Kropp & själ Träning, hälsa och kost 4

Jag är totalt färdig och helt utdränerad för första gången sedan typ i maj - så skönt!

Jag kan äntligen springa lite igen (inflammation i hälsenfästet), men bara max 5 minuter i sträck än så länge. Så jag intervallar mig fram och är nu uppe i 35 minuter jogg per pass. Idag delade jag upp intervallandet i två delar - till och från gymmet. På gymmet körde jag stakintervaller tills mjölksyran sprutade ur öronen och sedan 20 minuters tröskel på crosstrainer. Därefter lite bål och axlar innan jag med darrande armar och ben intervallade mig hem.

Det här med stakintervaller verkar vara grejen om man vill bli riktigt, riktigt trött. :D Det går inte att reglera motståndet, utan stakmaskinen är låst på 10, så man måste köra påmed väldigt hög frekvens för att det inte ska bli för tungt.
 
Senast ändrad:
Jag som hade tänkt åka längdskidor i helgen - så blir det fem plus, isgata och regn... :arghh::cry:

RIP winter wonderland.
Samma här :cry: Och jag var ute och körde transport med två hästar i i morse :nailbiting:

Ska det regna kan väl isen bli borta helt iallafall, för den skridskobana vi har nu är inte roligt. Vågar som sagt inte ta med ungarna ut ens :arghh:
 
Samma här :cry: Och jag var ute och körde transport med två hästar i i morse :nailbiting:

Ska det regna kan väl isen bli borta helt iallafall, för den skridskobana vi har nu är inte roligt. Vågar som sagt inte ta med ungarna ut ens :arghh:
Ja usch... Vi var ute och knatade en sväng i skogen, där är det slaskigt så då halkar man inte omkull i alla fall. Men gårdsplanen är en isbana! Hoppas allt smälter bort innan det kommer ny snö.
 
Ridning, 45 min promenad i äldsta dottern tempo och styrka fick jag ihop igår :)

Sammanfattning förra veckan blev 5 ridpass, 5 promenader och 3 styrkepass. Gött att vara tillbaka på 3 styrkepass. Hoppas på något liknande denna veckan.

Idag har jag fortfarande sjukt barn hemma, inne på andra veckan nu :meh: Händer inget mer så har hon 1 dygn kvar innan 48 h gränsen är nådd. Äldsta får åka till skolan. Ska ta en promenad med dottern och hundarna på lunchen och ikväll var tanken gym med maken men jag har gjort mig något i nacken, känns som typ en nerv i kläm så det hänger på om den släppt.
 
Vad mkt fint! Vad kul!!
Vilken modell är det på Nike-skorna? Haft dem förut?
Tack! Det är dessa:
https://www.sportamore.se/produkt/169259-nike-epic-react-flyknit-2-f-svart

Jag har inte haft dem tidigare, utan alltid haft Nike Free Run som gjordes förut som bara är en strumpa, typ. Men tydligen görs inte dessa längre och mina känsliga fötter klarar inte av ett par mer uppbyggda skor. Så jag tänkte att jag skulle testa dessa, som ändå är ganska "strumpliknande". Fick ordentliga skavsår efter bara 20 min promenad med hunden igår :meh: Men, skam den som ger sig. De är sprillans nya så det kanske blir bättre om jag använder skavsårsplåster en tid. Annars är de väldigt sköna!
 
Ser att vi har samma smak. Har spanat in typ samma grejer :love:
Nu orsakade du shoppingbegär här :p
Det kan göra mycket för motivationen att ta sig till gymmet när man köpt nya snygga träningskläder :)
Visst gör det skillnad! :love: Älskar svart, ljusrosa/gammelrosa och grått. Nu blev det lite inslag av lila också.

För övrigt kan jag varmt rekommendera denna: https://www.nike.com/se/t/vatteaska...dRB4Av3ocRQ70afxOtIaAmW1EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Vattenflaska med sugrör måste vara den bästa uppfinningen någonsin. Man slipper tippa den, och den är himla bekväm på alla sätt. Svårt att beskriva, men rekommenderar den varmt! Jag och sambon fyllde den med saft igår när vi röjde i lägenheten och det resulterade i att jag drack dubbelt så mycket som jag brukar bara för att flaskan var så nice :D Vilket är super eftersom jag är dålig på att få i mig vätska annars.
 
Gillanden: MM
Känns som om jag kanske lyckas komma igång med träningen igen! Har väl kört 1-2 motvilliga pass i veckan sen december, har verkligen tagit emot att komma iväg och träna. En bidragande faktor är att det är för kallt på atletklubben så det känns som om jag liksom har svårt att komma igång, tom när jag svettats så har jag frysit. Sen har jag insett att jag måste lägga om min träning men inte riktigt velat, jag är liksom van att köra för styrka och inte motionärspass.
Nu kör jag en prov-vecka på 24/7 och har tränat nästan varje dag, igår tränade jag två pass :D så det blir till att köpa kort där sen. Det känns lite smidigare också då det ligger där vi brukar handla, då kan man smita in en snabbis och köra nåt om man ändå behöver köpa nåt.
Målet för 2019 är att få bättre flås så jag kan ta mig runt agilitybanan med vovven lättare och försöka styrketräna med mer volym och försöka hitta nya övningar än de jag kört nu senaste 10 åren :angel: (böj, bänk, mark och pressar). Sen så är det väl bara att inse att jag troligen kommer tävla på Sveriges starkaste kvinna i år igen så ska väl försöka träna igång med lite strongmanövningar i lite bättre tid än tidigare år.
Gud vad spännande! Ska bli superkul att läsa om din träning, jag har noll koll på hur det där funkar! Känner igen det där med kylan för övrigt, jag tränar i en gammal industrilokal helt utan värme och det har definitivt inte varit någon behaglig upplevelse de senaste två månaderna :meh:
Jag som hade tänkt åka längdskidor i helgen - så blir det fem plus, isgata och regn... :arghh::cry:

RIP winter wonderland.
Ja alltså jag är lite sådär lagom bitter över att all den fina snön smälte bort DAGEN INNAN vi kom till Sverige! Jag som hade sett så himla mycket fram emot att pulsa omkring i en massa vacker snö :arghh:
 
Tack! Det är dessa:
https://www.sportamore.se/produkt/169259-nike-epic-react-flyknit-2-f-svart

Jag har inte haft dem tidigare, utan alltid haft Nike Free Run som gjordes förut som bara är en strumpa, typ. Men tydligen görs inte dessa längre och mina känsliga fötter klarar inte av ett par mer uppbyggda skor. Så jag tänkte att jag skulle testa dessa, som ändå är ganska "strumpliknande". Fick ordentliga skavsår efter bara 20 min promenad med hunden igår :meh: Men, skam den som ger sig. De är sprillans nya så det kanske blir bättre om jag använder skavsårsplåster en tid. Annars är de väldigt sköna!
Vad tråkigt med skavsår. Modellen verkar ju vara väldigt populär som tävlingssko bland eliten så förhoppningsvis blir den bättre efter lite användning. Ser fram emot att höra rapport!
 
Efter att ha legat och lurat på mig i typ tio dagar bröt förkylningen äntligen (nåja, ni fattar) ut i helgen. Sedan jag kom hem från jobbet i fredags har jag spenderat mer tid sovandes än vaken och har bokstavligt talat inte gått mer än mellan sängen och soffan. Idag är jag något piggare och ska i alla fall ta mig iväg till apoteket för att ladda upp med mer nässpray. I övrigt ska jag inte lägga många strån i kors idag med förhoppning om att kunna jobba imorgon. Någon träning blir det inte förrän framåt slutet av veckan, skulle jag tro.
 
Visst gör det skillnad! :love: Älskar svart, ljusrosa/gammelrosa och grått. Nu blev det lite inslag av lila också.

För övrigt kan jag varmt rekommendera denna: https://www.nike.com/se/t/vatteaska...dRB4Av3ocRQ70afxOtIaAmW1EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Vattenflaska med sugrör måste vara den bästa uppfinningen någonsin. Man slipper tippa den, och den är himla bekväm på alla sätt. Svårt att beskriva, men rekommenderar den varmt! Jag och sambon fyllde den med saft igår när vi röjde i lägenheten och det resulterade i att jag drack dubbelt så mycket som jag brukar bara för att flaskan var så nice :D Vilket är super eftersom jag är dålig på att få i mig vätska annars.
Tack för tipset :)
Just nu kör jag med stadiums egen sponsorflaska från Göteborgsvarvet i orange. Skitful och dessutom står det Göteborgsvarvet på vilket ger felaktig info för det var sonen som sprang Göteborgs specialvarv förra året och fick flaskan då :p
Men sugrör låter smart. Men tänker att om man vill fläkta sig med lite vatten på pannan under passet på löpband så går det inte då?
 
Förra veckans pass sammanfattas med 39 km cykling, 4 1/2 h pw och 15 km löpning.
Därutöver promenader och styrketräningen :)

Igår så tog jag en springtur på 3 km här hemma då det äntligen blivit barmark igen. Det måste gett en extra energiboost efter att ha sprungit inomhus några veckor nu så jag slog mitt tidsrekord :banana:
Ska strax starta upp dagen med en pw. Sen startade plugget upp igår igen vilket måste gå före träningen men just första veckan brukar vara relativt lugn så kommer nog kunna hålla igång som vanligt, förhoppningsvis.
Fortsätter med mina utmaningar men tycker squatsen tar lite på knäna. Fler som upplever detta? Jag tycker att jag står rätt men å andra sidan så är ju knäna ett av mina problemområden.
 
Hade tänkt gym eller promenad igår kväll men blev inget av det. Fortfarande stel i nacken så vågade inte testa att lyfta tungt och sen blev jag så himla trött. Kände mig helt knäckt så ville bara att dagen skulle ta slut så jag fick sova. Förra veckan tog rätt hårt på mig med mycket på jobbet plus sjuka barn. Har ju fortfarande ett barn hemma i väntan på 48 timmar gränsen men idag vabbar maken så jag får jobba ifred och komma ikapp lite. Har sovit bättre i natt än igår natt och hoppas den här dagen kommer kännas lättare :)

Ska rida på lunchen och ikväll ska jag försöka gymma. Nacken är bättre så kör jag inte svintungt så tror jag det går bra :) Förresten så har jag börjar få rutin på att alltid ha med minst två magövningar i mina pass. Har varit så dålig på att träna enbart mage och kiropraktorn sa att min överrörliga kropp behöver en stark bål, inte bara en stark rygg.
 
Fick kämpa lite med att hålla ett lugnt tempo igår. Mycket pigga ben! På torsdag ska jag springa långt men vet inte om jag nöjer mig med 10-12 km eller om jag försöker mig på ett längdrekord (just nu 15,6 km).

Ni som springer långt, hur ofta gör ni det? Jag försöker springa 4-5 ”korta” dvs max 8 km mellan varje långt, och av de korta är ett snabbt. Men vet inte om det är tillräckligt? Borde jag springa långt oftare?

Har anmält mig och hunden till K9 Biathlon, 8,5 km tävlingsklass i september. Sen kollade jag lite på youtube vad jag precis anmält till. Shit. Vi får nog träna lite mer, hunden och jag.

Har också satt igång att läsa en bok, ”Let your mind run” av Deena Kastor. Någon som läst den?
 
Jag är så glad att jag lagt pengar på att träna med PT. Det är roligt, känns tryggt och gör att jag inte kan skippa gymmet bara för att jag är lat. Har lång och smal rygg och har ont i ryggen ett par gånger i månaden normalt sett. Efter jag börjat träna styrketräning nu så här jag inte haft ont i ryggen en enda gång. Trots att jag dessutom är gravid nu.

Var på gravidyoga förra veckan första gången och ska gå imorgon igen. Var lite flummigt men hoppas det blir bättre.

Någon mer i tråden som är gravid eller har tränat mycket som gravid? 2 personer har sagt till mig att jag inte får träna så hårt att jag får träningsvärk som gravid. Tänker ignorera det så länge det känns bra i kroppen, men blir lite ledsen och osäker.
 
Jag är så glad att jag lagt pengar på att träna med PT. Det är roligt, känns tryggt och gör att jag inte kan skippa gymmet bara för att jag är lat. Har lång och smal rygg och har ont i ryggen ett par gånger i månaden normalt sett. Efter jag börjat träna styrketräning nu så här jag inte haft ont i ryggen en enda gång. Trots att jag dessutom är gravid nu.

Var på gravidyoga förra veckan första gången och ska gå imorgon igen. Var lite flummigt men hoppas det blir bättre.

Någon mer i tråden som är gravid eller har tränat mycket som gravid? 2 personer har sagt till mig att jag inte får träna så hårt att jag får träningsvärk som gravid. Tänker ignorera det så länge det känns bra i kroppen, men blir lite ledsen och osäker.
Jag tränade en del som gravid fram till v 37 typ, min pojke är tre månader nu :) Det där påståendena låter helt tagna ur luften så de tycker jag absolut du ska ignorera. Det ska kännas bra och personligen undvek jag högpuls-träning och höll mig till lättare styrketräning och promenader men det var bara för att jag tyckte det kändes bättre för mig. Tidigare brukade man säga att man skulle undvika att bli alltför varm eller komma upp i väldigt hög puls under längre tid men vad jag kunde läsa mig till ger man generellt inte de rekommendationerna längre då det inte finns något belägg för det. Samtidigt så görs såklart inga studier på gravida kvinnor så återigen - man får känna efter själv! Grym du är som håller igång och vad skönt att du slipper ont i ryggen!
 
Jag tänkte köra en utmaning denna veckan med minst 60 min pw med barnvagnen samtliga dagar! Detta var ju Lofsans tips för att se om man var redo för att börja jogga försiktigt efter graviditet så jag testar :D Sen har jag ingen stress med att komma igång och jogga men kanske kan bli litegrann nu slutet av feb/mars om det känns bra :up:
 
Jag tränade en del som gravid fram till v 37 typ, min pojke är tre månader nu :) Det där påståendena låter helt tagna ur luften så de tycker jag absolut du ska ignorera. Det ska kännas bra och personligen undvek jag högpuls-träning och höll mig till lättare styrketräning och promenader men det var bara för att jag tyckte det kändes bättre för mig. Tidigare brukade man säga att man skulle undvika att bli alltför varm eller komma upp i väldigt hög puls under längre tid men vad jag kunde läsa mig till ger man generellt inte de rekommendationerna längre då det inte finns något belägg för det. Samtidigt så görs såklart inga studier på gravida kvinnor så återigen - man får känna efter själv! Grym du är som håller igång och vad skönt att du slipper ont i ryggen!
Tack för fint svar ❤! Jag kör inte mycket kardio utan mest styrka. Skulle tro att det går under lätt styrketräning då jag är svag 😁.
 
Fick kämpa lite med att hålla ett lugnt tempo igår. Mycket pigga ben! På torsdag ska jag springa långt men vet inte om jag nöjer mig med 10-12 km eller om jag försöker mig på ett längdrekord (just nu 15,6 km).

Ni som springer långt, hur ofta gör ni det? Jag försöker springa 4-5 ”korta” dvs max 8 km mellan varje långt, och av de korta är ett snabbt. Men vet inte om det är tillräckligt? Borde jag springa långt oftare?

Har anmält mig och hunden till K9 Biathlon, 8,5 km tävlingsklass i september. Sen kollade jag lite på youtube vad jag precis anmält till. Shit. Vi får nog träna lite mer, hunden och jag.

Har också satt igång att läsa en bok, ”Let your mind run” av Deena Kastor. Någon som läst den?
Det beror väl lite på vad du vill satsa på? Vill du bli bra på milen/halvmara/maraton/ultralopp?

Så länge man ökar belastningen långsamt så kan man ju springa långt varje pass om man så vill. Har sett mga träningsdagböcker där de springer obegripligt mga mil per vecka.

De som satsar på kortare distanser, 5km-1mil, verkar överlag nöja sig med ett långpass per vecka.

Vad kul med lopp!! Och vad kul att det är tillsammans med hund!! Synd att de inte har motsvarande med häst. Det hade varit ngt för mig. :D

Ska du inte springa ngt lopp innan dess? :) De har ju tex i maj (tror jag det var) ett lopp i Sankt Hans-backar som verkar superkul! Hade inte det kunnat vara ngt? :)
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

  • TIETSES CHOICE DE LUX

Hästnyheter

Bukefalos

  • Krasch i Chrome
Upp