Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så himla snopet. Har suttit en stund och peppat inför dagens runda. Så stiger solen på en rosaskimrande himmel, frosten och snötäcket fullkomligt gnistrar och vyn utanför fönstret är bara så magiskt vacker! Så jag studsar upp i soffan och känner att jag bara måste ut NU!! :love:

Men så kände jag mig lite, lite varm och tänkte att jag bara skulle kolla för säkerhets skull att jag inte har feber. Och så har jag det! :confused: Från ingenstans! Inte ett enda sjukdomssymptom i övr. Bara feber. Jösses så snopet! Och vilken tur att jag kollade. Var mest ett infall för att dottern tidigare i veckan hade feber. Ja, ja, det får väl bli lite soffhäng istället då.
 
Jag tror det är muskler/senor som spökar, det är en rätt centrerad känsla från höftböjaren mitt över ljumsken.
Kanske att stretch hjälpt lite, även om det fortfarande känns så gör det kanske lite mindre ont, eller hur jag ska förklara.

Men ja, det är ju alltid lite trist när man vill träna och kroppen protesterar.
Men jag hoppas som sagt på underverk på torsdag. :) 4 månader kvar till Göteborgsvarvet nu och jag vill börja kunna trappa upp löpningen!
Aha. Det verkar vara ganska vanligt att drabbas av det vid löpning. Är nog en sådan där typisk skada som inte bara går att vila bort utan kräver aktiv vila/arbete för att gå över. Men skönt att du redan har besök inbokat! Håller tummarna för att det inte ska bli långvarigt!
 
Så himla snopet. Har suttit en stund och peppat inför dagens runda. Så stiger solen på en rosaskimrande himmel, frosten och snötäcket fullkomligt gnistrar och vyn utanför fönstret är bara så magiskt vacker! Så jag studsar upp i soffan och känner att jag bara måste ut NU!! :love:

Men så kände jag mig lite, lite varm och tänkte att jag bara skulle kolla för säkerhets skull att jag inte har feber. Och så har jag det! :confused: Från ingenstans! Inte ett enda sjukdomssymptom i övr. Bara feber. Jösses så snopet! Och vilken tur att jag kollade. Var mest ett infall för att dottern tidigare i veckan hade feber. Ja, ja, det får väl bli lite soffhäng istället då.
Men vad trist! Krya på dig!
 
Usch då, vad tråkigt. Det låter ju inte som att du borde syssla med träning utifrån dina fysiska förutsättningar. Du rör ju dig enligt uppgift redan väldigt mkt i din vardag. Det kan väl räcka så?

Jag har inget flyt just nu.. Jag behöver gå ner 10 kg och bara lägga om kosten funkar inte. Så träning it is.
 
Jag har inget flyt just nu.. Jag behöver gå ner 10 kg och bara lägga om kosten funkar inte. Så träning it is.
Jag tror tyvärr inte alls på att träning skulle vara lösningen på problemet. Eftersom du redan vet att inte kaloriunderskott genom kosten hjälper är det väl inte troligt att byte av metod för kaloriunderskott heller hjälper. Det är sjukt mkt svårare att gå ner genom träning än genom minskat kaloriintag. Det mesta talar väl för att det är din medicin som hindrar dig från viktnedgång. Så för en utomstående är det svårt att se hur tvångsmässig träning med en skadad kropp och dessutom ett starkt ointresse för träning skulle kunna hjälpa. Jag tror att det är betydligt sundare att jobba med acceptansen.
 
Lite mör i underdelen av kroppen från flera rejäla kuperade promenader i veckan + svingarna dagligen och lite extra styrketräning ovanpå det :up: Känns bra!
Yogan har dock inte blivit av så som jag tänkte, men tyckte inte det var så kul och så fick jag lite känningar i en höft av det. Känns igen sen gammalt, känns som någonting blir klämt vid ex skräddarställning, childs pose, happy baby etc. Så jag skippar yogan faktiskt. Känns som promenaderna och styrketräningen är det viktigaste. Hyfsad rörlighet har jag ändå :)
 
Jag tror tyvärr inte alls på att träning skulle vara lösningen på problemet. Eftersom du redan vet att inte kaloriunderskott genom kosten hjälper är det väl inte troligt att byte av metod för kaloriunderskott heller hjälper. Det är sjukt mkt svårare att gå ner genom träning än genom minskat kaloriintag. Det mesta talar väl för att det är din medicin som hindrar dig från viktnedgång. Så för en utomstående är det svårt att se hur tvångsmässig träning med en skadad kropp och dessutom ett starkt ointresse för träning skulle kunna hjälpa. Jag tror att det är betydligt sundare att jobba med acceptansen.

För det första, jag är inte ointresserad av träning. Jag ogillar bara gymmiljön. Sen KAN jag inte göra vad som helst på grund av höften men det är en annan sak.

För det andra, träning kan hjälpa. Har läst om hur det hjälpt andra i liknande situation (vet dock inte hur tränade/otränade de var när de började) så jag tänker ge det en chans.

För det tredje, jag måste gå ner tio kilo. Det är inte sunt för kroppen att bära runt på massa extra när belastningen på höften redan är för stor.
 
Dagens träningspass: 80 min crosstrainer och så plockade jag fram hantlarna då maken faktiskt äger ett par och hoppas på att kunna stärka upp armarna lite så körde några repetitioner i olika övningar. Jag har oddsen emot mig med 4 handoperationer och en fraktur på överarmen i tonåren som spikades som inte är helt ok och jag är inte intresserad av att orsaka någon skada på händerna som fungerar numera (problemen kan komma igen vid överansträngning). Det gör att jag tar det lugnt med armarna men tänker köra det kroppen klarar :)

Blir nog en pw senare idag med.
 
Idag blev det cirkelfys. :bump: Det är ju så himla kul! Och jobbigt! Var tvungen att köpa drickkvarg och choklad för att orka gå hem. :p
Konstigt nog är tex knäböj, utfallssteg och kettelbellsvingar inga som helst problem för höften, men det är jag tacksam för!
 
Hur gör ni med mat före och efter träning?
Jag tycker att det är jättesvårt då jag känner mig tung om jag äter för nära träningen men blir matt om det blir för länge före.
När jag tränar 6 eller 6:30 tränar jag på tom mage. Det funkar oftast helt ok.
När jag spinner efter jobbet äter jag lunch på jobbet vid 11:10 och sen kvarg och banan vid 15:30(2,5h före passet)
Helgen är svårast. Brukar äta lunch ungefär 13-13:30. Ibland känns det perfekt och ibland för nära och i bland för länge innan.
Hur känsliga är ni för när ni äter?
 
Hur gör ni med mat före och efter träning?
Jag tycker att det är jättesvårt då jag känner mig tung om jag äter för nära träningen men blir matt om det blir för länge före.
När jag tränar 6 eller 6:30 tränar jag på tom mage. Det funkar oftast helt ok.
När jag spinner efter jobbet äter jag lunch på jobbet vid 11:10 och sen kvarg och banan vid 15:30(2,5h före passet)
Helgen är svårast. Brukar äta lunch ungefär 13-13:30. Ibland känns det perfekt och ibland för nära och i bland för länge innan.
Hur känsliga är ni för när ni äter?

Beror på vilken träning. Springer gör jag tex helst på morgonen och med max en PWO och en banan eller ett ägg i magen om jag vaknar vrålhungrig. Med mer än så så är det jobbigt.

För i princip all annan träning som inte är cardiobaserat så.. tja, sådär 2h före? På jobbet blir det lunch 11:30 och sen en shake eller frukt vid 14 och sen träning 1,5-2h senare. Sen behöver jag en frukt eller shake direkt efteråt för att orka hem.
 
Sista hela dagen på Gran Canaria idag, i morgon åker vi hem till djuren :) Känner av min rygg lite fortfarande, snart 3 veckor sen jag började få ont. Men jag längtar efter träning så till veckan när vardagen är tillbaka ska jag smyga igång och se hur det känns :)
 
Åkte längdskidor igår igen, drygt 7 km den här gången. Kände mig betydligt säkrare direkt från start! Riktigt jobbigt att åka men bitvis tyckte jag att diagonalåkningen kändes rätt bra :up: Nästa gång ska jag dock lägga på lite mer glid så att det går lite lättare.

Och jag ramlade inte den här gången heller, men det var nära en gång :D
 
I och med missad träning nu i helgen pga feber igår så blev det bara två pass den här veckan och 12,5 km. Sen har jag kört lite hemmagympa också men tror bara att det varit ett pass.

Imorgon väntar backträning och jag är pepp som bara den!! LÄNGTAR!!! :banana::banana::banana:(Ja, jag har abstinens :D)
 
Fokus på stegtävling denna vecka (den pågår fyra veckor så måste gå ut hårt från början). Tyvärr har också jag varit sänkt av feber och förkylning tre dagar men repade mig lagom till helgen. En Skåneledsvandring med fotografering på 15 km igår, en lika lång runda mer hemmavid idag.

Bästa veckonoteringen 27 600 steg idag och ett hyggligt snitt på drygt 18500 steg om dagen, trots de tre mindre intensiva dagarna. Men kommande vecka är det hög tid att dra igång Ica-klassikern också!
 
Hur gör ni med mat före och efter träning?
Jag tycker att det är jättesvårt då jag känner mig tung om jag äter för nära träningen men blir matt om det blir för länge före.
När jag tränar 6 eller 6:30 tränar jag på tom mage. Det funkar oftast helt ok.
När jag spinner efter jobbet äter jag lunch på jobbet vid 11:10 och sen kvarg och banan vid 15:30(2,5h före passet)
Helgen är svårast. Brukar äta lunch ungefär 13-13:30. Ibland känns det perfekt och ibland för nära och i bland för länge innan.
Hur känsliga är ni för när ni äter?
Inte särskilt känslig alls. Förutom om jag ska löpträna, då får jag lätt håll om jag ätit senare än en timme före passet, men eftersom jag brukar undvika just löpning är det ett icke-problem ;) Annars brukar jag äta lunch vid 13 och ett mellanmål vid 15.30 om jag ska träna 17:15-passet. Så mellan 1-2 timmar före ett pass brukar jag äta något litet men kolhydratrikt - oftast nån slags bar eller yoghurt. Sen äter jag oftast middag ungefär en timme efter passets slut.

De få gånger jag tränar tidigt på morgonen blir det en sked jordnötssmör eller ett par tuggor äpple, några russin eller något liknande + ett par klunkar mjölk innan jag ger mig ut.
 
Superskön vilodag idag! Eller ja, jag har ränt runt på lägenhetsvisningar och storstädat lägenheten, men annars har jag i princip vilat :D

Planen för träningsveckan som kommer är:

Måndag: Vila
Tisdag: Kort löprunda + trappträning
Onsdag: Crossfit
Torsdag: Crossfit
Fredag: Vila
Lördag/söndag: Ridning

Jag hade kört ett tredje pass crossfit om jag kunnat, men eftersom jag försöker undvika övningar som innefattar någon slags snatch just nu blir det en något reviderad plan denna veckan. Nåja, omväxling förnöjer! :p

Är för övrigt sjukt nöjd med träningsveckan som gått! Så underbart att kunna träna ordentligt, jag njuter verkligen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
93 94 95
Svar
1 890
· Visningar
60 791
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 779
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 749
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 701
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp