Kropp & själ Träning, hälsa och kost 4

Eller ”hmm uppfattar andra mig så? Jag ska kanske fundera lite på varför, och vad jag kan göra åt det”.

Men men, jag har försökt (på det trevliga sättet också) och jag ger upp. Hoppas din PT har mer energi och pepp att ge.
Klart det uppfattas som gnälligt när jag beskriver att det gör ont att röra sig och att det inte blir bättre av rörelse. Men det var inte det jag ville ha hjälp med, utan tips på vart jag kan hitta träningsprogram.
 
Klart det uppfattas som gnälligt när jag beskriver att det gör ont att röra sig och att det inte blir bättre av rörelse. Men det var inte det jag ville ha hjälp med, utan tips på vart jag kan hitta träningsprogram.
Träningsprogram för överkropp då? Eftersom du inte kan böja eller belasta höften?
 
Precis. Jag hittar inget vettigt när jag googlar.
Jag hittat övningar men inget som jag inte redan gör och inget konkret program.
Det finns hur många färdiga överkroppsprogram som helst. Vad är det du vill ha ut av ditt program? Enklast är att du tar de övningar du redan gör och sedan adderar några till som du blir nyfiken på och som funkar för din problematik. Och sen gör du dem i önskad följd. Tänk att du ska jobba i flera olika riktningar: tryck/dra något framför kroppen, nerifrån, uppifrån, från sidan osv, så välj övningar som inkluderar flera riktningar - och återigen, det som fungerar för dig.

Som nybörjare (särskilt en rätt ointresserad sådan) behöver man inte tänka så mycket på i vilken ordning man ska göra för att det ska "ta bäst" utan bara göra.
 
Vet inte vart du kollat men jag gillar Styrkelabbet och dom har det här:

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Kollar man flera träffar på google så är det ju ofta mycket samma övningar. Vad är det du vill ha som inte är de övningar du redan gör?
Nåt utmanande och inte så enformigt.. Att göra samma övningar är döden för min motivation!

@Frokennordberg Jag behöver ett varierat program för motivationen. Det jag hittat är samma fem övningar som går på repeat. Finns det inget mer "dag 1,dag 2, dag 3...."?
Och jag behöver ha "för bästa resultat". Jag är inte otränad, jag gillar bara inte gym.
 
Nåt utmanande och inte så enformigt.. Att göra samma övningar är döden för min motivation!

@Frokennordberg Jag behöver ett varierat program för motivationen. Det jag hittat är samma fem övningar som går på repeat. Finns det inget mer "dag 1,dag 2, dag 3...."?
Och jag behöver ha "för bästa resultat". Jag är inte otränad, jag gillar bara inte gym.
Skriv ner de övningar du vill göra och ev några till som du tycker verkar vettiga med tanke på vad det nu är för resultat du vill ha. Blanda ut dom över 3 dagar (om det är så ofta du tänkt träna) och så har du tre olika pass för en vecka = variation.
 
Skriv ner de övningar du vill göra och ev några till som du tycker verkar vettiga med tanke på vad det nu är för resultat du vill ha. Blanda ut dom över 3 dagar (om det är så ofta du tänkt träna) och så har du tre olika pass för en vecka = variation.
Jag har typ de övningar som var i länken (förutom bänkpress, med tanke på att ena handleden viker sig vågar jag inte ha något över ansiktet). Blir inte mycket till variation..
 
Jag har typ de övningar som var i länken (förutom bänkpress, med tanke på att ena handleden viker sig vågar jag inte ha något över ansiktet). Blir inte mycket till variation..
Jag gillar att träna axlar. Axelpress, omvända flyes, axellyft både åt sidan och framåt. Något du brukar göra? Sen enarmsrodd och upprätt rodd. Magövningar av olika slag, ryggresningar, armhävningar, plankan (både vanlig och på sidan). Kanske flyes funkar bättre än vanlig bänkpress för att träna bröst? Har ni kabelmaskiner för att köra latsdrag och "bänkpress" i den?
 
Jag gillar att träna axlar. Axelpress, omvända flyes, axellyft både åt sidan och framåt. Något du brukar göra? Sen enarmsrodd och upprätt rodd. Magövningar av olika slag, ryggresningar, armhävningar, plankan (både vanlig och på sidan).
Det finns ingen plats på gymmet för att lägga ut madrass (men det finns underlägg), det är alldeles för trångt. Jag har testat :angel:

Jag vet inte vad övningarna heter, namnen sätter sig aldrig. Men jag har några övningar för axlar ja.
 
Nåt utmanande och inte så enformigt.. Att göra samma övningar är döden för min motivation!

@Frokennordberg Jag behöver ett varierat program för motivationen. Det jag hittat är samma fem övningar som går på repeat. Finns det inget mer "dag 1,dag 2, dag 3...."?
Och jag behöver ha "för bästa resultat". Jag är inte otränad, jag gillar bara inte gym.
Jag skrev inte att du var otränad, bara nybörjare på gymmet. Det var i alla fall min uppfattning, jag läser inte så jätteaktivt i den här tråden så kan ha missuppfattat.

Jag tror dock inte att någon här kan servera dig ett komplett program som både gör att du helt plötsligt tycker gymmet är kul, som fungerar för den hänsyn din kropp behöver och som dessutom ger dig "bästa resultat" (där jag för övrigt själv menade som i att lägga upp allra bästa ordning på övningarna - jag ids inte hålla på så utan blandar mina övningar friskt när jag känner att den sedvanliga ordningen är trist och inte lockar för stunden).

Så avvakta tills du kör ditt PT-pass så kan ni lägga ihop ett bra ihop och bolla alla förutsättningar! :)
(men under tiden finns flera lösa övningar att lattja med här https://www.styrkeprogrammet.se/fardiga-program/)
 
Jag tror dock inte att någon här kan servera dig ett komplett program
Det begär jag inte heller. Jag frågade om någon vet vart och om det finns på nätet.

Då borde du ju ha massa kunskap om hur du sätter ihop ett bra program :) Jag är helt självlärd så då ska inte jag komma med tips.
Jag har kört på mitt gamla program (det är många år sen) men det så tråkigt! Så jag behöver inspiration.
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

  • En vecka kvar

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Upp