Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sjukt träningssugen! Förkylningen/influensan är väl mer eller mindre helt borta. Lite hostig än så jag avvaktar löpning tills nästa vecka. Men hoppas få till ett par styrkepass under påskhelgen :banana: Vi har prioriterat veden den här veckan för att få hem så mycket som möjligt från skogen och ikväll ska vi klyva in så mycket vi hinner av det som ligger ute på backen. Det närmar sig slutet och det är väldigt skön känsla så därför kör vi på så kan vi göra roligare saker sen :p

Men jag har ridit både måndag och tisdag och idag ska jag också rida.
 
Jag har känt mig lite grinig, trött och omotiverad de senaste dagarna men kunde inte begripa varför. Sedan var jag och tränade i går, för första gången på drygt en vecka, och POFF så var den gamla vanliga positiva, spralliga Mineur tillbaka! Undrar när jag ska lära mig att det är så jag fungerar...
 
I måndags och tisdags vardagsmotion i form av kojbygge med kidsen, stalljobb och promenad med bebis i bärsele och stora barnen på shettisen. Igår dessutom en löptur på 7 km och idag löptur 7 km med bebis i vagn. Träningsveckan är igång!! :banana::banana::banana:
 
Det här med sportklocka igen...
Jag har en fitbit, tror det är en charge 2. Har haft den sen 2017, och till vardagslivet är jag nöjd med den då den ju mäter steg, sömn och puls..
När jag tränade löpning tidigare i livet så använde jag mig av en Garmin gps klocka med pulsband. Jag kommer inte ihåg vilken modell jag har :o då det var så längesen jag använde den men den mäter ju inte steg o så som en Fitbit, utan puls, sträcka (gps), tid, hastighet osv.
Det skulle kännas lite muppigt att ha 2 klockor på sig när man ska träna :angel: Och såklart kan man ta av en men det blir ju 2 olika system, olika appar osv. skulle varit gött att ha allt i ett!
Antar att alla är nöjda med sina klockor, men ni skulle jättegärna få skriva lite plus och minus och vilken sort ni har! Jag vet liksom inte vad jag ska välja, och om det är värt det när jag ändå har funktionerna, dock inte i samma klocka..
 
Det här med sportklocka igen...
Jag har en fitbit, tror det är en charge 2. Har haft den sen 2017, och till vardagslivet är jag nöjd med den då den ju mäter steg, sömn och puls..
När jag tränade löpning tidigare i livet så använde jag mig av en Garmin gps klocka med pulsband. Jag kommer inte ihåg vilken modell jag har :o då det var så längesen jag använde den men den mäter ju inte steg o så som en Fitbit, utan puls, sträcka (gps), tid, hastighet osv.
Det skulle kännas lite muppigt att ha 2 klockor på sig när man ska träna :angel: Och såklart kan man ta av en men det blir ju 2 olika system, olika appar osv. skulle varit gött att ha allt i ett!
Antar att alla är nöjda med sina klockor, men ni skulle jättegärna få skriva lite plus och minus och vilken sort ni har! Jag vet liksom inte vad jag ska välja, och om det är värt det när jag ändå har funktionerna, dock inte i samma klocka..
Min två senaste klockor har även mätt steg. Nuvarande mäter steg, puls, stress, sömn, antal trappor, har flera olika sporter att välja på.
GPS så jag får all info från mina löpturer.
Innan hade jag en Garmin Forerunner 35, funkade finfint för mig som löper och går på pass på friskis.
Nu har jag en Garmin Vivoactiv 3. Funkar också jättebra till det jag gör men har fler valmöjligheter.
Båda dessa mäter pulsen på handleden.
 
Det går bra nu :):up:
Milen på 54:55:07! Käkat raketbränsle :D
Det är 3:37:94 min snabbare än förra under 60 min/milen.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190418_103512_774.jpg
    IMG_20190418_103512_774.jpg
    136,1 KB · Visningar: 14
Jag tränade i morse innan jobbet! :banana: Bänkpress (40kgx3 som max), hantelpress, sidolyft med hantlar och två magövningar. Det är exakt två veckor sen jag tränade så det kändes himla gött att vara igång igen :)
Vågar inte springa än för jag är lite hostig men lite styrketräning ska gå bra.
 
Joggade 4 km med dottern, 6 år, som cyklade. Det var superkul! :love: Och bra träning för hon rejsade på som sjutton lite oberäkneligt sådär så jag fick kuta på för att hänga med, och i uppförsbackarna fick jag hjälpa henne lite med en hand på hennes rygg. Sammanfattningsvis blev det som någon form av intervallträning där man aldrig riktigt visste hur intervallerna var i förväg :D
 
Tips på övningar för att förbättra bålstyrkan? Jag är riktigt klen i magen, musklerna har inte gått ihop helt och även när jag spänner så hårt jag kan så fjädrar magmusklerna vid tryck. Kör plankan ibland (3 x 1 min) men det är uppenbarligen inte tillräckligt.
 
Tips på övningar för att förbättra bålstyrkan? Jag är riktigt klen i magen, musklerna har inte gått ihop helt och även när jag spänner så hårt jag kan så fjädrar magmusklerna vid tryck. Kör plankan ibland (3 x 1 min) men det är uppenbarligen inte tillräckligt.

Jag tucker tunga basövningar är grymma för bålstyrkan men det kör du kanske redan :) Typ marklyft, knäböj, militärpressar. Men du kanske var ute efter mer specifika bålträningsövningar... Jag kör ibland turkish getups med kettlebell eller går med kettlebell på uppsträckt arm ovanför huvudet. Dynamiska plankor ex kålmasken där man går ut med händerna från fötterna (armhävning längst ut om man vill) och sen går tillbaka. Walk-outs från vägg, man går från plankställning med fötterna vid en vägg till att klättra upp med fötterna på väggen tills man har näsan mot väggen i handstående.
Kanske kan vara något? :)
 
Hej tråden! Har varit dålig på att hänga med här på sistone men kör på med crossfit 1-2 dagar i veckan och backiga promenader med barnvagn eller 7,5 kgs bebis i sele i princip dagligen 👍 Börjar känna mig i rätt bra form igen faktiskt även om ffa styrkan ju är långt bort från vad den varit!

Idag var det påskaftonswod i boxen, så kul!! Team om 2 och så drog man korta utmaningar ur ett påskägg och så skulle man samla poäng (1 poäng/utmaning) under 40 min. Vi drog tex
* 200 sandsäcksutfall (lättaste sandsäcken 15 kg 😅)
* 30 clean and jerk
* 60 wallballs
* 200 m gång med 2xkettlebells i händerna, 4 burpees som straff vid vila
* 60 burpees
Etc...

Kul!!!
 
Jag tucker tunga basövningar är grymma för bålstyrkan men det kör du kanske redan :) Typ marklyft, knäböj, militärpressar. Men du kanske var ute efter mer specifika bålträningsövningar... Jag kör ibland turkish getups med kettlebell eller går med kettlebell på uppsträckt arm ovanför huvudet. Dynamiska plankor ex kålmasken där man går ut med händerna från fötterna (armhävning längst ut om man vill) och sen går tillbaka. Walk-outs från vägg, man går från plankställning med fötterna vid en vägg till att klättra upp med fötterna på väggen tills man har näsan mot väggen i handstående.
Kanske kan vara något? :)
Jag har inga redskap hemma men den där kålmasken ska jag prova! Och kanske den mot väggen också om jag har sällskap som kan rädda mig när jag faller
 
Tjoho! Idag kände jag mig ÄNTLIGEN tillräckligt frisk för att våga springa en runda! Galet mga veckor sen sist... Men jag har kunnat rida de senaste 3-4 v så jag har kunnat hålla igång lite ändå. Nu hoppas jag vara färdig med sjukdomar för lång tid framåt!

Tog en lugn 4 km runda med dottern i vagnen. Var ungefär så jobbigt som jag trodde. Och det fanns ju ingen jag kunde lura med att det inte hade varit jobbigt för herreguuuud vad RÖD i huvudet jag var i flera timmar efteråt!! Alltså det var helt sinnesjukt!! :rofl:
 
Hade tänkt springa ikväll men kom hem med huvudvärk efter 2 dagars inskolning på nya jobbet. Får se om lite mat gör susen, annars får det bli imorgon! Tänker ha som mål att gå-springa 2 ggr/vecka till en början. Det borde jag kunna hålla i :)
 
I natt bröt det ut en ny förkylning :arghh: Vad har jag gjort för ont? Maken har också åkt på en till. Så jäkla drygt. Och jag dom precis ansett mig frisk och tänkte komma igång med träningen igen :meh:
 
Jag har tagit mig en liten tur idag också. Mest för att känna hur det kändes utan vagn. Är rätt träligt att behöva bygga upp sig igen. Nu kommer jag inte till det där sköna dragläget när det känns som att man kan forts springa hur långt som helst utan hela sträckan är ansträngande. Det blir aldrig skönt trots väldigt lågt tempo. Men förhoppningsvis går det rätt fort att komma tillbaka i och med att jag var i så pass hög kondition precis innan jag blev sjuk. Det är väl bara att bita ihop den här första tiden.
 
Har börjat med Styrkelabbets helkroppspass. Jäklar vad kul det är!
Det passar mig bra som vill träna 3 ggr/vecka men oftast blir det bara 2 ggr/vecka.

Pass 1 är Knäböj, Bänkpress, Rumänska Marklyft och Skivstångsrodd. Kör uppvärmning 1-2 set och sedan 5x5 av varje övning.

Pass 2 är Marklyft, Frontböj, Militärpress och Latsdrag eller Pull-ups

Fungerar bra för mig som är nybörjare inom styrketräning och behöver stärka framförallt ländrygg, bål och nacke/axlar (hållit på sedan december förra året).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 863
· Visningar
59 910
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 587
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 603
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 504
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Sommarföräldrar 2024
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp