Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skrev med en kompis igår och blev nyfiken på hur många här inne som kör rörlighetsövningar? Jag har en knepig variant som jag fick av min PT, men den bränner i hela kroppen efter tag. Grunden är att man står i plankan, ställer sen höger fot vid höger hand för att vrida kroppen utåt och uppåt. På vägen tillbaka ska armbågen nudda golvet på insidan av handen medan bakre benen är sträckt. Den har jag en slags hatkärlek till, den är hemsk men har samtidigt gett mig enormt stora fördelar inom styrketräningen.

Har ni flera övningar som involverar hela kroppen?
 
Jag är så glad att jag lagt pengar på att träna med PT. Det är roligt, känns tryggt och gör att jag inte kan skippa gymmet bara för att jag är lat. Har lång och smal rygg och har ont i ryggen ett par gånger i månaden normalt sett. Efter jag börjat träna styrketräning nu så här jag inte haft ont i ryggen en enda gång. Trots att jag dessutom är gravid nu.

Var på gravidyoga förra veckan första gången och ska gå imorgon igen. Var lite flummigt men hoppas det blir bättre.

Någon mer i tråden som är gravid eller har tränat mycket som gravid? 2 personer har sagt till mig att jag inte får träna så hårt att jag får träningsvärk som gravid. Tänker ignorera det så länge det känns bra i kroppen, men blir lite ledsen och osäker.
Alltså... Det är inget sjukdomstillstånd att vara gravid. Man ska väl undvika slag mot magen typ, men annars är det väl bara att köra på i ett bekvämt tempo.
 
Det beror väl lite på vad du vill satsa på? Vill du bli bra på milen/halvmara/maraton/ultralopp?

Så länge man ökar belastningen långsamt så kan man ju springa långt varje pass om man så vill. Har sett mga träningsdagböcker där de springer obegripligt mga mil per vecka.

De som satsar på kortare distanser, 5km-1mil, verkar överlag nöja sig med ett långpass per vecka.

Vad kul med lopp!! Och vad kul att det är tillsammans med hund!! Synd att de inte har motsvarande med häst. Det hade varit ngt för mig. :D

Ska du inte springa ngt lopp innan dess? :) De har ju tex i maj (tror jag det var) ett lopp i Sankt Hans-backar som verkar superkul! Hade inte det kunnat vara ngt? :)
Första målet är halvmara. Sen får jag se. Det tar ju tid också om man ska springa långt. Jag tror aldrig att jag kommer bli så snabb på korta distanser att det ens är något att satsa på.

Är det ändamålsenligt att springa långt hela tiden? Det sliter inte för mycket? Jag har hållit tillbaka medvetet för att inte råka ut för skador och andra tråkigheter. Och oftare än 3 ggr/vecka hinner jag inte träna tyvärr.

Jag funderar på aidsloppet på 10 km i april men s:t hans backar är kul att springa på. Så det ska jag kolla in!
 
Första målet är halvmara. Sen får jag se. Det tar ju tid också om man ska springa långt. Jag tror aldrig att jag kommer bli så snabb på korta distanser att det ens är något att satsa på.

Är det ändamålsenligt att springa långt hela tiden? Det sliter inte för mycket? Jag har hållit tillbaka medvetet för att inte råka ut för skador och andra tråkigheter. Och oftare än 3 ggr/vecka hinner jag inte träna tyvärr.

Jag funderar på aidsloppet på 10 km i april men s:t hans backar är kul att springa på. Så det ska jag kolla in!
Ja, det tråkiga är ju just att det tar sådan tid. Jag skulle själv egentligen hellre vilja vara inriktad på långlopp men jag inser att jag inte kan lägga så mkt tid på det. Då måste jag sälja hästen och det vill jag inte. Men det är drygt att så mga som springer kortare lopp kan springa så jädrans fort.

De flesta verkar vara överens om att det gäller att öka distanserna väldigt långsamt samt att långsamma långpass är mer skonsamt än ett snabbt dito. Läste om en kille som vunnit Sthlm maraton ett år och han hade bara sprungit dagliga långsamma långpass. Inte ett enda intervallpass el dyl. Han lovsjunger lågintensivträning och menar på att det är det bästa för att hålla sig skadefri.

Så jag tror säkert du kan springa långpass 3 ggr/vecka om du bara ökar med lite i taget.
 
Tack för fint svar ❤! Jag kör inte mycket kardio utan mest styrka. Skulle tro att det går under lätt styrketräning då jag är svag 😁.

Då skulle jag säga att det är helt lugnt och det är verkligen jättebra att du tränar på under graviditeten! Lycka till med allt :heart
 
Skrev med en kompis igår och blev nyfiken på hur många här inne som kör rörlighetsövningar? Jag har en knepig variant som jag fick av min PT, men den bränner i hela kroppen efter tag. Grunden är att man står i plankan, ställer sen höger fot vid höger hand för att vrida kroppen utåt och uppåt. På vägen tillbaka ska armbågen nudda golvet på insidan av handen medan bakre benen är sträckt. Den har jag en slags hatkärlek till, den är hemsk men har samtidigt gett mig enormt stora fördelar inom styrketräningen.

Har ni flera övningar som involverar hela kroppen?

Du har ingen film på hur det ser ut blir nyfiken :D

Jag har alltid kört en del yoga så varit rörlig iom det. Just nu gör jag dock inte det utan stretchar bara lite ibland när andan faller på :p
 
Idag var sista dagen på prov-veckan :cry:. Jag ska skaffa kort där men avvaktar tills vi kommer hem igen då vi åker bort i helgen och är borta nästan en vecka.

Åkte och tränade idag efter alldeles för lite sömn, typ tre timmar då dottern kom hem och väckte mig (eller hundarna väckte mig när hon kom hem snarare). Var ute med vovvarna, tränade corgin i lite lydnad och åkte och lämnade en hund hos mamma och sen var jag på väg till gymmet. Kom på att jag inte ätit nåt alls sen morgonen så gick in och köpte en pro-p-dryck som jag svepte innan för att få i mig nåt alls. Kände mig rätt seg och trög men det var inte så himla konstigt.
De har en helt fantastisk manick där på 24/7 som jag är helt kär i, det är som en hybrid mellan trappmaskin och crosstrainer och löpband :love: och den kom jag igång på rätt bra. Den har gummiband till fotstegen och det gör att den är väldigt flexig, jag kan välja att ta ut steglängden till max eller att köra småjogg på stället typ utan att ändra nån inställning. Jätte-bra för mig som dels är tung och dels har kassa knän att det bara blir en mjuk rörelse utan islag.
Körde förutom manicken (20 min) lite pushpressar på 50 kg och lite knäböj på samma vikt, lite benpress med 120kg på och t.o.m. mage (var väl nåt år sen sist!). Har rätt bra med träningsvärk lite varstans kände jag men det inte så konstigt då jag tror jag kört nästan varje dag senaste veckan och dessutom övningar jag inte brukar göra. Få se om jag orkar träna imorgon, ska sova typ tre timmar och sen åka och köra agility med vovven på eftermiddagen.

Nu är det iallafall dags att slänga sig i bilen och åka och jobba natt igen!
 
Du har ingen film på hur det ser ut blir nyfiken :D

Jag har alltid kört en del yoga så varit rörlig iom det. Just nu gör jag dock inte det utan stretchar bara lite ibland när andan faller på :p

Jag kopierar en variant från Youtube till dig där det är första övningen på hans film som jag menar.

Min variant är att man på nedvägen har armbågen i mattan istället för handen samt flera i rad innan man byter sida. Kör den minst 1 gång i veckan eftersom den stretchar rätt gött samtidigt

 
Jag kopierar en variant från Youtube till dig där det är första övningen på hans film som jag menar.

Min variant är att man på nedvägen har armbågen i mattan istället för handen samt flera i rad innan man byter sida. Kör den minst 1 gång i veckan eftersom den stretchar rätt gött samtidigt


Tack! Härlig rörelse :up:
 
Jag kopierar en variant från Youtube till dig där det är första övningen på hans film som jag menar.

Min variant är att man på nedvägen har armbågen i mattan istället för handen samt flera i rad innan man byter sida. Kör den minst 1 gång i veckan eftersom den stretchar rätt gött samtidigt

Den kör min pt med mig! I flöde med några andra liknande, blir lite yogainspirerat. Tror hon kallar den Världens bästa stretch :p
 
Skrev med en kompis igår och blev nyfiken på hur många här inne som kör rörlighetsövningar? Jag har en knepig variant som jag fick av min PT, men den bränner i hela kroppen efter tag. Grunden är att man står i plankan, ställer sen höger fot vid höger hand för att vrida kroppen utåt och uppåt. På vägen tillbaka ska armbågen nudda golvet på insidan av handen medan bakre benen är sträckt. Den har jag en slags hatkärlek till, den är hemsk men har samtidigt gett mig enormt stora fördelar inom styrketräningen.

Har ni flera övningar som involverar hela kroppen?
Downward dog gillar både jag och min kropp! Den + en liknande den du beskriver är de två vanligaste vi gör på crossfit, plus några lite mer specifikt för axlar/handleder/höfter.
Körde förutom manicken (20 min) lite pushpressar på 50 kg
Jösses vad starkt!
 
@Mineur Tack, kändes inte starkt då jag körde sexor och i normala fall kan jag köra på nästan det dubbla. Skyller på träningsvärk efter smalbänken i söndags :D.
 
Vi är som sagt i Sverige denna veckan. Har nu intagit mina föräldrars hus på stranden och myser runt mest hela tiden. Jag håller det för osannolikt att jag kommer att ha något annat än pyjamas eller träningskläder på mig före söndag, tidigast! :D Njuter av solen, naturen och massor av svenska godsaker som jag saknar när jag inte är här.

Jag har verkligen släppt alla krav vad gäller såväl kost som träning, men idag var jag faktiskt ute i typ en timme och blandade då rask promenad med jogging. Blev väl typ 35 min promenad och 25 min löpning allt som allt, kan jag tänka mig. Allt på strandstigar med rätt mycket sand, så det sög ganska bra i benen! När jag kom hem gjorde jag ett gäng armhävningar och lite gående utfall, så fick det vara bra så. Blev sen ytterligare en liten promenad med sambon framåt kvällen.

Får se vad (om något) jag får lust till resten av veckan, vi blir kvar till på söndag så något mer blir det säkert. Om inte annat för att det är en helt underbar miljö att träna i, särskilt soliga dagar som den här! :love:

20190212_171046.jpg
 
Tusen tack för alla tips @Saigon ! Kommer du också springa några lopp i år?
Ja, jag håller på och planerar lite. Men vet inte riktigt ännu just vilka jag ska springa. Det finns ju så mga som verkar roliga! Tycker det är svårt att veta också hur ofta som är lagom för att det ska vara fortsatt roligt. Nybörjarbekymmer!
 
Igår blev det 1 h pw på morgonen och sedan ett pass på gymmet. Fokuserade på stussen så körde övningen med gummibandet 15x3 med varje ben, en övning med en hantel för stussen 10x3 ggr/ben, plankan 1minx1 på 3 olika vis, 10 vanliga situps och 5 åt vardera sida samt 20 armhävningar och en maskin för ben/stuss.
Hade vila från squatsen enligt utmaningens utformning.

Känner att jag kan ta ett gummiband som är med mer motstånd för benen och en tyngre hantel nästa gång, som troligtvis blir idag. Hittade en annan övning som jag ska testa på idag, möjligtvis två :)
 
Ridning på lunchen igår och på kvällen gym. Vi köttade bänk och så avslutade jag med plankan 3x60sek. Jag körde en trappa upp och ner i bänkpress. Började med bara stången på 20kg och ökade med 5 kg per set (varierade reps beroende på vikt) upp till 40 kg och sen ner igen :)

Idag ska jag också rida på lunchen och hoppas hinna gymma ikväll.
 
Tack för tipset :)
Just nu kör jag med stadiums egen sponsorflaska från Göteborgsvarvet i orange. Skitful och dessutom står det Göteborgsvarvet på vilket ger felaktig info för det var sonen som sprang Göteborgs specialvarv förra året och fick flaskan då :p
Men sugrör låter smart. Men tänker att om man vill fläkta sig med lite vatten på pannan under passet på löpband så går det inte då?

Älskar sugröret! Men nej, det blir svårt att hälla vatten över sig. Om man inte skruvar loss toppen på flaskan men det kanske man inte vill göra springandes på löpbandet :p
 
  • Gilla
Reactions: MM
Vad tråkigt med skavsår. Modellen verkar ju vara väldigt populär som tävlingssko bland eliten så förhoppningsvis blir den bättre efter lite användning. Ser fram emot att höra rapport!

Förjävliga skavsår blev det visst :nailbiting: Modellen är det nog inget fel på, bara mina EXTREMT känsliga fötter :grin: Hoppas det ska bli bättre.
 
På tal om skor så behöver jag också nya inför att jag ska träna mer intensivt inför halvmaran igen. De jag köpte förra året har sprungit och gått många mil nu och börjar bli lite slitna under så dom får duga i gymmet sen :) Tror jag ska köpa samma modell igen för det är dom skönaste jag provat!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
94 95 96
Svar
1 916
· Visningar
61 283
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 911
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 881
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 881
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp