Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haft ont i magen hela dagen, så fick nöja mig med en snabbvisit i stallet och en runda med hunden. Åt något dumt igår, men 2 av 3 träningspass under veckan är bättre än noll. :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Snittade in på 16.200 steg/dag förra veckan. Flera långa pw och ett långt pass på crosstrainern när lusten till att springa inte infann sig under veckan.

Blivit 40 min promenad idag vilket får räcka då knoppen behövt ta igen sig lite.

Har fixat gymkort idag så väntar på att "min" pt ska ringa och boka tid för introduktion. Har tränat där tidigare och man går alltid igenom hela gymmet med maskiner + fyskoll/kosttips och ett individuellt träningsupplägg och sen har jag två pt-timmar gratis under året för uppföljning och givetvis mer om jag vill.

Eftersom maken har jobbresa i slutet på veckan så räknar jag med att komma igång med gymmet nästa vecka, men det gäller ju på simningen med så ska ta mig dit någon dag och köra ett simpass i veckan och kanske testa löpbandet. Det är inget som jag behöver genomgång på men däremot maskinerna så det avvaktar jag med + att jag vill ha råd om hur jag tränar bäst för knäet.
 
Hur gör ni med mat före och efter träning?
Jag tycker att det är jättesvårt då jag känner mig tung om jag äter för nära träningen men blir matt om det blir för länge före.
När jag tränar 6 eller 6:30 tränar jag på tom mage. Det funkar oftast helt ok.
När jag spinner efter jobbet äter jag lunch på jobbet vid 11:10 och sen kvarg och banan vid 15:30(2,5h före passet)
Helgen är svårast. Brukar äta lunch ungefär 13-13:30. Ibland känns det perfekt och ibland för nära och i bland för länge innan.
Hur känsliga är ni för när ni äter?
Beror på tempo. Äter gärna något litet ganska rätt inpå när jag ska springa långt och långsamt.
 
Tänkte springa fort idag (löpband) men hade en faslig halsbränna. Kändes ändå okej så jag drog upp tempot till 5.00 min/km men blev så torr och slemmig i halsen att jag fick det jobbigt med andningen och till slut var jag tvungen att ta en paus efter bara 20 min i det tempot. Halsbrännan eller förkylning? Måste i alla fall ha vatten med mig i fortsättningen. Hade nog hjälpt. Sprang färdigt i 6.00-tempo men kände mig faktiskt lite yr då med.

Det blir en långsam och kort runda på crosstrainern på torsdag och i helgen väntar 80 min i lite backig terräng. Hoppas på lördag för det kommer bli en sen kväll med mycket vin då.
 
Jag har kört backträningspass idag. Förlade första delen av passet inne i skogen för att undkomma lite blåst och snö. Körde 20 min i olika backar. 15 min upp- och nedjogg.

Sen hoppade jag in i bilen och körde till nästa backe. Hade egentligen tänkt att köra hela passet i den men ändrade pga vädret. Den ligger nämligen helt fritt och precis bredvid havet. Så det blåste rejält!! Glad att jag inte sprang hela passet där för det var väldigt o-nice. Då backen är betydligt längre än de andra och ändå ganska så brant så fick det räcka med tre gånger upp och ner. Sen hoppade jag med glädje in i bilen igen!

Men väldigt härlig träningsdag! :banana:Har högflygande planer för morgondagen också men återstår att se om kropp och knopp orkar.
 
Ett crossfitpass idag. Det var marklyft, armhävningar med hand release i botten och box jumps.

Åhå vad svag jag är i armhävningar! Jag blir helt slut och kommer varken upp eller ner efter ett tag. Börjar liksom åla mig upp med hjälp av ryggmusklerna och det är ju mindre bra. Så det + marklyft gjorde att jag känner mig trött i ländryggen nu. Även axlarna, triceps och bröstet har fått sig en rejäl runda.

Är glad över att jag orkade med att hoppa upp på alla box jumps. Jag kan ibland tycka att det är lite läskigt att hoppa upp när jag är trött och flåsig, men idag gick det bra hela vägen :)
 
Herregud vad jag fick böja idag! 20 kg 4x12 och 2x7. Hälften sumo och hälften smala. Sen axlar/rodd efter det men då hade jag slagit av hjärnan så jag minns inte hur tungt eller hur många :p
 
Då var vi hemma i Sverige igen! Mycket snö och flera minusgrader, lite skillnad mot hur vi haft det senaste veckan :p

Efter en vecka med mycket mindre rörelse mot vad jag är van vid och en massa onyttigt att äta så ska det bli skönt med vardag igen. Haft en underbar resa och vi åker lätt tillbaka när möjligheten kommer igen :) Men det är faktiskt bäst hemma ihop med djuren :p

Ryggen är fortfarande inte helt bra som sagt men jag ska stretcha, be maken massera och så ska jag smyga igång träning denna veckan. Börjar med ett benpass i morgon så får vi se hur det går :) Idag blir det ridning och promenad.
 
Är glad över att jag orkade med att hoppa upp på alla box jumps. Jag kan ibland tycka att det är lite läskigt att hoppa upp när jag är trött och flåsig, men idag gick det bra hela vägen :)
Alltså det där påminner mig om förra veckans misslyckande från min sida... Jag skulle testa lite högre box jumps än jag brukar göra, men var inte riktigt redo att vända på lådan så att den blev hela 10 cm högre. Tränaren tipsade därför om att lägga en viktplatta ovanpå den gamla höjden, så blev det 5 cm högre bara. Toppen tänkte jag, tog sats, hoppade, och någonstans mitt i luften bestämmer sig min hjärna - helt utan att fråga mig - för att "NEJ DET HÄR GÅR INTE VI KOMMER ATT DÖ!", gör så att jag breddar fötterna vid landning och i stället blir det bara ett jättefult, jättebrett hopp på samma förbaskade gamla höjd som jag brukar använda :rofl:

Det måste ha sett väldigt underhållande ut, åtminstone när man visste vad jag försökte uppnå! :D
 
Alltså det där påminner mig om förra veckans misslyckande från min sida... Jag skulle testa lite högre box jumps än jag brukar göra, men var inte riktigt redo att vända på lådan så att den blev hela 10 cm högre. Tränaren tipsade därför om att lägga en viktplatta ovanpå den gamla höjden, så blev det 5 cm högre bara. Toppen tänkte jag, tog sats, hoppade, och någonstans mitt i luften bestämmer sig min hjärna - helt utan att fråga mig - för att "NEJ DET HÄR GÅR INTE VI KOMMER ATT DÖ!", gör så att jag breddar fötterna vid landning och i stället blir det bara ett jättefult, jättebrett hopp på samma förbaskade gamla höjd som jag brukar använda :rofl:

Det måste ha sett väldigt underhållande ut, åtminstone när man visste vad jag försökte uppnå! :D
Haha! Ja, box jumps är väldigt mycket hjärna tycker jag. Man måste verkligen bestämma sig och inte tveka för att de ska bli bra. Det gör ju så satans ont när man missar och ramlar in i lådan med smalbenen :crazy:
 
Hur många går på pass här? Brukar träna hemma, men tycker pass är roligt att gå på. Har kass ork efter ha ha varit förkyld till och från sen i somras.
Är sugen på att bli medlem på Nordic Wellness för att komma ut lite. Men det blir en massa pengar då.
 
Massa slask och is ute men blev 40 promenad med hunden på morgonen och vi gled väl mest omkring på gatorna. Blev bättre i skogen så där kunde vi hålla högre tempo.
Stor fördel med gymmet - springa inomhus på fast mark och slippa isgata :up:
Så åkte till gymmet på fm och tog 35 min på löpbandet. Glömde sätta fitbiten på treadmill och inte löpning så gpsen reggade träningen (har inte satt auto på igenkänning på treadmill eftersom jag inte använt mig av löpband innan) och det ser minst sagt jobbigt ut att springa den rundan på kartan :laugh:
Sen testade jag faktiskt 5 maskiner som jag minns rätt väl. Tog låga vikter och mest kände på maskinerna även om det blev 10x3 rep. Ser fram emot ett styrkepass :)
 
Jag har haft träningsvila, dels pga kittlingen i halsen, dels nattjobb i helgen.
Imorgon ska jag iaf ta ett pass på jobbet. Hoppas på pigga ben även om det inte känns så nu :p
 
Intensiv dag idag också. :love:

Började med en morgonjogg. Min älskade 4 km-runda som det var evigheter sen jag sprang sist. Gav insikt om att jag numera behöver mkt, mkt längre uppvärmning och att jag under uppvärmningen måste hålla jättelågt tempo mot vad jag förut haft som uppvärmningstempo.

När jag väl fått igång kroppen verkar jag dock kunna få upp hastigheten också. I vart fall i 800 m. :rofl: :p Nej, men det kändes som att jag hade kunnat springa i vart fall en stund till och tempot var högt utan att ge spurtkänsla. Så det gav en bra känsla och känsla av att vara på rätt väg.

Jag fick dock även insikt om att jag tror att jag överlag pressar mig lite för dåligt under passen. Jag är flitig när det kommer till träningsmängden men lite väl bekväm under passen. I alla fall om man vill utvecklas i god takt. Men jag är rätt bekväm av mig i allt jag tar mig för så jag är inte så förvånad egentligen. Jag tror jag skulle behöva en tränare eller träningskompis för att få den där pushen att gå över komfortzon lite oftare. Ska i alla fall ha som mål att utmana mig själv lite mer framöver. Får se om det hjälper.

Nu ikväll har jag kört hemmagympa med fokus på bål och ben. Var väldigt jobbigt med ben som inte var utvilade. Fuskade rätt mkt. :p Men kändes som att det tog bra ändå. Tror jag kommer ha träningsvärk imorgon. I vart fall i magen.
 
Intensiv dag idag också. :love:

Började med en morgonjogg. Min älskade 4 km-runda som det var evigheter sen jag sprang sist. Gav insikt om att jag numera behöver mkt, mkt längre uppvärmning och att jag under uppvärmningen måste hålla jättelågt tempo mot vad jag förut haft som uppvärmningstempo.

När jag väl fått igång kroppen verkar jag dock kunna få upp hastigheten också. I vart fall i 800 m. :rofl: :p Nej, men det kändes som att jag hade kunnat springa i vart fall en stund till och tempot var högt utan att ge spurtkänsla. Så det gav en bra känsla och känsla av att vara på rätt väg.

Jag fick dock även insikt om att jag tror att jag överlag pressar mig lite för dåligt under passen. Jag är flitig när det kommer till träningsmängden men lite väl bekväm under passen. I alla fall om man vill utvecklas i god takt. Men jag är rätt bekväm av mig i allt jag tar mig för så jag är inte så förvånad egentligen. Jag tror jag skulle behöva en tränare eller träningskompis för att få den där pushen att gå över komfortzon lite oftare. Ska i alla fall ha som mål att utmana mig själv lite mer framöver. Får se om det hjälper.

Nu ikväll har jag kört hemmagympa med fokus på bål och ben. Var väldigt jobbigt med ben som inte var utvilade. Fuskade rätt mkt. :p Men kändes som att det tog bra ändå. Tror jag kommer ha träningsvärk imorgon. I vart fall i magen.
Vad jag känner igen det där med att inte pressa mig ordentligt. Iaf inte när jag springer, där har jag så lätt för att lägga mig i prattempo och mala på.
Vi får göra det till utmaningarnas vår!
 
Tufft spinningpass men bra känsla i kroppen. Däremot är foten allmänt gnällig. Brodden är nog största orsaken men jag måste ha dom.
 
Haha! Ja, box jumps är väldigt mycket hjärna tycker jag. Man måste verkligen bestämma sig och inte tveka för att de ska bli bra. Det gör ju så satans ont när man missar och ramlar in i lådan med smalbenen :crazy:
Gud ja, det är nog den mentalt svåraste (för att inte tala om frustrerande - herreguddetärjubaraenlåda!) övningen i crossfit tycker jag! Och då finns det ändå en hel del andra kandidater att välja på...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 877
· Visningar
60 254
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 685
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 676
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 607
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp