Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igårkväll blev det 45 min löpband i lugnt tempo.

Idag sken solen så fint så jag kände mig tvungen att ge mig ut. Sprang 5,2 km i lugnt 6.02-tempo. Det är ungefär vad som känns lagom just nu. Både vad gäller sträcka och tempo. Men jag börjar faktiskt även övrig tid, dvs även när jag inte tränar, märka av att konditionen är på väg uppåt. Känner mig starkare och piggare. Och det är skönt för det ger motivation till att kämpa på trots att det känns motigt.
 
10 km lopp utan föregående löpträning och efter alldeles för god och riklig kursmat flera dagar föregående vecka. Idag Springtime i Helsingborg, så inte ens ett flackt lopp utan dessutom några riktigt sega och hemska backar.

Ingen bra idé att ens starta med så dåliga förutsättningar - men nu var jag anmäld i lag så bara att bita ihop. Sedan blev det ändå inte något fulltaligt lag eftersom en blev sjuk så skönt att inte behöva räkna mitt resultat ändå.

Blev mycket riktigt alltime low med nästan sex minuter sämre tid än för tre år sedan, men får se detta som en spark i häcken och utgångspunkt för att träna ikapp löpningen - och komma i väsentligt mycket bättre form till nästa Midnattslopp om fyra månader.
 
10 km lopp utan föregående löpträning och efter alldeles för god och riklig kursmat flera dagar föregående vecka. Idag Springtime i Helsingborg, så inte ens ett flackt lopp utan dessutom några riktigt sega och hemska backar.

Ingen bra idé att ens starta med så dåliga förutsättningar - men nu var jag anmäld i lag så bara att bita ihop. Sedan blev det ändå inte något fulltaligt lag eftersom en blev sjuk så skönt att inte behöva räkna mitt resultat ändå.

Blev mycket riktigt alltime low med nästan sex minuter sämre tid än för tre år sedan, men får se detta som en spark i häcken och utgångspunkt för att träna ikapp löpningen - och komma i väsentligt mycket bättre form till nästa Midnattslopp om fyra månader.
Men alltså 10km utan träning.
Är ju jättebra! Jag har dålig löpteknik, tror jag fixar 1 km utan träning.
 
Jag fixade också cirka 1 km utan träning, resten var omväxlande gång och joggande - ganska mycket gång! - och i nerförsbackarna lite mer tempo. :D
 
På måndag ska jag kontakta vårdcentralen och fråga om de kan ta lite prover på mig, för något är inte som det ska. Jag får värk - inte träningsvärk - i både muskler och leder av typ all träning, och jag känner mig nästan sjuk efter varje träningspass. Sover uselt, fryser som en idiot och är fullkomligt bottenlös vad gäller mat (och annat). Senaste månaderna har det dessutom varit så att under de perioder jag kunnat kontrollera mitt energiintag så har det inte riktigt gett utslag på vågen så som jag är van vid, ibland har det till och med gått åt fel håll. Där finns det dock så många potentiella felfaktorer att jag inte lägger så stor vikt vid det vad gäller att hitta vad som är fel, det är mest jävligt irriterande.

Min egen gissning är att det är hb-värdet som sjunkit igen, jag brukar få ta en vända med järntabletter vart tredje-femte år när det börjar närma sig tvåsiffrigt. :meh: Jag vill dock inte äta järntabletter först för att se om det hjälper, för jag hatar dem verkligen. :p Och kanske är det något annat och då är det ju bra att ta reda på det.

MVH hon som böjde i torsdags morse och fortfarande har så vanvettigt ont i knäna och exakt alla delar av lårmuskulaturen.
 
☹️
Som du beskriver blir jag efter längre pass. Efter några timmars cykling kan jag bli så utslagen att jag behöver gå och sova. Alla värden är okej. Fyller på under passen.

Hör dina besvär ihop med bara r du tränar. Eller är det allmänt?
 

Som du beskriver blir jag efter längre pass. Efter några timmars cykling kan jag bli så utslagen att jag behöver gå och sova. Alla värden är okej. Fyller på under passen.

Hör dina besvär ihop med bara r du tränar. Eller är det allmänt?

Den där känslan efter långa pass känner jag igen från när jag körde som mest med landsvägshojen. Det är hemskt! Det är dock inte samma känsla jag har nu, det är mer en känsla av allmän utmattning som det förstärks när jag tränar. Jag blir trött av en promenad eller ett träningspass istället för pigg, som är det normala för mig. Har tänkt att det var pollenhelvetet som var boven i dramat och det gör det förstås inte bättre, men när jag kollar träningsdagböcker och andra anteckningar jag gjort så går det här längre tillbaka än pollensäsongen.

Det kan också vara så att jobbet har ett finger med i spelet, men jag väljer att högst medvetet stoppa huvudet i sanden tills jag uteslutit orsaker med enklare lösningar.
 
Den där känslan efter långa pass känner jag igen från när jag körde som mest med landsvägshojen. Det är hemskt! Det är dock inte samma känsla jag har nu, det är mer en känsla av allmän utmattning som det förstärks när jag tränar. Jag blir trött av en promenad eller ett träningspass istället för pigg, som är det normala för mig. Har tänkt att det var pollenhelvetet som var boven i dramat och det gör det förstås inte bättre, men när jag kollar träningsdagböcker och andra anteckningar jag gjort så går det här längre tillbaka än pollensäsongen.

Det kan också vara så att jobbet har ett finger med i spelet, men jag väljer att högst medvetet stoppa huvudet i sanden tills jag uteslutit orsaker med enklare lösningar.
Klokt att ta prover. Antar att du har koll så att de kollar både ferritinin och hb.

Du verkar ha bättre koll än jag, men ändå, återhämtning tänker jag ofta är bortglömt och glömmer det för egen del med.
 
Klokt att ta prover. Antar att du har koll så att de kollar både ferritinin och hb.

Du verkar ha bättre koll än jag, men ändå, återhämtning tänker jag ofta är bortglömt och glömmer det för egen del med.

Ferritininvärdet brukar vara bra, men av någon anledning går mitt hb ner i källaren emellanåt. Förvånansvärt nog stupade det inte när jag var gravid, det vände neråt och jag åt järntabletter i kanske en månad och sedan var det rekordhögt. Ingen fattade någonting. :D

Ja, återhämtning är knepigt, framförallt när det gäller de där riktiga långpassen. För mig är nyckeln att vara noga med planeringen inför t.ex. ett 80-kilometerspass, att äta och dricka och ladda upp ordentligt. Ju längre tid det tar innan tanken går tom, desto lättare brukar återhämtningen gå efteråt.
 
Ferritininvärdet brukar vara bra, men av någon anledning går mitt hb ner i källaren emellanåt. Förvånansvärt nog stupade det inte när jag var gravid, det vände neråt och jag åt järntabletter i kanske en månad och sedan var det rekordhögt. Ingen fattade någonting. :D

Ja, återhämtning är knepigt, framförallt när det gäller de där riktiga långpassen. För mig är nyckeln att vara noga med planeringen inför t.ex. ett 80-kilometerspass, att äta och dricka och ladda upp ordentligt. Ju längre tid det tar innan tanken går tom, desto lättare brukar återhämtningen gå efteråt.
Planering är bra! För min del tycker jag att det är svårt att koppla varför passet blev extra tungt. Det finns så mycket att väga in, jag behöver absolut äta kolhydrater, det är det enda som jag riktigt kopplat ihop med prestation. Blev riktigt dålig på träning utan kolhydrater, för övrigt mådde jag bättre.

Hoppas du hittar orsaken till din trötthet!
 
Hur tänker ni kring löpning och vikt?
Förra gången jag satte igång med löpning fick jag ont i knäna.
Har nu BMI på 25. Jag är lång, och min mer hälsosamma vikt är minus 10 kg. Sugen på att testa sätta igång med löpning men rädd att knäna inte pallar. Kanske borde jag vänta med att springa tills jag gått ner några kilon... Hur tänker ni kring vikt, löpning och skador. Vill gärna variera cyklingen lite.
 
Hur tänker ni kring löpning och vikt?
Förra gången jag satte igång med löpning fick jag ont i knäna.
Har nu BMI på 25. Jag är lång, och min mer hälsosamma vikt är minus 10 kg. Sugen på att testa sätta igång med löpning men rädd att knäna inte pallar. Kanske borde jag vänta med att springa tills jag gått ner några kilon... Hur tänker ni kring vikt, löpning och skador. Vill gärna variera cyklingen lite.
Oavsett vikt är det alltid bra att smyga igång med löpningen, har själv erfarenhet av att jag kör igång för hårt och får både ont i knä, höft och rygg :(. Har resonerat att jag levt på gamla meriter och att jag konditionsmässigt orkar, men min kropp har inte hållit med.
Så om du inte alls är van att springa skulle jag bara springa någon km/per gång i en månad för att inte riskera att skada dig :).
 
Oavsett vikt är det alltid bra att smyga igång med löpningen, har själv erfarenhet av att jag kör igång för hårt och får både ont i knä, höft och rygg :(. Har resonerat att jag levt på gamla meriter och att jag konditionsmässigt orkar, men min kropp har inte hållit med.
Så om du inte alls är van att springa skulle jag bara springa någon km i en månad för att inte riskera att skada dig :).
Hur många gånger i veckan är det rimligt att smyga igång? Förra omgången sprang jag lite grann varannan dag.
 
Har knappt tränat sista månaden, eller ja jag dansar och rider 1 gång/veckan, men inte gym eller löpning.
Tappade helt sugen när jag märkte att jag började få ont i rygg, höft och på slutet även knä när jag sprang. Så struntade i mitt halvmara jag var anmäld till. Vart till olika naprapater och de tycker jag ska återgå till att springa typ 3 km (vilket jag tycker är så tråkigt och har svårt att motivera mig).

Vet ju att jag mår bäst av att träna regelbundet, men skulle behöva något mål. Borde kanske försöka satsa mer på gym, men samtidigt vill jag ju gärna kunna springa nu när det blir sommar.
 
Hur många gånger i veckan är det rimligt att smyga igång? Förra omgången sprang jag lite grann varannan dag.
Jag skulle nog börjat med 2 ggr i veckan första veckorna och lägga in promenader någon dag istället, att springa max 3 ggr i veckan är nog ganska lagom för de flesta. Men det beror ju på hur van du är och hur det känns i kroppen.
 
Jag skulle nog börjat med 2 ggr i veckan första veckorna och lägga in promenader någon dag istället, att springa max 3 ggr i veckan är nog ganska lagom för de flesta. Men det beror ju på hur van du är och hur det känns i kroppen.
Väldigt ovan 😬 Hade du rekommenderat att gå ner lite i vikt före eller springa trots att jag är lite tung?
 
Väldigt ovan 😬 Hade du rekommenderat att gå ner lite i vikt före eller springa trots att jag är lite tung?
Jag har dålig koll på vad som är bäst, men klart att det blir ju större belastning desto tyngre man är. Man brukar väl säga att när man springer blir kraften som knäna utsätts för 4-6 ggr sin vikt (osäker på den exakta siffran). Men om det handlar om ca 10 kg ? tror jag det påverkar mer att du inte ökar sträckan och antalet pass för snabbt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 428
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 108
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 179
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 006
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp