Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sthu men du ville veta var programmen finns och att de du hittade inte passade dina behov? Och då menar jag att jag tror inte att någon här kan ge dig det. Vare sig en länk till det eller ge dig ett eget. Nåväl, vi pratar kanske om varandra så jag traskar vidare. Hoppas du hittar något kul på den länken jag la till, eller att iaf kommande PT har något bra i bakfickan :)
 
@sthu men du ville veta var programmen finns och att de du hittade inte passade dina behov? Och då menar jag att jag tror inte att någon här kan ge dig det. Vare sig en länk till det eller ge dig ett eget. Nåväl, vi pratar kanske om varandra så jag traskar vidare. Hoppas du hittar något kul på den länken jag la till, eller att iaf kommande PT har något bra i bakfickan :)

Fick gå tillbaka ock titta, la du till det senare eller är jag blind? Där fanns massor att plocka från!
 
Kom ut på 50 min promenad/pw med barnvagnen idag :)

Maken är på jobbresa så har ingen möjlighet att ge mig ut senare idag. Han ska komma hem imorgon och jag hoppas det inte blir alltför sent så jag kan komma ut på någon runda. Annars får det bli crosstrainern!
 
Träningsvärk och sega ben idag. Körde därför bara mitt träningsprogram på bandet (16 min) och därefter lite blandad styrka.
Noterade att jag svettades så att det sved i näsan som dagen till ära var nymosad :rofl:
Såret går in i näsan också :D (Blev slagen av en sköld på jobbet.)
Ser iaf fram emot nya fransar imorgon för det ser förskräckligt ut...

IMG_20190111_183623.jpg
 
Tips på träningsprogram?
Mina googleskills är tydligen kass, för jag får bara upp de övningar jag redan gör eller sånt som kräver att höfterna engageras i någon form...

Åh, vänta! Ska vi göra det ytterligare lite mer problematiskt? Jag kan inte öka vikten i hantlar på högra armen, handleden kollapsar utan förvarning (den viks bakåt och jag kan inte hålla emot, det är en ben- och nervskada i den) och risken finns att hanteln trillar ur handen på mig. Så jag kan göra övningarna med typ 5 kg hantel. Inte alltför många reps på höger. Jag brukar aldrig räkna så jag vet inte hur mycket jag gör.

Ett program som fokuserar på överkroppen är ”Guns and gains” från Styrkebyrån. Ett annat alternativ från samma ställe är programmet ”Hållfast kropp”, men där får du ju modifiera för höften.

Handleden kan du stadga upp med handledslindor (alltså sådana som är gjorda för styrketräning).
 
Alltså det där med att vila sig i form är tydligen en grej... Efter att ha spenderat ungefär hälften av de senaste 3 veckorna mer eller mindre sängliggandes går jag in på årets första crossfit-pass och drar till med ett PB i squat snatch :laugh: Det är definitivt ingen imponerande vikt vi pratar om, men det är en sådan där övning som jag alltid har haft jättesvårt för och som idag helt plötsligt bara funkade! Så skönt att det äntligen lossnade! :bump: För de som inte vet så ser den ut såhär:


Efter detta blev det 4 rundor av:

30 overhead squats (knäböj men där skivstången hålls på raka armar ovanför huvudet)
30 dumbbell snatches (mycket kortfattat: lyft med ena handen en hantel från marken och upp över huvudet med rak arm, gör sedan samma sak med andra handen/armen)

Här gick jag ut alldeles för hårt och dog både fysiskt och mentalt halvvägs genom första varvet dumbbell snatches :o Så jag hann bara 2,5 rundor innan klockan ringde, men det var jag inte ensam om. På hela dagens pass hade endast en person klarat tidsgränsen på 8-10 minuter...

SÅ underbart att vara igång igen! :love: Nu blir det soffläge, Ahlgrens bilar och film resten av kvällen :)
 
@Mineur åh snatch är en sån övning tycker jag som är svår men som gör att man känner sig väldigt proffsig när man väl får till den på rätt sätt :D jag gjorde power snatch här i veckan och det gick också förvånansvärt bra!

Kul att du är igång igen!
 
@Mineur åh snatch är en sån övning tycker jag som är svår men som gör att man känner sig väldigt proffsig när man väl får till den på rätt sätt :D jag gjorde power snatch här i veckan och det gick också förvånansvärt bra!

Kul att du är igång igen!
Jamen verkligen! Det är nog mest därför jag känner mig så hög tror jag :laugh: Power snatch är min favoritövning, men squat snatch har jag av oklar anledning alltid haft svårt för. Det är så himla mycket att tänka på, och man måste ju verkligen våga satsa! Bommade säkert 5 gånger innan jag tog mig samman och faktiskt fick upp den där vikten som sedan blev mitt PB.
 
En timmes promenad med familjen igår kväll, inget högt tempo alltså när den blivande 4 åringen är med :D

Har fodrat hästar och äter själv frukost nu. Ska snart gå ut och rida båda och shettisen för följa med på ena turen :)
 
Åh vilken guldrunda jag fått unna mig idag! En mil i kuperat spår, bitvis på stranden mellan sanddynerna och i fantastisk natur! Lite kallt och fuktigt men det glömdes snabbt bort när omgivningen var så fin. Nu är jag hög på endorfiner!
 
Just nu vet jag inte vad som är vad. Känner mig totalt orkeslös. Men vad är kropp och vad är hjärna?
Cyklar på gymmet och tillåter mig att ha mormalinställning på motstånd och ganska lågt tempo. Ändå känner jag mig som ett tuggummi....Suck.
 
Just nu vet jag inte vad som är vad. Känner mig totalt orkeslös. Men vad är kropp och vad är hjärna?
Cyklar på gymmet och tillåter mig att ha mormalinställning på motstånd och ganska lågt tempo. Ändå känner jag mig som ett tuggummi....Suck.
Sådär har jag också haft det i vissa perioder. För min del har det berott på för mkt träning och för lite vila. Ett par dagars helvila brukar göra susen.
 
@Mineur Ursäkta mig, men vad är Squat Snatch för namn egentligen! :o :o :D
Haha, det får du fråga mina coacher om! Ser att både @niardasp och videon jag länkade till kallar den för Snatch rätt och slätt, så jag vet inte var Squat Snatch kommer från :p
Åh vilken guldrunda jag fått unna mig idag! En mil i kuperat spår, bitvis på stranden mellan sanddynerna och i fantastisk natur! Lite kallt och fuktigt men det glömdes snabbt bort när omgivningen var så fin. Nu är jag hög på endorfiner!
Gud vad underbar det låter! Undrar hur långt ifrån mina föräldrar du bor egentligen, de bor också tämligen nära havet i södra Skåne och naturen du beskriver låter väldigt likt :)
Just nu vet jag inte vad som är vad. Känner mig totalt orkeslös. Men vad är kropp och vad är hjärna?
Cyklar på gymmet och tillåter mig att ha mormalinställning på motstånd och ganska lågt tempo. Ändå känner jag mig som ett tuggummi....Suck.
Ta en veckas träningsvila tycker jag, eller åtminstone vila från gymmet. Det kommer inte att göra någon skillnad för den fysiska formen, men åtminstone i mitt fall brukar det göra underverk för den mentala! Det riskerar bara att bli en onödigt ond cirkel och ta bort all träningsmotivation man har byggt upp om man bara stretar på och verkligen tvingar sig till gymmet dag efter dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 293
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 102
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 173
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 972
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp