Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag fortsatte jag att försöka jogga/springa fortare än vanligt. Bara 4,5 km men glad över det lilla.
Var drar ni gränsen mellan jogg och löpning?
Jag drar ingen gräns vid tempo. För mig är det mer en def av ambitionsnivån. Löpning kallar jag sådan springträning som har som målsättning att tävla. Eller, rättare sagt, träning med en målsättning. Det behöver iof inte resultera i tävlande. Men en ambition att utvecklas.

Jogg är motionsspringande utan ngt direkt mål utöver hälsoeffekten.
 
En kort och en lång har det blivit. Långa blev typ Italien runt :laugh:. Perfekt väder också, sprang i shorts och linne. Liiite drygt bara att min käresta köpt ett par bra shorts med fickor och när jag skulle köpa likadana så fanns det inga fickor i någon av dammodellerna. Man tycker att funktion borde gå före form när det gäller idrottskläder men tydligen inte...
D12AF8B9-DA44-4ACE-A236-BCA004C836CE.jpeg
 
I dag fortsatte jag att försöka jogga/springa fortare än vanligt. Bara 4,5 km men glad över det lilla.
Var drar ni gränsen mellan jogg och löpning?
Finns det någon vits med att dra en gräns? Jag tycker att det är lite knepigt. Man kan ju dra en gräns vid tempo, men betyder det att man kan jogga i flera timmar?

Jag säger att jag springer kort och gott. Snabbt eller långsamt, långt eller kort.
 
Finns det någon vits med att dra en gräns? Jag tycker att det är lite knepigt. Man kan ju dra en gräns vid tempo, men betyder det att man kan jogga i flera timmar?

Jag säger att jag springer kort och gott. Snabbt eller långsamt, långt eller kort.
Vits och vits men en undran. Om man nuggar 8 km/h så känns det som att man joggar. Känns som om man överdriver sin insats om man skriver löper. Idag kom jag upp i 9,5-10 km/h. Jag är nöjd oavsett men kan känna att jag närmade mig lite löpning.
När folk säger PW när dom går 5 km/h vilket för mig är en lugn promenad känns lite konstigt bara.
 
Väldigt dåligt med uppdateringar från mitt håll.
Det känns lite som att jobba, sova och träna är allt jag gör.
Träningen i för Göteborgsvarvet börjar snart gå in på slutspurten. Idag är det långpass 100 min, sen är det bara två långpass kvar innan loppet. :)
Andra utbildningen för att bli power hour-instruktör var förra helgen, så nu är det ”bara” att knåpa ihop mitt pass, hitta musik jag vill ha och mixa ihop, och sen öva öva öva.
Efter Göteborgsvarvet kommer jag dra ner massor på löpningen för att istället lägga in mer styrka. Jag vill ju vara stark på riktigt när jag ska leda pass! Och så behöver jag öva på att pusha på även i burpes. 😜
 
Appropå det så har jag vaknat några mornar med allmän förkylningskänsla, och är lite snuvigare än vanligt på dagen med begynnande halsont. Är det inte typiskt så fort man föresatt sig att komma igång? Men fortsätter det kännas bara såhär så kan ju knappast mina korta pass skada hoppas jag.
 
Vits och vits men en undran. Om man nuggar 8 km/h så känns det som att man joggar. Känns som om man överdriver sin insats om man skriver löper. Idag kom jag upp i 9,5-10 km/h. Jag är nöjd oavsett men kan känna att jag närmade mig lite löpning.
När folk säger PW när dom går 5 km/h vilket för mig är en lugn promenad känns lite konstigt bara.

Men 8 km/h kan vara jogg för någon men löpning för en annan så det där är individuellt och inte att man överdriver. 8 km/h för min mamma tex så vore det löpning för hon är hemskt otränad. Jogg är något alla klarar även om man är otränad och mamma fixar jogg i ett lågt tempo.
Jogg för mig är ett tempo där jag inte får upp pulsen ordentligt utan mest springer på lite lätt. Typ uppvärmning inför ett styrkepass. Eller försöker springa ikapp den minuten jag är sen till bussen. Det beror på helt enkelt. Men jag säger att jag springer eller har tagit ett löppass eftersom jag tränar aktivt och alla pass har olika funktion och upplägg i ett större sammanhang.
 
Men 8 km/h kan vara jogg för någon men löpning för en annan så det där är individuellt och inte att man överdriver. 8 km/h för min mamma tex så vore det löpning för hon är hemskt otränad. Jogg är något alla klarar även om man är otränad och mamma fixar jogg i ett lågt tempo.
Jogg för mig är ett tempo där jag inte får upp pulsen ordentligt utan mest springer på lite lätt. Typ uppvärmning inför ett styrkepass. Eller försöker springa ikapp den minuten jag är sen till bussen. Det beror på helt enkelt. Men jag säger att jag springer eller har tagit ett löppass eftersom jag tränar aktivt och alla pass har olika funktion och upplägg i ett större sammanhang.
Jag personligen tänker då i stället att alla inte har förmågan att springa. Jag får alltid hög puls av att jogga men anser inte att jag springer.
Men intressant med flera synvinklar! Tack!
 
Jag skiljer inte på jogg och löpning. Allt som är snabbare än att gå säger jag springa/löpträna om :)

Igår fick jag orken tillbaka men jag hostar och snorar lite fortfarande. Har ridit och grejat en massa ute i alla fall.

Idag ska jag rida på lunchen och ikväll tänkte jag ta en timmes promenad efter vedklyvningen :)
 
Behöver råd!
Köpt nya träningskläder men vet inte om jag ska behålla den här tröjan. Den är fin men kommer volangerna vara ivägen eller blir man snyggt uppiffad till powerwalks? :D
Går ju springa i med men tror den passar bäst till pw eller vad tror ni? :)
 

Bifogade filer

  • 20190424_070856.jpg
    20190424_070856.jpg
    133,9 KB · Visningar: 34
@Sleepan

Vi diskuterade aimn svarta spotless i en annan tråd. De rosa drar ut lite i färgen med men inte alls som de svarta som verkligen såg dassiga ut! Så de rosa stannar :)
 
Idag ska jag ta en timmes promenad på lunchrasten och ikväll ska jag rida :) I morgon funderar jag på att ta ett lätt styrkepass utöver två ridpass och en promenad. Förkylningen är påväg bort och jag hoppas kunna springa någon dag under helgen :banana:
 
Väldigt blåsig promenad men himla gött att orka gå en timme i mitt vanliga tempo utan att känna alls att förkylningen hämmar mig. Är nog inga problem att styrketräna som vanligt i morgon :) Fortsätter det kännas bra så ska jag försöka att få ihop sammanlagt två styrkepass och ett litet löppass den här veckan. Sen rider jag 7-8 ridpass som vanligt och tar någon promenad.
 
Idag var jag ut med särbon och kastade frisbee nån timme. Discgolf-varianten men tror knappt det kan kallas det när jag står och vevar :p Det var kul, skönt att komma ut och att röra på sig. Och mysigt sätt att umgås :)
 
Har inte skrivit på ett par dagar för har känt mig lite småförkyld så har legat lågt med träning men fått en hel del vardagsmotion i form av båtskurning och hagmockning. Men igår körde jag ett lugnt hemmaträningspass och idag löpning 7,2 km! Med bebis i vagnen.
 
Ridit båda hästarna innan jobbet idag på morgonen :) Ska köra ett kort och lätt styrkepass på lunchen och i em ska jag promenera till svärföräldrarna och sen eventuellt klyva klart veden som ligger här ute (ska dock hämtas mer från skogen till helgen :p)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 392
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 108
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 177
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 000
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp