Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunkade en mil med kiddot i vagnen idag. Känner dock av pollenallergin som fasiken, så får nog ta det lite lugnt ett tag. Jäkla björkar!!!! :arghh::arghh::arghh:
 
Vi har fått tvärvarmt, är inte van med sån värme så tidigt och så poff, jag är rätt värmekänslig så jag tycker att det är lite jobbigt även om det gärna får bli vår..är svullen och har ont överallt :o Men går mina 10k steg per dag iaf, har dock bara tränat en gång den här veckan. Ska försöka få till det ikväll!
 
Jag har träningsvärk efter gårdagens lilla styrkepass :rofl: Det märks att jag inte gymmat på ett tag pga sjukdomar.

Idag blir det en återhämtningsdag. Hästarna vilar, eventuellt att jag och barnen tar en körtur med shettisen bara. Men ingen ridning eller träning. Har jag feeling ikväll kanske jag tar med en kall öl ut och fixar mina pallkragar och krukor inför sådd och utplantering av växter :)
 
I går blev det spinning. Har inte passat på ett par veckor. Hade ok känsla, varken mer eller mindre.
I dag skulle jag ta en promenad eftersom jag har kört för mig ganska hårt denna vecka. Men det blev 1 km promenad och 6,3 km krigarjogg. Blev toktrött på slutet och mår fortfarande lite illa.
 
Hej tråden!

Jag har fallit ur lite igen och har inte lyckats få till någon träning sedan i tisdags förra veckan. Flytten krockade med en fruktansvärt intensiv period på jobbet, och det tär verkligen på mig. Var jag än tittar är det bara kaos och stress, antingen över jobbet eller hemmet, och min reaktion blir tyvärr att stänga ner så mycket som möjligt när jag egentligen säkert skulle må bra av att gå och träna. Men både hjärnan och kroppen går på sparlåga känns det som, så jag har försökt att fokusera på att först och främst få i ordning här hemma efter mina arbetsdagar (som inte sällan legat på 12 timmar). Jag har i samband med detta också hamnat i ett dåligt mönster med maten (ingen tid att äta lunch, ingen ork att fixa middag) som jag gärna vill ta mig ur, för just nu är det bara ännu en sak som ger mig ångest.

Sååå jag känner mig i sjukt dålig form både fysiskt och psykiskt, men hoppas att kunna vända det här i veckan som kommer. Jag har börjat med att redan nu boka in ridning på onsdag, så kommer jag ut och får röra lite på mig samtidigt som jag får andas ut i världens mest o-stressiga miljö. Jag funderar även på att gå och träna imorgon bitti, men kommer inte att ställa klockan utan det får bli om jag vaknar i tid och det känns rimligt att gå dit. Just nu känner jag mig lite gråtfärdig vid blotta tanken på att bara få göra ingenting i några timmar imorgon förmiddag, men med lite tur vaknar jag med en dos träningsmotivation i kroppen istället!

Ville egentligen mest skriva av mig här inne, jag hoppas vara tillbaka med lite mer aktiv rapportering snart :)
 
Hej tråden!

Jag har fallit ur lite igen och har inte lyckats få till någon träning sedan i tisdags förra veckan. Flytten krockade med en fruktansvärt intensiv period på jobbet, och det tär verkligen på mig. Var jag än tittar är det bara kaos och stress, antingen över jobbet eller hemmet, och min reaktion blir tyvärr att stänga ner så mycket som möjligt när jag egentligen säkert skulle må bra av att gå och träna. Men både hjärnan och kroppen går på sparlåga känns det som, så jag har försökt att fokusera på att först och främst få i ordning här hemma efter mina arbetsdagar (som inte sällan legat på 12 timmar). Jag har i samband med detta också hamnat i ett dåligt mönster med maten (ingen tid att äta lunch, ingen ork att fixa middag) som jag gärna vill ta mig ur, för just nu är det bara ännu en sak som ger mig ångest.

Sååå jag känner mig i sjukt dålig form både fysiskt och psykiskt, men hoppas att kunna vända det här i veckan som kommer. Jag har börjat med att redan nu boka in ridning på onsdag, så kommer jag ut och får röra lite på mig samtidigt som jag får andas ut i världens mest o-stressiga miljö. Jag funderar även på att gå och träna imorgon bitti, men kommer inte att ställa klockan utan det får bli om jag vaknar i tid och det känns rimligt att gå dit. Just nu känner jag mig lite gråtfärdig vid blotta tanken på att bara få göra ingenting i några timmar imorgon förmiddag, men med lite tur vaknar jag med en dos träningsmotivation i kroppen istället!

Ville egentligen mest skriva av mig här inne, jag hoppas vara tillbaka med lite mer aktiv rapportering snart :)
Ta hand om dig. ❤️ Jag är helt övertygad om att man INTE ska träna under en sådan period. Kroppen klarar inte hur mkt stress som helst om den inte får återhämtning. Att få komma ut och njuta häst låter dock ypperligt! :love: Håll ut! Det blir bättre! Mat. Sömn. Vila.
 
Hej tråden!

Jag har fallit ur lite igen och har inte lyckats få till någon träning sedan i tisdags förra veckan. Flytten krockade med en fruktansvärt intensiv period på jobbet, och det tär verkligen på mig. Var jag än tittar är det bara kaos och stress, antingen över jobbet eller hemmet, och min reaktion blir tyvärr att stänga ner så mycket som möjligt när jag egentligen säkert skulle må bra av att gå och träna. Men både hjärnan och kroppen går på sparlåga känns det som, så jag har försökt att fokusera på att först och främst få i ordning här hemma efter mina arbetsdagar (som inte sällan legat på 12 timmar). Jag har i samband med detta också hamnat i ett dåligt mönster med maten (ingen tid att äta lunch, ingen ork att fixa middag) som jag gärna vill ta mig ur, för just nu är det bara ännu en sak som ger mig ångest.

Sååå jag känner mig i sjukt dålig form både fysiskt och psykiskt, men hoppas att kunna vända det här i veckan som kommer. Jag har börjat med att redan nu boka in ridning på onsdag, så kommer jag ut och får röra lite på mig samtidigt som jag får andas ut i världens mest o-stressiga miljö. Jag funderar även på att gå och träna imorgon bitti, men kommer inte att ställa klockan utan det får bli om jag vaknar i tid och det känns rimligt att gå dit. Just nu känner jag mig lite gråtfärdig vid blotta tanken på att bara få göra ingenting i några timmar imorgon förmiddag, men med lite tur vaknar jag med en dos träningsmotivation i kroppen istället!

Ville egentligen mest skriva av mig här inne, jag hoppas vara tillbaka med lite mer aktiv rapportering snart :)
Håller med föregående talare. Du kommer inte må bättre av att trycka in ännu ett ”borde göra” i ekvationen. Fokusera på att ta dig igenom det här och träna när det rent faktiskt finns tid och ork. Jag föreslår en promenad istället!
 
Ta hand om dig. ❤ Jag är helt övertygad om att man INTE ska träna under en sådan period. Kroppen klarar inte hur mkt stress som helst om den inte får återhämtning. Att få komma ut och njuta häst låter dock ypperligt! :love: Håll ut! Det blir bättre! Mat. Sömn. Vila.
Håller med föregående talare. Du kommer inte må bättre av att trycka in ännu ett ”borde göra” i ekvationen. Fokusera på att ta dig igenom det här och träna när det rent faktiskt finns tid och ork. Jag föreslår en promenad istället!
Tack hörni! Ni har såklart helt rätt. Jag har bara så väldigt svårt att få den där Duktiga Flickan att hålla tyst ibland. Men en promenad med en ljudbok i öronen låter faktiskt riktigt lockande, så det ska jag ge mig ut på snart! Sen har jag faktiskt en massage inbokad i eftermiddag eftersom jag kände på mig att jag skulle behöva det efter den här veckan, så det blir en riktig skön dag det här! :)
 
Tips på övningar för att förbättra bålstyrkan? Jag är riktigt klen i magen, musklerna har inte gått ihop helt och även när jag spänner så hårt jag kan så fjädrar magmusklerna vid tryck. Kör plankan ibland (3 x 1 min) men det är uppenbarligen inte tillräckligt.
Finns massor :D Jag föredrar dynamiska plankor över statiska. Tänk på att även träna oblikerna så du får in vridningar med tex dynamiska sidoplankor. Fällkniven är väldigt effektiv, sen tänker jag med på olika balansövningar där du fäller överkroppen framåt och lyfter tex ena benet bakåt. Mountain climbers korrekt utförda är med bra.
 
Jag har varit sjuk och därefter haft en ihållande hosta. Men nu är det bättre. Har kört styrka men ingen cardio på nästan en månad :( Men tror det är dags att våga sig på lite cardio nu :) Styrketräningen går framåt i rasande fart och min PT är imponerad över mina framsteg. Idag gjorde jag tex goblet squats med en kettlebell jag inte kunde ta upp och vända i rätt läge för övningen för två månader sen.
Naprapaten kämpar på och behandlar onda höftböjaren och nu börjar vi misstänka att den bara är ett symptom från höften. Utredning fortsätter 🤓
 
I fredags blev det lite lugn promenad med kidsen bara men igår fick jag nog ihop sisådär en miljard steg! :D Först stallet och promenad med stora kidsen på shettisen och lillknodden i bärsele, sedan var vi på ett evenemang här i närheten så jag traskade runt med bebisen i bärselen ett par timmar. Avslutade den mycket aktiva dagen med att jogga en mil :up: hade inte krafter att bättra på personbästa utan sprang på 54 min 17 sekunder har jag för mig.

Idag har jag promenerat en runda med bebisen i bärselen men funderar på att fråga dottern om hon vill cykla med på en kort liten lugn löptur :)
 
I fredags blev det lite lugn promenad med kidsen bara men igår fick jag nog ihop sisådär en miljard steg! :D Först stallet och promenad med stora kidsen på shettisen och lillknodden i bärsele, sedan var vi på ett evenemang här i närheten så jag traskade runt med bebisen i bärselen ett par timmar. Avslutade den mycket aktiva dagen med att jogga en mil :up: hade inte krafter att bättra på personbästa utan sprang på 54 min 17 sekunder har jag för mig.

Idag har jag promenerat en runda med bebisen i bärselen men funderar på att fråga dottern om hon vill cykla med på en kort liten lugn löptur :)

Det blev 4 km med dottern, 6 år, på cykel och bebisen i vagn. Jäklar vad dottern cyklade på! :eek: fick ju kuta på för att hinna med, hehe! Jag som var inställd på en ganska soft runda :D
 
Nu är jag trött på att hosta 🤧 så testade att springa lite. Sprang till gymmet ca 1 km, gjorde 3x10 goblet squats med 20kg kettlebell (premiär på den har kört med 16kg innan) kombinerat med rörlighetsträning för höfterna, sprang hem via utegymmet där jag stannade och gjorde upphopp på en ca 55cm hög platform, sen sprang jag de sista 100m hem och körde lite med foamrollern :) Hostade en del när jag stannat när jag kom hem men annars känns det bra :)
 
Fredagens joggingrunda knäckte mig lite. Mådde illa nästan hela dagen och lördagen var det vila som gällde.
I dag kändes kroppen ok men nöjde mig med ca 6,5 km promenad.
Tyvärr har träningsmotivationen gått från topp till bott och jag gruvar mig för i morgon även om kroppen mest troligt är ok igen.
 
Finns massor :D Jag föredrar dynamiska plankor över statiska. Tänk på att även träna oblikerna så du får in vridningar med tex dynamiska sidoplankor. Fällkniven är väldigt effektiv, sen tänker jag med på olika balansövningar där du fäller överkroppen framåt och lyfter tex ena benet bakåt. Mountain climbers korrekt utförda är med bra.
Det där är rena grekiskan för mig! Har du någon bra länk som förklarar för nybörjare?
 
Rekord på 5 km i fredags (5.11 men hade blivit snabbare om jag inte tagit en "genväg" genom skogen på helt obanad mark) och idag blev det 12 km i 5.50. Var stel som tusan i början men det släppte efterhand. Flåset är inga problem alls, det är baksida lår och knä som begränsar. Ska börja stretcha lite och se om det hjälper.

Ligger på över 13000 steg i snitt/dag nu. Hade 12500 som mål. Det verkar lovande!
 
Kört tungt idag på gymmet, ljuvligt. Dock så fick jag blunda när en som det såg ut, vältränad medelålders man, körde marklyft. Med tung vikt och med dålig teknik. Hela jag ville bara gå fram och korrigera men gick därifrån istället för att framstå som en galen tant.
 
Vi har haft en rätt lugn helg och det behövde vi efter långdragna sjukdomar och mycket att göra med ved och vårbruk. Maken är fortfarande inte helt frisk så han försöker ta det lugnt och avvaktar träning ett tag till.

I lördags blev det ridning och två promenader. Igår blev det ridning och styrketräning :) Idag tänkte jag ta en lätt löprunda för att känna på lite. Rädd för att ta ut mig för hårt efter förkylningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
93 94 95
Svar
1 886
· Visningar
60 701
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 764
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 736
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 680
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp