag känner bara... Eh, om jag skulle känna efter så skulle jag aldrig träna :o

Träna är liksom nåt jag gör på rutin och för att man ska. Lite samma är det ju med att betala räkningar, städa osv. Idag var jag ute på en joggingrunda och jag kände mig inte alls i form för det, men imorgon ska det ju vara snöblandat regn och jag ska dessutom jobba så alltså fick det bli idag. Jag är ju nöjd med det, att det blir av. När jag lyssnade på kroppen blev det ju ett träningsuppehåll på ca 2 månader och ja, jag har ju ännu inte kommit tillbaka ffa med styrketräningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 293
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 102
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 972
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 134
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp