Kropp & själ Träning, hälsa och kost 4

Aha, ja det är ju förstås svårt att göra något åt... Jag tycker inte heller att det är superkul jämt, det där med styrketräning, men jag njuter av att kunna göra det och framförallt av känslan efteråt. Och 8 repetitioner (x3, eller vad man nu kör) går ju ändå rätt snabbt! :D För mig hjälpte det att följa definierade program och att ta tiden mellan seten eller övningarna, det blev liksom mycket mer fokuserat och effektivt då.
Jag vill också få den där "känslan efteråt". Den enda känsla som kommer till mig är ett "jaha, nu då?"
 
Tips på träningsprogram?
Mina googleskills är tydligen kass, för jag får bara upp de övningar jag redan gör eller sånt som kräver att höfterna engageras i någon form...

Åh, vänta! Ska vi göra det ytterligare lite mer problematiskt? Jag kan inte öka vikten i hantlar på högra armen, handleden kollapsar utan förvarning (den viks bakåt och jag kan inte hålla emot, det är en ben- och nervskada i den) och risken finns att hanteln trillar ur handen på mig. Så jag kan göra övningarna med typ 5 kg hantel. Inte alltför många reps på höger. Jag brukar aldrig räkna så jag vet inte hur mycket jag gör.
 
Spinning. Är inne i en period när det känns tungt. Uppe på maxpuls och hög medelpuls.
57 min bara krigande.
Undrar om det beror på att jag börjat äta mindre och nyttigt utan sötsaker så att jag är klen för det. Bra känns det inte.
 
Satte mig på cykeln idag och tittade på dokumentären Murder Mountain. Var inte direkt pulshöjande, men det fick tiden att gå på ett positivt sett.
Tycker det är som tuffast innan jag börjar svettas ordentligt, tycker det blir ett "flow" när det går att bara trampa på.
Ett pass till planerat denna veckan! :)
 
I och med att jag har höftproblem går typ alla övningar bort. Jag kan inte belasta eller böja höften.

Intervallet går bort av samma anledning. Du blir automatiskt lite i och med att min smärtgräns för löpning för vid ca 750 m... Sen tackar höften för sig om jag pushar.
Jag tänker viktmanschetter vilket gör att det blir lite mer belastning. Kan du intervalla med power walk och joggning?

Annars kan jag lägga löjligt mycket tid på att få en bra spellista (och det sammanfaller oftast med att vara en skämslista :o).

Annars jogga-pausa-jogga?
 
Jag tänker viktmanschetter vilket gör att det blir lite mer belastning. Kan du intervalla med power walk och joggning?

Annars kan jag lägga löjligt mycket tid på att få en bra spellista (och det sammanfaller oftast med att vara en skämslista :o).

Annars jogga-pausa-jogga?
Har inga manschetter..

Alltså, intervaller blir det som sagt automatiskt. Om jag inte vill leva på värktabletter resten av veckan.

Jag vill dessutom göra annat än jogga på gymmet. Det var därför jag bad om tips på träningsprogram
 
Blivit några promenader både i förrgår och igår och det känns bra att kroppen fått lite återhämtning. Tror höga pulsen i tisdags var det väl, kan bero på att jag är lite rosslig i halsen idag. Hoppas det inte utvecklar sig till något mer. Blev ingen simning igår då jag fastnade i massa telefonringande så tiden sprang iväg. Idag blir det en promenad. Hade tänkt köra crosstrainern men eftersom halsen är som den är så får jag nog hoppa det.
 
Har inga manschetter..

Alltså, intervaller blir det som sagt automatiskt. Om jag inte vill leva på värktabletter resten av veckan.

Jag vill dessutom göra annat än jogga på gymmet. Det var därför jag bad om tips på träningsprogram
Fast INGA av de tips du har fått har ju fallit dig i smaken. Allt är bara skit. Jag tror det kommer bli mycket svårt att hitta motivation när grundinställningen är så nattsvart.

Så du kan inte röra höften? Rör så mycket du kan, och träna resten av kroppen istället. Skitsamma om det blir mer överkropp än underkropp, alternativet är ju att det inte blir tränat alls. Har du inga manschetter? Köp, låna, tillverka egna. Det finns möjligheter om man bara anstränger sig lite.

Jag får dock lite känsla av att du fiskar efter att någon ska säga att du inte kan träna? Att det är okej att du låter bli, för nu har du verkligen försökt?
 
Ryggen är inte riktigt lika öm idag. Igår, dagen efter massagen kändes det som ett stort blåmärke och jag orkade knappt ligga på rygg ens. Äter antiinflammatoriskt och ska som sagt stretcha varje dag nu så hoppas jag det snart går över. Vill ju träna :p
 
Fast INGA av de tips du har fått har ju fallit dig i smaken. Allt är bara skit. Jag tror det kommer bli mycket svårt att hitta motivation när grundinställningen är så nattsvart.

Så du kan inte röra höften? Rör så mycket du kan, och träna resten av kroppen istället. Skitsamma om det blir mer överkropp än underkropp, alternativet är ju att det inte blir tränat alls. Har du inga manschetter? Köp, låna, tillverka egna. Det finns möjligheter om man bara anstränger sig lite.

Jag får dock lite känsla av att du fiskar efter att någon ska säga att du inte kan träna? Att det är okej att du låter bli, för nu har du verkligen försökt?
Vilken motivationshöjare, precis vad jag behövde höra :down:
 
Vilken motivationshöjare, precis vad jag behövde höra :down:
Eller ”hmm uppfattar andra mig så? Jag ska kanske fundera lite på varför, och vad jag kan göra åt det”.

Men men, jag har försökt (på det trevliga sättet också) och jag ger upp. Hoppas din PT har mer energi och pepp att ge.
 
Blev riktigt nöjd med gårdagens ministyrkepass, två av övningarna gick markant bättre än tidigare - tack yogan! :up:

Hur följer ni andra upp er träning? Jag har tidigare registrerat på FunBeat men dels tycker jag att appen är sådär och dels så har de jag hade på min vänlista slutat använda den så nu har jag snällt följt efter dem till Strava. Jag märker dock att Strava inte riktigt är utformad för min typ av träning utan att det är fokus på löpning/cykling/simning så nu har jag gjort ett gammalt hederligt rutigt papper att kryssa mig igenom för mina ”x gånger under 2019”-mål :p
 
Blev riktigt nöjd med gårdagens ministyrkepass, två av övningarna gick markant bättre än tidigare - tack yogan! :up:

Hur följer ni andra upp er träning? Jag har tidigare registrerat på FunBeat men dels tycker jag att appen är sådär och dels så har de jag hade på min vänlista slutat använda den så nu har jag snällt följt efter dem till Strava. Jag märker dock att Strava inte riktigt är utformad för min typ av träning utan att det är fokus på löpning/cykling/simning så nu har jag gjort ett gammalt hederligt rutigt papper att kryssa mig igenom för mina ”x gånger under 2019”-mål :p
Jag skriver upp i min kalender varje gång jag tränat och skriver också in planering varje måndagmorgon. Planerar min och hästarnas träning, kan ändras löpande men då har jag något att förhålla mig till i alla fall :) Sen har jag nyligen skaffat Styrkelabbets app där jag loggar övningar, antal set och vikter och så får man rolig statistik osv :D Har även min Fitbitklocka där jag loggar alla träningspass, ridpass och promenader jag gör.
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Spinning. Är inne i en period när det känns tungt. Uppe på maxpuls och hög medelpuls.
57 min bara krigande.
Undrar om det beror på att jag börjat äta mindre och nyttigt utan sötsaker så att jag är klen för det. Bra känns det inte.
Så kan det absolut vara tror jag. Även den minsta kostomläggning påverkar en mer än man kan tro! Himla starkt av dig att kämpa på ändå :)
Satte mig på cykeln idag och tittade på dokumentären Murder Mountain. Var inte direkt pulshöjande, men det fick tiden att gå på ett positivt sett.
Tycker det är som tuffast innan jag börjar svettas ordentligt, tycker det blir ett "flow" när det går att bara trampa på.
Ett pass till planerat denna veckan! :)
Heja heja! Och jag håller med om att brytpunkten innan man börjar svettas är värst, men det är väl på något vis också då som kroppen är som mest överhettad och jobbar hårt för att kompensera för detta.
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

  • Snöstorm ute

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Upp